Jump to content

Perän kotelon hitsaus


Turbodiesel

Recommended Posts

Tanko vaihtajan kiinnityskorvake on puoliksi revennyt irti perän kotelosta. Tämänkin voisi fixata viimein pois vikalistalta. Onko kokemuksia miten onnistuu minin aluvalun hitsaus? Tiedustelin asiaa eräältä ammatti hitsarilta ja hän ei ainkaan ihan into pinkeänä ollut hyppäämässä hommaan. Totesi että ei halua ainakaan paikalla ollessaan kokeilla ja ei varmaan onnistuisikaan. Olisikohan järkevintä hommata jostain irtaallaan tuo kotelo ja irroittaa siitä korvake ja hitsata nykyiseen? Saisi ainakin hitsattavat materiaalit täsmäämään keskenään. Korvake siis hajonnut jollain edellisellä omistajalla ja minulla ei ole irronnutta osiota.

Hitsari pelotteli kuitenkin hieman eräällä tapauksella missä ei ollut saanut millään tehtyä vahvaa liitosta valuun vaikka kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kuva ainoastaan selventämässä asiaa, ei ole omasta rikkinäisestä.

Minin laatikko.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alumiinivalujen hitsaus on vähän arpapeliä, jotkut todella helppoja ja sitten taas jotkut tosi pirullisia. Valu imee itseensä kaikenlaista sontsaa joka sitten hitsatessa tursuaa sieltä ulos. Itsellä on ollut hyviä kokemuksia Roverin V8 lohkon hitsauksesta ja huonoja kokemuksia yhden uuden imusarjan hitsauksesta. Ja kaikkea siltä väliltä. Hitsaushommat olen tehnyt tigillä.

Tuossa voi olla jonkinlaisia onnistumisen mahdollisuuksia koska korvakkeeseen ei kuitenkaan kohdistu ihan älyttömiä kuormia. Saattaa korjattuna jopa kestää. Sinänsä mielenkiintoista olis tietää mikä tuon on ylipäätänsä murtanut.

Ja juu, ennen kuin edes kysyt niin en ole kiinnostunut korjauksesta :-)

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tämä rikkinäisenäkin käytön varmaan kestäisi, mutta aiheuttaa "väljyyttä" ja tuskin ainakaan parantaa kepin toimintaa. Tarvitseeko vetareita irroittaa, kun kopan irroittaa? Taitaa mennä koppa halki juuri siltä kohtaa. Laippojen tiivisteethän siinä tietysti ainakin hajoaa...🤔 minorva8 taisikin jossain ketjussa mainita, että kopat ei ole välttämättä keskenään vaihtokelpoisia.

Link to comment
Share on other sites

Mulla lohkesi joskus öljyproppua avatessa koko nurkka öljypohjasta.

Pistettiin kaverin kanssa Mini Trailerille oikea etunurkka vähän ylhäällä ja putsasin jarrukliinerillä niin hyvin kuin pystyi

Vietiin Tampereella yhdelle alumiinihitsaus pajalle ja kaveri hitsasi palan hyvin vakuuttavan näköisesti paikalleen auton alla. Kehui hyvin hitsattavaksi materiaaliksi

Uusi kierre ja teräsholkki missä öljyproppu.

Korjaus on toiminut näihin päiviin saakka ja kestänyt useat öljynvaihdot, eikä mitään "hikoilua" ole ollut havaittavissa

Link to comment
Share on other sites

Ahdas paikkahan tuo on hitsailla, ja ei ole nosturiakaan käytössä. Pitää nyt kesä ajella ja nostaa moottori pois syksyllä. Tiedä vaikka siihen mennessä löytyisi jo muutakin korjattavaa. Miulla on vähän pahana tapana onnistua venyttämään päivän remontit kuukauden mittaisiksi, niin parempi kun ei ihan vielä lähde tähän.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Et sä mitään uutta peräkoppaa tarvii. Täyttöhitsaa tuon ja poraa siihen oikeankokoisen reijän. 

Toi puolikas mikä siinä on jäljellä riittä kyllä jos ei ole murtunut. Ei siihen isoja voimia kohdistu.

Korvake menee rikki kun vaihtaa siinä olevan kumipuslan  lyömällä  eikä vetämällä.

Sille yläkepille voi kyllä väliaikaisesti tehdä perän pultteihin peltisen lisäkiinnityksen jos haluaa.

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...