Jump to content

R50 sähkökummajaisia


Sähköjänis

Recommended Posts

Vuoden 2005 R50 Minin sähköt alkoivat näin talven lähestyessä temppuilla moni-ilmeisesti:

 - Takalasinpyyhin toimii vähän oman mielen mukaan. Ensimmäisen kerran kun sen laittaa päälle, se yleensä toimii, mutta riippumatta siitä minkä aikaa nappula on päällä - asennossa, pyyhkijä tekee noin 9 kierrosta. Eli jos vain vilauttaa takalasinpyyhintä päällä, se jatkaa pyyhkimistä varsin pitkään. Tämän jälkeen pyyhkijä ei reagoi nappulan asentoon mitenkään toviin. Pesuri kyllä toimii.

 - Kuljettajan puolen sähköikkunan nappi ei toimi. Paitsi kun painaa keskuslukon nappia - se alkaa toimia ihan normaalisti - jos ajovalot ovat päällä.

Tämän jälkeen keskuslukon nappi kuin myös lisävalojen(?) kytkin laskevat kuljettajan ikkunaa alaspäin, molempiin asentoihinsa käännettynä.

Ajovalot jos sammuttaa, kuljettajan ikkuna aukeaa. Paitsi jos samalla pitää ikkunan nappulaa sulkemisasennossa. Valot sammutettuna ikkunakaan ei enää toimi -- kunnes valot taas kytkee päälle ja napsauttaa sitä keskuslukon nappia.

Näin tekniikkaa tuntemattoman mieleen hiipii ensimmäisenä maaongelma (Saksa/Britannia?), että sähkö pyrkisi jossain menemään pienimmän vastuksen tietä. 

Autoon on kesällä jälkiasennettu MFSW -napit käyttöön, mutta en ainakaan muista että näitä ominaisuuksia suoraan tuossa yhteydessä olisi tullut, eli kuvittelen ainakin tuon kuljettajan ikkunan toimineen kyllä normaalisti tuolloin. Voin olla väärässäkin, eli jos ko. asennuksen yhteydessä on mahdollista tehdä jotain virhekytkentöjä jotka oireilisivat näin jännittävästi niin en lähde sitäkään pois sulkemaan. Asennusjäljessä oli vähän muutenkin kiireen makua.

Tutkailen tuota myös ATK:n kanssa paremmalla ajalla, mutta jos tämä kuulostaa tutulta niin ideoita ja diagnosointivinkkejä otetaan vastaan!

 

Link to comment
Share on other sites

BCU-purkki (repsikan jalkatilassa A-pilarin alapuolella) ohjaa lukkoja, laseja, valoja ja pyyhkimiä, joten ensimmäisenä epäilisin että sinne on päässyt kosteutta. Noin uudessa siinä kyllä pitäisi olla muovisuoja päällä estämässä veden valumisen suoraan sisään...

Link to comment
Share on other sites

No juurikin näin, Internet on mahtava, kiitos Igor!

 

Vähän tämäkin kävi mielessä että teinkö tämän itse, ruuvasinko johonkin johtoon - ei, ruuvasin BCU -purkkiin.
Asensin nimittäin, myös näin talven lähestyessä, "tarjolla olevaan paikkaan" vaimolle autoon Defan sisätilanlämmittimen pidikkeen.

Onneksi ruuvit vain painoivat sopivasti ja pidikkeen poistaminen korjasi tilanteen.

Ilmeisesti hansikaslokeron alapinta on siis tälle parempi paikka? :D.

Link to comment
Share on other sites

No niin, sepäs olikin helppo ja halpa korjaus. 😄

Mulla ei ole Minissä mitään lämmittimiä, joten ei ole tuolta kantilta tullut asiaa ajateltua... mutta jos tuo puhallin on semmoinen pieni Defa Termini, niin mahtaisko pysyä tuhdilla kaksipuoleisella teipillä? Esim. tämmöisellä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/600371/Pattex-No-More-Nails-Asennusteippi-19-mm-x-15-m

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vanhaan aiheeseen palatakseni - takalasin pyyhkijän oireilu ei ole loppunut. Korkkasin viimein tuon matkustajan jalkatilan ja kurkkasin oliko siellä ruuvattu johtoihin - no ei ollut, eli ei pitäisi siitä johtua. Nyttemmin takalasin pyyhkijä ei tunnu toimivan enää lainkaan, on jäänyt sellaiseen kestoerektioon lasille - aiemmin se tosiaan heräsi hyvin satunnaisesti, pyyhki noin 9 kertaa putkeen ja jäi erektioon. Olisiko moottoriongelma? 

Miten tuota voisi diagnosoida, en INPAsta löytänyt mitään pyyhkijöihin viittaavaa?

Lisäksi nyt cruise lakkasi toimimasta; sen saa kytkettyä käyttöön (vihreä valo syttyy kojelautaan) mutta SETtaus ei tee mitään - vakionopeus ei aktivoidu. INPA:lla sain tästä sen verran tietoa irti MFL tms diagnostiikasta että ratin napit toimivat kyllä, eli ilmeisesti nyt jokin muu muuttuja estää cruisen kytkennän; kytkimen asentoanturi, jarruanturi, mitä näitä olikaan? Vikakoodeja ei luennalla irronnut.

Ideoita otetaan vastaan!

Link to comment
Share on other sites

Aika usein takmalasinpyyhkijän kummajaisviat johtaa takaluukun johtosarjan läpivientiin josta johdot ajan mittaam katkeilevat/kuoret murtuvat ja yhdistelevät virtoja miten sattuu, hyvin yleinen vika monilla merkeillä ja todella yleinen tämän konsernin tuotteilla (BMW)

Link to comment
Share on other sites

Sieltä on kumitutti ollut toistuvasti irti eli jonkinlaista jännitystä näyttää olevan, olen tuuminutkin purkaa takaluukkua auki sen verran että saisin mitattua tuleeko sinne virtaa silloin kun toimintaa pyydetään ja toisaalta toimiiko se pyyhkijän moottori - se kun näyttää nyttemmin tuo pyyhin lopettaneen toimintansa kokonaan. Lähinnä tässä hämmentää osaltaan tuo ongelmien alkamis- tai ainakin havainnointiajankohdan yhtenevyys tuon hallintaboksiin ruuvailun kanssa. 

Tuon cruisen osalta vahvin epäilys on nyt kytkinpolkimen anturissa, sen kun saa herätettyä poikkeuksetta toimintaan polkaisemalla kytkimen kunnolla lattiaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...