Jump to content

Sähköjänis

Jäsenet
  • Viestit

    22
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    1

Sähköjänis last won the day on 2. Syyskuuta 2019

Sähköjänis had the most liked content!

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

Sähköjänis's Achievements

  1. Vaimo tykkää mahdollisuudesta saada se takalasi pyyhittyä kun se kerää hiekkaa ja sensellaisia joten ratkaisusi on siihen vähän kehno.
  2. No niin, käyttämäni paja osasi veikata että takalasin pyyhkijän kummallisuudet todennäköisimmin ovat moottorin tekosia, joten tilasin nyt cruiseen uuden kytkinanturin ja takalasiin moottorin sekä ajan näiden asennukselle. Katsotaan menikö lottorivi kohdalleen.
  3. Sieltä on kumitutti ollut toistuvasti irti eli jonkinlaista jännitystä näyttää olevan, olen tuuminutkin purkaa takaluukkua auki sen verran että saisin mitattua tuleeko sinne virtaa silloin kun toimintaa pyydetään ja toisaalta toimiiko se pyyhkijän moottori - se kun näyttää nyttemmin tuo pyyhin lopettaneen toimintansa kokonaan. Lähinnä tässä hämmentää osaltaan tuo ongelmien alkamis- tai ainakin havainnointiajankohdan yhtenevyys tuon hallintaboksiin ruuvailun kanssa. Tuon cruisen osalta vahvin epäilys on nyt kytkinpolkimen anturissa, sen kun saa herätettyä poikkeuksetta toimintaan polkaisemalla kytkimen kunnolla lattiaan.
  4. Vanhaan aiheeseen palatakseni - takalasin pyyhkijän oireilu ei ole loppunut. Korkkasin viimein tuon matkustajan jalkatilan ja kurkkasin oliko siellä ruuvattu johtoihin - no ei ollut, eli ei pitäisi siitä johtua. Nyttemmin takalasin pyyhkijä ei tunnu toimivan enää lainkaan, on jäänyt sellaiseen kestoerektioon lasille - aiemmin se tosiaan heräsi hyvin satunnaisesti, pyyhki noin 9 kertaa putkeen ja jäi erektioon. Olisiko moottoriongelma? Miten tuota voisi diagnosoida, en INPAsta löytänyt mitään pyyhkijöihin viittaavaa? Lisäksi nyt cruise lakkasi toimimasta; sen saa kytkettyä käyttöön (vihreä valo syttyy kojelautaan) mutta SETtaus ei tee mitään - vakionopeus ei aktivoidu. INPA:lla sain tästä sen verran tietoa irti MFL tms diagnostiikasta että ratin napit toimivat kyllä, eli ilmeisesti nyt jokin muu muuttuja estää cruisen kytkennän; kytkimen asentoanturi, jarruanturi, mitä näitä olikaan? Vikakoodeja ei luennalla irronnut. Ideoita otetaan vastaan!
  5. Minin mukana tuli OEM kattotelineet sekä niihin kiinnitettynä tuollainen alumiininen "kori" joka on lukittu telineisiin kiinni (osanumero ilmeisesti 82120442358). Avainta ei tähän tietenkään löydy. Lukkosylinterissä on numero 7007 ja näillä tiedoilla yritin maahantuojalta (eli Laakkoselta) kysellä apua. Ilmoittivat että uutta avainta saa hankittua vain avaimessa olevan koodin perusteellla ja tähän täytyisi lukko porata irti ja vaihtaa lukkosylinteri uuteen. Onko kenelläkään kokemusta onko näin? Laakkosella on ennenkin annettu väärää tietoa / oltu tietämättömiä Ministä joten ihan en tätä purematta niele, varsinkin kun esimerkiksi Thulella vastaaviin lukkoihin saa vara-avaimia juuri sylinterissä olevan N-koodin perusteella - ja internet antaisi ymmärtää että nämäkin telineet olisivat Thulen valmistamia.
  6. No juurikin näin, Internet on mahtava, kiitos Igor! Vähän tämäkin kävi mielessä että teinkö tämän itse, ruuvasinko johonkin johtoon - ei, ruuvasin BCU -purkkiin. Asensin nimittäin, myös näin talven lähestyessä, "tarjolla olevaan paikkaan" vaimolle autoon Defan sisätilanlämmittimen pidikkeen. Onneksi ruuvit vain painoivat sopivasti ja pidikkeen poistaminen korjasi tilanteen. Ilmeisesti hansikaslokeron alapinta on siis tälle parempi paikka? :D.
  7. Vuoden 2005 R50 Minin sähköt alkoivat näin talven lähestyessä temppuilla moni-ilmeisesti: - Takalasinpyyhin toimii vähän oman mielen mukaan. Ensimmäisen kerran kun sen laittaa päälle, se yleensä toimii, mutta riippumatta siitä minkä aikaa nappula on päällä - asennossa, pyyhkijä tekee noin 9 kierrosta. Eli jos vain vilauttaa takalasinpyyhintä päällä, se jatkaa pyyhkimistä varsin pitkään. Tämän jälkeen pyyhkijä ei reagoi nappulan asentoon mitenkään toviin. Pesuri kyllä toimii. - Kuljettajan puolen sähköikkunan nappi ei toimi. Paitsi kun painaa keskuslukon nappia - se alkaa toimia ihan normaalisti - jos ajovalot ovat päällä. Tämän jälkeen keskuslukon nappi kuin myös lisävalojen(?) kytkin laskevat kuljettajan ikkunaa alaspäin, molempiin asentoihinsa käännettynä. Ajovalot jos sammuttaa, kuljettajan ikkuna aukeaa. Paitsi jos samalla pitää ikkunan nappulaa sulkemisasennossa. Valot sammutettuna ikkunakaan ei enää toimi -- kunnes valot taas kytkee päälle ja napsauttaa sitä keskuslukon nappia. Näin tekniikkaa tuntemattoman mieleen hiipii ensimmäisenä maaongelma (Saksa/Britannia?), että sähkö pyrkisi jossain menemään pienimmän vastuksen tietä. Autoon on kesällä jälkiasennettu MFSW -napit käyttöön, mutta en ainakaan muista että näitä ominaisuuksia suoraan tuossa yhteydessä olisi tullut, eli kuvittelen ainakin tuon kuljettajan ikkunan toimineen kyllä normaalisti tuolloin. Voin olla väärässäkin, eli jos ko. asennuksen yhteydessä on mahdollista tehdä jotain virhekytkentöjä jotka oireilisivat näin jännittävästi niin en lähde sitäkään pois sulkemaan. Asennusjäljessä oli vähän muutenkin kiireen makua. Tutkailen tuota myös ATK:n kanssa paremmalla ajalla, mutta jos tämä kuulostaa tutulta niin ideoita ja diagnosointivinkkejä otetaan vastaan!
  8. Tämä muuten on ollut oikein asiansa ajava vehje, eikä enää harmita sekään ettei olla älykkäämmän liitännän päässä ja simuloida CD-vaihtajaa, koska tuo Cruisen jälkiasennus meni sillä tavalla hassuna hybridinä että ne ratin etupuolen radionappulat jäivät laittamatta kun niille ei alkuperäisessä, MFSW:tä etevämmin muotoillussa ratissa ollut koloja. Win-win siis.
  9. Vastaanpa tännekin kun asian sain maaliin, jos vielä tulevaisuudessa joku tarvitsee samaa tietoa: Retrofitatun MFSW:n eli jälkeenpäin asennetun vakionopeudensäätimen ohjauspyöränappien käyttöönotto R50 Minissä onnistuu NCS Expertillä koskettelemalla EMS-ecuun CRUISE_CONTROL aktiv ja BC:hen MIT_MFL aktiv .
  10. Itse itselleni vastaten, nämähän meni juuri em. asetuksilla kun ne vaan osasi tallentaa oikein; yritin koko auton kooditiedostoilla edestakaisin mutta sehän piti tehdä ECU kerrallaan, eli EMS:ään CRUISE_CONTROL aktiv ja BC:hen MIT_MFL aktiv ja hoplaa, napit heräsivät. Kiitos!
  11. Löytyykö keneltäkään MFSW retrofittaukseen tarvittavia vipuja NCS Expertistä, cruise_controlin ja jonkun MFL_ -asetuksen jonka päättelin viittaavan monitoimirattiin jo väänsin aktiv -asentoon mutta ei vielä tunnu vakkarin napit heräävän? Auto siis 09/2005 kasattu R50.
  12. Itsehän nämä hommat näköjään on tehtävä kun ei merkkihuollosta osaamista löydy - näin vastasi paikallinen merkkihuolto Autotalo Laakkonen kun tiedustelin aikaa cruisen käyttöönotolle:
  13. Thanks, laitoin oitis K+DCAN -kaabelia tilaukseen, tuohan vaikuttaa sopalta jota voin itse hämmentää.
  14. Maksaja olen tässä kohtaa minä itse kun ei tuota kokonaisvastuuta saatu yhdestä paikasta, mutta annan itseni ymmärtää että Laakkosta tämä kutsuu.
  15. No niin, nyt on cruisen nappulat paikallaan - ratti on joku muotoillumpi kuin peruspyörylä eikä siihen saanut takapuolelle tulevia radion nappuloita kiinni, mutta koska ratti on käytettyä peruspyörylää mukavampi ja tavoite on nimenomaan cruisen puolella, tyydymme elämään ilman. Seuraavaksi pitäisi saada auto tietoiseksi uudesta toiminnallisuudestaan -- mikä tässä mahtaa olla Oikea Tie, onko käynti Laakkosella ainoa vaihtehto?
×
×
  • Luo uusi...