Jump to content

Verto kytkin (akselin kierre)


hartsa112

Recommended Posts

Nyt kävi niin mallikkaasti että pääsi säätömutteri hukkumaan. Onkos kellään tiedossa mikä kierre on tuossa verton työsylinterin/painelaakerin akselissa? Ei ole aiemmin ollut ongelmaa, olisiko voinut jäädä tohinassa löysälle. Muuten on jäykempi asetelma toiminut sillä MiniSpareksen "performance" levyllä hyvin. Huomaa toki että se on täysin jäykkä levy 

Link to comment
Share on other sites

Onko mahdollista että paineasetelma menee hajalle kun tuo lukitus pettää? Ei kytkin meinaan irrota vaikka kyllä tuo liikkuu akseli ihan normaalisti.

Link to comment
Share on other sites

Ei pitäs olla merkitystä,sehän vaan estää liian pitkän liikkeen ja harvemmin sitä saa liikaa liikkumaan.

Link to comment
Share on other sites

Tolla mutterilla varmistetaan että kytkinlevyn kuluma pysyy halussa eikä pääse niitteihin asti.

Mutterin ja kopan väli vähintään 3mm tai ota pois kokonaan.

Irrota  jousi, vedä akselia ulospäin ja säädä  muutama kymppä välystä säätöruuviin. 

Jos kytkinpoljin ei kolahda lattiaan asti, niin on työsylinterin tappi liian lyhyt. Mäntä osuu lukitus sokkaan ja jää liikettä käyttämättä.

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Kimi kirjoitti:

Jos kytkinpoljin ei kolahda lattiaan asti, niin on työsylinterin tappi liian lyhyt. Mäntä osuu lukitus sokkaan ja jää liikettä käyttämättä.

/kimi

 

Verton työsylinterissä ei ole sokkaa.

Link to comment
Share on other sites

No joo, jännä nähdä siis kun saa auki että mikä on pettänyt kun kytkin ei irrota ollenkaan. 🤔

Ilmasin kytkimenkin uusiksi ja akseli liikkuu kyllä oikein hyvin, mutta edelleen ei irrota. Auto verstaalle ja purkuun. Eipä ole ongelma luistava kytkin enään 😅

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vika oli vähintäänkin erikoinen, mutta selvisi. Asentaja katsoo ensikerralla vähän tarkemmin.

Eli kaikki pultit millä paineasetelma / koko kytkin ja vauhtipyörä tulevat kiinni siihen holkkiin kampiakselilla olivat löysällä. yksi oli irronnut ja pyöri siellä kytkimen ja paineasetelman välissä. Pultit oli lukitteella mutta silti kaikki enemmän ja vähemmän löysällä.

 

Tuo holkki nyt kun muistelee niin ei mennyt uuteen asetelmaan helposti, ja nyt epäilen että se ei sitten mennyt pohjaan asti, ja siksi ajossa on nyt käynyt lopulta näin. Sillä holkki oli seuraavaankin asetelmaan melko kireä, otettiin siitä sen verran pois että sen sai lähes laskea paikalleen. Ja sitten kiinni ja nyt taas tuoreella leimalla kovaa ajoa. 

IMG_20190713_214017374.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...