Arsk Posted November 26, 2018 Report Posted November 26, 2018 Takatukivarret päässeet jonkin verran väljiksi, tarttis varmaan hoitaa laittamalla joku korjaussarja. Nyt oon vaan vähän pihalla siitä mitä kaikkee ja miten ja miksi sille pitää tehdä. Osaisko joku, tai varmasti osaa, mutta viittiskö joku selittää mulle yksinkertasin sanakääntein sen akselin ja laakerin ja holkin ja mitä siellä onkaan sovittamisen periaatteen, ja mitä kaikkee siellä pitäis esim. kalvaa oikeeseen kokoon ja minkä takia... Eli siis helppotajunen "takatukivarsi for dummies" -juttu. Tai sit tietysti joku hyvä linkki käy kans, jos joku on jo homman ymmärrettävästi jossain kuvannut.
minorv8 Posted November 27, 2018 Report Posted November 27, 2018 Esim. tässä oikeaoppista autotalliähellystä : Aksel on laakeroitu toisesta päästä neulalaakerilla ja toisesta päästä puslalla. Niiden pitää olla samalla linjalla jotta akseli menee paikoilleen. Pusla on sisähalkaisijaltaan liian pieni ja se tarvii kalvaa akselin mittaan. Ainoa ongelma tuossa operaatiossa on että kalvain pitäisi saada linjattua neulalaakerin suhteen. Voi sitä yrittää räpeltää käsivaralta mutta yleensä se menee munille ja akseli ei menekään paikoilleen. Tossa videossa on säädettävä kalvain jossa on ohjaus neulalaakerin pesästä irtoholkilla. (huom: neulalaakeria ei siis vielä ole painettu paikoilleen.) Tässä toinen linkki missä näkyy hommaan tarkoitettu kiinteä kalvain. Sitä käytettäessä neulalaakeri on paikoillaan ja työ tehdään puslan puolelta neulalaakeria kohti. http://www.theminiforum.co.uk/forums/topic/289308-radius-arm-reaming-tool/
Mini1380 Posted November 27, 2018 Report Posted November 27, 2018 Tosta työkalua ko.hommaan: https://www.ebay.co.uk/itm/CLASSIC-MINI-RADIUS-ARM-BEARING-REAMER-TOOL-WITH-PILOT-FITTING-REMOVAL-TOOL/173622206296?hash=item286cb09f58:g:woIAAOSw0X1b3j~S:rk:5:pf:0
Mini1380 Posted November 27, 2018 Report Posted November 27, 2018 Siitä työkalu ja korjaussarja: https://www.ebay.co.uk/itm/MINI-REAR-RADIUS-ARM-BEARING-REMOVAL-REAMER-TOOL-PAIR-OF-RADIUS-ARM-KITS/173606183901?hash=item286bbc23dd:g:g7gAAOSwHMJYLE7W
FD100L Posted November 27, 2018 Report Posted November 27, 2018 https://www.rautajatti.fi/p1471-hbm-saatokalvaimet-fi.html Eihän tuo tarvi kun kunnollisen ohjurin niin homma onnistuu!
MiniKö Posted November 27, 2018 Report Posted November 27, 2018 Olisko toi alkuperäisen Churchill kalvaimen työstösuunta neulalaakerin puolelta sisään ja puslan puolelta ulos niin ei purut valu tukivarren sisälle?
Mini1380 Posted November 27, 2018 Report Posted November 27, 2018 Siellä tukivarren sisällä laakerien välissä on putki, joten mitä väliä ei ne purut sinne jää.
Arsk Posted November 27, 2018 Author Report Posted November 27, 2018 No nyt tajusin, kiitos! Pitäsköhän sittenkin teettää, säästyis muutama "harjotussarja" ja lopulta jää kalvaimet ja ohjurit hyllyyn. vieläköhän se Kaivo-oja Kangasalla minejä korjailee, tai joku muu?
MiniKö Posted November 28, 2018 Report Posted November 28, 2018 Eihän ne purut sinne jää mut saattaa joku hitunen jäädä neulalaaakeriin eli turhaa putsausta ja toiseksi kalvain hakee neulalaakerista(oikea ohjainholkki useimmiten hukassa) linjan oikeinpäin käytettäessä.
koirankoppi Posted November 28, 2018 Report Posted November 28, 2018 13 tuntia sitten, Arsk kirjoitti: No nyt tajusin, kiitos! Pitäsköhän sittenkin teettää, säästyis muutama "harjotussarja" ja lopulta jää kalvaimet ja ohjurit hyllyyn. vieläköhän se Kaivo-oja Kangasalla minejä korjailee, tai joku muu? Jussi viettää eläkepäiviä, mutta jos sattuu pajallaan puuhailemaan, niin varmaankin kalvaa laakerin kun olet ne asentanu paikoilleen. Työkalu hänellä on
Kimi Posted November 29, 2018 Report Posted November 29, 2018 Moi, Tee kalvain vanhasta tukivarren akselista. Rälläkällä kavennat noin 2cm matkalla toisen pään kartiomaiseksi noin 0.5mm ohuemmaksi. Tee lopuksi siitä kolmiomainen ja jätä terävät reunat jotka leikkaa hyvin Toi busla on aika pehmeää kamaa, joten onnistuu kevyesti painaen ja mutteri paikoilleen josta hyvä pyörittää. Neula-laakerin on oltava paikoillaan jotta akseli on suorassa. Kun akseli on läpi, niin se on liian tiukka ja tasan saman kokoinen kun akseli ja varmasti linjassa. 280.lla hiot buslan sellaiseksi että on sopivan väljä. Nahkee muttei löysä Miljoona kertaa parempi kuin joku säädettävä kalvain. Laittaisin kuvan omastani, mutta ei tuolta tallista tällä hetkellä löydä mitään. Netistä löytyi samanlainen, ei yhtä hiano kun mun mutta tuolla tulee hyvä eikä tarvii säätää. Toi on kartiomainen liian pitkälle. FD100L 1
Arsk Posted November 30, 2018 Author Report Posted November 30, 2018 Niin siis se messinkipusla, vai mitä se nyt on, on ainoa joka tarvii kalvaa? Laakeriko menee akselille sellasenaan, entä se väliputki? Jossain korjaussarjassa akseli ei mahtunut putkeen... voiko olla mahdollista, vai oliko mulla vaan jotenkin jotkut eriparin vehkeet käsissä. Mikä virka sillä putkella edes on, niitä on näköjään muovisiakin, lieneekö muoviset käyttökelposia.
FD100L Posted November 30, 2018 Report Posted November 30, 2018 48 minuuttia sitten, Arsk kirjoitti: Niin siis se messinkipusla, vai mitä se nyt on, on ainoa joka tarvii kalvaa? Laakeriko menee akselille sellasenaan, entä se väliputki? Jossain korjaussarjassa akseli ei mahtunut putkeen... voiko olla mahdollista, vai oliko mulla vaan jotenkin jotkut eriparin vehkeet käsissä. Mikä virka sillä putkella edes on, niitä on näköjään muovisiakin, lieneekö muoviset käyttökelposia. Jep, siis se pronssilaakeri pitää kalvaa. Kun painat rasvaprässillä laakerin rasvanipasta rasvaa, putken tarkoitus on pitää rasvat molempien päiden laakereissa.
Kimi Posted December 1, 2018 Report Posted December 1, 2018 Moi, Ensin vanha pusla ja rasvaholkki pois, jos et vaihda laakeria, niin uusi putki ja holkki paikoilleen ja kalvaat mittoihin. Jos vaihdat laakerin niin laitat rasvaputken vasta ennen kuin naputtelet uuden laakerin paikoilleen. Jos unohdat rasvaputken , niin koko tukivarsi on täytettävä rasvalla ennenkuin pursuaa väliköistä. Tukivarsi on ontto. /kimi
FD100L Posted December 1, 2018 Report Posted December 1, 2018 On 29.11.2018 at 22.32, Kimi kirjoitti: Moi, Tee kalvain vanhasta tukivarren akselista. Rälläkällä kavennat noin 2cm matkalla toisen pään kartiomaiseksi noin 0.5mm ohuemmaksi. Tee lopuksi siitä kolmiomainen ja jätä terävät reunat jotka leikkaa hyvin Toi busla on aika pehmeää kamaa, joten onnistuu kevyesti painaen ja mutteri paikoilleen josta hyvä pyörittää. Neula-laakerin on oltava paikoillaan jotta akseli on suorassa. Kun akseli on läpi, niin se on liian tiukka ja tasan saman kokoinen kun akseli ja varmasti linjassa. 280.lla hiot buslan sellaiseksi että on sopivan väljä. Nahkee muttei löysä Miljoona kertaa parempi kuin joku säädettävä kalvain. Laittaisin kuvan omastani, mutta ei tuolta tallista tällä hetkellä löydä mitään. Netistä löytyi samanlainen, ei yhtä hiano kun mun mutta tuolla tulee hyvä eikä tarvii säätää. Toi on kartiomainen liian pitkälle. Mitä enemmän mä tätä mietin niin.. aika fiksu juttu. Pakko antaa pointsit!
FD100L Posted December 1, 2018 Report Posted December 1, 2018 Vielä en malta olla lisäämättä miten tärkeää on käydä kaikki rasvanipat ( missä niitä on) väh. kerta vuodessa läpi. Hyvä ajankohta on keväällä vaikka renkaidenvaihdon yhteydessä ja muutenkin tsekata paikat.
koirankoppi Posted December 3, 2018 Report Posted December 3, 2018 Yhdyn edellisen mielipiteeseen. Jos säännöllisesti rasvaa tuonkin kohteen, niin eipä tuota kalvainta montaa kertaa/per. Mini elämänsä aikana tarvitse
Arsk Posted January 9, 2019 Author Report Posted January 9, 2019 Näyttäis olevan tarjolla akseleiden korjaussarjoja myös kahdella neulalaakerilla, mitä ne sellaset on? Onko muka mahdollista korvat pusla laakerilla? Aika syöpyneet päistään oli mulla akselit, ei ehkä saa niistä tuota työkalua tehtyä... tai no ehkä tekemällä pitkän viisteen ja leikkuu-urat.
Kimi Posted January 11, 2019 Report Posted January 11, 2019 Moi Joissain tosivanhoissa tukivarsissa on kuullema 2 laakeria vierekkäin.
Arsk Posted January 11, 2019 Author Report Posted January 11, 2019 Kuvien perusteella liukulaakeri puuttuu kokonaan ja tilalla toinen neulalaakeri, eli neulalaakeri molempiin päihin. Jossain tuollasta settiä oli tarjottu Mokeen, onko sen tukivarsissa sitten jotain eroa tavalliseen Miniin. Enkä tiä sitten miten kaks neulalaakeria saa asettumaan suoraan linjaan, jos eivät sitten suoriltaan asetu. Toisaalta en ymmärrä miksei se pusla sitten asetu tukivarressa suoraan linjaan, vaan sen läpi on kairattava akselille suora reitti. Onko sitten joku valutoleranssijuttu tms. Monta ihme asiaa muaalimmaan vaan mahtuu... useimmiten kuitenkin syy on löytynyt aina ittestä jos ei oo jotain ymmärtänyt.
Ado50 Posted January 11, 2019 Report Posted January 11, 2019 Ainakin Australian Moken pitkissä takatukivarsissa (13" pyörä) on neulalaakerit akselin molemmissa päissä.
minorv8 Posted January 12, 2019 Report Posted January 12, 2019 Ei sitä puslaa sinne vinoon saa. Se nyt sattuu olemaan mallia koneistetaan loppumittaan. Voihan sen tehdä suoraan akselin halkaisijalle ja sitten prässätä paikoilleen. Puristussovituksessa vaan tuppaa sisäreikä pienenemään inasen. Se sopiva sisäreikä onkin piukka asennuksen jälkeen. Akselin halkaisija voi myös olla mitä sattuu, jollain toleransseilla nekin on tehty. Venttiilin ohjarit on ihan samanlainen tapaus.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now