Jump to content

Bensapumppu.


Turbo 69

Recommended Posts

Mikähän mättää tuossa Coupen poltto-aine systeemissä?Taas meni bensapumppu,edellisen kerran hajosi vajaa 3vuotta sitten.Kilsoja tuli vaan n:25000.Takuu pumpulla tietenkin jo ummessa.Miksei se kestä tuon pitempään?

Link to comment
Share on other sites

Ameriikan voorumilla muistan lukeneeni jutun,jossa kaveri oli avannut HPFP:n ja vaihtanut tiivisteitä,o-renkaita ja kertoili remontin onnistuneen...ei parempaa muistikuvaa,oliko kyseessä Contin vai boschin pumppu, eikä liiemmin  linkkiä viestin löytämiseen,sorry...

Link to comment
Share on other sites

Se on taas se siirto pumppu,ei HPFP,se ei vielä ole kertaakaan hajonnu.Nyt on kolmas viikko menossa korjaamolla,vakuutus yhtiö vietätti sen Rintajoupille(Mikkeli),eikä merkkihuoltoon.Laakkonen (Herttoniemi) otti edellisen kerran tankin irti,nämä purkivat sisustaa,jotta saivat pumpun näkyviin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

On muuten auto yhä korjattavana,pumppu viimein tullu,tilasivat Laakkosen kautta.Huomenna alkaa kuulemma kasaus.Uskomatonta kämmäystä.No,IF korvaa sijaisauton.

Link to comment
Share on other sites

Meillä taasen vaikuttaisi vahvasti että Heidin R55:sta on HPFP menossa mutta en vielä ole saanut riittävän suurella varmuudella paikallistettua vikaa siihen.

Ilmeisesti pre facelifti autoissa eniten tuota HPFP ongelmaa, uudemmissa siihen on tullut jo kaksi päivitystä.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, timot said:

Mahtooko joku viisaampi tietää varaosanumeroa ko. pumpulle, auto Mini Countryman S, N18 koneella, 2011 vuosimalli.

Olisiko #1 tässä http://minifans.info/parts-catalog/R60/Europe/Cooper_S-N18/L-N/2011/browse/fuel_preparation_system/high_pressure_pump_lines_injector/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

En tiedä menikö pumppu vai mikä, mutta 80km/h vauhdissa pieni "puff" ääni/fiilis pakoputkesta ja auto sammui. Startista pyörittää, mutta ei käynnisty.

Lomareissussa ollaan ja auto hinattiin lähimmälle korjaamolle (ei merkkihuolto). Vakuutusyhtiön tarjoama sijaisauto pitää noutaa 70km päästä lähimmästä isommasta kaupungista.

Edit: Tuli luettua myös mahdolliset vikakoodit autossa olleella scangaugella, mutta ei vikoja.

Link to comment
Share on other sites

Oireet viittaa just samoilta,eli siirtopumppu hajos.Ei antanu mitään vikakoodeja,koska pumppu periaatteessa toimi,muttei antanu painetta.Mikäs se siun nykyinen Minis on?Meillä on IF:täyskasko,pääsi taksin kyydillä sijaisauton noutoon.Missä päin Suomea hajos?Mihin vietiin?

Link to comment
Share on other sites

Oliko teillä mitään oireita ennen siirtopumpun totaalirikkoa? Kävin tänään erään tutun Mini-harrastajan luona toteamassa huonoa kylmästarttia.Olin ennakkoon varautunut ja varma,että lämpötila-anturi sökö,vaan täytti obd kautta järjellisiä arvoja. Lähtee käyntiin n.4-5 starttauksella kylmänä tai seistyään riittävän pitkään.No,kun lähtee käyntiin puhtaasti, sammutus  ja startti uudestaan, lähtee heti tulille! Aloin epäilemään,jos bensalinja tankilta-HPFP väliltä tyhjenee seistyään riittävän ajan eli siirtopumpulta takaisku vuotaa tankkiin päin? Onko järkeä? Pitään seuraavaksi laittaa virrat päälle/pois muutaman kerran ennen starttia jos vaikka nostais paineen linjaan...taitaa siirtopumppu tulla tiensä päähän... mitä muuten kustantaa uusi pumppu?

Link to comment
Share on other sites

JCW Clubman 2012 ja ei mitään oireita ja tosiaan yht'äkkiä vaan menohalut pois.

Ollaan anoppilassa Kauhajoella ja auto vietiin lavetilla kilsan päähän "Suupohjan varaosa ja huolto" pajan pihaan. Lupasivat huomenna katsoo jos ehtis vikakoodeja lueskella. Soittelen huomenna ja kerron, että vois olla siirtopumppu - eli ilmeisesti tankissa oleva "fuel pump". Pitänee tutkia pajan puolesta saisko ton diagnosoitua jotenkin.

Link to comment
Share on other sites

Ei mitään muuta oireita,kuin bensamittari alkoi näyttää mitä sattui,se toisen puolen anturi on pumpun yhteydessä.Totesivat eka pumpun vaihdon yhteydessä,että tankissa on sisäpuolella pieni vekki just pumpun kohdalla,eli on tod.näk.vetänyt tankkia kurttuun.Tankin korvausilma suodatin kuulemma tukkeutuu helposti.On vaan sen verran vittumaisessa paikassa,ettei tuu tarpeeksi useasti katottua.Pitää tästä lähtien ainakin öljyn vaihdon yhteydessä tarkistaa.

Alkuperäisen pumpun hinta jäi alle 300€.Niin ja Mini on -12 mallinen JCW Coupe.Tankki 50l.

Ei välttämättä näytä mitää koodeja,jos pumppu on sökö.Letku irti ennen korkeapaine pumppua ja virrat päälle,näkee ainakin heti,tuleeko bensaa.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran homma on edennyt, että alkuviikosta paja löysi rikkinäisen osan tankin pohjalta (numerolla 16112755084). Ilmeisesti muovihässäkkä haljennut tms. Bensaa kulkee kuulemma vain tankissa puolelta toiselle, eikä juurikaan tankin ulkopuolelle. Osaa ei löytynyt mistään merkkihuollosta hyllystä, eikä myöskään Ruotsin välivarastosta, joten otin ja tilasin osan Leebmannista suoraan pajalle.

Meidän lomareissu jatkuu perjantaina toiselle puolelle Suomea, joten sikälimikäli auto saadaan ehjättyä ensi viikolla, tulee mielenkiintoinen noutomatka. Vakuutus korvaa oman auton noudon, enkä jaksa edes miettiä kuinka monen bussi- ja junayhteyden takana reissu on.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, skithund said:

Meidän lomareissu jatkuu perjantaina toiselle puolelle Suomea, joten sikälimikäli auto saadaan ehjättyä ensi viikolla, tulee mielenkiintoinen noutomatka. Vakuutus korvaa oman auton noudon, enkä jaksa edes miettiä kuinka monen bussi- ja junayhteyden takana reissu on.

Toi noudon korvaus kuulostaa paperilla hienolta... pari vuotta sitten Autoliitto ehdotteli, että menisin bussilla Tampereelta Kankaanpäähän korjaamolle hakemaan Miniä, kun se hinattiin sinne kerhon ratapäiviltä Pesämäeltä. Hommassa oli vaan semmonen mutka, ettei sinne kulkenut busseja sellaisella aikataululla, että olisin työpäivän jälkeen ehtinyt sinne korjaamon aukioloaikana. Yhdensuuntainen matka taisi olla vaihtoineen jotain kolme tuntia... Pienen neuvottelun jälkeen Autoliitto tarjosi hommaan vuokra-autoa, joka tietysti olis pitänyt palauttaa takaisin Tampereelle. Kun siis joka tapauksessa tarvitsin kaverin kuskiksi, niin lopullinen ja helpoin ratkaisu oli, että kaveri lähti omalla autollaan, ja Autoliitto korvasi polttoaineet. Olis kyllä pitänyt tingata siihen kunnon kilometrikorvaukset...

Link to comment
Share on other sites

Tuo sinänsä on se ongelma,kun ite pitää se auto sit hakea,jäi se sitten miten kauas kotipaikasta.Sain muuten vanhukseenkin vakuutuksen,joka pitäs toimia ulkomaillakin.500:n omavastuulla saa ilmeisesti kuljetuksen kotimaahan?Toivottavasti ei ikinä niin käy,että tarviis sitä tehdä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tarina jatkui siten, että pajalta tuli tekstari "Auto kunnossa, tervetuloa noutamaan. Kustannukset 249€." noin tunnin kuluttua siitä kun kuriiri oli tipauttanut Leebmannin paketin heille. Itse osa kustansi 202€ postikuluineen.

Osa olikin reippaasti isompi mitä varaosakuvan perusteella kuvittelin, kun pajalla vanhaa osaa pääsin vilkaisemaan. Filtterijutun alapuolelta liitteenä olevan kuvan kohdasta oli vanha osa murtunut/katkennut.

Tutkiessa ja osaa vaihtaessa on paja onnistunut ilmeisesti hirttämään jomman kumman puolen kohon letkujen alle jumiin ja bensamittari ei enää toimi. Mittari vain tyhjeni ajossa, eikä tankkaamisella ollut merkitystä. Vien auton ensi viikolla Autokeskukseen tsekattavaksi ja paja ottaa kustannukset kontolleen.

Edit: Koitan vielä sumplia vakuutusyhtiön kanssa, että kuittaisivat sijaisautosta yhden päivän noutokustannuksina (pidin sijaisautoa pari päivää vakuutuksen korvaaman max 8 vuorokauden yli á 50€/vrk).

image.png 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...