Jump to content

Vetoakselien suojakumit


mikke

Recommended Posts

Kyllä ne nippusiteet kestää,kumien kesto eri juttu.Nyky laadut niin kovia,että meinaa hajota kesässä.Ite oon käyttäny -60-70 luvulta olevia käytettyjä,ovat vielä kunnon kumia.

Link to comment
Share on other sites

Juu, taitaa nykyiset suojakumit olla ainakin osa ihan "muovia". :D

Nippusiteitä oon kans käyttäny jo vuosikymmeniä kaikissa autoissa. Jossain paikoin tosin ollu niinkin ahtaat paikat, ettei nippusidettä voinu käyttää,

En muista oliko Minissä?

Link to comment
Share on other sites

Kato sitten että noissa suojakumeissa on pyöreäprofiilinen kohouma sisäpuolella. Vetonivelessä on pyöreä ura reilu sentti sisäreunasta  mihin tuo kohouma asettuu. Mulla pomppi pikkiksen nivelistä kumit irti ja tietty myös leimalla. Onneksi oli joviaali katsastusmies joka totesi etää kantsii varmaan laittaa noi paikoileen... Aikani kun ihmettelin niin noissa kumeissa olikin neliskanttinen profiili joka ei istunut millään pyöreässä urassa. Vaikka siis oli nippusiteellä kiinni. Eikä tarvinnut kuin muutaman kerran kääntää niveltä niin irti oli. Mulla oli jotkut vanhemmat kumit jemmassa ja ne oli oikean sorttiset. Ne ovatkin sitten pysyneet paikoillaan.

Biltemalla on nättejä teräsnippusiteitä mutta ne ei pysy kireällä. Jotkut nippusiteet voi ottaa napaan kiinni. Mä laitoin rosteri varmistuslangalla omani.

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäisten kunnollisten kumien mukana tuli ihan asialliset metallipannat, jotka ainakin pöydällä sai hienosti kiinni ja on myös pysyneet. Se tieto ei tosin auta tätä päivää.

Täytyy olla aika matala lukko-osa nippusiteessä ettei ota kiinni.

Rosteri lanka on hyvää tähän.

Nykykumeissa on isoja eroja. Hyviäkin kyllä on olemassa/saa.

Luhtasaaren Jokke ne merkit ainakin joskus tiesi.

Ei ihan tuoretta tietoa kait sekään...

Link to comment
Share on other sites

noniin nyt päästiin asiaan.. tästä voisi pitää vaikka pienen luennon. mutta siis jos hyvän haluaa nii ei tarvita ku hyvänlaatuinen päältäpujotettava kumi (ei mitään kivikovaa oem p#%&¤! :b) ja oikeankokoinen puristettava klemu tosin varmempi olisi rosterinen nippuside ja sen kun pyöräyttää vähintään pari kertaa kumin ympäri niin alkaa olla aika idioottivarma myös suolaisissa keleissä. mutta koska te ajelette näillä vaa kesäisin nii puristettavatki menee mainiosti. akselin ympärille tulevan kohdan voi laittaa vaikka laastarilla. x)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...