Jump to content

Levyjarrut laippakiinnikkeillä


Weikko

Recommended Posts

On ne,on pojat niitä tehneet.Tosin pitää olla jämäkkää tavaraa ja joutuu esittämään lujuuslaskelmat tarvittaessa.Eikä mikään helppo homma,jos 10"vanteitten sisään meinaa laittaa.

Link to comment
Share on other sites

7 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

On ne,on pojat niitä tehneet.Tosin pitää olla jämäkkää tavaraa ja joutuu esittämään lujuuslaskelmat tarvittaessa.Eikä mikään helppo homma,jos 10"vanteitten sisään meinaa laittaa.

Hyvä hyvä, vaikka onkin työläämpi homma, niin säästää pitkän pennin muihin osiin.

Link to comment
Share on other sites

Vinkki,-90 luvun Opeleissa on aika pienet jarrusatulat takana.Kerran niitä vähän vertasinkin,sopis aika hyvin 10"vanteisiin.Taisit mainita,että niistä et luovu.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Teetät laipat satasella, ei varmaan ole hyvät, muuten  näitä kittejä olis sparesilla ja sportilla myynnissä.

Haet romikselta sylkät, 100e

Sitten sulla on romiksesta haetut sylkät jotka vuotaa, vaatii tiivistesarjan, 30e

Ilmausnippa jumissa korjaus 50e

Jarrunipat, uusiksi 5e

Sitten ostat jarrupalat niihin, 40e

Jarrulevytkin pitää hankkia 40e

Pääsylkän ja työsylkän suhde pielessä, ei oikein toimi mikään. Perse edellä mutkaan kun on vähänkin liukasta.

5vuoden päästä myyt sen pois, ja ketään ei kiinnosta kun on jotkut räpellysjarrut asennettu. Auton arvo putoaa 500-1000e.

Tein itse maksoi 250 ja  säästin 455 puntaa joka on sparesin halvin muunoskitti ja nautinto asentaa yhdessä illassa.

Tää on vähän sama kun vakiossa pelaa 30e ja sitten tulee 20e voitto, niin unohdetaan että tuli tehtyä 10e persettä.

/kimi

 

Link to comment
Share on other sites

Tuon oisin kohta kertonu itekin,diy hommat ei välttämättä tule yhtään sen halvemmaksi.Eri juttu johonkin autoon,johon ei saa valmiita osia mistään.

Link to comment
Share on other sites

Jos päädyt DIY hommiin,miulla olis ehjät takasatulat,Opel Calibrasta,halvat.Ne on tosin pienemmät,kuin Minissä.Kaksi mäntäiset.

Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Jos päädyt DIY hommiin,miulla olis ehjät takasatulat,Opel Calibrasta,halvat.Ne on tosin pienemmät,kuin Minissä.Kaksi mäntäiset.

Ainoastaan sen isolohkotekniikan takia mietin näitä jarruja, eli en rupea räpeltämään jos en konetta saa.

Tosiaan kympin pyörille levyt täytyisi tehdä.

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Kimi kirjoitti:

Moi,

Teetät laipat satasella, ei varmaan ole hyvät, muuten  näitä kittejä olis sparesilla ja sportilla myynnissä.

Haet romikselta sylkät, 100e

Sitten sulla on romiksesta haetut sylkät jotka vuotaa, vaatii tiivistesarjan, 30e

Ilmausnippa jumissa korjaus 50e

Jarrunipat, uusiksi 5e

Sitten ostat jarrupalat niihin, 40e

Jarrulevytkin pitää hankkia 40e

Pääsylkän ja työsylkän suhde pielessä, ei oikein toimi mikään. Perse edellä mutkaan kun on vähänkin liukasta.

5vuoden päästä myyt sen pois, ja ketään ei kiinnosta kun on jotkut räpellysjarrut asennettu. Auton arvo putoaa 500-1000e.

Tein itse maksoi 250 ja  säästin 455 puntaa joka on sparesin halvin muunoskitti ja nautinto asentaa yhdessä illassa.

Tää on vähän sama kun vakiossa pelaa 30e ja sitten tulee 20e voitto, niin unohdetaan että tuli tehtyä 10e persettä.

/kimi

 

Tietysti saa ne rahat noinkin palamaan, kun tekee mitä sattuu.

Voin kyllä sanoa että ei mene noin paljon itsellä rahaa, jos nämä päädyn tekemään.

Link to comment
Share on other sites

Muista sitten,että koneeseen saa palamaan rahaa,ehjät ei ole halpoja.Aihiotkin vähissä.Miullakin olis yks 1380:n,mutta tonnia et varmaan maksa?En ole sitä vielä kaupitellut,mutta näyttäs jäävän käyttämättä,kun noita turbokoneitakin on.

Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Muista sitten,että koneeseen saa palamaan rahaa,ehjät ei ole halpoja.Aihiotkin vähissä.Miullakin olis yks 1380:n,mutta tonnia et varmaan maksa?En ole sitä vielä kaupitellut,mutta näyttäs jäävän käyttämättä,kun noita turbokoneitakin on.

Sepä se.

Aika harvassa on kyllä nuo isolohkot, paitsi juuri jostain metron/allegron raadosta, joita ei myöskään ole.

Kiitos tarjouksesta, mutta samalla rahalla saa varmaan aika hyvin läpikäytyä tonnisen koneen, joita onneksi löytyy omasta takaa.

Jos ei ihmeitä tapahdu, niin kyllä se tonninenkin riittää, eikä tarvitse miettiä sen enempää.

Link to comment
Share on other sites

Tämä olis tosin kaikilla herkuilla,isot venat,kanavat avarrettu,välitetty keinuvivusto,säädettävä jakopää,tasapainotettu ja kiillotettu kampura.Jyrkällä nokalla mitattu teho 105hv.Tosin ei ollu säädöt kohallaan.Nyt on loivempi nokka,ehkä noin 85hv.

Link to comment
Share on other sites

8 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Tämä olis tosin kaikilla herkuilla,isot venat,kanavat avarrettu,välitetty keinuvivusto,säädettävä jakopää,tasapainotettu ja kiillotettu kampura.Jyrkällä nokalla mitattu teho 105hv.Tosin ei ollu säädöt kohallaan.Nyt on loivempi nokka,ehkä noin 85hv.

Kuulostaa kyllä houkuttelevalta nuo luvut, mutta tekemisen ilo puuttuu. :D

Link to comment
Share on other sites

No,sitten olkoon,kun tekemistä kaipaat,etkä helpolla halua.Ymmärrän hyvin.?.Olet vissiin vähän nuorempi.Vanhemmiten ei jaksa enää syventyä niin paljon,noihin tekniikkajuttuihin,jos ei oo pakko.

Link to comment
Share on other sites

Vieläkö ne Minitonnimiehet viitsii räplätä muun merkkisten autojen levyjen kanssa?

Jotkuthan värkkäili, oliko ny Fiestan jarruista? Vähissä taitaa sellaisetkin olla...

Tänäpäivänä näyttäisi uudet jarrusetit olevan senverran sopivissa hinnoissa, että rahan takia tuskin kannattaa alkaa kovasti hieromaan. Mutta tietysti se tekemisen ilo jää pois

Link to comment
Share on other sites

Eka homma mikä kantsii muistaa on tuo katsastus jota tässä maassa viedään koko ajan hullumpaan suuntaan. Niin kuin Turbo 69 tossa jo totes niin tänä päivänä vaaditaan lujuuslaskut jos vähänkään hoksaavat kotitekoisiksi. Kuka niitä laskuja sitten tekee tai kuka niistä leimalla mitään ymmärtää on sitten ihan oma juttunsa. Haluavatko sitten vielä jotain selvitystä etu/taka jarrubalanssista ??? En tiedä.

Itse jos lähtisin nysväämään niin kiinnityslevy min. 10 mm teräslevyä. Sitten pitää funtsia millä vetolaipalla se tekee. Tässä kohtaa sitten unohtaisin rumpujarrullisen vetolaipan koska se on myös pikkunivelellä. Eli levyjarrullisen vetolaippa ja iso vetonivel. No nyt ollaakin sitten jo kusessa. Mistä riittävän pieni ja matala levy joka vielä sopii paikoilleen ? Harvassa on. Jos vielä löydä't matalan levyn niin mennäänkin jo sitten 1-mäntäiseen liukusatulaan. Tohon vielä pari adapteria niin tekemisen iloa varmasti riittää. Voihan sen levyn murjoa vetolaipan ulkopuolelle mutta ei välttämättä ole mitään ohjaavaa kaulusta johon levyn keskittää.

Mä funtsin noita takavuosina paljonkin ja joka kerta päädyin vakiolevyihin. Maksaa pikkuisen enemmän mutta ei tarvi sitten modata.

Löysin Purtsin vanhaa tarinaa nörttilaatikosta: http://www.16vminiclub.com/showthread.php?t=18866

Tuossakin on käytetty Minin levyjarrunapoja kuten monessa muussakin Fiesta muutoksessa.

 

Link to comment
Share on other sites

Juu, ja sitten kun on tehoa, ja huonot vetonivelet ja kääntövarrt, niin sitten menee rikki jostain muualta.

Pakko laittaa säädettävät reaktiotanko ja alatukivarret, about 200e, jos ei tee halvalla itse.

Minitonnareissa ei ole noin 5:een vuoteen näkynyt fiestan jarruja. Viimeset vaihdetiin pois yhdestä pelistä viime kesänä.

Moottorista sen verran että tuossa liitteenä mitä maksaa minitonnikone tehtynä.

Paljon on tullut itse tehtyä tyhjästä ja aina on tullut tuplasti kalliimmaksi jos kuin ois valmiiksi ostettuna. Näitä kutsutaan harrastus tai kehityskuluiksi. 

/kimi

 

Screenshot_20171107-194427.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mun silmään osa noista Kimin taulukon aihioiden hinnoista vaikuttaa todella edullisilta. Kansi, lohko ja kampura yhteensä 210 €. Saako aihioita ihan oikeasti noin halvalla ja onko niitä edes tarjolla ?

Jarrujen osalta Mini Sparesin (tai jonkun muun) täydellinen paketti napoineen ja nivelineen on loppu viimeksi edullinen. Siinä on kaikki uutta. Mieluummin ostaa ne eka ja vasta sitten miettii koneen speksejä. Eikä tarvi miettiä leimalla kelpaako. Jos jatkossa tulee hylsyjä epäsiististä takapenkistä niin kuin somessa juuri oli tarinaa niin voi vain kuvitella millaisen erektion jotkut itse turatut jarrut saa katsastajalle aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä nyt on niin, että ne jarrut teen itse jos kerta vaaditaan "isolohkon" kaveriksi katsastukseen.

En kyllä millään laskelmilla saa edes kolmea-sataa euroa menemään omatekoisiin jarruihin, sillä suurimman osan pystyy tekemään itse, ja osatkin tiedossa.

Eteen jarruthan pelkästään vaihdetaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...