Jump to content

takalevyjarrut


minizz
 Share

Recommended Posts

Eli onkos jollain jo valmiiksi hyväksi ja toimivaksi todettu konsepti takajarrujen tekemiseen? Noihan nyt ei ole käytännössä kovin vaikea toteuttaa mutta jos joku on jo tehnyt ja varmasti onkin niin ei tarvi itse säveltää. Lähinnä tossa ongelmana on tarpeeksi pienen satulan löytäminen. Itellä pyörii tossa citikan etusatulat ja fordin (sierran) takasatulat mutta joku kooltaan pikkusen pienempikin kelpais.

Link to comment
Share on other sites

jos 13" vanteet on valittuna, niin VAG:lta löytyy ainakin sopivan kokoista takasatulaa. Itsellä vielä rakentelut kesken, mutta tarkoitus olisi ottaa esim A3:sta alumiinisatulat taakse niin säästää vähän painossakin. Kokoa ei ole paljoa.

Link to comment
Share on other sites

Jooo.rahalla saa ja hevosella pääsee jos ei viitti yhtään ite selvittää satuloista ja levyistä..

Ja jos oikein ymmärtänyt niin Minizz:kin tekemässä ite enempi ku ostamassa... Mutta eikös minissä levyt takana ole vaan enempi show meininkiä, rummutki kaiketi pelaa ton painoses riittävästi...

 

Ei sillä, ymmärrän kysymyksen, jos joku on keksiny jotain viksua/halpaa, ni sitä tarvi uudestaan keksiä...

 

Levyt ja satulat löyty jostain ossast aika näppärästi. näky sekin sivu kaatuneen, eli varaosaliikkeen katalogeihi vaan...

Link to comment
Share on other sites

Jooo.rahalla saa ja hevosella pääsee jos ei viitti yhtään ite selvittää satuloista ja levyistä..

Ja jos oikein ymmärtänyt niin Minizz:kin tekemässä ite enempi ku ostamassa... Mutta eikös minissä levyt takana ole vaan enempi show meininkiä, rummutki kaiketi pelaa ton painoses riittävästi...

 

Levyt ja satulat löyty jostain ossast aika näppärästi. näky sekin sivu kaatuneen, eli varaosaliikkeen katalogeihi vaan...

 

heh joo taitaa KADin setti maksaa jo enemmän kun toi mun koko mini  ;D... Ja joo eihän se ihan välttämättä taakse levyjä kaipais ei siellä mitään painoakaan ole. rakentamisen ilosta lähinnä, alkaa kohta oleen noi takarummut ainoota mitä vakiosta on jäljellä

kataloogi

tollasen löysin jossa jotain yleipätevää mitotusta näkyis levyille olevan.

 

pitää jostain kaivaa audin satulat ja sovitella..ilmeisesti jossain japanin ihmeessä (323 mazda?) olisi kans käytetty aika pieniä satuloita 180mm levyn kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Joo se sivusto mikä mul oli sillo, ni ties vaan kaikkien merkkie/mallien orkkis levykoot/satulamallit, ja pysty hakemaan jos jossain oli samoja, eli helevetin näppärä tohon, etsimään pienelle levykoolle sopivat satulat.. no se kumminkin näköjään historiaa.. saahan ne muutenkin, vaikka sit tuostakin, ei toikaan huono kataloogi ole..

 

Tuli jarruista mieleeni, enne ollut siinä käsityksessä et JOS laitat mallisarjan tehokkaiman koneen ja jarrut, tulee jarruista prosentit, eli kanta auto vaikka 850 ja sit kilkkeet 1300...Ainoo et ei tule proosentteja on että laitat vielä paremmat..

 

No katastus insnjööri sano et ei niistä mallisarjan tehokkaimmastakaan tule, eli ei vaadi siitä parempia, en tiedä mistä tämäkin luulo oli peräisin, mutta oli kumminkin  ::)

Link to comment
Share on other sites

Jooo.rahalla saa ja hevosella pääsee jos ei viitti yhtään ite selvittää satuloista ja levyistä..
Minusta A3:en alumiinisatulat kuulostaa kalliimmalta kuin mikään Miniin tehty... Tuolla KAD:n sivullakin sanottiin, että takalevyn tavoite on painon alennus - rumpujen suorituskyky riittää (ja levyjen lienee siis sama?). Vajaa 2 kg paino alenee. Jos vanteet ei ole markkinoiden keveimmät, niin kannattaa nekin vaihtaa, koska sehän tässä on nyt ainoa tavoite...
Link to comment
Share on other sites

No jos 65euroa/kpl on paljon, niin sitten se on... Mitään järkeä ei takalevyissä ole, muutakuin KAD:n paketissa mikä on ihan hiton kevyt alumiininapoineen. Hinta on vaan ihan järjetön. Kyllä sitä on monesti tullut kuolattua Mini1380 pakettia, KAD:n levypaketti, KAD:n alumiinikiikut, KAD:n magnesiumvanteet (eikä se etupääkään tuosta takapäätä huonommaksi jää, nelimäntäiset on pikkulapsille). Rahalla saa kun on rahamies  ;) Minun takajarrut tulevat maksamaan noin 200euroa, niin että kaikki on uutta.

 

Itselläni takalevyt tulossa all-show-no-go autoon, paino nyt on ihan toissijainen asia. Päätavoite on että 13" vanteiden sisään saataisiin isoimmat mahdolliset levyjarrupaketit sisään, Turbonkin jarrut näyttävät mielestäni vähän aneemisilta noiden BBS:ieni sisällä.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni takalevyt tulossa all-show-no-go autoon, paino nyt on ihan toissijainen asia. Päätavoite on että 13" vanteiden sisään saataisiin isoimmat mahdolliset levyjarrupaketit sisään, Turbonkin jarrut näyttävät mielestäni vähän aneemisilta noiden BBS:ieni sisällä.
En heti hoksannut tuota näkökulmaa asiassa. Itse aina keskityn vain ajamiseen ja unohtuu (varsinkin keskellä yötä), että ajo-ominaisuuksia ja suorituskykyä parantavia osia voidaan laittaa autoon myös muista syistä... ;) Ei se mitään, kaikki koristeet on ok tässä autossa, joka jo itsessään on koriste-esine vanhanaikaisine kaarevine muotoineen, alakuloisine keula-ilmeineen ja farkkuihin pukeutuneen takamusta ( :o ) näyttävän perän ansiostakin... Harmi, kun itse ei näitä pääse tuolla arki liikenteessä pahemmin näkemään. Kerran kuussa kesäisin. Ja jossain kokoontumisajossa toki enemmän.

 

KADit ilmeisesti maksaa useita satoja kpl (en yöllä löytänyt hintaa)? Painonsäästö on kyllä halvempaa vanteilla, joten mikäli mulle tulee moista tavoitetta joskus, niin ensin vanteet (todennäköisesti 13"->10"), sitten ehkä alumiinirumpu. Muutamalla satasella saa kilkkeet, joilla 13 tuuman alkuperäisistä sportpackeista saa pudotettua varmasti enemmän jokaisesta nurkasta kuin noilla KAD:n osilla saa per takarengas...

Link to comment
Share on other sites

Jos teillä on takakelkka jäljellä niin  VAG:n takasatuloiden kanssa voi tila loppua kesken. Noissa satuloissa käsijarrusysteemi törröttää 10 sentin verran levystä kelkkaan päin ja on siinä ja siinä mahtuuko sekaan. Mulla on jemmassa PSA konsernin takasatulat joissa mekanismi on tosi kompakti. Sen lisäksi käsijarruvipstaaki linjaa aika tarkkaan Minin vaijerin kanssa. Noita satuloita on ollut mm. 205/206 GTi, Renault 19 16V, Citroen AX jne. Kuvankin voin napata jos jotain kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

Mitenkäs olisi käyttää prätkän levyjä ja satuloita?

 

Noista voisi saada tarpeeksi kevyen paketin aikaiseksi. Ongelma onkin miten

käsijarrun saisi toteutettua? Mitenkäs muuten uusissa audeissa on käsijarru toteutettu

joissa on vaan nappi keskikonsolissa? Takajarru tehoa ei toisiaan tarvitte hirveesti

ittellä on rata-minissä sen verran että kun jarru on pohjassa niin takarengasta jaksaa

käsin pyörittää. Se on aika hyvä säätöarvo, mutta silti tuntuu välillä lukitsevan liikaa takapyöriä.

 

Toi takajarrujen koko noissa VAG veihkeissä on 232 mm x9 mm.

 

Edit: Löysin marcoksen missä on käytetty peugeotin scootterin jarrusatulaa.

Ja Hinnan KADin takajarruille 1499 $ eli halvalla lähtee  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kysynpä ihan tyhmänä ja mielenkiinnosta, miten näissä takalevyjarruprojekteissa hoidetaan tuo jarrutehon säätö, kun Minin takajarruthan ei saa tehokkaat ollakkaan. Joskus aikoinaan testattiin momenttiavaimella millä voimalla alkoi pyöra pyöriä ja katsastuksen hylkäyksen perusteeksi riitti liian tehokkaat takajarrut.

Ministähän tulee vaarallinen ajettava, jos takapää lukkiutuu.

Ajattelin vain kun joku mainitsi ainoaksi kriteeriksi kooltaan mahdollisimman suuret jarrut, ulkonäön takia!?

Jarrutehon takia tuskin levyjarruja taakse tarvitaan? Syyt on varmaan painon puolella?

Link to comment
Share on other sites

... Syyt on varmaan painon puolella?
Toisaalta, jos pyörivä massa vähenee, niin eikös jarrut saa vieläkin pienemmällä voimalla lukkoon kuin raskaalla rummulla? Vanteen/jarrun pyörivien osien kevennys ei kaikki vaikuta pelkästään jousituksen toimintaan... Toki säätämällä homman saa toimimaan, vaikka ois maailman tehokkaimmat jarrut. Jää vaan aika vähälle jarrujen käyttö ja ovat sitten hyvin pian vieläkin hienommat koristeet, jos unohtaa tehdä ruosteita poistavia kovempia jarrutuksia säännöllisesti. Hmm, jännää tässä on se, että vanhaan prätkääni ei ole tullut ruostetta levyihin edes parin vuoden ulkona säilytyksen aikana (ajamattomana  :-[ ). Ilmeisesti levyn pinnalla ei ole irtonaista metallipölyä, kun kulkine seisoo. Tai sitten materiaali ruostumatonta.

 

1499USD... Jaa-a, Miniin on siis saatavissa kalliitakin osia.

Link to comment
Share on other sites

Rumpujarru on itsetehostuva eli jarrukenkä alkaa kiilaantumaan rumpua vasten jarruttaessa. Levyjarrujen ei pitäisi ainakaan enempää lukittua kuin rumpujen.

Link to comment
Share on other sites

Rumpujarru on itsetehostuva eli jarrukenkä alkaa kiilaantumaan rumpua vasten jarruttaessa. Levyjarrujen ei pitäisi ainakaan enempää lukittua kuin rumpujen.
Mutta eikös vakiorumpujarrut ole teholtaan aivan eri planeetalta kuin melkein mitkä tahansa levyjarrut. Prätkissäkin saa etujarrun kevyellä yhden sormen koukistuksella lukkoon... Mutta säädöistä tietysti kiinni. Saahan jarrut säädettyä ihan millaisiksi tahansa. Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että vanhojen (motskareiden/autojenkin?) rumpujarruja kutsutaan toisella nimellään lukkiutumattomiksi jarruiksi... ;D No, vanhat ja huonot jarrut yhdessä uusien ja pitävien renkaiden kanssa, niin lopputuloshan on aidot lukkiutumattomat...
Link to comment
Share on other sites

Täytyy muistaa et nois kad:in takajarruis on kaikki mukana:uudet alunavat,levyt,palat,jatkoletkut,vipujen muutokset ym.eli bolt on sarja ja hinta on noin 900e. Noihin muist sovellettuihin joutuu vaivaamaan myös koneistamoa (ei aina ihan halpaa) ja kad:in systeemit saa ainakin ongelmitta katsastettua kun ne on vartavasten miniin tehdyt.

Link to comment
Share on other sites

Jarrutehon saa säädettyä kun laittaa säädettävän paineenalennusventtiilin orginaalin tilalle (jos sellainen on). Rumpujarrut tosiaan ei ole huonoja teholtaan, itsetehostovuuden takia.

 

Rahamiehet ostelee noita tonnin jarrupaketteja ;) Vaikka ei sen puolen, 900e tuollaisesta bolt-on kitistä ei ole raha eikä mikään kun rupeatte tutkimaan mitä "oikeiden" autojen kunnon jarrupaketit maksaa, helposti 3000euroa eikä sisällä lähellekkään sitä määrää roipetta.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on jemmassa PSA konsernin takasatulat joissa mekanismi on tosi kompakti. Sen lisäksi käsijarruvipstaaki linjaa aika tarkkaan Minin vaijerin kanssa. Noita satuloita on ollut mm. 205/206 GTi, Renault 19 16V, Citroen AX jne. Kuvankin voin napata jos jotain kiinnostaa.

 

Kiinnostaa..Näytitkin joskus siinä tallissa kun kävin pyörimässä ja muistaakseni niissä oli aika paljon eroa noiden citikan etusatuloitten kanssa ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
No toi vähän sitä varten et näkee Ø levyistä, ja missä autoissa/malleissa samoja, yms muuta saissee...
Onkos nuo 1:1 alkuperäisiä vastaavia vai jotenkin erilaisia (kisa-/kevennetty/rei'itetty)? Tai, no voihan sitä itekin lukee...

 

Tuolla aiemmin mainittiin firma, josta sai myös takalevyjarrut. Niissä oli alkuperäisiin erona ainakin paino ja hinta.

 

Edit: Lukaisin tarkemmin. Kyseessä online kataloogi, jossa useammankin valmistajan tuotteita. Periaatteessa olisi voinut olla myös takalevyjarrut, mutta lieneekö kyseessä kuitenkin alkuperäistä vastaavien osien hinnasto. Kisa & tuninki sitten erikseen muualta.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...