Jump to content

MINI Saksasta


Arttu Olavi

Recommended Posts

Moro.

 

Sellainen hetki on koittanut, että ensiauto olisi lähdössä hankintaan, sen verran saatu sukanvarteen kerättyä säästöjä. Ukolla kokemusta auton hakemisesta saksasta (onkohan nyt 3 vai 4 autoa sieltä hakenut) joten siinä mielessä tuttua hommaa. Nyt pyytäisin kuitenkin teidän MINIstien asiantuntijuutta juuri miniin kohdistuvissa kysymyksissä. Alla muutamia kysymyksiä mitä nopeasti tuli mieleen ensiminiä ostettaessa, kertokaa toki muutakin jos tulee mieleen!

 

- Hankinnassa olisi käytetty noin vuosille 05-08 sijoittuva MINI. Kysymys kuuluu onko suosituksia sukupolvesta, vikojen ja muiden suhteen, että olisiko R50 vai R56 "turvallisempi" vaihtoehto. Tietystihän riippuu yksilöstä, mutta yleisiä kokemuksia/mielipiteitä? Itseä ehkä arveluttaa juuri tuo "sukupolvenvaihdos" tuossa, että onko noissa ensimmäisissä R56 malleissa Mini Cooppereissa enemmänkin vikoja, kuin vastaavissa Cooppereissa jotka ovat vanhempaa koppaa, mutta suunnilleen samoilla kilsoilla.

 

Myös omia kokemuksia tuontimineistä ja muistakin saa jakaa, kiitoksia jo etukäteen! 

 

- Arttu 

Link to comment
Share on other sites

R53 on paras vaihtoehto imo. Oma tuotu Saksasta 6v sitten ja tyytyväinen olen ollut. Katso vain korin kunto ja varsinkin se onko autoon tungettu jotain kelvottomia renkaita Kiinasta... ne eivät kyllä pidä yhtään märällä. Huoltohistoria on melkoisen tärkeä. Penkinlämmittimet on täysin pakolliset. R53:ssa on kyllä omat vikansa ja kannattaa pitää se mielessä, jos sellaista olet hakemassa. Kaksoismassa vauhtipyörä on susi syntyessään ja jos sitä ei ole vaihdettu, niin se tulee jossain vaiheessa menemään. Se onkin sitten sen 1200-2000€ paketti, kun vaihdat kytkimen ja massapyörän. Valeon paketilla pääsee siihen 1200€ hintaluokkaan ellet itse ala sitä vaihtamaan. Suosittelen lukemaan foorumilta tekniikkaosiota. Siellä ne viat löytyvät. 

Link to comment
Share on other sites

Ilmeisesti ahtamaton versio hakusessa? R50 alkaa olla sen verran iällä, että korin kunto kannattaa katsoa kunnolla läpi jo ruosteenkin varalta. Tekniikan kestävyydessä ei taida kauheita eroja olla R50 ja R56 Cooperien välilä. Itse ehkä kävisin tutustumassa molempiin jossain autoliikkeessä, ja katsoisin kumpi miellyttää enemmän.

 

Meikäläisen kärry tuli Saksasta nelisen vuotta sitten, ja oli oikein hyvässä kunnossa. Olis varmaan pysynytkin hyvässä kunnossa, jos en olisi alkanut tuunaamaan. :D

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Tässä aikamme vatvottua saimme selvyyden kohteesta ja Hampuriin olisi tarkoitus 18. pv suunnata. Etelä-Saksassa melkoisesti laajemmat markkinat, mutta ei ole sen ajamisen väärtti, varsinkin kun näillä näkymin tarkoituksena olisi ajaa Ruotsin kautta takaisin Suomeen.

 

R53:n vauhtipyörä on ilmeisesti surullisenkin kuuluisa, mutta ymmärtääkseni se on juuri S:n ongelma, ei niinkään perusmallin. Korjatkaa jos olen väärässä.

 

Muutama vaihtoehto katsottuna, täydellinen huoltohistoria on kyllä melko ehdoton, tosin sieltä päästä auto ostetaan liikkeestä ei yksityiseltä.

 

Kulujahan tulee auton ostamisen jälkeen vielä isolla kädellä (talvinakit vanteineen, lohkolämppäri ja vero tietenkin), mites Igor itselläsi meni noitten pakollisten hankintojen kanssa sen jälkeen kun ite menipeli oli alla?

Link to comment
Share on other sites

Oma Minini myös tuotu Saksasta 2014 ja autossa kaikki mahdolliset varusteet jotka siihen on ikinä saanut mm. täysnahkapenkit joita en ainakaan ole huomannut suomimalleissa olleen R53:ssa. Ajokilometreihin ei ole aina luottaminen ellet varmasti tiedä auton historiaa sillä saksalaiset ovat aika "vekkuleita" niitä auton mittarista vähentämään esimerkkejä on karvaasti moni mersumies saanut kokea. Oma Mini toiminut taas remontin jälkeen moitteetta saas nähdä milloin taas "nasahtaa" . Kylmien tullessa autossa on sellainen vähäpätöinen harmi, että vaihdekepin nuppi tuntuu polttavan kylmältä käteen olen ajatellut jopa sukan laittamista sen varteen. :D

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Tässä aikamme vatvottua saimme selvyyden kohteesta ja Hampuriin olisi tarkoitus 18. pv suunnata. Etelä-Saksassa melkoisesti laajemmat markkinat, mutta ei ole sen ajamisen väärtti, varsinkin kun näillä näkymin tarkoituksena olisi ajaa Ruotsin kautta takaisin Suomeen.

 

R53:n vauhtipyörä on ilmeisesti surullisenkin kuuluisa, mutta ymmärtääkseni se on juuri S:n ongelma, ei niinkään perusmallin. Korjatkaa jos olen väärässä.

 

Muutama vaihtoehto katsottuna, täydellinen huoltohistoria on kyllä melko ehdoton, tosin sieltä päästä auto ostetaan liikkeestä ei yksityiseltä.

 

Kulujahan tulee auton ostamisen jälkeen vielä isolla kädellä (talvinakit vanteineen, lohkolämppäri ja vero tietenkin), mites Igor itselläsi meni noitten pakollisten hankintojen kanssa sen jälkeen kun ite menipeli oli alla?

Hain oman kiesini heinäkuussa Baierista. Ostin auton BMW&MINI merkkiliikkeestä. Liike hoiti kaikki paperihommat. Kannattaa huomioida autoa hakiessa että siirtokilpiin laitto vie hetken aikaa ja nämä toimistot ei ota enään itapäivällä asiakkaista (muistaakseni klo 13 viimeistään sulkevat luukun). Punaiset siirtokilvet maksoi n. 250 €, ja maksoin ne myyjäliikkeelle. Meidän tapauksessa auto myös katsastettiin samalla. Suomen päässä rekisteröintikatsastus oli luokkaa 150 € + kilvet sen n. 20 €, jos muistan oikein. Talvereinkaisiin ja vanteisiin menee meillä noin tonni. Lokolämppärin tarjoukset on luokaa 300-1500 €:ssa pyörineet. Osassa saksan autoja näytti olevan keskieuroopan talvirenkaita, niissä saisi sillon vanteet. Sain autooni europlus takuun ja sille on ollut käyttöä. Jouduin maksamaan korjauksen ensin itse, mutta sain rahat takaisin melko pian. Europlussassa oli melkoinen byrokratia joten auto seisoi kesällä pajan pihassa aikansa koska korjauksen voi tehdä vasta kun siihen on lupa.

Link to comment
Share on other sites

Oma Minini myös tuotu Saksasta 2014 ja autossa kaikki mahdolliset varusteet jotka siihen on ikinä saanut mm. täysnahkapenkit joita en ainakaan ole huomannut suomimalleissa olleen R53:ssa. 

Mulla on omassa Suomi-autossa täysnahkapenkit ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jees jees, huomenna olis tarkotus suunnata Saksanmaalle ja muutama vaihtoehto katteltuna. Täytyy mainita, että sähköpostien vastaamistyyleissä oli "hieman" eroa liikkeiden välillä  ;D Pelkästään kielimuuri ei liitä selittämään sitä, mutta kukin liike tavallaan. Sellaiset paikat josta minkäänlaista vastausta ei herunut (yksi taisi olla about 6 paikasta josta ei vastausta tullut) jätettiin suoraan pois valinnasta. 

 

Melkeinpä tässä kohtaa näyttää siltä, että toisen sukupolven mini olisi se mihin päädyin. Jälleenmyyntiarvot sun muut ja hippasen enemmän ladon luottoa pösön koneeseen kuin brasilialaiseen. 

 

Onko ehdotuksia lisävarusteisiin mitä olisi ehkä järkevää myös katsella Saksasta, jos liikkeessä jotain sellaisia on tarjolla? 

Link to comment
Share on other sites

Harman&Kardon poppivehkeet on omasta mielestä aika must tuoreemmissa sukupolvissa, ellei jostain syystä kiinnostele lähteä rakentamaan itse äänentoistoa. Eri popit tunnistaa A-pilarin diskantista. Joko siinä lukee Harman&Kardon, ei lue mitään (Hi-Fi lisävaruste) tai sitä ei ole (perus "Boost" äänentoisto).

 

AUX-in (keskikonsolin alareunan kytkinrivistön alapuolella hieman piilossa kuulokeplugi/USB-liitin -boksi).

 

Handsfree/bluetooth (jos auton menussa pääsee parittamaan puhelinta, niin optio löytyy).

 

Penkkien perseenlämmittimet kiva boonus talvella (keskikonsolin alareunan kytkinrivistön molemmissa reunoissa kolmiportaiset painonapit, joissa penkin kuva).

 

Plussaa, mikäli takaluukusta löytyy 12-voltin tupakansytytinvirtatöpseli ja auton mukana tulee "mobility kit", eli 12-voltin kompura ja paikka-aineet.

Link to comment
Share on other sites

Jees jees, huomenna olis tarkotus suunnata Saksanmaalle ja muutama vaihtoehto katteltuna. Täytyy mainita, että sähköpostien vastaamistyyleissä oli "hieman" eroa liikkeiden välillä  ;D Pelkästään kielimuuri ei liitä selittämään sitä, mutta kukin liike tavallaan. Sellaiset paikat josta minkäänlaista vastausta ei herunut (yksi taisi olla about 6 paikasta josta ei vastausta tullut) jätettiin suoraan pois valinnasta. 

 

Melkeinpä tässä kohtaa näyttää siltä, että toisen sukupolven mini olisi se mihin päädyin. Jälleenmyyntiarvot sun muut ja hippasen enemmän ladon luottoa pösön koneeseen kuin brasilialaiseen. 

 

Onko ehdotuksia lisävarusteisiin mitä olisi ehkä järkevää myös katsella Saksasta, jos liikkeessä jotain sellaisia on tarjolla? 

 

Itse osaan vaan pari sanaa Saksaa. Yllättävän huonosti saa vastauksia englannin kielisiin kyselyihin. Paremmin tulee vastinetta kun kääntää googlella oman englannin kilisen tekstin saksaksi :) Olen tässä muutaman auton hankintaprosessissa ollut mukana. Itselle vain yhden hakenut.

 

Harman&Kardon poppivehkeet on omasta mielestä aika must tuoreemmissa sukupolvissa, ellei jostain syystä kiinnostele lähteä rakentamaan itse äänentoistoa. Eri popit tunnistaa A-pilarin diskantista. Joko siinä lukee Harman&Kardon, ei lue mitään (Hi-Fi lisävaruste) tai sitä ei ole (perus "Boost" äänentoisto).

 

AUX-in (keskikonsolin alareunan kytkinrivistön alapuolella hieman piilossa kuulokeplugi/USB-liitin -boksi).

 

Handsfree/bluetooth (jos auton menussa pääsee parittamaan puhelinta, niin optio löytyy).

 

Penkkien perseenlämmittimet kiva boonus talvella (keskikonsolin alareunan kytkinrivistön molemmissa reunoissa kolmiportaiset painonapit, joissa penkin kuva).

 

Plussaa, mikäli takaluukusta löytyy 12-voltin tupakansytytinvirtatöpseli ja auton mukana tulee "mobility kit", eli 12-voltin kompura ja paikka-aineet.

 

H/K Hifistä olen kyllä pitänyt. On todella yleinen varuste Saksassa. Mitään karvalakkia sieltä asti on mielestäni turha hakea, kun varusteltujakin autoja löytyy.

Itselle muodostui aika pitkä varustelista "pakollisiksi", Esim tuo kattoluukku, nahkat, H/K hifit.

"Nää connectivity paketin toiminnot ei tuo mielestäni mitään maata muulistavaa."

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...