Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rupiaa oleen miniprojekti sillä mallilla, että ois pystyny ensimmäiset vappuajot tekemään huomenna, mutta nyt ilmenty semmonen vika, kun laitoin vetoakselit paikoilleen että ilmeisesti tasauspyörästö jumittaa melko lahjakkaasti kun autoa ei saa liikkeelle edes työntämällä, vaikka vaihe olis vapaalla.. onko niissä ruukannu olla jotain selvää vikaa? Kaks vuotta sitte ostin tuon projektin ja se oli aikalailla kokonaan purettu osiks koko auto ja tasauspyörästön koppa oli silloin jo purettu kans irti, silloin jo mietein, että onkohan ollu jotain vikaa siinä, mutta mielestäni se pyöri ihan hyvin ja pyöri siihen asti ku laitto molemmat vetarit paikoilleen, vaikuttais siltä, ettei anna pyöriä toisen renkaan vapaana kun toinen puoli ylhäällä...

Posted

Sain vian paikallistettua, tasauspyörästön koppaa kun löysäsi rupesi myös tasauspyörästö toimimaan. Olin kasannut kotelon pelkällä liimalla, mutta voiko olla pelkästä tiivisteen vahvuudesta kiinni, että se jumittuu kun kopan kiristää kunnolla.. vähä ainakin ihteä epäilyttää, koska netissä on ollut juttua, että pystyy kasaamaan myös pelkällä liimalla, mutta mikä siinä vois olla vialla, onko kenelläkään ollu vastaavaa?

Posted

Tarkoitatko kopan ja ,laatikon välisiä tiivisteitä ? Vai sivuposkien  tiivisteitä ? Kopan ja laatikon väliset tiivisteen ei pitäisi vaikuttaa millään lailla, poskien tiivisteet vaikuttaa laakerien preloadiin. Riippuu tietenkin tiivisteiden paksuudesta mutta en usko että niitä saa vedettyä niin tiukkaan että sen takia jumittaisi. En ole kyllä koskaan kokeillut. Semmoinen tuli kyllä mieleen että ei kai sulla ole poskien pultit liian pitkät ? Jos ne on kovin pitkät niin etenkin lautaspyörän puolella vois ottaa lautaspyörään kiinni ja lukita sen.

Posted

Tarkoitin juurikin kopan ja laatikon välisiä tiivisteitä. Vaikka jätän sivukopat kokonaan pois ja kiristän sitten päälykopan niin sama vika ilmenee, jotain hämärää siinä on ku keksis vain, että mitä.. tällöin vika ei voi olla myöskään liian pitkissä pulteissa.. kokeilin veistellä 0.7mm tiivistepaperista tiivisteet ja tilanne parani hiukan mutta vieläkin huomaa, että kun aikansa pyörittelee niin jossain kohti vähäsen ahistaa. Ja molemmat laipat siis pyörii, mutta tasauspyörästö lakkaa toimimasta eli toista pyöritettäessa toinen pyörii toiseen suntaan ja kun yrittää pitää sitä paikoillaan niin se vänkää niin paljo vastaan että lähtee väkistenki pyöriin mukana ja sittenkö pyörittelee sitä irtaallaan ollessa toimii tosi hyvin.. jotenki se koppa painaa sitä tasauspyörästöä siten, että jumiutuu kiristettäessä, mystinen vika kaikenkaikkiaan..

Posted

Täsä vielä tutkailin ja huomasin, että kun pyörästön laittaa vaihdelaatikon kylkeen niin lautaspyörän puoli näyttäis siltä, että se ottais vaihdelaatikon rattaaseen liian aikaisin kiinni ja laakeri ei mene täysin siihen kouruun vaan siihen jää ehkä reilu millin rako, pitäiskö sen loksahtaa siihen ihan nätisti? Tuosahan vois olla syy, mutta mistä lie johtuu..

Posted

Tuli vaan mieleen, että onko tasauspyörästö varmasti siitä vaihdelaatikosta jos kerta on ollut irrallaan? Tuola ainakin oli hyvä video aiheesta:

Posted

Onko perävälityksen rattaat varmasti keskenään parit? Ettei olisi sekoitettu kahden eri välityksen rattaita.

Posted

Tarkista,lautaspyörästä pitäis löytyä hammasluku.

Posted

Hammasluvut on 18 ja 62, kävi kyllä mielessä kun oli jo ostaessa tosiaan purettu, että onko edes tästä tämä tasauspyörä, täytyy tutustua räjäytyskuviin, että mitkä hammasluvut pitäis olla

Posted

Näyttäis passaavan nuo hammasluvutki, mikähän perhana siinä vois olla... ja nyt vielä kokeilin niin ei tosiaan pyöri lautaspyörä ollenkaan kun kiristää tiukalle eli pikkupyörät vain..

Posted

62hampaista pyörää on muutamaa erilaista, jos se ei oo tarkoitettu 18hampaiselle pikkupyörälle niin se varmaankin helposti menee jumiin.

Posted

Sulla on mahdollisesti 15/62 kuuluva 62 hamppinen siinä. Tarkista onko siinä stanssattu 62/15 tai 2G101.

Löytyy rattaan kyljestä. Mahdollisestijoudut irrottamaan pari pulttia jos merkintä lukkolevyn alla.

Posted

Sieltähän se vika viimein löyty, lautaspyörässä merkintä 940, eli välityssuhde 3.647, jolloin pikkurattaan hammasluku pitäis olla 17 eikä 18.. kyllä on viimenen projekti, jonka aloitan toisen purkamana.. noh ei auta kuin ruveta metsästämään sopivaa tasauspyörästöä, oisko kellään sopivaa tarjolla? Tarvisin siis 22A411 lautaspyörän tai 22A399 pikkupyörän

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...