Jump to content

Tuleva ministi?


Hemuli

Recommended Posts

Hei vaan kaikki.

 

Kävin katsomassa/koittamassa vm 2008

Cooper S:ää,ja muutamia kysymyksiä

autosta jäi joihin kenties täällä osataan

vastata.

 

1. Pauke pakoputkessa kylmällä koneella?

Jakoketju jo hypännyt yli?

 

2.Öljyn haju kabiinissa

Turbossa vuoto?

 

3.Autolla ajettu 160tkm joten jakopää

ei voi olla enää alkuperäinen?

 

Rallatusta startissa en onnistunut saamaan

tai sitten en osannut kuunella...

 

-Hemuli

Link to comment
Share on other sites

 Joo,olet näemmä tutustunut "mahdollisiin" tyyppivikoihin etukäteen , mutta

 

1. Minit, varsinkin "s" tykkää paukuttaa putkessa,erityisesti "sport"-nappi painettuna. Enpä usko,että ketju olisi pomppinut yli/ajoitus pielessä,todennäköisesti CEL-valo palaisi mittaristossa.

 

2. Öljyn haju kabiinissa voi juontaa monesta, vuoto turbon öljyputken tiivisteestä,jakoketjun kiristimen tiiviste,öljynlauhduttimen tiiviste, kampuran tiiviste... ylipäätänsä mistä tahansa pakoputkelle tms. kuumaan paikkaan käryämään .

 

3.Erittäin todennäköisesti jakopää vaihdettu ainakin kerran...Ja jakopään rallatus/ratina yms ylimääräinen ääni kuuluu yleensä vain ekassa kylmässä startissa, dieselimäinen ääni,kyllä yleensä kiinnittää huomion..

 

-Näistä "ässä" Mineistä(R56) saa netistä luettuna helposti sellaisen käsityksen , että "kaikki hajoaa käsiin,aivan pask...a, yms" mutta auto vaati hieman nykyautoja tarkempaa huolenpitoa (lyhyempi öljynvaihtoväli/kulutusseuranta) ja harrastusta,mutta mielestäni kaiken vaivan arvoinen. Auto on hyvin laajasti harrastettu , tietoa ja osia yms. löytyy runsaasti. Ja yritä ennen mahdollista ostopäätöstä selvittää huolto-historiaa, noilla kilsoilla moni tyyppi-vika on hyvinkin jo korjattu...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista!

 

Tuo jakopään mahdollisen remontin kustannukset kiinnostaa.

 

Olen muutamina päivinä soitellut eri korjaamoihin,vastaus on "emme ole tehneet,selvitämme ja soitamme" mutta mitään ei kuulu.

 

Eli mitä sinne vaihdetaan,koko hela hoito ketjuineen vaiko vain kiristimet?

 

Ja missä hinnoissa liikutaan?

 

Tuohon tunnetut viat listaan voisi lisätä vielä pensan loppumisen ja renkaiden kulumisen niin se ois valmis :D

Link to comment
Share on other sites

Ainakin Turun suunnalla on muutama yksityinenkorjaamo kun on noita R56 S:n jakopäitä remppaillut.

Ja joo onhan noissa ominaisuuksia mutta kun lueskelee minkä tahansa merkkifoorumin keskusteluja niin harvoin niissä vallan kehutaan autoja..........
 

Link to comment
Share on other sites

En ole huomannut, että pakoputki varsinaisesti paukuttais kylmällä koneella, mutta toisaalta en ole kylmää konetta hirveesti ryntäyttänytkään. Vasta lämmin kone (muistaakseni 75'C jäähynesteen lämmöt) ottaa kulutuslukemat hyötykäyttöön paukuttelemalla sporttisesti bensaa putkistossa.

 

Mä voin vähän kehaista. Kojelaudan räminää, kallista merkkihuoltoa ja tehdastakuun kanssa säätämistä lukuunottamatta ei mitään moitteita kolmen MINIn (R53, R56, R55) otoksella. Ehkä mulla on käynyt vain hyvä säkä tai sitten se johtuu siitä, että molemmat uudemman sukupolven laitokset ovat olleet hieman tuoreempia tapauksia, joissa pitäisi olla esim. rallattavat kiristimet korjattu.

 

Enemmän mua huolestuttaa mihin suuntaan MINI brändinä on menossa uusien mallien myötä :)

Link to comment
Share on other sites

Jees, pauke putkessa kuuluu asiaan, mutta ei pahemmin kannata kylmää konetta ryntäytellä. Hauska kaupungissa pärrätä 3:lla ja moottorijarrutuksia tehdä kun paukkuu kivasti :) Niin, no paukkuu se silloinkin kun antaa kenkää ja päästää ringit suht korkealle ennen vaihtoa niin aina vaihtaessakin poksauttaa :)

 

Aijoo, kyllä se kylmänäkin paukuttaa kun tyhjäkäynniltä polkaisee sen verran että ringit käy n. 2500 - 3000 paikkeilla. Mutta jokatapauksessa ei kannata kylmää hirveästi ryntäytellä.

 

2008 ja 160tkm lasissa, niin ihan varmasti on ainakin kerran käyty jakopää läpi. Ko. toimenpiteessä vaihdetaan ketju, laahaimet ja kiristin. Kiristimen pää (27mm kiintoavaimella aukeneva) näkyy apukuskin puolella, koneen takaosassa (edestäpäin katsottuna) aika korkealla. Vieressä ei ole muita pultin päitä joten ei voi erehtyä. Seuraa tuota, ettei pääse itsekseen löystymään (meillä kävi niin) ja ettei sieltä ala öljyä vuotamaan. Merkkaa siihen ja kanteen vaikka kullan värisellä permanent marker tussilla viiva josta tiedät seurata ettei lähde aukeemaan.

 

Jos kiristin on vaihdettu niin siellä todennäköisesti on se parempi versio, jonka jälkeen ainakin mun tietojen mukaan ei PITÄISI sitä kylmärallatusta enää olla. Öljyissä ei kannata säästää, käytä laatumerkkiä. Suosittelen 5W40:stä Mobil 1:stä, pysyy sisällä paremmin kuin vastaava 0W. Mini origineeli suositus öljymerkkiä Castrolia en ole ite vielä kokeillut.

 

Bmw kun on takana, on ainakin virhevastuut puutaheinää...

 

Lämmin se on talvella, ja Nokian HKPL 8:it toimii ainakin meidän S Clubmanissa hienosti, eivätkä pidä turhaa mekkalaa.

 

Etupyörän laakereita voi joutua vaihtamaan, meillä vaihdettu molemmat ja mittarissa alle 80tkm. Mutta suht helpot vaihtaa olettaen että sulla on kunnon työkalut, nimittäin siinä vaihtuu koko napa.

 

Mutta ei muuta kun onnea Ministille :)

 

PS: Tuulilasi vakuutus kannattaa ottaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Omassa R53:ssa  kuukauden sisällä meni ensin hammastanko vaihtoon ( vuosi tehostimen öljyt ulos ) ja kohta perään kiistanalainen peräänajo sitten vielä kyrvähti bensapumppukin kaiken päälle ja korjaajakin lähti kesälomille auto jäi pajalle odottamaan ... onneksi on muun merkkisiäkin autoja itsellä jotka toimii ( vielä ) ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

En kehtaa heti uutta lankaakaan perustaa, mutta onko kellään kokemusta / näkemystä linkin JCW:stä? Laitanko kädet syvälle shaibaan jos haen tämän:

http://www.nettiauto.com/mini/cooper-s/8304550

-lämmitettävä tuulilasi (nettiauton autoista ainoa jossa moinen)

-lasikatto

-aito JCW

 

Epäilyttää vain millainen rimpula auto on tai millainen edellinen omistaja on ollut (kohta "hifi" asennukset - jäätävä subbari DIY lastulevykotelossa...)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...