Jump to content

Hydrolastic jousitus ?


Satarac
 Share

Recommended Posts

Minin korjaamo ja korjauskirjoista jotka kattavat vanhemmatkin mallit.

Niistäkin löytyy vain ohjeet, miten hydroa varten tehdyllä huoltolaitteella homma hoidetaan.

Jos jousielementit, putket, takapään "vastinjousi"(iskarin tilalla) ja kaikki rajoitinkumit ovat kunnossa, niin se vaatii vain laitteen millä järjestelmän ilma poistetaan ja säädetään oikeat paineet.

Kun jousitus on kunnossa muuten, niin asentamalla etupäähän iskarit, se rauhottaa nyökkimistä.

Neste on Glykolin,tenun(sinol) ja veden sekoitusta. Minitronilta taitaa saada omaakin nestettä?.

Minulla on Tampereen suunnalla alkup. huoltolaite, joka ainakin muutama vuosi sitten toimi moitteetta.

Uusia elementtejäkin saa, ainakin Saksan suunnalta. Ovat vain aika arvokkaita.

Link to comment
Share on other sites

Ainakaan Haynes Mini 59-69 kirjassa ei ollut muuta huolto vinkkiä

kuin vie Mini huoltoon jos on ongelmia.

 

Eli mulla alusta (ja kaikki muukin tekniikka) tällä hetkellä osina, ja tarkoitus niputtaa hiihtolomalla.

 

MiniTronin sivuilta en löytänyt ko. litkua.

Mutta tuolta löytyy

http://www.brittiosa.com/autotarvikkeet.html

 

Ja jotain ohjeita

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/rearsusp/8.htm

 

Mutta mutta, asioilla on tapana järjestyä :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on kyllä vanha korjaamokirja, josta voisin jotain ohjeita kopioida. Ei sielläkään taida mitään yksityiskohtaisia kokoonpano-ohjeita olla?!

Jos vanhoilla osilla kasaa hydron, niin kannattaisi kyllä koeponnistaa jokainen elementti irrallaan ennen kokoonpanoa ;)

Voi muuten tulla ikävä yllätys 8-)

Link to comment
Share on other sites

 

MiniTronin sivuilta en löytänyt ko. litkua.

Ei löydy eikä tule - sen lupaan. Sen maahantuominen on äärettömän kallista puuhaa, jos sen tuo laillisesti. Se on IMO-kamaa eli herkästi syttyvää, joten ei ole mitään mieltä tuoda sitä maahan sen rahtihintojen takia.

 

Ja muutenkin se on helppoa tehdä itse: huoltikselta Aerolia ja glykolia (ilmanpainejarrujen jäänestoa). 2 l Aerolia ja ½ l glykolia saa aikaan toimivan seoksen. Alunperin siellä on seassa käytetty korrosionestoainetta, mutta ei olla katsottu sitä aiheelliseksi, kun tuo seos ajaa saman asian.

Link to comment
Share on other sites

Kiistos vinkistä, ei muutakon huoltoaseman kautta.

 

Meniskö noi liemet kohilleen jos imis järjestelmän tyhjiöön ja sitten tuupais tilalle ton oikean määrän lientä.

 

Vai vaatiiko lisäpainetta.  

Menisköhän ihan kun ventiilistä alkais liruttaa nestettä niin ettei saa ilmaa mukaan ja samalla alkas nostaa autoa (ettei hydroissa ole kuormaa päällä) siihen asti kun oikea määrä lietä on mennyt järjestelmään ?

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäinen huoltolaite toimii juuri niin, että systeemiin imetään tyhjiö ja sitten täytetään.

Laitteella pumpataan sitten oikea paine, joka on aika kovakin, en ulkoa muista mikä (selviää kirjoista).

Eli painetta tarvitaan, ei mene pelkällä liruttelulla.

Jotkut ovat tehneet jonkinlaisia omatekoisia pumppujakin. Kun auto seisoo normaalisti pyörillään, niin pelkästään auton korkeutta pumpatessa mittaamallakin selviää. Paineet yleensä ok, kun auto seisoo ryhdikkäästi OIKEASSA korkeudessa. Jos autosta haluaa tehdä matalan, niin se on tehtävä muilla konsteilla kuin hydron säädöillä.

Link to comment
Share on other sites

MiniMania

Andreas Holsh? tai jotain sinnepäin.

Löytyy kyllä nettisivut.

 

Voi olla että Englannistakin nykyään saa?? Jossain vaiheessa vain sanottiin, ettei hydron osia ole saatavana.

Englantilaisten "museominit" taitavat olla lähes kaikki muutettu kumijousille??

Suomessa se ei käynyt, ainakaan Tampereella.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla vähän sisäpiirin tietoa Saksan yhteyksien osalta.

Miniporukassa on muutamia joilla on hyvät henkilökohtaiset suhteet kyseiseen Herraan.

Hän ei ymmärtääkseni harrasta yleisesti kauppaa ulkomaille(ainakaan Suomeen?). Ja sivutkin taitaa olla vain Saksan kielellä.

Mutta osia on!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Lisätäänpä tähän samaan ketjuun uutta kysymystä:

 

Miten hydrolasticin pitäisi käyttäytyä katsastuksessa tehtävässä iskaritestissä?

 

Pitäisikö tulosten olla vertailukelpoisia "normaalien" jousitusten kanssa?

 

Itsellä yleensä näyttää ihan mitä sattuu ja katsastusmies aina ihmettelee, että "missäs tässä ne iskarit on"  ;)

Kuitenkin leima on aina isoillakin eroilla pienen neuvottelun jälkeen tullut, mutta jatkoa ajatellen kiinnostaisi tietää, että pitäisikö hydrolasticilla tulla "normaalit" tulokset?

 

 

-ville-

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Juuri eilen Hydrolastic-Minini hylättiin katsastuksessa osittain iskaritestin takia. Oikean takapyörän kohdalla testeri näytti pyöreää nollaa. Vaikka lukemat ovat ennenkin heitelleet, niin ei sieltä ihan tuollaista tulosta ole ennen tullut. Kertooko tämä jotain jostain, esim. kyseisen yksikön vaurioitumisesta?

Link to comment
Share on other sites

Se kertoo katsastusmiehen tietämättömyydestä.

Hydrolastic Miniä ei voi, eikä saa testata millään iskaritestivehkeellä.

Jos pusseissa on paineet ja korkeus riittävä, niin homma siinä.

Mikään sellainen testitulos ei kerro mitään Minin hydrojen toiminnasta, koska niitten toiminta on ihan eri maailmasta kuin normi-iskarien!

 

Tätä voi olla varmasti tosi vaikea selittää jollekin nuorehkolle insinöörille, joka ei ole koskaan kuullutkaan tällaisesta systeemistä.

Hae joku yli viiskymppinen kats.mies paikalle ;)

Link to comment
Share on other sites

Siinähän se ongelma onkin. Luulisi sen nyt ajossakin huomaavan, jos iskunvaimennus puuttuu yhdestä pyörästä kokonaan, mutta milläs tämän todistat katsastusmiehelle? Tässä olen nyt lueskellut erinäisiä autoforumeita tämän aamupäivän ja yleinen konsensus näyttää olevan, että se iskaritestimasiina on jokseenkin turha laite. Sitä voi kuulemma hämätä esimerkiksi rengaspaineita säätelemällä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

kai ne hydropussit toimis ilmallakin, iskarit vaan joka nurkkaan. Ei tuon pitäisi olla mitenkään laitonkaan. Mites se nyt meni, jotenkin että ajokorkeutta ei saa päästä ajon aikana muuttamaan, sekä katsastuksessa ollut korkeus on se ainut millä saa katuliikenteessä operoida.

 

Lisäksi suosittelen jokaisen pussin omaan piiriin laittamista, mikäli etupää ja takapää ovat omina piireinään kuten yleensä hinnat alkaen ilmajousisarjoissa, kallistelu mutkissa on vähän isoa.

Link to comment
Share on other sites

Saako han sitä hydron pusseilla miten alas? topparikumiin asti? vai tuleeko joku muu ennen vastaan? Täs on kyllä rojektissa ihan pikkusen jotain muutakin ennen ku ollaan siinä vaiheessa et alettais jousitusta miettimään mut kunhan kyselin mielenkiinnosta että josko joku olis jo kokeillu moista systeemiä...saako miniä niin alas että pohja ottaa maahan kiinni? Ja kiitos MikaJ vastauksesta...koitan saada jonkun oman rojekti kertomuksen jossain vaiheessa aikasex :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...