Jump to content

Hydrolastic jousitus ?


Satarac

Recommended Posts

Joku? ajoi joskus 70/80 luvulla rataa hydrolasticeilla niin että joka nurkka täytettiin erikseen. Yhdysputkea ei ollut.

Takapäänhän voi laskea vaikka kuinka alas kun lyhentää jousituksen välitankoa, mutta etupää on vaikeempi? Täytyyhän pussissa painetta olla, eihän siitä muuten ole jouseksi.

Kyllähän sitä kokeilun halusta voi touhuta mitä vaan ja pitääkin, mutta epäilen kyllä hydropussien toimintaa ilmajousina!?

Kuulostellaan mielenkiinnolla.

Link to comment
Share on other sites

saako miniä niin alas että pohja ottaa maahan kiinni?

 

jarruputket joudut kyllä sitten vetämään muuta kautta taakse, ottaa nimittäin se takatukivarressa oleva kiinnike pohjaan kiinni jos enemmän madallat. Niin ja ottaahan nuo renkaatkin jossain vaiheessa loksuun kiinni takana. Todennäköisesti ennen kuin pohja ottaa maahan. Siitä vaan lowrideria tekemään ;)

Link to comment
Share on other sites

Etupää on haasteellinen, tässä hyvä kuva missä asennossa mulla on alusta, eikä ilman tukivarsien kiinnityspisteitten muutosta oikeen alemmas voi vetää (toki tuokin on jo järjetön, mutta...):

http://mikaj.1g.fi/kuvat/Minit/Chopattu/Tekniikanvaihto%202007/tekniikanvaihto43.jpg/full

Tuossa on jo sahattu melkein koko stoppari pois. Kuiva kelkka tuo, mutta ei käsittääkseni hydro eroa mitenkään tämän asian tiimoilta. Oisko ollut kolmisen tuumaa vielä maavaraa tuolla asetuksella, eli järjettömän paljon.

 

En epäile hetkeäkään ettei hydropussit toimisi ilmalla. Se on ihan sama toimiiko se enää jousena kun on niin matalana kuin mahdollista, koska auton pohjakin on maassa eikä silloin joustoa yleensä enää haluta.

Link to comment
Share on other sites

Ei se hydro kyl aikuisten oikeesti ilmalla toimi.

Pelkällä ilmalla saa kyllä auton nostettua ja ajettu varovaisesti(rajoitinkumeja välillä apuna käyttäen) lähimpään hydrotäyttöpisteeseen. Hydron järjestelmäpaine liikkuu jossain tuolla 25bar korvilla, normi kompurasta saa sen 8-10bar ilmanpaineen. Mutta ei sitä enää jousitukseksi viitsi sanoa. Järjestelmän vuotoja ilmalla on tosi kätevä tarkastaa.

 

Eli meikäläisen lyhyllä fysiikan oppimäärällä, ilma puristuu paineessa kasaan(tässä tapauksessa joustaessa) ja neste ei taas puristu mihinkään. Jos oikein tarkkoja ollaan on hydrolastic myöskin kumijousitus elementti, kun neste ei kerran puristu kasaan. Toki hydro-auto laskee alaspäin kun painetta laskee, mutta sitten jousitus ei pienellä paineella toimi suunnitellusti, vaan rajoitinkumeille tulee ihan oikeasti käyttöä jo normiajossakin.

 

Ja koska joku kuitenkin epäilee yllämainittuja, kokeiltu on ;)

Link to comment
Share on other sites

Joo, en minä sillä että se ilmalla mitenkään hyvin toimisi. Mutta epäilisin että näyttelykäyttöön ja keskustan kruisailuun sopii ilmallakin, kunhan jokainen pussi on omillaan. Tosin en muistanut että tuo paine on noin iso, se aiheuttaa ongelmia ilman kanssa. No jättää ilmavaiheen väliin ja siirtyy suoraan säädettävään hydraulijousitukseen kuten isoilla pojilla on pompotusautoissa.

Link to comment
Share on other sites

Itse myös epäilen ilman toimivuutta noissa hydropusseissa...Eli vois olla olla jossain vaiheessa toteutuksen arvoinen projekti toi ilmapussien testaus. Kaariinhan saa tilaa ku tekee vaan mutta mites jos toin etupään ylätukivarren tekee itse,mitäs lait ja katsastussetä siihen sanoo? Tai sit muokkaa kelkkaa niin et toi topparikumi tulee ylemmäs? ja sit ku sen paikka on siirretty ylemmäs ni ottaa vielä koko kumin pois ;D ...huomaatteko, "kokoajan lähempänä maata"heheheee!!! No katotaan nyt kun ensin hitsataan toi koppa kuntoon ja sit perehdytään tohon louraideri hommaan paremmin...

Link to comment
Share on other sites

Taitaa muuten "kuivassa" minissä olla etu ja takapään tukivarret erilaisia kun "märässä" mallissa!?!? Sopiiko toi kuivan takatukivarren akseli hydron tukivarteen jotta sais sen iskarin kiinnityspaikan? mitä muuta vielä kysyisin ;D Sellanen vielä että takatukivarsien pronssiholkit kuluneet pois ja akseli syönyt reijät hieman hassun muotoisiksi, varmaan jollain ollu sama murhe...Koneistamolle että kairaavat isomman reijän ja holkittavat ja sit uudet hilut paikallee vai mitä olette tehneet? Kyselen paljon ja ehkä tyhmiäkin asioita mut ei ole kokemusta mineistä niin hirveesti ja ensimmäinen projekti on nyt alotettu ;)

Link to comment
Share on other sites

Tukivarsiin saa valmiita korjaussarjoja akseleineen. Pronssiholkit on takana kalvettava linjaan neulalaakerin kanssa.

Jos itse tukivarresta on jo kulunut metallia paljon pois niin kannattanee etsiä paremmat käytetyt tukivarret.

Tukivarret sopii suoraan ristiin keskenään. Taakse joutuu tekemään jarruputkimuutoksia.

Akselihan on rympillä tukivarressa ja sopii muistaakseni ristiin Hydro/kumi.

Mitä tekee muuten Minillä, tai muullakaan autolla jonka pohja makaa maassa :o

Link to comment
Share on other sites

Ei oikeen etupäätä saa tuon alemmaksi, ei vaikka repisi pohjaanlyöntikumin pois. Mutta tekemällä uuden ylätukivarren tai muuttamalla kiinnityspisteitä, on alaspäin taas varaa. Itsellä seuraava projekti tuon koko jousituksen geometrian uusiksi väsääminen, jotta saisi vähän matalemmaksi ja silti alustan pelaavan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...