Jump to content

R53 (-05) kytkin/vauhtipyörä ja muuta pientä


Dr.Jones

Recommended Posts

Hei kaikki foorumilaiset,

 

Ajattelinpa täältä kysellä lisätietoa ja vinkkejä oman R53:n "vikoihin" ja muihin mieltä askarruttaviin asioihin liittyen. Autoa on piristetty maltillisesti ja asennettu ahtimeen pienempi hihnapyörä, K&N vakiopaikan suodatin, Milltekin cat-back putkisto (lähinnä ulkonäköä ja äänimaailmaa piristämään) ja tehty tietenkin ohjelman päivitys. Kilometrejä on mittarissa kohta 120tkm.

 

Kytkimen kunnosta en osaa varmuudella sanoa mitään, mutta ajoittain tuntuu siltä ettei vaihteita saa kunnolla sisään. Myös tuo foorumeilta lukemani ilmeisesti kaksoismassavauhtipyörän "rallatus" on todella hyvin esillä kun nostaa kytkimen nopeasti ylös, oikein hitaasti vapauttamalla rallatus ei aina "aktivoidu". Vauhtipyörä siis minun oletus tuosta rallatusäänestä. Toiseksi kun nostaa kevyesti kierroksia (~2000rpm) vaihde vapaalla niin jossain päin konehuonetta on selvästi kuultavissa myös mekaaninen "rallatus", vaikea sanoa onko identtinen ääni tuon tyhjäkäyntirallatuksen kanssa.

Viime kevään huollossa tuli myös maininta että joku stefa tuolla laatikko-osastolla hieman vuotaa. Näistä syistä olen alkanut vakavissani harkitsemaan uuden kytkimen vaihtoa.

 

Kannattaako vaihtaa pelkkä kytkinlevy+painelaakerit vai myös vauhtipyörä? (rallatus ainakin on vähintääkin ärsyttävä asia)

Mitä järkeviä vaihtoehtoja teidän mielestä on olemassa (vakio, muita valmistajia)?

Onko esim. JCW-mallissa sama kytkinsetti kuin näissä?

Onko näillä kilometreillä syytä ottaa huomioon jo jotain muita asioita huollon yhteydessä?

 

Toivottavasti herätti ajatuksia ja toivoisinkin että kommentoisitte vapaasti aiheeseen liittyen. Erittäin tervetulleita varsinkin kokemusperusteiset kommentit.

 

Link to comment
Share on other sites

Jos se kaksoismassavauhtipyörä siellä rallattaa, niin eiköhän se sitten olisi syytä samalla vaihtaa. Tuskin se ainakaan itsestään korjaantuu ;) Valeon kytkinpakettia näihin on paljon laitettu, ja siinä tulee kiinteä vauhtipyörä mukana, joten kaksoismassan ongelmista pääsee kertaheitolla eroon.

 

JCW:ssä on sama kytkin kuin normi Cooper S:ssä.

 

Myös meikäläisen kärryssä vuotaa toi vaihdelaatikon puoleinen kampuran stefa, lähes kaikki muut tiivisteet onkin jo kertaalleen vaihdettu... olen tässä "innolla" odotellut kytkimen pettämistä jotta pääsee vaihtamaan senkin. :p 

Link to comment
Share on other sites

Jos se kaksoismassavauhtipyörä siellä rallattaa, niin eiköhän se sitten olisi syytä samalla vaihtaa. Tuskin se ainakaan itsestään korjaantuu ;) Valeon kytkinpakettia näihin on paljon laitettu, ja siinä tulee kiinteä vauhtipyörä mukana, joten kaksoismassan ongelmista pääsee kertaheitolla eroon.

 

Niinhän se taitaa olla, lähinnä sitä ajoin takaa että onko enemmänkin ominaisuus kuin vika tuo rallatus, mutta onhan tietty joka osalla jonkinlainen elinikä ja ei tuota rallatusta kestä kuunnella. Koko paketti vain vaihtoon niin saa sen jälkeen huoletta kruisailla (ainakin kytkimen puolesta).

 

Löytyisikö täältä porukkaa joka tuon Valeon paketin on vaihtanut? Käyttökokemuksia ja vinkkejä mistä on hankinnut? Nopeasti katsoin että Brittien Ebaysta näitä löytyy hintahaarukalla 300-400£, miksi kuulostaa vain jotenkin halvalta koko paketti vauhtipyörineen. :/

 

Minulla huutaa tuplamassa vauhtipyörä ja nyt jo pahasti. Pitää alkaa katsella vaihtohintoja ja valeon pakettia... Eli jos löydät paketin halvalla jostain, niin infoa tänne kiitos!

 

Ilman muuta infoan jos/kun löydän parhaan tavan hankkia osat.

Link to comment
Share on other sites

Tässä halvin mitä itse olen löytänyt.

 

http://autospare.eu/fi/autoparts/marka/1231/model/4768/auto/18307/cat/10151#prettyPhoto

(Huom. toimitusajat! 60-120 päivää tuolla hinnalla ja yli 600€ 30 päivää)

https://www.oscaro.com/kit-d-embrayage-volant-moteur-valeo-835024-2453621-10025-p

Kytkinpaketti VALEO 835024

Tuotetiedot:
Vuosimalliin: 01/2006;
Halkaisija 1 (mm): 220;
Versio: CPOS;
Halkaisija 2 (mm): 220;
Hammasluku: 14;
Napaprofiili: 22 x 25;
kierr. asti: Vauhtipyörällä;

378.85 Euroa

 

Amazonista UK

http://www.amazon.co.uk/VALEO-SERVICE-835024-Clutch-Kit/dp/B0068O40J4

390€

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nyt alkoi sitten IMM-reissun päätteeksi kytkimen painelaakeri ääntämään siihen malliin että pääsee vaihtamaan sitä kampuran stefaa... johan siitä edellisestä rempasta ehtikin kulua melkein 4000km.  ;D

 

Kevyehköllä googleamisella selvis että Valeon kytkimen pitäs kestää hienosti tämmöset alle 300hv tehot, ja tuntumakin pitäs olla vakiota parempi. Mod MINI -kanavan tyypillä on semmonen omassa ratalelussaan, jossa on reilut 240 kaakkia pyöriltä mitattuna, eli jotain 270-280 konetehoa: https://www.youtube.com/watch?v=wtCK0EcoYDQ&feature=youtu.be&t=122

 

Eli semmonen pitää metsästää jostain...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 5 years later...

Eipä ole tullut ennen tuollaista vastaan. Ei se ainakaan hinnalla ole pilattu. Tosin päälle tulee tullit jos jenkeistä tilaa.

Mulla on edelleen toi 2016 asennettu Valeon setti kovassa käytössä. Reilut 50tkm takana, ja tuntuu kestävän 265hv tehoja. Pikkuisen napakampaa tuntumaa kyllä kaipaisin, varsinkin radalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

1250€ hinta tällä hetkellä oli mulle tarjottuna.

Hommasin osat itse ja täytyy tehdä kunhan vaan lämpiää niin että tarkenee ulkona sen ajan aamusta iltaan viettää.

Ei millään olisi vaan jaksanut enää tällä iällä mutta sama uusia sitten samalla puslat keulaan ja alusta.

Osiin menee sitten jo 500€ luokkaa kun otat stefat jne.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...