Jump to content

R56 lambda ongelmaa


ark28

Recommended Posts

R56:een (Cooper 1,6 -07, ajettu 157 tkm) syttyi moottorin vikavalo.

Vikakoodien luvusta löytyi seuraava koodi:

 

002A8B DME: Oxygen sensor before catalytic converter: Calibration line

 

Moottorin tyhjökäyntikierrokset tuntuivathieman seilaavaan ja kone ei tahtonut pysyä käynnissä, jos ilmastointi ei ollut päällä.

 

Tilasin sitten uuden lambda anturin (Triscan, kun Boschia ei ollut saatavilla). Ko anturin vaihto ei tilannetta varsinaisesti korjannut, vaan nyt on jäljellä seuraavat koodit

 

002A63 DME: Oxygen sensor before catalytic converter: Activation

002A8B DME: Oxygen sensor before catalytic converter: Calibration line

 

 

Otin ecu:n liittimetkin auki ja suihkuttelin niihin voitelu/kosteudenpoistospraytä, mutta eipä sillä ollut vaikutusta.

Sulakerasiassa näytti F3 sulakekin olevan ehjä.

 

Joten nyt olisi fixut neuvot tervetulleita :-)

 

Ari

 

Link to comment
Share on other sites

Viestien määrästä,Tervetuloa! Joo,jos lambdan vaihto ei auttanut,ja ko. osa on käypänen,tuli mieleen näiden R56  MCS :n perusvaiva, likaiset imuventtiilit, maailmalla tunnettu "Carbon built up". Huohotuspaska likaa imuventtiilit uskomattomaan kuntoon aiheuttaen mitä ihmeellisempiä vikakoodeja,lopuksi jopa mekaanisia vaivoja,palaneita venttiilejä yms. Sulla taitaa olla normi-cooperi,joten ihan en ole 100% varma ,kuinka yleinen vaiva on näissä N12? koneissa mutta ameriikan voorumilta NAM löytyy varmasti "dataa" joten vilkaise sieltä....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Päivitystä tähän ongelmaan ... elikkä lueskelin tuota NAM foorumia ja sieltä ei tullut suoraan vastaan "carbon built up" ongelmaa juuri tällä N12 koneella, sen sijaan ongelma tuntui olevan yleinen noilla turbokoneilla. Lambdan osalta löytyi kommenttia, että MINI:iin ei kelpaisi muu kuin orggis lambda.

 

Luin koodeja uudelleen ja parhaimmillaan niitä oli 4 kpl juurikin tuosta lambdasta. Näytti siltä että uusi anturi on viallinen, taikka ei sitten vaan sovi tälle autolle (Liitin kylläkin täysin sama kuin alkuperäisessäkin). Palautin anturin takaisin liikkeeseen Saksaan  ja tilasin originaalin (BMW) anturin. Ja avot, ongelmat hävisi! Engine valo sammui ja tyhjäkäynti on nyt tasainen. :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

¨Mistä tilasit orkkis lambdan? Mulla herjailee takalambdaa ja uusi pitäisi hommata.

 

Täältä tilasin http://www.genuine-parts.de

Hinta oli 183,19 e + postikulut 11,40 e

Vertailun vuoksi: Autokeskus: 292e (etukäteismaksu ja tilaus myös ulkomailta)

 

EDIT: Linkki korjattu

Link to comment
Share on other sites

Moi! Mulla aloitti R56 Cooper myös tuon tyhjäkäynnin seilaamisen.Pahimmillaan tuntuu käyvän kolmella mukilla ja voi jopa sammuakin. Välillä antaa koodia (Tsekattu Torquella) p111b muttei kuitenkaan sytytä moottorihäiriövaloa. Tyhjäkäyntikin seikkailee vaan lämpimällä koneella. Puolilämpimänä pysyy ihan ok tyhjäkäynnillä.

 

Luin Ameriikan Minifoorumilta että voi olla co-tunnistin (lambda?) tai ilmamassamittari... Mutta voisiko vaikkapa vialliset tulpat moista aiheuttaa?

 

Kaikki vinkit vastaanotetaan!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiitokset vinkeistä!

 

En ole vielä asialle kerinnyt tekemään mitään koska autolla tullut sen verran vähän ajoa. Mutta aamulla läksin pitkästä aikaa liikkeelle ja reilun 100 km jälkeen auto rupesi vilkuttamaan moottorivaloa joka sitten sammuu aina välillä. Valo nimenomaan vilkkuu johon ohjekirja antaa neuvon, että moottori joutuu liikakuormitukselle - aja hiljempaa. Vai onko tämä auton tapa kertoa että pitäisi laihduttaa? :D

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoisemmaksi menee.... Kotiintulomatkalla seisahduin lisäämään ölppää koska moottori ilmoitti senkin puutteesta (kaikki riesat samalle reissulle....). Noh, huomasin samalla, että jäähdytysneste on vähissä vaikka muutama viikko sitten tsekkasin senkin. Avasin varovasti jäähdytysnestesäiliön korkin ja suhahduksen saattelemana nestetaso nousi normaaliksi! Tätä ihmetellen jatkoin matkaani kotiin (n. 50 km) ja kotipihassa huomasin käyntihäiriön hävinneen!

 

Eli voiko nyt olla niin, että jostain syystä nestekierrossa on ollut alipainetta jostain syystä (kuten esim. viallinen säiliön korkki) ja se on nyt aiheuttanut tämän käyntihäiriöepisodin?

 

Olen nyt nimittäin useamman kerran tänäiltana käynyt ajelemassa autolla ja sammutellut/käynnistellyt ilman ongelmia. Samoin Torquekaan ei näytä enää mitään vikakoodeja....

 

Mystistä!

Link to comment
Share on other sites

Suosittelisin kans vikakoodien lukua diagnostiikkavehkeellä (BMW INPA). Ainakin BTFC:n foorumilla on muutamia bemariharrastajia jotka tekee noita vikakoodien lukuja, tuurilla löytyy joku sieltä itäisestäkin Suomesta. Harvoin noi ongelmat itsellään korjautuu. Ja eiköhän siellä jäähdytysjärjestelmässä kuitenkin ole ollut ihan normaali ylipaine jos kone kuumana avasit sen korkin.

Link to comment
Share on other sites

 

Avasin varovasti jäähdytysnestesäiliön korkin ja suhahduksen saattelemana nestetaso nousi normaaliksi!

 

 

Letkut pullistuu paineistetussa jäähdytysjärjestelmässä yllättävänkin paljon, varsinkin vanhemmiten. Kun avaat korkin niin paineistus häviää ja letkut "kutistuu" normaaliin halkaisijaan -> nestepinta nousee. Joskus joutunut vaihtamaan ehjiä letkuja uusiin kun on vanhemmiten venyminen ollut niin runsasta että paisuntasäiliön tilavuus ei ole riittänyt vaan merkkivalo on syttynyt joka kerta kun moottori on käyntilämmin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...