Jump to content

R53 pätkii kiihdyttäessä


Recommended Posts

Kirjoitettu

Mini kävi huollossa ja siellä oli vaihdettu öljyt,remmi,suodattimet ja tulpat, niin on alkanut esiintyä nykimistä kiihdyttäessä. Voiko vikaa olla esim puolissa tai tulpanjohdoissa? Pystyykö nuita puolia mitenkään testaamaan? Vikaa ei ehkä esiinny kuin vasta lämpimällä koneella. Joskus myös lähtee hankalasti käyntiin puolilämpimänä.

Kirjoitettu

Jos vika kerran ilmeni huollon jälkeen, niin veikkaisin ekana syylliseksi jotain osaa joka on huollossa vaihdettu... viallinen tulppa saattas aiheuttaa tommosia oireita..?

Kirjoitettu

Veikkaus: tulppavika. Ei väännetty oikeaan momenttiin ja sitä myöten haljennut eriste. Tahtoo olla aika tarkkoja nykytulpat tiukkuudesta, helppo vääntää rikki.

 

Kohta joku tietty kommentoi ettei koskaan ole hajonnut, mutta kyllä ne kiristystiukkuudet on vaan tehty noudatettaviksi :D

Kirjoitettu

Näissähän on tunnetusti aika paljon sytkän pätkimistä puolan littimiin tulleen hapettuman takia ja tulppia vaihtaessa tulpanjohdot tuppaavat liikkumaan puolaltakin niin voipi johtua siitäkin, eli kannattaa käydä puolalta tulpanjohdot ja se moninapaliitin jollain contactispraylla läpi ja laittaa vaikka jotain tälläistä niihin puolan pään tulpanjohtoihin:
https://www.google.fi/search?q=dielectric+grease&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMI5b24kvzZxgIVoQ9yCh1u3wP7&biw=1920&bih=1113

Kirjoitettu

juu nyt on tulpat ja tulpan johdot tarkisteltu ei vaikutusta. vika ilmenee selvimmin kierrosten 2500-4000 välillä. voiskos vikaa olla polttoaineen saannissa? onko näissä jotain suodatinta tai pumppua jota kannattais tarkistaa? tuntuu muutenkin että ois vetoja kateissa...

Kirjoitettu

Bensansuodatin on näissä suunniteltu kestämään auton eliniän... omaani vaihdoin jossain 100tkm tienoilla, ja kohtuullisen musta se oli. Mutta ei sen kyllä luulis yhtäkkiä tukkeentuvan ja aiheuttavan tommosia oireita. Suodatin sijaitsee vähän hankalasti tankissa, mutta vaihtoon löytyy hyviä ohjeita netistä.

 

Pumppuvika kyllä vois aiheuttaa tommosia vikoja. Siihen ei taida muuta tarkistuskonstia olla kuin bensanpaineen mittaus.

 

Bensanpaineen säätimen alipaineletku voi lähteä irti ja se saattaa haitata menoa, varsinkin isommilla kierroksilla. Konerikkojakin se on aiheuttanut kun menee kovilla kierroksilla ja ahdoilla seos laihalle. Ekassa kuvassa näkyy mihin se kiinnittyy imusarjaan ja tokassa näkyy mihin toinen pää tulee säätimen alapuolle. Ite varmistin molemmat päät nippusiteillä...

 

http://www.billswebspace.com/R53GaugeInstallation_files/image169.jpg

 

http://i107.photobucket.com/albums/m300/scottelle/Pic1.jpg

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 9 years later...
Kirjoitettu

Vanha topicci..mutta vastaavaa ongelmaa oman R53:n kanssa. Normiajossa ei huomaa mitään, mutta jos iskee lämän tiskiin alkaa pätkimään. Tuon kuulee selvästi ahtimen äänestä, uuuuuuuuuuuuu-u-u-u-u-iiiiiiiiiiiiiii, vähän kun epäröisi (ahdin itsessään kuulostaa ihan terveeltä). Voiko olla pa-saannin kanssa ongelmia, esim. suuttimet? Puolan tapauksessa luulisi vaikuttavan laajemmallakin kierroslukualueella?

Kirjoitettu

Puola,tulpat ja johdot ovat ne mitkä joutuu koetukselle paineen alla eli ahtopainetta niskaan laittaessa. 

Omilla kokemuksilla sanoisin sytytyspuolen ongelmaksi jos se oikeasti pätkii vetoa.

Kirjoitettu

Jos ahtimen ääni vaihtelee tuolla tavalla, niin ekana veikkaisin luistavaa hihnaa. Onko milloin vaihdettu viimeksi? Vai onko ahtimen rulla vaihdettu pienempään, nekin saattaa löystyä ja alkaa pyörimään tyhjää...

Toisena vaihtoehtona ehkä ahtimen ohitusventtiiliä (bypass valve), eli että se ei aukea heti/kunnolla kun antaa kaasua. Venttiili aukeaa alipaineella, eli alipainevuotokin voisi tulla kyseeseen. Vikakoodit lukemalla voisi selvitä enemmän.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Tuo hihna voi muuten ollakin syypää, mulla on uusi jo varuilla, pitääkin vaihtaa tuo! Alussa kyllä lähtee vetämään hyvin, eli luulisi venttiilin olevan OK.

  • 6 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Eipä muuten ollut vika hihnassa...Mobiliasta kotiin ajettaessa tuli P303 vikakoodi (#3 misfire) ja kone kävi kolmella pytyllä. Näemmä oli viimesyksyisen pesulan moottoripesun jäljeltä kaikki tulpanjohdot ihan korroosion syömiä, yhdestä irtosi paloja jo irti ottaessa. Aeromotorsista uudet tilalle ja nyt toimii ja kiihtyy taas normaaliin tapaan!

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

"Yo-yo effect" vaivaa täälläkin, ei-facelift Cooper S. Kysytäänpä apua kokeneemmilta ennenkuin alan kaataa lisää rahaa autoon.... Hankin auton hiljattain, "hyvin pidetty ja huolehdittu harrastajan auto" paljastui joksikin hieman muuksi. 

Auto ei nykinyt koeajolla tai kotimatkalla. Ensimmäisenä vaihdoin tulpat ja ilmasuodattimen, molemmat todella ryypätyn näköiset ja auto todellakin heräsi eloon ja kulkee kuten 17% rullalla olettaisi.

Bensansuodattimen vaihdoin myös, oli todella likainen kuten voi odottaa 250000km ajetusta. Kaikenlaista muuta pajotusta tehty, mm. vetaria, lootaöljyä, moottoria pesty loputtomasta öljymönjästä, maadotuspisteitä putsailtu ja kaikenlaista muuta huoltoa ja ennaltaehkäisevää tyyppivikaa korjattu.

Jossain vaiheessa havahduin varsinkin kakkosella/kolmosella n. 2500 rpm tienoilla tapahtuvaan nykimiseen (normaali ajossa ja asiallisella kaasunkäytöllä). Kun antaa lisää kaasua tai polkaisee kunnolla niin ei nyi häiritsevästi ja kulkee ihan ok. Vaikea verrata tuohon suodattimen vaihdon jälkeiseen aikaan kun autolla ajettu niin vähän johtuen jatkuvasta pajottamisesta ja aikaa kulunut viikkoja.

Vikakoodeja ei ole sytkään liittyen. Tulpanjohdot ehjän oloiset, ei lyö sormille eikä pätki kun suihkii sumutepullolla vettä päälle eivätkä kipunoi pimeässä. Välijäähy käytetty irti sen jälkeen kun nykiminen alkoi, tiivisteet ok näköiset, imuvuotoja suihkittu joka puolelta konetilaa eikä niitä tunnu löytyvän. Välijäähyn alla oleva bensapaineensäätimen alipaineletku oli irti, luulin jo vian löytyneen mutta ei mitään vaikutusta.

Toista puolaa kokeiltu, uudet tulpat näyttää edelleen päällisin puolin ehjiltä. 

Hihna ei kovin vanha ole ja päällisin puolin ehjä.

Käynnistyy kuumana ja kylmänä, ehkä aina aavistuksen "viiveellä" mutta se on internetin mukaan enempi ominaisuus.

Onko kellään kokemusta että tulpanjohdot ollut sökönä mutta mitään vikakoodeja ei ole tullut? Ne nyt pitää kuitenkin vaihtaa kun iästä ei ole tietoa.

Voiko bypass valve aiheuttaa tuota ongelmaa? Kannattaako ennakoivasti kuitenkin vaihtaa noilla kilsoilla? Miten se käyttäytyy ahtomittarissa, boosti pomppii miten sattuu? Virittelin Torque Pron ja kännykän ODB2 töpselin nokkaan eli dataa saan katsottua.

Bensapuolella vian ei luulisi olevan koska toimii paremmin kierroksilla. Jostain luin että bensansuodattimen vaihdossa huonosti jäänyt o-rengas vetelee ilmoja ja auto pätkisi, mutta kai se minulla pätkisi koko kierrosalueella, ja varsinkin siellä ylärekisterissä? Bensapumppu on varmasti orkkis mutta en sitä epäilisi vielä näillä oireilla.

Onko jotain muuta mitä ottaa huomioon asiassa?

 

Tässä on niin moneen kertaan tullut tilattua eri osia ja odoteltua paketteja että nyt haluaisin homman kerralla kuntoon yhdellä Aeromotorsin paketilla 😀 Eikä taas tilata jotain, todeta että jaha tämäkin lisäksi rikki, tai että eipä auttanutkaan ja sitten odotellaan taas 5 päivää uutta tilausta.

Pahoittelut pitkästä tekstistä, mutta ehkä näistä horinoista on jollekkin muulle joskus apua vastaavan ongelman selvityksessä...

Kirjoitettu

Mitkä tulpat laitoit? Mini on tosi tarkka oikeista tulpista. Omassakin oli nykimistä oston jälkeen, hommasin kunnon tulpat ja nykiminen hävisi.

Kirjoitettu

Laitoin samanlaiset astetta kylmemmät Ngk mitkä oli ennenkin. Tuo 17% rulla vaatii ne.

Kokeilin painella bypassia ja siellä tuntui vastus, eli ei taida olla siinä vikaa. Myös alipaineletkuja kävin taas läpi.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...