Jump to content

Huutokauppa Austin


Rane

Recommended Posts

Kertokaapas viisaammat tyhmälle miten näitä kinnereitä saa museokatsastuksesta läpi !?

 

http://www.nettiauto.com/mini/cooper-s/7068929

 

Kyseinen auto on museokatsastettu ( vastaamaan mitä ?),Rekisteriotteessa  lukee että muutettu vastaamaan Cooper S mallia,jo kuvistakin näkee ettei tuo vastaa lähellekään Cooper S:ä.

 

Mikä tämä auto nyt sitten oikeastaan on, 850 ? 998 ? 1275 ?  

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 tollasen vahankilpurin pystyy museokatsastamaan "helpommin " kun se on aikakauden tyylinen / oloinen  ja muutokset on aikakauden mukaisia ja tietyt muutokset todistettavasti aikakaudella tehtyjä.

 

museoajoneuvotarkastaja tarkastaa auton ja katsastusmies päättää onko ajoneuvo museoajoneuvoksi rekisteröitävissä

ja vaikka ajoneuvo olisi rekisteröity museoajoneuvoksi kukaan ei estä muutamasta ajoneuvoa joskin se saattaa katsastuksessa pudota pois museoajoneuvo statuksen alta ja vaaditaan uutta museoajoneuvo tarkastusta.

 

kun noita auton mallimerkintöjä on todistettavasti muutettu jo 60 - luvulla   ja osassa lukee että muutettu vastaamaan mallia joku  xxx  ja osassa   ei mainintaa muutoksesta

valmiste numero on normi 850 mutta mutta malli merkintä   austin cooper   tai morris cooper  tai bmc  cooper ja moottoritilavuus  on joko  1.0  1.27 

tai auto on cooper 997 - 998 - 1071mutta moottori tilavuus 1,27

Link to comment
Share on other sites

Kuten joskus jossain sanoin, niin nämä museoajoneuvo hyväksynnät ovat tosi kirjavia, paikasta, tarkastajasta, auton omistajan puhelahjoista ym. kiinni. Jossain kuulutin yhteneväisten sääntöjen perään, mutta sekin oli joittenkin mielestä paha juttu. Jossakin takerrutaan väärään moottorin väriin tai letkuklemmareihin ja jossakin kelpaa mk3:sen kori vanhan Cooper S:n papereilla!

Eiväthän tarkastajat kaikkea voi tietää, mutta jos sellaisen homman ottaa, niin pitäisi osata ottaa selvää. Pilkunviilaus on sitten eri juttu, kuten letkuklemmarit tms. Itse kysyin joskus aidon S:n puolesta mr tarkastajilta, että hyväksytäänkö tarkastuksessa hydrolastic jousituksen sijaan kumijouset, kun sellaiset oli siihen yksilöön jo 60 luvulla vaihdettu. Vastattiin ettei kelpaa! Tiedän useita jotka on hyväksytty ilman mitään kommentteja.

Itse en kaipaa pilkunviilausta, mutta sääntöjen pitäisi olla kaikille samat.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on myös MR-katsastettu ralliauto, mutta se ei kyllä täytä tämän hetken historic vaatimuksia, kuten ei Karin kasipuolikaskaan. Hannu onkin fiksu mies ja tietää asioista. Ja jos ei tiedä niin ottaa selvää. On katsellut minun autoni kyllä.

Hannun puh. 040-7707270

Link to comment
Share on other sites

http://www.hannunharrastesivut.net/MaTarkastus/maesite2008.pdf

 

tästä linkistä löytyy aika kattavasti minkä mukaan mennään ma asioissa

 

ja lyhyesti lainattuna historic kilpurin osalta

 

Kilpailukäyttöön varustetut ajoneuvot voidaan hyväksyä ma:na ainoastaan silloin kuin ne ovat

olleet kilpailukäytössä omana aikakautenaan ja niiden tulee ulkoasultaan ja tekniikaltaan olla oman

aikakautensa mukaisia.

 

Ma:n voidaan hyväksyä joitakin selkeästi liikenneturvallisuutta parantavia muutoksia. Tällaisia

muutoksi ovat turvavöiden asentaminen, valoa ja tehoa parantavien latauslaitteiden, releiden

ja niihin sopivien polttimoiden asentaminen, sekä rengastyypin vaihtaminen rengaskokoa ja

profiilisuhdetta mahdollisimman vähän muuttaen. Kilpailukäytössä ollut ja edelleen oleva ma

voidaan varustaa kansallisten ja kansainvälisten historic-luokan sääntöjen mukaisilla

turvavarusteilla, kuten turvakehikolla, istuimilla, turvavöillä ja polttoainesäiliöllä. Sanotunlaiset

muutokset tulee toteuttaa siten, että ajoneuvon alkuperäistä vastaavaa kokonaisilmettä ei oleellisesti

muuteta.

 

terveisiä Hannulle täältä etelä savosta

Link to comment
Share on other sites

Selvyydeksi vielä että käsittääkseni tuo auto on alunperin Austin Cooper 998 koneella. Merkittävin muutos lieneekin koneen vaihto.

Jos tuo koneenvaihto on tehty jo aikakaudella, niin ajoneuvon museorekisteröinnille ei ole estettä. Tällaisissa tilanteissa missä auto ei vastaa tehtaan tuotosta kaikki "muutokset" tulisi olla selostettu museolausunnossa. Onko kukaan nähnyt sitä?

Link to comment
Share on other sites

Jos siinä kerran on paperit ja leimat ok, niin kai se sitten on ok :)

Varmaan Hannu tietää tämänkin tapauksen, joten häneltä varmasti voi yksityiskohtia tiedustella, jos auto ostomielessä tai muuten kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

Eikös toi ole ihan ok?

Näyttäisi olevan aikakauden osilla rakennettu, turvavarusteita lukuunottamatta.

Koneenvaihtoo aikakaudella voi olla vaikea todistaa, jos ei ole merkitty rek.otteeseen silloin aikanaan.

Itseäni tässä eniten alkoi ihmetyttää se että kuinka auton mallimerkintä muuttuu pikku cooperista > Cooper S tuossa Museopaperissa.

Olisiko tekniikan vaihto suoritettu 2008,silloin ainakin merkitty vaihdettuja osia 14% ?

 

Varmaan sinänsä onkin kelvollinen kilpa-autoksi, tosin mistään ei ilmene onko moottori säännöt täyttävä ?

Link to comment
Share on other sites

Itseäni tässä eniten alkoi ihmetyttää se että kuinka auton mallimerkintä muuttuu pikku cooperista > Cooper S tuossa Museopaperissa.

Olisiko tekniikan vaihto suoritettu 2008,silloin ainakin merkitty vaihdettuja osia 14% ?

 

Varmaan sinänsä onkin kelvollinen kilpa-autoksi, tosin mistään ei ilmene onko moottori säännöt täyttävä ?

Jos tuo pitää paikkansa, niin ihan oikein ei mielestäni ole menty. Auto on ollut Austin Cooper ja on edelleen. Ongelmalliseksi voi tulla tilanteet, missä moottorimuutos on tehty aikakaudella, koska tuolloin osa katsastusasemista muutti auton mallinimen vastaamaan muutoskatsastuksen lopputulosta. Tällaisissa tapauksissa Cooperin muuttamisen Cooper S:ksi ei paljastu välttämättä kuin syntymätodistuksesta ja rekisteriotehistoriasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Tuo vanha keskustelu tuli mieleen kun huomasin että tuo autohan on sama 998 Cooper jolla Jyri Hollmen ajoi Historic rataa 2000 luvun alussa.  Autonsa tarinassa hän kertoo mm. entiset rekisterit ja vanhan kilpailuhistorian. Auto on otettu seisonnan ja sitä edeltäneen rallihistorian jälkeen radalle ja sitä

on rakentanut Kalervo Tuomi. Eli 2000 luvulla se ainakin kilpaili alkuperäisenä 998 Cooperina. t.jp 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...