Jump to content

Lämmityslaitteen puhallin R56


holkki

Recommended Posts

Joo,vaimo valitteli ikkunoiden huurtumista ja huomasin jottei puhallin pyöri.Koetin koputella kojelautaan ,mutta kun ei ole oikein tietoa puhaltimen sijainnista......RealOemista koetin katsella , mutta ei oikein auennut! Nyt ois hyvät vinkit tarpeen,mikä tod.näkoisin/yleisin syy mihin kannattaa keskittyä,puhallin ,etuvastus,säätökytkin vai jotain muuta?

Link to comment
Share on other sites

Itse puhallin on kuskin jalkatilassa kaasupolkimen vieressä olevan luukun takana.

 

Muutamat servomoottorit sitten hoitaa läppiä, jotka ohjailevat ilmaa (blending flap, center air distribution flap, fresh-recirculated air flap).

 

Oliskohan se sitten tämä hässäkkä asennettuna poikittain siten, että puhallin (1) on kuskin jalkatilaa kohden ja osat 9/10 apukuskin jalkatilaan.

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/R56/Cou/BMW+Coop%25252ES+JCW/ECE/64/64_1914/

Link to comment
Share on other sites

Tietoa tallista.Purkasin vähän kojelaudan alta muoveja ja konsolin kuskin puolen sivun,ei paljon apua.Aika pask...pahassa paikassa näyttää olevan puhallin.Irroitin puhaltimen liittimen,mittasin piuhoista: -Täysi nopeus=n.12V   hyvä! Mutta kaikki seuraavat puhallin nopeudet,jännite 11,5V !!! No,puhaltimen kantaa tulee se 12V eikä propelli pyöri niin olettaisin puhaltimen olevan sökö. Koputtelu ei auttanut.MUTTA, irroitin etuvastus "siilin",näyttää olevan elektroninen malli,ainakaan en yleismittarilla saannut mitään tolkkua.Ja puhaltimen rungosta pystyn näkemään 2 kpl kiinnitysruuveja,onko enempää? kuvista ei pysty päättelemään.Nyt saa ottaa kantaa/neuvoa , KIITOS!

Link to comment
Share on other sites

No niin,nyt on homma selvitty.Lueskelin muutaman jutun NAM puolelta,tarinat vaihteli dealerin kojelaudan irroituksesta DIY tunnin remonttiin...Mulla meni +3tuntia moottorin näpertelyn kanssa.Tässä vähän polkua,jos osuu kohtalle. Tosiaan lämppärin moottori sijaitsee kuskin puolen ,jalkatilassa,muttei lattian rajassa..Polvipaneeli ja konsolin sivupaneelit pois,jokunen T20 ruuvi ja klipsi.Kannattaa irroittaa myös 4kpl T30 pultteja kojelaudan alaosan kiinnitys,helpottaa hieman raottamista..Jalkatilasta kannattaa heti alkuun poistaa 12V wangler-unit,alumiininen boxi ja sen kannatin rauta,pari 6mm mutteria.Ilman tätä vaihetta puhallin ei mahdu tulemaan pois ja saat lisää näkyvyyttä kohteeseen.Irroitin vierestä myös etuvastuksen,liitin irti ja hieman kääntää vastapäivään, veto ulos.Seuraavaksi irroittelin moottorin T20 ruuveista 2/3,yksi jää "hieman" inhottavasti piiloon,helpottaa napsaista viereisen johtosarjan pari nippusidettä poikki ja siirtää sivuun.Viimeisen T20 ruuvin onnistuin jotenkin kiertämään,en tiedä miten!,mutta sen jälkeen puhallin hieman käännellen pois jalkatilasta.Itse moottori on kiinni 3 kpl T10 ruuveilla ja kumivaimentimilla muovilaipassa,irti ja moottori tarkasteluun.Moottorin hiili- pääty oli tosi likainen ei niinkään hiilipölyä,vaan samanlaista pölyä,jota löytyy    raitisilmasuodattimesta((Syy?vaihdoista  2.viikkoa.. ).Hiilet ok,mutta moottori pyöri jäykän oloisesti,herkistelin ohuella öljyllä/paineilmalla puhaltaen.En tiedä,onko elektroninen etuvastus niin viisas,jotta osaa tarkailla esim. virta arvoa ja lopettaa tarvittaessa puhaltimen pyörimisen....No kokoonpano käytännössä vastakkaisessa järjestyksessä,tosi jätin sen 1/3 T20 ruuvin pois puhaltimen kiinnityksestä.Olisin todennäköisesti laittanut uuden puhaltimen ,jos olisi ollut hommattuna,mutta nyt tietää,mitä tekee seiraavalla kerralla!Hommaa helpottaa,jos asentajan koko on alle 90kg/180cm....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kesällä tuli törmättyä samaan ongelmaa. Minun tapauksessa Moottori piti ääntä ennen kuin lakkasi toimimasta.

Moottorin irroitus oli aika hankalaa mutta takaisinlaitossa oli suurempi työ.

Kätevä apu oli mielestäni räikkämensseli kun ahtaat olivat nuo työskentelytilat  O:-)

 

post-1616-0-13641900-1420213610_thumb.jpg

Moottori

 

 

post-1616-0-02147100-1420213677_thumb.jpg

Ja tämmöistä likaa..

 

 

post-1616-0-77750900-1420213709_thumb.jpg

Ropellon irroitus että pääsee hiiliin käsiksi.

 

 

post-1616-0-58211700-1420213740_thumb.jpg

Syy löytyi. Ankkurin kollektori kulunut syvälle uralle ja Hiili pompannut.

 

Ensiapuna hioin hiilien reunoja viistoksi ettei pääsisi enää pomppaamaan. Nyt kylmillä keleillä pitää satunnaista ulinaa..

 

Kollektoria ei enää kyllä kannata sorvuuttaa vaan on aika uuden moottorin investoinnille.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nostetaas vanhaa aihetta. Eli vaihdettiin tänään R56 Cooperiin puhallin. Puhallin ei varoitellut etukäteen, vaan ei enää yhtenä aamuna lähtenyt pyörimään. Sain sen ensiavuksi toimimaan, kun avitti kädellä vänkärin puolelta (raitisilmasuodatin pois ja sieltä kädellä roottoria pyörittämään. Tämä ensiapu riitti vajaan viikon.

Vaihto meni yo ohjeiden mukaan. Sen lisäksi otin kuskin penkin irti kokonaan (neljä pulttia + johtoliitin). Penkin irroittamalla tuli tilaa paremmin maata selällään naama kuskin jalkatilassa. Akun kenkä irti, niin ei tule airbag-herjaa liittimen irroittamisesta..

Aikaa koko hommaan meni vajaa pari tuntia.

Itse moottori oli samassa kunnossa kuin Tommik:lla, eli kollektoriin oli kulunut ura, Hiilet olivat urassa ja ilmeisesti uran reunat aiheuttivat ylimääräistä vastusta moottorin pyörimiselle.

Uusi puhallin on Valeon valmistama (ja näemmä alkuperäisessäkin on Valeon leima). Aeromotors.fi:n kautta hintaa tuli reilut 70 e + postikulut. Ruuvarina toimi Bilteman taipuisalla varrella varustettu meisseli + Torx-kärki.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...