Jump to content

Jonkin asteista kolinaa lämpimästä moottorista


Red Mini

Recommended Posts

Huomasin melko pian auton oston jälkeen moottorin pitävän jonkin asteista kolinan tapaista ääntä varsinkin, kun se on ajettu kunnolla kuumaksi. Paikallinen huoltokin tutki asiaa muttei mihinkään toimenpiteisiin ryhdytty, koska kolinan aiheuttajasta ei oltu varmoja. Autossa olisi vielä takuuta jäljellä tammikuun alkuun asti. Ainakaan vaihdelaatikosta ja kytkimestä kolina ei tule sillä kytkimen pohjaan painaminen ei poistanut ääntä. Onko muilla kokemuksia tästä ? Jakoketjuko ? Auto siis Cooper S R53 -03

Link to comment
Share on other sites

Ainakin ketjun kiristin pitää meteliä noin.

Ei maksa paljoa uusi(43€?) ja kannattaa vaihtaa ennen kuin tuhoaa koneen.

Sen lisäksi sitä sellaista rutinaa pitää se vesipumppu/rattaat siellä remmin toisessa päässä.

Ei pitäisi kolista vaan rutisee siis.

 

Sanoisin että korjaamolla stetoskooppi käyttöön ja kuuntelee sen ketjun kiristimen. Menee rikki alle parin viikon kun alkaa metelöidä...

Link to comment
Share on other sites

Tuli kuunneltua ääntelyä tarkemmin ja oikeastaan se ei ole kolinaa vaan ratinaa ennemminkin ja kuuluu voimakkaimmin moottorin pyöriessä n. 1500r/min. Äänen lähdettä on vaikea selvittää se kun tuntuu kuuluvan sekä moottorin alaosasta, että yläosasta kuitenkin selvästi moottorin päädystä pajalle se on vielä mentävä.

Link to comment
Share on other sites

Jos ääni kuuluu tyhjäkäynniltä jonnekin 2000-2500rpm asti, mutta hiljenee sitten, niin todennäköisin syyllinen on toi mainittu n. 40€ jakoketjun kiristin. Ääni muistuttaa traktoria tms. dieselkulkinetta. Vaihto on helppo tehdä itsekin, jos on sopivan matala 19mm hylsy tai piippuavain; pultti auki, vanha kiristin ulos, uusi sisään ja pultti kiinni. Homma onnistuu yläkautta, mutta joutuu touhuamaan käsikopelolla kun kohdetta ei näe siitä suoraan... se on siellä ö-suodattimen jalan alla/vieressä.

 

Vähän vastaava rallatus lähtee kuulemma myös viimesiään vetelevästä apulaitehihnan kiristimestä, ja se kaiketi metelöi myös isommilla kierroksilla.

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään pajalla ja sovittiin sen ketjunkiristimen vaihdosta menee vielä takuun piikkiin toivottavasti siitä on apua. Ääni tosiaan kuuluu tyhjäkäynniltä johonkin 2000 rpm saakka ja sen jälkeen ei mitään.

Link to comment
Share on other sites

Tänään aamulla vaihdettiin Miniin uusi jakoketjun kiristin ja oltiin suurissa toiveissa, että vika korjaantuu sillä. Mitään muutosta outoon ääneen ei kuitenkaan tullut. Alan epäillä äänen tuloa jostain apulaitteesta tai kiristinpyörästä sillä korjaamon mukaan jakoketjun venyminen aiheuttaisi auton moottorihäiriövalon palamista sillä ajoitukset menevät silloin pieleen. Pitäneen kävästä vielä Autokeskuksessa Raisiossa tämän kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Pitäis irroittaa hihna kokeeksi ja laittaa auto hetkeksi käymään. Hihnan irroitukseen pitää Haynesin korjausoppaan mukaan tehdä erikoistyökalu ja sen mitat ja muoto on oppaassa kerrottu. Onko jotain lukituspultteja avattava vai onko hihna ainoastaan jousivoiman kiristyksessä ?

Link to comment
Share on other sites

Itselläkin kuuluu ajoittain ylimääräistä rallattavaa tok-tok ääntä koneesta. Viimeeksi tänään aamulla aloin kuuntelemaan, kun pysähdyin autolla töihin silloin oli ajettu 10km ja moottori ihan lämmin. Välillä taas ei kuulu mitään. 

 

Tuossa video. Olisi tietty ollu helpompi kuunnella, jos konepelti olisi auki, mutta kyllä se kuuluu tuostakin selvästi läpi. Autolla ajettu 156tkm.

 

https://www.youtube.com/watch?v=IsOFEREzxX8

Link to comment
Share on other sites

Asia edennyt taas eteenpäin eli autoliikkeen aloitteesta kävin tänään Raision Autokeskuksessa näyttämässä autoa eli tarkoitus määrittää vika. Hassua kyllä ääntä ei aluksi kuulunut syynissä ollenkaan !! Asentaja jo meinasi jättää homman sikseen, mutta kun auto käynnistettiin ja tarkoitus oli ajaa se hallista ulos ääni palasi takaisin ja päästiin uudelleen tutkimaan sitä. Todennäköinen äänen aiheuttaja oli kiristinpyörän laakerivika. Kaikki välipyörät ja hihna vaihdetaan uusiin toivottavasti tämä asia on sillä kuitattu. Moottori kävi todella "kauniisti" ilman hihnaa eli kone ainakin pelaa (vielä). Oli aika suolainen tuo merkkiliikkeen lasku. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hihnan kiristinpyörän laakeri sekä toinen välipyörän laakeri vaihettiin ja ääni kuuluu yhä no vaihtoehdot vähenee .... laturin laakerit .... ilmastoinnin kompura .... ahdin ...  vesipumppu ..... ajellaan vuoan kyllä se siitä pahenee C:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Itselläkin pitää taas vaihteeksi jotain pientä napinaa. Vaihdettuja osia on melkein kaikki konepelli alla, mutta olin niin pihi etten viitsinyt kiristäjiä ja ohjureita vaihtaa moottorirempan yhteydessä. Varmaan ne sieltä jo menossa. Vasta vaihdettiin laturi. Kyllä se tästä.. :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...