Jump to content

R53 öljynpainevalo ongelma


zemz

Recommended Posts

Eli tuli tossa vaihdettua vuoden 2002 R53 Coopers s:ään öljyt ja samalla putsattua öljykanavat valvoline engine flushilla. Homman jälkeen kaikki oli aluksi ihan ok, kunnes koneen lämmettyä ilmenikin sitten sellanen ongelma, että öljynpainevalo syttyy heti kun kone on tyhjäkäynnillä tai kierrokset tippuu moottorijarrutuksessa tarpeeksi alas. Kylmällä koneella valo pysyy sammuksissa ja tosiaan sammuu kuumanakin heti, kun antaa ihan aavistuksen kaasua. Kone kuitenkin vetää ja käy ihan normaalisti kokoajan, eikä pidä mitään ylimäärästä kolinaa tai ääntä. En tosin ole luonnollisestikkaan uskaltanu käynnistää saati ajaa kovin paljoa. Paikallisen nyrkkipajan vanha asentaja epäili, että toi ongelma johtuu viallisesta öljynpaineanturista, mutta onko kukaan muu törmänny täällä vastaavaan ongelmaan tai onko jollain parempaa tietoa mistä vois johtua? Öljynä on siis Castrol magnatech 5w-40 ja ton huuhteluaineen valutin tarkkaan ja kunnolla pois, ettei pitäs olla  kiinni siitäkään, että sen jäämät pääsee "ohentamaan" öljyä koneen lämmettyä. Muutenkin suodattimen, öljyn määrän ja muiden perusjuttujen pitäis olla ihan kunnossa. Otan myös mielelläni vastaan vinkkejä mistä tollasta anturia kannattais kysellä? Paikallisessa varaosaliikkeessä ei ollu saatavilla, eikä näyttänyt motonetissakaan olevan, eli merkkiliike taitaa olla ainut vaihtoehto?

Link to comment
Share on other sites

Minulla oli edellinen Mini Cooper R50 2001. Vein autoni erääseen huoltoliikkeeseen öljynvaihtoon ja sieltä poislähtiessäni alkoi muutaman km ajon jälkeen palamaan öljyvalo. Autoani tutkittiin useampaan otteeseen samassa liikkeessä aina uudelleen toistuvan öljyvalon palamisen vuoksi. Liike totesi lopuksi etteivät he voi enää tehdä mitään, autostani oli menossa heidän mukaansa kone. Vein auton suoraan toiseen huoltoliikkeeseen, jossa se otettiin heti työnalle. Sain muutaman hetken päästä soiton että autoni on kunnossa. Edellisessä huoltopaikassa oli suodattimen poiston yhteydessä heitetty pois ns "baby-jousi", joka aiheutti tuon öljyvalon syttymisen. Uusi jousi paikoilleen ja matka jatkui ilman öljyvalon palamista. En tiedä onko tästä sinulle apua, mutta vinkkaan ihan varalta.

Link to comment
Share on other sites

Filtterikotelon pohjalla oleva ohivirtausventtiilin jousi saattaa irrota filtteriä vaihtaessa, jolloin oireet on juuri kuvatun kaltaiset. Ja näköjään pre-facelifteissä on siinä filtterin kannessa jousella varustettu muovinen "pidike" filtterille, ja sen jättäminen pois aiheuttaa ilmeisesti myös samanlaiset oireet.

 

http://new.minimania.com/MINI__02_04__Oil_Filter_Confusion___Problem___Hints

Link to comment
Share on other sites

Joo tutkin vähän ja sellanen musta muovinen venttiilihän siellä oli irtonaisena suodatinkotelon pohjalla. Sen venttiilin pohjasta törrötti jousi vähän irtonaisena ja ventiilin alapuolella muovissa näkyi murtumajäljen näkösiä jälkiä, eli ilmeisesti toi on ensin hajottuaan ponnahtanut pois suodattimen irrotuksen yhteydessä. Saakohan tollasen venttiilin merkkiliikkeestä erillisenä osana, vai käykö  jo kauhukuvana mielessä käynyt juttu toteen ja koko suodatinsysteemin pohja menee vaihtoon? :-\

Link to comment
Share on other sites

Joo o... Netin perusteella vaikuttaa pahasti siltä, että pelkkää venttiiliä ei saa vaan koko kotelo menee tiivisteineen vaihtoon ja hintaa tulee useempi satanen... Kalliiks siis taitaa tulla, mutta eipä voi mitään ja kiitos vinkeistä jotka johdatti vian jäljille. ;D

Link to comment
Share on other sites

Noniin merkkiliikkeen kanssa vietetty puhelimessa hyvä tovi, sillä tuloksella, että tota venttiiliä ei, niin uskomatonta kun se onkin saa erikseen, vaan koko filtterijalka tiivisteineen menee vaihtoon, jos sattuu käymään näin huono tuuri, kun meikäläisellä. Hintaahan tälle hommalle kertyi 301e + tiivisteistä vielä noin 12 euroa, eli melkosen suolasta pienen suunnittelukukkasen takia, mutta kuntoonhan toi on pakko laittaa vaikka hiukan kirpaseekin. Osat on tilaustavaraa Ruotsista, eli toimituksessa menee vielä muutama päivä, eipä tosin sillä, että tällä tiedolla niin merkitystä olis, mutta kirjotellaampa nyt tännekkin tiedoksi, jos joku muu painii joskus saman ongelman kanssa, siinä on nimittäin parin euron osasta kehitetty aika hyvä rahastuskeino. Netistä tuli tutkittua samaa ongelmaa tässä enemmänkin ja sain selville, että jenkit oli korjannu noita hajonneita venttiileitä tekemällä sen venttiilin vieressä töröttäviin tappeihin lovet ja kiilaamalla sen venttiilin "väkisin" paikalleen c-sokalla, tiedä sitten miten toimiva tapa on, mutta vaikuttaa omasta mielestä ainakin hivenen riskialttiilta. Tässä vielä kuva tosta patentista: http://www.northamericanmotoring.com/forums/members/dhabutcher-63971-albums-oil-drain-back-valve-11497-picture-002-78444.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tuli just pari tuntia sitten vaihdettua moottoriöljyt ja suodatin mun Miniin ja siinä näkyi olevan se uudemman mallinen suodatinkotelon kansi vaikka auto on 2003 mallia. Hetken sai miettiä sitäkin voiko suodatinpatruunan asentaa koteloon väärin päin, mutta se ei tunnu menevän väärinpäin sillä kotelon kansi vaatii isompaa reikää. Suodatin oli Boschin valmistama. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...