Jump to content

Etukelkan kiinnitys ja moottorista


sir samurai

Recommended Posts

Pitkäpäivä tallilla takana ja avoimia kysymyksiä riittää

1. Tilasin uudet etukelkan etukiinnikekumit (pisara). Edellisissä oli hieman enempi kumia myös pultin ympärillä että sillä saa kiinni myös auton runkoon. Jäikö multa nyt jotakin tilaamatta? (liite pisarat.jpg ja pisaran kiinnikepaikka.jpg)

2. Edelliset alatukivarren puslat oli pultissa ruostuneet kiinni ja kumit ihan tohjona että en voinu mallia katsoa miten puslat siellä oli. Mutta minusta ne pitää olla näin, menikö oikein? (alatukivarsipuslat.jpg)

3. Pitäisikö lattiassa olla jotkut kumityynyt etukelkan kiinnitykseen, ei sielä ainakaan irrotettaessa ollut mitään vaan metalli vasten metallia.

4. Näkeekö moottorista ulkopuolelta mikä kone tämä on? Tarkottaako tämmönen merkintä jotakin: 12G 1279

en ainakaan omasta haynesin kirjasta tuommosta G:tä löytänyt. Ilmeisesti tuo moottori tuki on mennyt koneen korjaajalla väärin päin vai voiko olla että se kiinnitetään eteen? (moottorituki.jpg) (koneen irroittamisesta 13v aikaa)

5. Pakosarjan ilmeisesti saa laitettua paikoilleen senkin jälkeen kun moottori kelkkoineen on autossa kiinni? Aika kolhuselta ja korjatulta vaikuttaa. kaksi yhteen pätkä on hitsattu loppuputkeen kiinni (1 äänen vaimennin putkessa ja kulkee auton keskellä) Olisko edellisten itseaskartelema pakosarja...

(liite pakosarja.jpg)

6. Hinauskoukku ilmeisesti on tarkoitus laittaa pisaranläpi kiinni?

7. Onko jotakin muuta koneeseen/etukelkaan kannattaa laittaa kiinni ennen kuin laittaa runkoon kiinni. (Uuden raidetangon laitan heti huomenna kun meen ettei vaan unohdu :D + Ylätukivarsi+hilo kumihilppeineen on paikoillaan.)

 

 

post-1228-0-57550400-1412625106_thumb.jpg

post-1228-0-03538800-1412625120_thumb.jpg

post-1228-0-89008700-1412625134_thumb.jpg

post-1228-0-99632700-1412625145_thumb.jpg

post-1228-0-61897500-1412625826_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alatukivarren helat on OK, moottorin tuki tulee taakse päin korin poikkipalkkiin.

 

Peltipakosarja on varmaan joskus ollut tehdastekoinen mutta y-kappaleen liitokset on ihan itse "paranneltu".

 

12G1279 on lohkon valunumero (ei välttämättä kuitenkaan varaosanumero). Varmempi tunniste olisi kansitasossa laturin kohdalla oleva alumiinilätkä jos se vielä on tallella. 9 kannenpulttia eli vaikuttaa normi 1275 koneelta. 

Link to comment
Share on other sites

Tuollaiset etukelkan kiinnitykseen tarvittavat kumit tulivat Miniin varmaan joskus 76/77?. 75:ssa ei ainakaan vielä ollut, vaan kelkka oli suoraan korissa kiinni ilman mitään kumeja.

Sellainen etukelkka on takapäästään erilainen, mihin kuuluu kumit lattian ja kelkan väliin.

Noilla "pisarakumeilla" ei ole muuta merkitystä, kuin että uuden mallin naamapellin ja kelkan väliin jäisi muuten rako. Minä laittaisin vain metallipalat väliin, eli kovan kiinnityksen niinkuin76 ja vanhemmissakin.

Puslat lienee noin.Moottori taitaa olla Mailerin, ainakin vaihteisto näyttää siltä.

Moottorin tuki sojottaa väärään suuntaan :)

Pakosarja-asiassa kehoittaisin menemään kauppaan :). Maijalan Jarmo möi uutta "vanhaa" Janspeedin sarjaa.

Hinauslenkki menee pisaran läpi ja sillähän etukelkka on kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia nopeista ja hyvistä vastauksista :)

Alumiinilätkää ei koneessa ollut ostaessa.

Ulompi vetonivel pitäisi saada irti vetoakselista, kun jarrut vaihtuu rummuista levyihin. Haynesin kirjan mukaan tarvitsee jonku erikoistyökalun. Kyselin parilta kaverilta niin meinasivat että ruuvipenkkiin kiinni ja koputtelee pajavasaralla irti. Päteekö myös minissä? En haluaisi osia kummiskaan rikkoa, koskaan ei tiedä mitä talliin tulevaisuudessa tulee :)

Link to comment
Share on other sites

Roikotat niveltä kädellä vetoakselista ja lyöt esim. lyijyvasaralla tai vaikka ihan kovalla terävästi nivelen ulkosyrjään. Pitäisi tipahtaa.

Siellä on sellainen jousimainen lukkorengas joka pitelee. Terävällä iskulla olen aina ne irrottanut.

Link to comment
Share on other sites

Etukelkassa (uudemmat Minit) olevat kumit, siis kelkan ja korin välissä on kyllä ihan asiaa jos arvostaa hiljaisempaa ajonautintoa.

Mutta wanhemmistahan ne puuttuu joten ilman on mentävä.

 

Vetonivelen purkamisessa laittaisin kyllä akselin kiinni ruuvipenkkiin, kuten kaverisi neuvoivat, suojakumi pois ja kohdistaisin iskun nivelen siihen kohtaan mikä on lähinnä akselia, siis siihen nivelen sisäosaan.

 

E: Käytä apuna sopivaa tuurnaa/ lyöntimeisseliä jonka asetat siihen nivelen sisäosaan ja sitten vasaralla napakka isku.

Link to comment
Share on other sites

Nivelet lähti irti kun roikotin alaspäin ja nätisti kumivasaralla muutamia kertoja nakutti. Huomena olis tarkotus saada kelkka+kone autoon kiinni.
Kaivelin tuossa jo innoissani laatikoita, jotka 13v sitten pakkasin, yhdessä laatikossa oli pussi jossa luki moottorin kiinnitykseen ja kuvassa olevat osat. Olisko niillä jotakin tekemistä sen väärin päin olleen moottorituen kanssa?


Toinen kuva menee vähän topikin ohi, mutta polkimia kasatessa yksi osa vähän askarruttaa. Toisessa kuvassa näkyvä osa, olisko tuolla tarkoitusta rajoittaa jarrupolkimen liikettä, ettei mene ihan "pohjaan" asti?

post-1228-0-90276000-1412693573_thumb.jpg

post-1228-0-36570700-1412693579_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ei jarrupolkimessa, mutta kaasupolkimessa on rajoitin ja vaijeria vaihtaessa kannattaa tarkistaa, että poljin painuu tuota rajoitinta vasten.

Noi vasemmanpuoleiset osat kuuluu rintapellissä olevan palkin päälle, jarru- ja kytkinpääsylinterien alle ja siihen tulee kiinni myös se aiemmin mainittu moottorin tuki (koiranluu).

 

Noi neljä pulttia ei kuulu joukkoon.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni nuo vasemmanpuoleiset pellit tulevat repsikan puolelle päällekkäin. Eli tuo pienempireikäinen pelti tulee tuon toisen pellin päälle ja noista reijistä menee lämppärin letkut hytin puolelle. Noilla 4:llä ruuvilla paketti kiinnitetään palkin päälle.

Moottorin tukihan tulee tietysti juuri repsikan puolelle tuon korvakkeen alle.

Engelsmannien autoissa, missä ratti on väärällä puolella tulevat jarru ja kytkin sylinterit tuon systeemin päälle. Siksi siinä on ne isot reijät. Suomi versiossa ne "supistetaan" tolla toisella pellillä lämppärin letkujen läpivienniksi.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Kyllä nuo vielä kestää normikäytössä.

Voisko siellä olla etunavoissa vanhemman mallin ns."pässinsarvet", eli kääntövarret mihin raidetangonpäät tulee kiinni.. Vanhemman ja uudemman hammastangoissa on eroa, pyörät kääntyy eri kulmille ja silloin myös nämä "pässinsarvet" ovat eri kulmille.

Voisiko olla niin, että pyörät ovat päässeet kääntymään liian paljon.?

Näitä osia ei pitäisi sekottaa. Tiedän että niitä sekotellaan, mutta ääritilanteissa juuri sopivasti "väärät" osat voivat saada jotain huonoa aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Joo enpä muista koskaan nähneeni moisia, edes kilpureissa.

Samaa mieltä, että jos ei kovin syviä ole niin kiinni vaan..

 

Jonkinlainen väärä käsittely, joko niveltä irroitettaessa tai muuta korjausta tehdessä ohjaustukivarren ollessa irti vois tollaset jäljet saada aikaan, ehkä?

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia hyvistä neuvoista, paljon tuli oppia seuraavaa kertaa varten :) Viilailin pahimmat särmiä pois akseleista. Kone ja kelkka paikallaan, jampalta lähtee huomenna tulemaan uusi pakosarja. Seuraavaksi olis edessä pyörännapojen kokoaminen uusine levyjarruineen.

Link to comment
Share on other sites

Tiedoksi vaan, että jos se sinun moottori/vaihteisto paketti on suoraan Mailerista, niin vältykset on Miniin turhan tiuhat.

Mottori huutaa aika kovilla kierroksilla normi maantienopeuksissa.

Kyllä sen kanssa pärjää. Itellä oli joskus.

Link to comment
Share on other sites

 

´Vanhasta manuaalista lainattua tietoa

Nopeus vakio laatikolla ja renkailla 1000RPM 4 vaihteella

3.44 1000 vakioperä 18/62hammasta 25.75km/h

3.65 850 vakioperä 17/62hammasta24.14 km/h

3.76 en tiedä mistä 17/64hammasta 23.52km/h

3.93 löyty ainakin 1.3 farkku Allegrosta 16/63 hammasta22.5 km/h

4.13 1100 Allegro ja Maileri 15/64 hammasta 21.44km/h

että siitä vaan pimeinä syysöinä miettimään millä kierroksilla

ja kuinka kovaa/millä metelillä ensi kesänä edetään.

Syysterveisin Minikö

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...