Jump to content

Etukelkan kiinnitys ja moottorista


sir samurai

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sisempien vetonivelien kumiristikoiden u-pannat ei vissiin mene ilman puristamista nivelien reikiin, ei ainakaan nämä uudet. Vanhoista osa meni ihan vaan työntämällä. Alta päin lienee helppoin niitä puristaa ja pukata reikiin? Nyt ei sattunu olleen enempää lankkua, jotta olis saanu autoa korkeammalle, että olis mahtunu alle. Akselipukkien varaan ei jotenki uskalla autoa jättää kun ei vaikuta kovin tukevalta. Sen verran käpyä jo kiristi, että teki mieli vasaralla vähä pantoja napauttaa sopivaksi, mutta aattelinpa että parempi lähteä kotia saunan lämmitykseen :D

Link to comment
Share on other sites

Varovasti putkipihdeillä pantoja puristin sisään päin ja nyt meni käsin laittamalla paikoilleen. Huomena olis tarkotus saada vihdoin navat paikoilleen, ulompiin niveliin pitää vielä muistaa laittaa toinen 50g rasvaa mikä tuli mukana. Lueskelin netistä että joissakin autoissa se vaan levitetään sinne kumin sisälle. Ite aattelin siihen laakeripesän päälle levitellä, eiköhän ne siitä sitten lentele sinne tänne :)

Link to comment
Share on other sites

Nyt Mini seisoskelee omin tassuin. Yksi asia jäi askarruttaan kun Haynesin kirjassa oli yläpallonivelen kiinnitys 102 Nm, uuden pallonivelen mukana tullut lukkoprikka antautui jo 80 nyyttonin kohdalla. Pistin uuden lukkoprikan ja väänsin 78 Nm, mahtaako tuolla pysyä? (Ei pitäs olla lelu avain ja mukana tuli juuri tämän työkalun kalibrointitodistus)

Napamutterin pistin pulttipyssyllä ja annoin kunnolla nakuttaa. Momentista en osaa kyllä sanoa, mutta toivotaan että pysyy ;)

Link to comment
Share on other sites

Pallonivel kiristetään välyksen mukaan, eli välyksettömäksi sovituslevyjen avulla. Niin että käsin saa nihkeästi liikuteltua.

Napamutterille on momentti, mutta jos sinulla todennäköisesti on kartiorullalaakerit, niin niittenkin välys pitää olla oikea. laakereitten välissä oleva välirengas määrää välyksen. Yleensä uusilla osilla se on sopiva, kun kiristää mutterin momenttiin.

Link to comment
Share on other sites

Nyt Mini seisoskelee omin tassuin. Yksi asia jäi askarruttaan kun Haynesin kirjassa oli yläpallonivelen kiinnitys 102 Nm, uuden pallonivelen mukana tullut lukkoprikka antautui jo 80 nyyttonin kohdalla. Pistin uuden lukkoprikan ja väänsin 78 Nm, mahtaako tuolla pysyä? (Ei pitäs olla lelu avain ja mukana tuli juuri tämän työkalun kalibrointitodistus)

 

Napamutterin pistin pulttipyssyllä ja annoin kunnolla nakuttaa. Momentista en osaa kyllä sanoa, mutta toivotaan että pysyy ;)

Jep, siis noiden ylä- ja alapallonivelten kanssa tarkkana, ettet säädä niitä liian kireäksi ..VAARA!!  Säätötapahtuu niiden shimmilevyjen avulla, kuten edelläkin neuvottu.

Alemman pallonivelen alle kuuluu se pikkunen kierrejousi myös, sitä ei saa unohtaa.

Pyöränlaakerit kantsii tarkistaa tosiaan minkä tyyppinen laakeri.

Pulttipyssyä ei saa käyttää vaan momenttiavainta!

 

Ite kiristelen yleensäkin kaikki nivelet ym. aina käsityökaluilla, tiedän että aika monta uutta palloniveltäkin on tuhottu käyttämällä paineilmatoimisia työkaluja.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni sain pallonivelet hyvin, ne oli nihkeitä liikutella käsin.
Kaikki osat on uusia ja Minitronin kuvan mukaan kyseessä on kartiorullalaakerit. Tarkoitin noilla momenteilla sitä kun pyörännavassa kiinni oleva pallonivelet kiinnitetään ylä ja alatukivarteen.

Haynesin kirjassa oli 207 Nm napamutterille, pitää kokeilla omalla momenttiavaimella (max.200Nm)

Kaikki muut mutterit on laitettu käsin ja momenttiin jos haynes kirjassa ne mainittu. Aikaa ennen omaa tallia kun toisesta Ministä hajos vetolaippa, korjaamolla napamutterista sanoivat että pitää laittaa lujaan ja ettei oikein käsin saa.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni sain pallonivelet hyvin, ne oli nihkeitä liikutella käsin.

Kaikki osat on uusia ja Minitronin kuvan mukaan kyseessä on kartiorullalaakerit. Tarkoitin noilla momenteilla sitä kun pyörännavassa kiinni oleva pallonivelet kiinnitetään ylä ja alatukivarteen.

 

Haynesin kirjassa oli 207 Nm napamutterille, pitää kokeilla omalla momenttiavaimella (max.200Nm)

 

Kaikki muut mutterit on laitettu käsin ja momenttiin jos haynes kirjassa ne mainittu. Aikaa ennen omaa tallia kun toisesta Ministä hajos vetolaippa, korjaamolla napamutterista sanoivat että pitää laittaa lujaan ja ettei oikein käsin saa.

Jep ja sitten kun on momentissa niin sokka vielä seuraavaan reikään.

 

Yleisin vika on, että toi mutteri löystyy ja sitten lähtee vetolaipasta boorit.

Link to comment
Share on other sites

Nyt on napamutterit myös momentissa ja seuraavassa reiässä sokka molemmilla puolin. Kiitos taas vinkeistä, seuraavalla kerrala osaaki omin avuin :) Ihan niin lujaan en uskaltanut ylätukivarteen pyörännapaa laittaa kiinni mitä haynesin kirja opasti, lukkoprikat pureutuu kiinni mutterihin ja vääntyy.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...