Jump to content

Koneen puhti katoaa 'ylämäkiajossa'


JyrkiLaukaa

Recommended Posts

Auto on kylläkin MG Midget -62, mutta siinä on 1275cc Minin lohko ja kansi + DCOE Weber jne (Stage 2/Fast Road).

 

Ajelin kesällä 'melko lujaa' Ranskan,Italian ja Itävallan alppiserpentiinejä ja säännöllisesti moottori hyytyi, kun oli ajanut jyrkkiä ylimäkiä riittävän pitkään.
Auto ei kertakaikkiaan suostunut ottamaan enää kierroksia ja oli pakko pysähtyä jäähdyttelytauolle.

 

Moottorin lämmöt olivat jatkuvasti 100-105, vaikka autossa on AL-syyläri ja sähköflekti.   Öljyn lämpömittaria ei ole, mutta epäilen vahvasti, että öljy on

ollut todella kuumaa eikä 13-rivinen syyläri ole jaksanut sitä jäähdyttää.  Jyrkissä ylämäissähän vauhtia ei juurikaan ole eli ajoviima ei syyläriä jäähdytä.

 

Onko foorumilla Minillä kisaavia?  Voisiko tehojen totaalinen häviäiminen johtua öljynlämmöistä?  Muita ehdotuksia?

 

----

 

Ongelmaa ei täällä Suomessa esiinny :)  Jos käytte joskun Minillänne Itävallassa, laittakaapa TomTomiinne osoitteeksi Stoderbrinken.  Tämä on 12 km

pitkä alppipätkä ja keskimääräinen nousu 8% (max 18%).   Eturenkaiden kulutuspinnat jäivät tuolle pätkälle alaspäin ajettaessa :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=4OQkAE9DpS4

Link to comment
Share on other sites

Onko kone rempattu täydellisesti lähiaikoina? Sylinterit porattu, uudet männät ym.

Tuli vain mieleen sellainen vaihtoehto, että olisiko sylinterit porattu liian pienille välyksille ja ne yksinkertaisesti alkaisivat "ahdistaa" todella kovassa ja kuumassa rasituksessa?

Kaikki muutkin välykset, kampiakselin, kierokankien...?

Kävikö se kuitenkin normaalisti tyhjäkäyntiä?

Tällainen nyt vain juolahti mieleen.

Kilpakoneita, ainakin Minin, muistaakseni porattiin hieman isommin välyksin kuin normi moottorit.

Ainakin joittenkin tiedän toimineen niin.

Link to comment
Share on other sites

Kilpamoottorit porataan aina suuremmilla välyksillä, mutta en usko normaalikäytössä oleva tuossa kysymys.

Teoriassa (ehkä käytännössäkin) venttiilinvälykset saattaisivat tuollaista aiheuttaa jos on säädetty liian pienille välyksille.

 

Hmm.. toisaalta eihän nuo olosuhteetkaan ihan tavanomaiset ole, jospa aloittaja kertois lisää..

Link to comment
Share on other sites

Hommasin moottorin (lohko+kansi) valmiiksi viritettynä Englannista (Moss) enkä siis tiedä, millä välyksillä esim. sylinterit on porattu.

Käsittääkseni ko. Stage2 koneessa on viritetty pelkästään kantta ja männät ovat siis alkuperäisen kokoiset.

 

Koneella ei oltu ajettu ennen tätä kesää kuin n. 4000 km eli on uutta vastaava.

 

Käytin koneessa pääsääntöisesti Shellin tai vastaavaa n. 100 oktaanista bensaa - muulloin 98 oktaanista.

Kone ei nakuttanut missään vaiheessa ja venttiilinvälykset ovat 0.30 pako ja 0.20 imu.

 

Kone otti hyytyneenäkin paikallaan ollessa melko hyvin kyllä kierroksia, mutta ei jaksanut lähteä liikkeelle.

Itsekin epäilin, että joku koneessa ahdistaa sen ollessa ylikuuma (jä öljyt!), koska jäähdyttyään toimii taas ihan normaalisti.

 

No, moottori on tarkoitus purkaa talven aikana.  Ehkä tuolloin näkyy jotain merkkejä hyytymisen syistä?

Paljonko kisakoneissa on sitäpaitsi 'ylimääräistä' välystä esim. kangen laakereissa?

 

10453427_753273424722709_523482453600213

 

Link to comment
Share on other sites

Laakerit ovat kisakoneissa ihan normi välyksillä korkeintaan päittäisvälyslaakeriin saatetaan laittaa asteikon yläpäätä lähempänä oleva välys , sylinterien poraus saatetaan tehdä hivenen väljemmäksi.
Korkeassa ilmastossahan kone käy rikkaammalla eli alkaisiko kone vaan mennä tukkoon liiasta sopasta?
Onko sulla öljynpainemitaria autossa?

Link to comment
Share on other sites

Ei kangen laakereihin ylimääräisiä välyksiä jätetä. Pitää vain olla oikeat ja voitelureijät auki ja kohdillaan liuskoissa.

Sylinterin ja männän välys jätetään suuremmaksi, eli porataan vähän normiarvoa suuremmaksi Koneistamot jotka porailee lohkoja kisamiehille tietävät kyllä. Varmaan puhutaan satkuista ja mottorikohtaisista.

Kyllä siellä purkaessa näkyy "leikkuujälkiä" sylintereissä, jos siitä on ollut kysymys.

 

Joskus tällaista ilmeni Dieselmoottoreissakin kun niitä koekäytettiin penkissä. Hyytyi tehoja otettaessa, mutta jäähtyessään toimi taas normaalisti.

Link to comment
Share on other sites

Kannattako tuolle mitään tehdä jos toimii normikäytössä moitteetta.

Välttää vastaavia "ääriolosuhteita", onhan se aikamoinen rasitus moottorille.

 

Yritin netistä hakea mitä tuohon "Stage 2" :een sisältyy, löyty vain Minisportin vastaava 1275 moottorille,

missä SU HIF 44.

Olis mielenkiintoista tietää mitä tuo MOSSin "Stage 2" sisältää?

Link to comment
Share on other sites

Mo, kyllä tuosta sun vehkeestä vaan voitelu pettää. Miksi se ei mene tukkoon kylmänä?

Kisavehkeissä sylkkyvälys 8 ja yli. Ei se öljyjäähdytin mitään auta jos se ei ole viimassa.

Tilavuutta se lisää vain mutaman desin. Keltaisessa classic peltipurkissa oleva öljy on pas.aa

20-50 on aika vettä kuumana (jotain yli 80 asteista).

Jos se ottaa normaalisti kierroksia paikallaan mutta ei jaksa vetää, niin sitten voi olla vaihteiston välykset liian pienet. Esim välipyörän laakeri tai ykkös ja kolmosakselin välys.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä!!

 

Veikkaan että Mini1380 on jäljillä. Korkealla happi vähenee, joten tehot tippuu. Imuilman lämpeneminen aikaasaa samaa. Voiko olla jokin tällainen monen asian summa.

Monen asian summa tosiaankin.  Säädin kylläkin Weberin joutokäynnin, kun autossa on kiinteänä seossuhdemittari.  Olisi pitänyt varmaan olla isompi kurkku + ilmasuuttimet jne.

 

 

Mo, kyllä tuosta sun vehkeestä vaan voitelu pettää. Miksi se ei mene tukkoon kylmänä?
Kisavehkeissä sylkkyvälys 8 ja yli. Ei se öljyjäähdytin mitään auta jos se ei ole viimassa.
Tilavuutta se lisää vain mutaman desin. Keltaisessa classic peltipurkissa oleva öljy on pas.aa
20-50 on aika vettä kuumana (jotain yli 80 asteista).
Jos se ottaa normaalisti kierroksia paikallaan mutta ei jaksa vetää, niin sitten voi olla vaihteiston välykset liian pienet. Esim välipyörän laakeri tai ykkös ja kolmosakselin välys.
/kimi

 

Alkumatkasta öljynä oli 20/50, mutta sitähän ei normihuoltsikoilta löydy Euroopasta.   Välillä oli 15/40 ja välillä10/40W - eli vähän mitä sattui löytymään.

Moottori vuoti melko paljon öljyä kytkinkoppaan  ja tämäkin voi olla osasyynä hyytymiseen.

 

10505359_756361494413902_793610510317402

 

Vaihteiston kasasin itse uusilla laakereilla entisöinnin yhteydessä.   Ehkäpä tässä olisi se hyvä tekosyy vaihtaa Fordin 5-loviseen täyssynkronoituun laatikkoon  ::)

 

 

Kannattako tuolle mitään tehdä jos toimii normikäytössä moitteetta.

Välttää vastaavia "ääriolosuhteita", onhan se aikamoinen rasitus moottorille.

 

Yritin netistä hakea mitä tuohon "Stage 2" :een sisältyy, löyty vain Minisportin vastaava 1275 moottorille,

missä SU HIF 44.

Olis mielenkiintoista tietää mitä tuo MOSSin "Stage 2" sisältää?

 

Mossin Stage2 (Fast Road) paketissa tulee vain moottorin runko - imu-/pakosarjat jne. pitää hommata itse.  Öljypumppu on tehopumppu ja vesipumpuksi laitettu itse tehokkaampi versio.

The stage 2 engine has a modified cylinder head including gas flowing of the ports and chambers, standard size reshaped valves, re-cut valve seats, new guides and double valve springs.

 

Noihin alppien 'äärioloihin' jäin totaalisesti koukkuun eli eiköhän ensi kesänäkin tule jostain sellainen löydettyä perinteisen Eurooppa-turneen aikana.

Uskoisin, että monelle Ministille kävisi samoin.  Wanhalla autolla on tosi haastavaa ajaa lujaa serpentiiniä ja vauhti tuntuu hurjalta, vaikka nopeus ei olekaan kova.

 

Renkaita vaan pitäisi olla hieman varalle (tällaista jälkeä syntyy, kun ajaa muutaman pätkän 4-pyöräsladissa):

10463975_754954571221261_144698804812175

 

Harmi, että entisöinnissä on juuri nyt Mini-Minor 850 täysin vakiona.   Minillä voisi saada fiilistä, millaista meno oli aikanaan Monte Carlo rallissa  ;D

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mo, kyllä tuosta sun vehkeestä vaan voitelu pettää. Miksi se ei mene tukkoon kylmänä?

Kisavehkeissä sylkkyvälys 8 ja yli. Ei se öljyjäähdytin mitään auta jos se ei ole viimassa.

Tilavuutta se lisää vain mutaman desin. Keltaisessa classic peltipurkissa oleva öljy on pas.aa

20-50 on aika vettä kuumana (jotain yli 80 asteista).

Jos se ottaa normaalisti kierroksia paikallaan mutta ei jaksa vetää, niin sitten voi olla vaihteiston välykset liian pienet. Esim välipyörän laakeri tai ykkös ja kolmosakselin välys.

/kimi

Joo, ite miettiny vähän samaa, että mitähän toi "Classic" mahtaa olla? Ostin Metroon 20W50 Motoxia!! :D ..ei tuu paljon ajeltua kuitenkaan :)

Link to comment
Share on other sites

"Mossin Stage2 (Fast Road) paketissa tulee vain moottorin runko - imu-/pakosarjat jne. pitää hommata itse. Öljypumppu on tehopumppu ja vesipumpuksi laitettu itse tehokkaampi versio.

 

The stage 2 engine has a modified cylinder head including gas flowing of the ports and chambers, standard size reshaped valves, re-cut valve seats, new guides and double valve springs."

 

Joo, nokka-akseli varmaan vakio, eikä puristussuhdetta nostettu? Luultavasti ei??

tuota.. laita ihan vakiokansi ja kaasariksi SU HIF 44, Toimii!! ..se on helpompi säätääkin jos tarvii! :)

 

Jep! toi öljyvuoto kantsii tietenkin tutkia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Joo, nokka-akseli varmaan vakio, eikä puristussuhdetta nostettu? Luultavasti ei??

tuota.. laita ihan vakiokansi ja kaasariksi SU HIF 44, Toimii!! ..se on helpompi säätääkin jos tarvii! :)

 

Jep! toi öljyvuoto kantsii tietenkin tutkia.

 

Nokka ei ole vakio ja puristukset on nostettu 8.0 -> 9.5.

 

Pienen surffailun jälkeen löysin maailmalta infoa korkealla ajamisesta.  Yllättäen todennäköisin syy tehojen häviämiseen on polttoaineen höyrystyminen ja tästä aiheutuva höyrylukko.  Ongelma ratkeaa ainoastaan antamalla koneen jäähtyä.

Link to comment
Share on other sites

Nokka ei ole vakio ja puristukset on nostettu 8.0 -> 9.5.

 

Pienen surffailun jälkeen löysin maailmalta infoa korkealla ajamisesta.  Yllättäen todennäköisin syy tehojen häviämiseen on polttoaineen höyrystyminen ja tästä aiheutuva höyrylukko.  Ongelma ratkeaa ainoastaan antamalla koneen jäähtyä.

Joo.. toi moottorin lievä viritys voi vielä edes auttaa ilmiön syntymistä, polttoaine lämpiää (eristämättömän?) kuuman pakosarjan yläpuolella, sitä vähän tuolla alussa ajattelin myös ..saattaapi olla niin ja vielä olosuhteet huomioon ottaen?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...