Jump to content

Uusi Mini Cooper omistaja


hammeri
 Share

Recommended Posts

Muutama kysymys, ostin siis vuosimallin 2010 Cooper D:n.

 

Kuinka usein öljynvaihto? Onko hyvä 15tkm / vuosi?

 

Mitä öljyä suositellaan käytettäväksi?

 

Miten muuten huoltovälit? Suodattimien vaihdot 15tkm vai 30tkm?

 

Mikä lämmitin on hyvä moottorille? Käykö joku defa lohkolämppäri?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Normi huoltoväli on 30tkm. Mutta ite vaihdan moottorin öljyt ja suodattimen maks. 15tkm välein. Cooper S:iin Mini ite suosittelee Castrolia, mutta Mobililta löytyy olikohan se ESP Formula 5W-30 joka sopii Minin Cooper S:ään täysin.

 

Mun mielestä 15tkm on tosi hyvä moottoriöljyn vaihtoväli, ehkä jopa 10tkm välein. Riippuu ihan millaista ajoa: jos on paljon tai kokonaan pätkä- ja kaupunkiajoa, sitten 10tkm välein.

 

Ite vaihdan raitisilman suodattimen kahdesti vuodessa, syksyllä ja keväällä. Ilmansuodattimen oon vaihtanut kerran vuodessa, yleensä keväällä. Dieseliautoissa polttoainesuodattimen oon vaihtanut kerran vuodessa ja aina syksyllä ennen kylmiä kelejä. Sytytystulpat oon vaihtanut pian auton hankinnan jälkeen (jos ei tiedossa koska tulpat vaihdettu viimeksi) ja siitä eteenpäin n. 60tkm välein. Vaihteistoöljyjen vaihtovälin oon aina jostain onkinut selville ja noudattanut sitä (esim. ykköskorisen Rellu Meganen automaattilaatikko, 60tkm välein öljynvaihto).

 

Jarrupalat, puslat jne silloin kun tarve esiintyy. Jarrupalojen kuluneisuutta on hyvä seurata aina kun vaihtaa renkaat tai jos renkailla on sellaiset aluvanteet että jarrupalat on selkeästi nähtävillä. Puslat ja nivelet vaihdettu silloin kun korvalla on kuullut että jossain klopajaa kun ajaa kuopista.

 

Ruostesuojauksesta pidin sen verran huolta että autot kävi 1,5 vuoden välein öljytettävänä. Käytiin läpi pohja ja kotelot sekä muut arat paikat.

 

Öljytikkua seuraan suht säännöllisesti ettei pääse käymään vanhanaikaisesti. Onneksi ainakin tähän asti on autot olleet sellaisia että ei ole pahemmin kulunut öljyä 15tkm vaihtovälillä.

 

Yllämainituilla huolloilla kun on menty, ei ole koskaan tullut hylsyä katsastuksesta ja auto ei ole koskaan jättänyt tielle (kop kop koputtaa puuta :)  eikä ole ruostepaikkauksia tarvinnut tehdä.

 

Se miten autoa huoltaa on pitkäti kiinni itsestä. Haluaako autoa huoltaa paremmin kuin huoltovihko käskee, ja aikooko autoa pitää kauemmin kuin vuoden tahi kaksi. En mä ainakaan suostu autolla ajamaan 30tkm tai pidempään samoilla moottoriöljyillä. Ne mustuu jo 15tkm ajossakin sen verran että voitelukyky ei voi olla 30tkm ajon loppuosalla enää paras mahdollinen.

 

Defan lohkolämmitin asiaan en osaa vastata. Joku täällä kertoi että ostohinta tarvikeliikkeestä ei ole paha, eikä asennuskaan ole vaikea koska kyseessä on säteilylämmitin ja kuulema tulipellissä on valmiina sisävientimahdollisuus sisäpistokkeelle.

Link to comment
Share on other sites

Noi 30tkm öljynvaihtovälit on kyllä pelottavia. Ite en uskaltais tommosia määriä ajaa samoilla öljyillä. Mä oon yleensä melkeinpä puolittanut valmistajan suositukset vaihtovälistä, ja nyt kun ajelen E85:llä, niin pidän maksimina 10tkm. Just tänään yritin vaihtaa omaani öljyt, mutta proppu oli merkkiliikkeen jäljiltä niin kireällä, että jäi vaihtamatta.  >:( Puolen tuuman räikkää isommalla en uskaltanu koittaa, pelkäsin että pultti menee poikki tai kanta murtuu. Pitää mennä huomenna reklamoimaan Autokeskukseen.

 

No, takaisin aiheeseen... henk.koht olen sitä mieltä että 5W-30 on liian ohutta kamaa kuumana käyvään Cooper S:n koneeseen, ja suosittelisin näihin ennemmin 5W-40 ölppää. Sitä ne pisti koneeseen tuolla Autokeskuksessakin. Diisselit ja ahtamattomat bensakoneet tulee varmaan toimeen tolla ohuemmallakin tavaralla. Merkillä ei liene niin väliä jos ei halua hifistellä, kunhan valmistajan suositukset ACEA ja API-luokituksista täyttyy. Castroliin aattelin ite siirtyä kun vanhat Motul-varastot loppuu, kun sitä kerran suositellaan. Jos esteriöljyt (Redline, Motul 300V...) ei olis niin turkasen kalliita, niin ei tarttis montaa kertaa miettiä mitä käyttäisin. Jossain tosin näin maininnan ettei niitä suositella E85:n kanssa... syy ei tosin selvinnyt.

Link to comment
Share on other sites

Defan säteilylämmitin piuhoineen n.150-200e tarvikeliikkeistä tai Motonetistä, aika helppo asentaa. Auton oma tietokone kertoo aika hyvin nuo huoltovälit ja huoltovihkosesta voi päätellä mitä milloinkin kannattaa tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Nykyöljyt kestää helposti 30tkm ajosuoritteen (bensan laadun parantumisellakin tähän on ollutiso vaikutus), mutta meidän olosuhteiden takia öljyt olisi hyvä vaihtaa kerta vuoteen. Talvella pätkäajossa öljyyn sekoittuu vettä joka vaikuttaa öljyn ominaisuuksiin. Selkeästi ollut huomattavissa että kaksi talvea aiheuttaa ongelmia samoilla öljyillä.

 

Mikäli auto kuluttaa paljon öljyä, tarvitsee se ehkä vähän lyhkäsemmän vaihtovälin koska öljyyn pääsee myös paljon enemmän epäpuhtauksia. Ei kannata ajatella kun lisätään litra öljyä tonnin välein, on aina tuoretta öljyä eikä sitä ees koskaan tarttis vaihtaa. Kolikon toinen puoli on se että siellä on huomattavan paljon epäpuhtauksia.

Link to comment
Share on other sites

Lähi-tuttavallani oli autokorjaamo, jäi eläkkeelle tämän vuoden alkukesästä. Kävin kerran hänen pajalla, juteltiin hänen kanssa moottorin öljyistä ja öljyjen vaihtovälistä.

 

Kertoi juuri tulleensa paikalliselta moottorihiomolta, jossa hänelle oli sanottu että "Kerro kaikille sun asiakkaille että moottoriöljyn ja öljynsuodattimen vaihtoväli maksimi 15tkm, vaikka huoltoväli sanois mitä. Tänne meille hiomolle tulee ihan tarpeeksi työnalle esim Toyotan D4D dieseleitä joidenka laakereissa selvät jäljet kun likainen moottoriöljy pyörii koneessa.". Tuttuni sanoi mulle "Älä perhana aja moottoriöljyillä 15tkm pidempään, vaikka kuinka olis longlaiffia koneessa."

 

Tuon jälkeen en ole ikinään ajanut 15tkm pidempään yksillä moottoriöljyillä. Oli koneessa jotku long-lifet tai ei. Ja muuten, kuka on lukenut auton ohjekirjan oikeasti läpi? Aika monessa vähänkin uudemman auton (merkistä riippumatta) ohjekirjassa sanotaan suurin piirtein näin: "Jos autolla ajetaan erikoisolosuhteissa, se lyhentää huoltoväliä puoleen. Erikoisolosuhteiksi luetaan seuraavat: ralli, aavikko... LYHYT KAUPUNKIAJO tai OVELTA OVELLE AJO...  arktiset olosuhtee, jne...".

 

No, vag-dkw konserinin koneet on eri juttu, kun kone syö joka tuhannella kilsalla litran öljyä, eihän siinä 30tkm öljynvaihtovälillä tarvitse vaihtaa öljyjä ollenkaan, vain suodatinta vaihtaa... :D Se on hauska kun menee huoltamolle tyylillä "tankkaa öljy, tarkista bensa".

 

Kaiken lisäksi en käsitä vaihteistojen "Sealed for life" -juttuja. Kertokaa, mikä ihmeen paskansyöjä bakteeri sinne laatikon öljyjen sekaan on tehtaalla laitettu ettei muka ikinään tarttis vaihtaa vaihteston öljyjä...?

Link to comment
Share on other sites

Tuota just tarkotin, kun auton tietokone laskee vaihtoväliä, olosuhteista riippuen on ollut useiden tuhansien kilsojen heitto todellisiin kilometreihin verrattuna. 20 tuhatta aina tarjoo ,mutta en ole niin kauaa ajanut. Kysyin aikoinaan Laakkoselta automaatti lootan öljyistä, vastaus: ikiöljyt mutta jos vaihtamiseen päädytään, kannattaa käyttää alkuperäistä ikiöljyä. Vaihtoväliksi tuleekin yllättäen joka 3 tai 4 moottoriöljyn vaihdon jälkeen. Elikkä Laakosen öljyissä ei ookkaan sitä pöpöä. 

Link to comment
Share on other sites

 

Toyotan D4D dieseleitä joidenka laakereissa selvät jäljet kun likainen moottoriöljy pyörii koneessa

Jos on laakereissa jälkeä liasta, niin ei se ole suoranaisesti öljyn vika vaan suodatuksen.

 

Longlife öljyt sinänsä ovat todella hyvää kamaa. Itse teetän paljon öljytestejä eri öljylaaduista. Hyvän perusöljyn ja laadukkaimman longlifen välillä on helposti ollut nelikertainen ajosuorite-ero ennenkuin öljyn ominaisuudet ovat huonontuneet käyttökelvollisen alapuolelle. Tosin tässä sitten taas tullaan siihen että jos se öljyvaihtoväli on 15tkm/1vuosi, niin ei ole mitään järkeä käyttää longlife öljyjä vaan perusöljy pelaa ihan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Ikuista automaattilaatikon öljyä ei ole keksittykkään tai joo no kestää ne laatikon iän......... joka lyhenee entisestään kun öljyjä ei vaihdeta.

Hauskanen et esim.mersukin on muuttanut automaattilaatikoiden öljyjen vaihtosuositusta vaikka alunperin oli ikiöljyt ja suodattimet mut nyt markkinoi itsekkin tiuhennettuja vaihtoja. Maalaisjärki mukaan aina asioissa kitkapinnoista on aina irronnut p**kaa ja tulee aina irtoamaan -> öljyt vaihdettava.

Link to comment
Share on other sites

Riippuen kuinka ison ilmansuodatin sinne konetilaan on saatu mahtumaan, 90tkm vaihtoväli ei ole mikään ihmeellinen. Ilmeisesti inspection2:ssa se on merkitty vaihdettavaksi, joka lähentelee tuota kilometrimäärää. Polttoainesuodattimen vaihto vuosittain ei tee pahaa Dieseleissä, kunhan vaan muistetaan että suodattimia ei esitäytetä likaisella dieselillä kanisterista.

Link to comment
Share on other sites

Eipä minin diesel suodattimeen mitään esitäyttöä oikein tarvii/pysty tekemään. Siinä koneen päällä on lisäksi käsikäyttöinen pumppu ilmaukseen. Suodatin sijaitsee koneen päällä, suojakannen alla.

Link to comment
Share on other sites

Näin ne usein nykyään on tehty, osittain säästön, osittain tilankäytön ja iso osa sitä ettei tarkoituksella pysty täyttämään. Common railin osaset hajoaa helposti jos suodattimen esitäyttää, pahimmat vastaan tulleet ovat ensihuollon jälkeen lauenneita ihan uusia moottoreita. Mitä olen testiraportteja moottoritehtailta nähnyt, niin öljynsuodattimiakin on ihan turha täyttää kanisterista likaisella öljyllä, mikäli se suodatinasennuksesta johtuen on mahdollista.

Link to comment
Share on other sites

Hauskanen et esim.mersukin on muuttanut automaattilaatikoiden öljyjen vaihtosuositusta vaikka alunperin oli ikiöljyt ja suodattimet mut nyt markkinoi itsekkin tiuhennettuja vaihtoja.

 

Vielä hauskempaa on se että Jaguarin malleihin joissa käytettiin mersun automaattilootaa (vuosituhannen taitteen XJR ja XKR) ei muutettu tota vaihtosuositusta. Ja ko. vaihdelootassa (722.6) ei ole edes mittatikkua öljyn määrälle...

 

Toinen hauska "sealed for life" esimerkki löytyy gen1:n polttoainesuodattimesta... vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, eikä korjaamokäsikirjakaan tiedä suodattimen vaihdosta mitään. Onneksi netistä löytyy ohjeet. Reilut 100tkm ajettu suodatin oli aavistuksen eri värinen kuin tuo uusi.

 

th_0814E560-5231-44A8-92BA-882FF791AA44_

Link to comment
Share on other sites

Bensakoneiden polttoainesuodattimien vaihtoa ei oikeen tunnu olevan monessakaan autossa huolto-ohjelmassa. Mitä ite noita oon vanhoihin rotiskoihin vaihdellut niin aika hyvin se pitääkin paikkaansa. Edellinen käyttis oli 370tkm ruuvattu alkuperäisellä suodattimella, eikä vielä ollut ongelmia. Talviautoon on pitänyt vaihtaa jo vuosikaudet uusi suodatin, mutta siinä pitää irroittaa tankki että sen saa vaihdettua. En tiedä onko orginaali, mutta kilometrejä on tullut 350tkm ja tehojakin uudesta asti huomattavasti enemmän mitä tehdas on tarkoittanut. Suodatuspinta-ala on iso, ja sisääntulevan roskan määrä normaaliolosuhteissa todella pieni.

 

VAG puolella moni merkkiliike kieltäytyy vaihtamasta tyyliin +200tkm ajettuun automaattilaatikkoon öljyjä jos ei niitä koskaan ennen ole vaihdettu. Iso riski että kertyneet paskat lähtevät liikenteeseen ja tukkivat hydrauliikan. Parempi jättää tekemättä kuin taistella asiakkaan kanssa "korjaamon vika, auto tuotiin ehjänä ja nyt ei enää ole".

Link to comment
Share on other sites

Onhan toi pa-suodatin R53:ssakin kohtuullisen iso verrattuna vanhempiin kärryihin mihin oon noita vaihdellut (joissa siis vaihto kuulu huolto-ohjelmaan). Ite ryhdyin vaihtoon kun sitä suositellaan E85:een siirtymisen jälkeen, ja olihan se filtteri varsin p*skanen...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...