Jump to content

Mini Cooper/Cooper S ja öljyvuoto moottorin oik. puolella (apukuskin puoli)


Juge
 Share

Recommended Posts

Hei!

Pieni huomautus Ministeille.

 

Eli koneena Cooper S pakokaasuahtimella. Aiempia ketjuja täällä foorumilla luettuani ymmärsin että perus-Cooperissa on kuitenkin samanlainen jakoketjun kiristin mitä Cooper S:ssä. Siksi otsikossa Cooper/Cooper S.

 

Seuratkaa Minin moottorin oikeaa, eli apukuskin, puolta että tiputtaako kone öljyä. Jos tiputtaa / nokottaa, kyseessä on todennäköisesti jakoketjun kiristimen löystyminen. Eli kiristäkää se.

 

Viime viikon lauantaina (23.11.2013) vaihdoin moottoriin uudet öljyt ja suodattimen, ihan vain tämän vuodon takia. Isoveljeni oli apuna kun mainitsin tuosta suurehkosta öljyvuodosta. Isoveli paikansi öljyvuodon juurikin tähän kiristimeen.

 

Jenkkifoorumeilta (kiitos Mini4ever):

http://www.northamer...s-oil-leak.html

http://www.northamer...ner-blamed.html

http://twitpic.com/5h50vg

http://www.northamer...r-oil-leak.html

 

Eli rapakon takana on tapahtunut jopa pari konevauriotakin liittyen aiheeseen.

 

Yllätys oli kun meidän Minin koneesta tuli vain 2.5 litraa öljyä pois (4.2 litraa pitäis olla). Joku moitti täällä että MCS:än öljytikku on surkea lukea. No - meidän tapauksessa, siis öljytikku, jossa on se muovinen punainen pää, on kyllä oikeasti tosi hyvä lukea. Kun koneessa on oikea määrä öljyä, kyllä se tikku sen näyttää hyvin selkeästi. Ostovaiheessa olin lukenut tästä tikun lukemisongelmasta ja siksi en tikun epämääräiseen öljynnäyttämiseen ostovaiheessa kiinnittänyt huomiota. Mutta nyt kun koneessa on oikea määrä öljyä, kyllä se tikussa näkyy.

 

Sitä en sitten tiedä että mitä Jenkeissä tapahtuu että se kiristin aukee siellä noin nopeasti kun siellä löystyminen ilmenee vasta öljynpainevalon syttymisenä. Meillä kun auto ehti olla noin reippaan viikon ajan kun huomasin vuodon, noin 1.5 viikkoa kun varmistin vuodon ja noin kaksi viikkoa kun vaihdoin öljyt jolloin kiristettiin tuo kiristin. Ja nyt vajaa viikko seurattu tiputusta ja moottorin alla oleva pahvi, sekä kiristimen pultin pää ovat puhtaita. Nokottamista seurataan vielä ainakin tulevan viikonlopun yli.

Link to comment
Share on other sites

No kai se vuoto alkaa aika paha olemaan jos kiinnitetään siihen huomiota vasta siinä vaiheessa kun jo vannekkin on tuon näköinen mitä linkkaamissasi kuvissa eli tuskin ne sen nopeemmin siellä löystyy porukkaa ei vaan kiinnosta ennen tuota tai valon syttymistä.

Hyvä että huomasit itse ajoissa ennen isompaa vahinkoa.

Link to comment
Share on other sites

Onneksi joo huomasin vuodon. Meilläkin kyllä nokotti öljyä sen verran että pahvissa oli yön aikana nokkunut n. 4-5cm halkaisijaltaan oleva läntti. Sitä en sitten tiedä että kauanko tuo vuoto oli ollut kun en havainnut autoliikkeen lattialta katsoa mahdollisia vuotoja. No, pääasia on että vuoto löydetty ja korjattu :)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä näissä MCS R56 kannattaa sitä öljyn määrää vahtia tarkasti! Veikkaampa , että suuri osa jakopää ongelmista juontaa vähäisestä öljyn määrästä,ehtii ketju löysänä ruoskia muovisia ketjunohjaimia ennen kuin kiristin ehtii mukaan.Itse suosin vanhaa tapaa "tarkasta öljyn määrä tankkauksen yhteydessä".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tuossa auton alla käydessä huomasin öljyvuodon pohjassa. Sen verran oli märkää etten osannut paikallistaa vuotoa..

Löytyykö jostain kuvatusta missä tuo kiristin on?/ Mitä pitää purkaa? Itse kiristimen "kiristäminen"?

Saisi ainakin tuon vuotokohdan eliminoitua...

 

Edit:

Löytyihän tuohon tietoa kun viitsii vähän tönkäistä.

http://www.youtube.com/watch?v=IaMmIabWH8c

Link to comment
Share on other sites

Joo ei oo paha kiristää, tosin pitää ottaa se alipaineletku siitä tieltä veke. Ja muistaakseni 27mm on koko. Ei muuta kun kiintoavain sinne kiinni ja jatkeeksi esim. 32mm kiintoavain ja siitä sitte nitkauttamaan kiinni se.

 

Aijoo, Owners Workshopis lukee että 65Nm on kiristysmomentti.

 

Tosin, vähän varovaisuutta kun sitä kiristät koska 27mm avain ottaa kiinni johonkin sensoriin jottet sitä särje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Aiheeseen liittyen....maanantai "viikkotarkastuksen" yhteydessä taskulampun tuikku osui orastavaan öljyvuotoon moottorin takana,jakopään kiristimen luonna.No,sopivasti kotona viimeisin päivitys kiristimestä,vaihto puuhastelu käyntiin.Itse oli jo aikaisemmin tuuminut vaihtavani kiristimen oik.puolen rengas aukon kautta, mutta se oli vaivatonta myös yläkautta.Tilaa tulee irroittamalla ilmanputsari kotelo ja kaaasuläppäkotelolle menevät ilmaputket ja muovinen yhdyshaara.Ja sitten se mukava huomio, n. 27 tkm sitten laakkosella vaihdettu jakopää ja kiristin käytännössä SORMI TIUKKUUDESSA!! Eipä olisi pitkälle pötkitty kun ois alkanut rallatus jakopäästä kuulua.Taas olisi maksajaa etsitty ,"asentajahan" on varmasti kiristänyt sen 65nm". Meinasin liimata uuden kiristäjän, mutta tyydyin ylikiristämiseen.Amerikan voorumilla ehdoteltu pienen reijän poraamista pultin kantaan ja lukkolankaa...Kannattaa tsekata välillä ettei vuoda! Kiristäjän välillä havaitsin uuden olevan hieman jäykempi ja pontevamman oloinen,vanha löysempi ja painettaessa liike nykivää ,päästi myös ilkeää rutinaa,aivan kun jousilenkkejä olisi poikki? Halpa henkivakuutus,org.kiristin Marmoritiskiltä +40 euroa ja noin +tunti rauhallista autotalli terapiaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...