Jump to content

Austin Mini 850 ja uusi elämä


Minimalia

Recommended Posts

Jonkun verran on edistytty, vaikkakin tämän vuoden puolella aika paljon hiljaiseloa eletty projektin suhteen. Alustanosat on saatu maalattua, mutta joitakin osia pitänee vielä tilata jotta saa kelkat kasattua. Korityöt ovat hieman olleet jäissä uuden tallin etsinnän ajan. Nyt pääsi taas puuhastelemaan korin parissa tallin löydyttyä.

 

Tiedustelen tankovaihteisen vaihteensiirtäjän lattialäpiviennin sijaintia. Olisiko kellään mittoja sijainnista? Kerran jo saanut eräästä projektista mitattua, mutta sen verran aikaa kulunut, että on mennyt hukkaan.

 

Sitten tuli mieleeni kysymys kilpapenkeista ja katukuppipenkeistä, että mitkä mallit ovat minissä kokonsa puolesta ollut suosittuja?

 

Vielä, mitä sanoo katsastusmies nelipistevöistä ja niiden kiinnityspisteiden hitsauksesta runkoon? Kannattaako tässäkin edetä urheiluautoilusääntöjen puitteissa? Kannattaa varmasti katsastusasemalta tiedustella heidän näkökantaansa asiaa kohtaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Sattuisiko kenelläkään löytymään tietoa tankovaihteisen vaihteenvaihtajan lattiaan tulevien kiinnityspisteiden sijainnista suhteessa korin poikittaiseen palkkiin. Eli etäisyys poikittaispalkista ruuvinreikiin? Muistaakseni jotain 17 cm, mutta ei kannata muistiin luottaa. Auttaisi projektin etenemisessä kovasti.

 

Lauri

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Projekti on edennyt koko ajan vaikkakin pikkuhiljaa. Elikkäs takakaaret on avarrettu, turvakaaret kyhätty ja kuppipenkkien kiinnitykset tehty. Etukelkan ja takakelkan kasaus suoritettu lukuunottamatta pieniä tulevia lisäyksiä kuten jarruputket. Turvakaaret sai mukavasti tehtyä niin että saa vielä purettuakin pois sisältä. Muutama kuva kertomaan lisää...

post-1204-0-27450300-1389895709_thumb.jpg

post-1204-0-73011300-1389895813_thumb.jpg

post-1204-0-26827000-1389895918_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hieman heikkoja kuvia ehkä ilmestyy parempia kuvia jossain vaiheessa. Kuva kaarten asettumisesta kojelaudan ympärille. Lämppäriä joutuu laskemaan alemmas ja uudet kiinnityspisteet, rattiputken runko mahtuu juuri ja juuri etuputken ja kojelaudan välistä ja rattiputki tulee putken ali kun hieman lasketaan alemmas. Penkkien (Cobra Monaco) sopivuus on tarkistettu myös kaarien kanssa. Penkkien kiskot totesin huonoiksi, ehkä joskus paremmat. Itselle ei tosin tarvitse kuin kerran säätää kohdilleen. Jarrusatulat odottavat vielä värin valintaa. Värin valinta on koitunut projektin vaikeimmaksi asiaksi :D

post-1204-0-03413900-1389896962_thumb.jpg

post-1204-0-89513100-1389897051_thumb.jpg

post-1204-0-83892400-1389897097_thumb.jpg

post-1204-0-59176500-1389897400_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 kuukautta myöhemmin...
  • 9 kuukautta myöhemmin...

Noniin, viime päivityksestä onkin aikaa. Jälkeen jatketaan miniprojektia kahden vuoden tauon jälkeen. Tässä välissä tuli tehtyä toinen harrastekulkine, joka sitä myöten on venyttänyt tätä projektia. Nyt mini on siirretty uuteen talliin ja tehty pieniä osahankintoja. Viime viikolla nyplätty jarruja. Seuraavaksi pohjan maalausta ja kelkkojen sovittelua ja etukaarien viimeistelyä.

Link to comment
Share on other sites

Elikkä uutena hankinta nuo 13x7 vanteet ground zero ministä. Näitä vasta hieman soviteltu kelkkoihin. Sitten tuli maalattua ja kasattua turbo metron 4 mäntäiset jarrusatulat. Korista hioin katon ja kyljet vanhasta maalista, mitä oli hiekkapuhalluksesta vielä jäänyt. Laitan nyt vielä loppuun kuvan edellisestä projektista, Buick Special -64. Jos mini olisi vielä joskus samanlaiaessa hohdossa. Toivottavasti miniharrastajat eivät pahastu väärästä materiaalista foorumilla. Tänään jatkuu hommat pohjan ja etukaarien kanssa.

post-1204-0-67430900-1445754877_thumb.jpg

post-1204-0-77256300-1445754918_thumb.jpg

post-1204-0-70997200-1445755057_thumb.jpg

post-1204-0-04192100-1445755094_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Taas on käännetty katseita kohti miniharrastusta. Sovittelin kaarilevikkeitä ja vastaan tuli haasteita. Kuvassa Gazin lyhyemmät iskarit ja tuossa vaiheessa jo pohjassa. Kuvassa kartiot ja hilot pois jotta näkee kuinka paljon hiloja tulisi lyhentää. Tulin lopputulokseen että 10mm tulisi lyhentää.Kaaren edestä ja takaa rengas ei juuri ja juuri osu kaareen käännettävä. Renkaan ja kaaren väliin jää n.7cm tilaa. Kaaret ovat group 5 ja rengas 13x7. Kaarta rajoittaa takapuolella ulkopuolinen ovisarana ja edessä puskuri. Onko muilla ollut sopivuudesta samanlaisia piirteitä ja kuinka paljon iskariin jäänyt iskuvaraa? Muiden projekteissa hiloja on jouduttu lyhentämään ja saavutettu parempi sopivuus toki sportspackin levikkeillä.

Link to comment
Share on other sites

Ymmärränkö nyt oikein ? Hilojen korkeusssäätö "matalimmillaan"  ja silti et saa autoa riittävän matalaksi ? Aika tonttiin joutuu auton säätämään että lyhyt iskari pohjaa sisäänjoustossa. En tiedä kuinka se edes onnistuu isoilla pyörillä. Mites iskarien yläkorvakkeet, onko ne varmasti oikeilla puolilla ?

Link to comment
Share on other sites

Korvakkeet ovat kyllä oikeinpäin. Aloin tosin epäilemään onko iskarit oikeat joten mittasin. Sain iskuväliksi 224-305mm.

Kun netissä taas antavat mitat...

Std 222-318mm

Lowered 215-292mm

 

Mittaukset eivät täsmää täysin yksiin kummankaan kanssa mutta näyttäisi siltä että kyseessä on std iskari. Paketissa lukee lowered ja oikea tuotenumero mutta olisiko niin että iskarit on standardi mallia eli väärä tuote oikeassa paketissa. Ostohetkestä on kulunut viitisen vuotta että on turhaa palautella. Uusia tilailemaan siis. Tuskin kyseinen tuote on muuttunut mitoiltaan viidessä vuodessa kun sama tuotenumerokin on? Matalammalla iskarilla rengasta saadaan reilu 20 mm lähemmäs kaarta.

Link to comment
Share on other sites

No tämä vois olla ratkaisu ongelmaan. Ei tosin mainintaa paljonko nostaa alkuperäiseen nähden. Onko kenelläkään kokemusta em. korvakkeesta. Joka tapauksessa tulee hiloja lyhentää reilu 10mm.

 

Minulla on hydrokelkat tuossa, onko tietoa poikkeaako geometria merkittävästi tavalliseen kelkkaan nähden?

Link to comment
Share on other sites

Kuvassa kartiot ja hilot pois jotta näkee kuinka paljon hiloja tulisi lyhentää. Tulin lopputulokseen että 10mm tulisi lyhentää. käännettävä.

Mistä olet päätellyt tuon lyhentämistarpeen?

Todellisen tilanteen kun näee vasta kun autossa on moottori paikallaan ja sillä on ajellut hetken, ne kumit kun tuppaa menemään kasaan painosta. Ei taida olla kovinkaan montaa autoa mitä ei ole jouduttu säätämään korkeammalle kun korkeus on säädetty "sopivaksi" liian aikaisin.

Link to comment
Share on other sites

Kartiot ja hilot paikallaan ilman kuormaa maavara 19 cm. Kartiot race-mallia, lienee kovemmat kuin alkuperäiset eli ei taida mennä kasaan niin paljoa. Täytyy varmaan heivata Metron navat ja minin navat tilalle. Lueskelin jostain aikanaan että kävisi mutta löytyy ristiriitaista tietoa. Taitaa metron napojen geometria kasvattaa hieman tuota maavaraa, mitä nyt jotain kuvaa tutkein napojen välisistä eroista. Metron Navassa ylätukivarren kiinnityspiste ylempänä kuin minin Navassa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...