Jump to content

Mini SPi -92 "ikuisuus projekti?"


hartsa112

Recommended Posts

Joku on keksinyt tehdä Minin pakkelilla, melkoisia reikiä on jossain välissä veistelty liimamassalla + pakkelilla umpeen. Jos vähän lisäis pelti uutta ja onnistuisi saada kevään kukinta kuriin.

Takaisin werstaalle jatkamaan,...

 

post-1348-0-86059000-1492841149_thumb.jpgpost-1348-0-82263700-1492841227_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Taas alkaa olla tuore leima Minissä, ja kesän kasvojen kohotus valmis. Suurimmat siistitty pois ja vähän somistusta harrastettu. Valkoinen väri on vähän entistä kirkkaampi ja kattotelinettä saatiin katolle. Nyt on mukava päästää ja paistatella, alkaa jo jonkin verran paremmin elämä sujumaan tuon ruutan kanssa, säätämistä on mutta kulkupuoli ja toiminta on ollut parempaa kuin mitä se oli vakiona :) Nyt ei taida olla mitään uutta ja mullistavaa, perus säätöä ja huoltoa ennen leimaa.

post-1348-0-92229800-1497296168_thumb.jpg

post-1348-0-63143900-1497296225_thumb.jpg

post-1348-0-75964100-1497296327_thumb.jpg

post-1348-0-13694400-1497296394_thumb.jpg

post-1348-0-05280000-1497296422_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Keväinen kärpänen puraisi kun alkoi Minin akkua lataamaan. Uutta olisi paljon suunnitteilla, katsotaan mitä saa tehtyä. Turboja tuli haalittua, mutta ne ei kyllä löydä tänä kesänä tuon Minin pellin alle ? Halvalla kuin sai... Saarilla olisi varmaan jo laatikkoon pakattuna kierrejouset meitsin Miniin. ? Saa rassailla alustan katsastus kuntoon, ja jos tuosta kumipallojen vajoamisesta pääsisi eroon. Ehkä ajo-ominaisuudet tulevat taas askeleen lähemmäs omia mieltymyksiä. 
Lisäksi kuljettajaa ja repsikkaa hemmotellaan ensikesää silmälläpitäen uusilla istuimilla. Läheskään ei samoihin kiskoihin vaan sopineet vanhojen kanssa ?

IMG-20180404-WA0009.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vähän mittareita tuli lisättyä niin tietää ilman läppäriä onko moottori lämmin vai ei ? UPS on pantannu mun jousia toista viikkoa, mutta jos niitä ensiviikolla pääsisi sovittamaan. B-tukusta tuli nöyrryttyä lopulta ostamaan pari mittaria, venemittarit IP67 luokalla pitäs ainakin pitää kosteutta ? Ihan siistit mittarit eikä enään mittaritaulussa lue isolla BILTEMA ? Sen verran riipaisi sydämmestä että ei raaskinut autometeriltä tilata, vähän liian kova hinta mun rahapussille. Tälläset niistä nyt tuli.1523992503955.thumb.jpg.24a24413ea2abc85f4cd022cd84678f5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Ratapäivät, auto toimi hienosti mutta lopulta kytkin antautui.. Tais mennä melko nopeaa talvisäilöön auto syksyllä.

Kierrejouset sain testattua, toimii hienosti kyllä. Mutta... kyllä taakse oli pakko laittaa kumit ettei ota renkaat ensimmäisenä vastaan. Yhteenvetona kyllä matala ja jäykkäalustainen Mini on ainakin omaan mieleen tällä yhdistelmällä.

 

Jos auton hakisi pihaan jo odottamaan uusia osia 😎

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tulihan sieltä vappu, ja autokin liikkuu taas. Ei oo kivaa vaihtaa kytkintä Miniin 😅 mutta oli kyllä siihen tarkoitetulla ulosvetimellä hieno ottaa vauhtipyörä irti. Tuli "jäykempi" asetelma, ja yllätyksenä sitten ei ollutkaan samat kierteet asetelmassa sille kytkimen "kruunulle" vaan jostain syystä M10 1,25 oli korvattu normaalilla 1,5 nousulla. No mistäpäs la ehtoona / sunnuntainakaan niitä 10.9 kovia pultteja sit löytyi -> IKH loppuviimein yllätti maanantaina (toki lyhentää piti). Ja kävihän siinä la myös niin kun kytkintä ei saanut kasaan, että laittelempas jakopään 😁 Onnihan se oli että siinä vaiheessa meni ketjun kiristin *naps* poikki, hyvähän se toki oli tuossa vaiheessa. Onneksi kaveri oli Urjalassa töissä, niin oikein sujuvasti kulki uudet jakopään hilut suoraan Minin luo heti maanantaina. Sen jälkeen ei suurempia vastoinkäymisiä, ke aamuna oli Mini ajelu kunnossa. Nyt saakin ajella hyvillä mielin läppärin kanssa ja vähän hienosäätää. Kytkimestä tuli ärhäkkä, uusi stefa niin jos öljy pysyisi taas oikealla puolella. Hieman vappusiivousta konehuoneelle, sekainen se vieläkin on.. kuitenkin vähän siistimpi 🤓 Nyt lämpöä, ja testiajoa.. Jos sitten taas lisää kuulumisia...

 

 

1556822999470_adobe.jpg

1556822776612_adobe.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Se olisi sitten kytkin laitettu toiseen kertaan tälle kesää 😎  Täytyy toivoa että nyt tein kunnolla, samalla tuli uusittua tiivisteitä konehuoneeseen ja vihdoin lisättyä öljynlauhdutin. 

Pienen ajelun jälkeen on pakko todeta että öljynlauhdutin on aika toimiva lisäys ainakin näin kuumilla keleillä. Lisäksi ensimmäistä kertaa mun aikana on pysynyt venttiilikoppa ja lohko kuivana, vaihdoin korkin tilalle silikoni tiivisteen. 

Ratapäiviä odottaessa että pääsee kunnolla ponnistamaan kytkimen ja jäähdytyksen 😎 Täytyy ajella varovasti että auto pysyy yhtenä kappaleena.

IMG_20190724_204605315.jpg

IMG_20190713_214017374.jpg

1563296436118_adobe.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

Onhan sitä nyt kuuma keli, mutta tuskin vielä näillä keleillä on mitään tarvetta öljynlauhduttimelle 😉

😅😅😅 Ainakin muutaman asteen pudotti lämpöä.. Mutta onko se tarpeen niin en sitä tiedä 😁😁😁

Link to comment
Share on other sites

Ite en enää laittais muuten, kuin termostaatin kanssa. Turbokone keräsi ainakin pirusti vettä öljyn keräys säiliöön sen kanssa.Tarve ainoastaan rallivehkeissä ja rata käytössä.Onhan sillä tietysti enemmän katu uskottavuutta.😆.

Elikkä normaali käytössä viilentää liikaa. Ilman termaria.

P.S. Kytkin rempan pystyy myös tekemään ilman koneen irroitusta, jos on oikean tyyppinen ulosvetäjä.Mutta,jos vaihdoit jotain hankalia tiivisteitä,niin sitten ymmärrän.

Link to comment
Share on other sites

Vielä noihin moottorin lämpöihin:pitäs käsittääkseni olla aina vähintään yli 80 C, silloin on välykset moottorissa kohdallaan.Laatikossa saa olla enemmänkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Eipäs ole tullut mitään muistiin kirjoiteltua hetkiin, toki mitään sen kummallisempaa ei autolle ole tapahtunutkaan 😅

Se olisi Mini pakattu talliin talven varalle, vaikka ei talvi vielä kunnolla ole tänne eksynyt. Hiukan hullutuksia tuli ratapäivän jälkeen, katsotaan kohti kevättä saako sitä mitään aikaiseksi. Mahdollisuuksia olisi monia, osia on tilattuna läjäpäin Sumujensaarilta 🤔

Tuollainen pieni ahdin jäi käsiin, eihän sitä tiedä mahtuuko se pellin alle. Aiemmin ostetut kaksi ahdinta on hyllyssä pölyttymässä vielä nekin 😣 Jotain pitää keksiä, ettei vaan aika käy pitkäksi kotona näinä aikoina 😅

IMG_20201107_111852647.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, Mini1380 kirjoitti:

AMR 500 ? Noita olen katsellut et vois ostaan Eatonien kaveriksi hyllyyn odottamaan ideoita.

Otin vielä enemmän varman päälle, AMR300.. Jos saan sen pelaamaan niin on varaa kasvattaa sitten vielä pykälällä lisää 😎 Mulla on pari ihan turboa ollut hyllyssä, mutta nyt ei tartte kuin imusarja tehdä uusiksi 😅 Koitan pistää tässä talven mittaan infoa miten meidän käy 🧐

Link to comment
Share on other sites

Nythän on markkinoilla noita sähköturboja, tosin ei toimi kuin ruiskuvehkeissä. Eikä painetta saa kuin 0.5 bar. Maksavat noin. 300-450€. Ois muuten kätevä laittaa Miniin, mahtuis hyvin. Mutta vaatii sen kaasuläpän asento tunnistimen.😠. Ei tarviis niin paljon rakentaa.😉.

Link to comment
Share on other sites

41 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Nythän on markkinoilla noita sähköturboja, tosin ei toimi kuin ruiskuvehkeissä. Eikä painetta saa kuin 0.5 bar. Maksavat noin. 300-450€. Ois muuten kätevä laittaa Miniin, mahtuis hyvin. Mutta vaatii sen kaasuläpän asento tunnistimen.😠. Ei tarviis niin paljon rakentaa.😉.

Mullahan olisi kyllä jo ruiskuhimmelit 😅 Virtakin menee humppavehkeille 🙈 mutta joo kyllä tuollanen sähköinen on oltava toimiva kun niitä alkaa olla moottorivalmistajilla jo koneiden kyljessä 🤔

Link to comment
Share on other sites

Ihan toimivia ne on, mut kun se vaatis sen viestin läpän asennosta ja tuo paine on vähän alhainen. Tosin, Mini liikahtaa noillakin. Sitten lisäksi kaasari vehje tarvii sen turbo Hifin. Mutta ei tarvis vääntää pakosarjaa, eikä öljyn kiertoa.

Link to comment
Share on other sites

14 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Ihan toimivia ne on, mut kun se vaatis sen viestin läpän asennosta ja tuo paine on vähän alhainen. Tosin, Mini liikahtaa noillakin. Sitten lisäksi kaasari vehje tarvii sen turbo Hifin. Mutta ei tarvis vääntää pakosarjaa, eikä öljyn kiertoa.

Ei remmiahdinkaan vaadi ihmeellisempää pakosarjaa eikä öljynkiertoa 😉

Link to comment
Share on other sites

On 16.11.2020 at 09.40, MikaJ kirjoitti:

AMR300 on äkkiseltään ajateltuna sen verran pieni että sillä saa vain vähennettyä kampiakselitehoa. Eikös sen tilavuus ole 0,3litraa/kierros ja maksimikierrokset 18krpm?

Mikäli tehot ei laske 20% enempää niin taas on onnistuttu... 🤔

Link to comment
Share on other sites

  • hartsa112 changed the title to Mini SPi -92 "ikuisuus projekti?"

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...