Jump to content

Mini SPi -92 "ikuisuus projekti?"


hartsa112

Recommended Posts

On hetki mennyt.. tässä kuvaa moottorin poistamisesta, autohan oli tarkoitus jättää rullaavaksi että saadaan sitä tallilla helpolla siirrettyä kun siellä on muitakin... Kumipyörillä liikkuva nostin olikin melko käteva kuskata moottori toiselle verstaalle purkuun ja ihmeteltäväksi... 

post-1348-0-81583600-1430238405_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sitten laitettiin moottori purkuun, vähän osien putsaamista ja purkamista... ja purkamista,.. ja pesemistä... ja tälläistä tuli aikaan.. Nyt pitäisi etsiä pari ehjää ratasta laatikkoon ja siittä sitten voisi alkaa kasaamaan takaisin päin tätä koko pakettia... 

post-1348-0-52537300-1430238724_thumb.jpg

post-1348-0-49285100-1430238784_thumb.jpg

post-1348-0-95482400-1430238798_thumb.jpg

post-1348-0-04421900-1430238807_thumb.jpg

post-1348-0-68985500-1430238815_thumb.jpg

post-1348-0-81843500-1430238824_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kun laitat moottoria takaisin, niin vinkki jos et tiedä. Kun laittaa nostokorvat etummaisten kannenpulttien alle niin moottori menee just sopivassa kulmassa alas/ylös. Laitat vielä vasemmalle puolelle kanssa pidemmän pinnapultin kuten oikeallakin on (saa ainakin sparekselta), niin ei tarvitse löysätä kannen mutteria siitä nostokorvan kiinnisaamiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Kun laitat moottoria takaisin, niin vinkki jos et tiedä. Kun laittaa nostokorvat etummaisten kannenpulttien alle niin moottori menee just sopivassa kulmassa alas/ylös. Laitat vielä vasemmalle puolelle kanssa pidemmän pinnapultin kuten oikeallakin on (saa ainakin sparekselta), niin ei tarvitse löysätä kannen mutteria siitä nostokorvan kiinnisaamiseksi.

Kuulostaa hyvältä, ei ollut tietoa tästä... Kiitoksia vain jo etukäteen.. Liinoilla mä pujottelin tuota ylös, ei se ihan ottaa pois vaan ollut  8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kesä, jos sitä kesäksi voi kutsua on edennyt taas aika vauhdilla mutta onneksi posti & matkahuolto on kilpaa kantanut meikäläiselle tavaraa.. Laatikko kasassa ja lohkokin kiinnittyi laatikkoon... Ehkä tämä vielä loppukesän rientoihin ehtii tielle... Kolille ei valitettavasti omistajan aikataulu toteudu vaikka auto olisikin jo ajossa.. Kesäloman part 1 alkoi niin ehkä sitä joutaa pakertamaan vähän pirteempänä Minin parissa, jos vaikka elokuussa Vehoniemeen kahville joutais jo körötellä Minillä..

Kasaaminen puhtailla ja uusilla osilla onkin huomattavasti mukavampaa kuin purkaminen, suurin osa muutoksistakin alkaa olla valmiina. Ostoslistakin alkaa näyttämään onnellisesti lyhyemmältä :D Tästä on hyvä jatkas.. ja eiköhän se pian jo sujahda pellin alle takaisin ;)

post-1348-0-58534800-1435394082_thumb.jpg

post-1348-0-05752000-1435394121_thumb.jpg

post-1348-0-81796700-1435394159_thumb.jpg

post-1348-0-41191700-1435394497_thumb.jpg

post-1348-0-23779000-1435394783_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

edistystä, enään ei paljon muuta tarvitse kuin tehdän johtosarja, ja sen jälkeen persdynöllä alkaa säätämään auto pikkuhiljaa ajokuntoon. Ja tosiaan jos tämän Pesämäelle saisi radalle kiertämään niin johan siinä olisi vähän iloa tällekin kesälle. Aikas mukavasti meni tavarat paikoilleen, ei jäänyt kauhean isoa kopallista ylimääräisiä osia -> toki niitäkin tuntui jäävän.

Konehuonetta kuten moottoriakaan ei tullut sen paremmin siistittyä, pestyä kyllä mutta eipä jaksanut maalia alkaa sutimaan. Täytyy varmaan viritellä jokin kirppisinfo kun saa kaikki ylimääräset osat viimein joskus laskettua, sitä en tiiä onko noilla vanhoilla ruiskutarvikkeilla mitään hirveää huutavaa tarvetta kenellekään.

Mikäli auton saa toimimaan niin täytyyhän se sitten vielä yrittää loppukesän aikana päästä käymään ihan vertailun vuoksi penkissäkin, mutta se on vielä ihan pelkkä haave  8)

post-1348-0-11559400-1438178812_thumb.jpgpost-1348-0-35489300-1438178805_thumb.jpgpost-1348-0-34228500-1438178798_thumb.jpgpost-1348-0-30313800-1438178789_thumb.jpgpost-1348-0-63923000-1438179124_thumb.jpgpost-1348-0-80449800-1438179643_thumb.jpg

Kovaa pesua alkaa kaipaamaan kun kovasti hautautuneena pölyyn on ollut, sen takia kaikilla muilla oli tallissa huput autojen päällä  ;D Kun moottori käy ja säädöt alkaa löytymään niin täytyy käydä jututtamassa leimasetääkin, jos heltiäisi ajolupa loppukesäksi  >:D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Viime vuosi meni aikalailla päin seiniä projektin kanssa.. Mutta tänä vuonna ollaan hyvässä vauhdissa eteenpäin.. Auto käy, mutta huonosti. Suomenniemellä ei ilmeisen moni ole ruutannut autoaan megalla, tai ei ainakaan juuri aiheesta kotimaasta keskustelua löydy. Jenkeistä ja Sumujensaarilla onneksi on jokunen, ja keskustelua löytyy myös. (suurin osa ahdettuja kylläkin :) )

Oppimisen piitkä tie on näemmä edessä :D mutta enskerralla on ehkä paremmat lähtökohdat, ja siksihän kai sitä suttakin pitää tehdä että tietää ensikerralla tehdä toisin. Tallissa on onneks vähän enemmän tapahtunut kuin mitä tänne on ehtinyt kirjoittelemaan,..

post-1348-0-55194700-1454232199_thumb.jpg

post-1348-0-29887400-1454232244_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Moro!  Itellä on melkein vastaava ruuttahimmeli kuin tuo Mega ja mulla on olemassa ohjelma tohon omaan hässäkkään millä auto on saatu käyntiin ja jopa ajettukkin sekä ihme ja kumma vaihteitakin vaihdettua ajossa.

 

Hässäkkähän on Specialist Components 5 port efi kit kaikkine hiluineen. Ja on kyllä niin mielenkiintoinen systeemi , että harmaita hiuksia tulee reilumman puoleisesti.

 

Tosin nyt ollut taas talven tauolla ton kanssa pelaaminen kun ei suostunut enään käynnistymään yms...

 

Ei tästä mitään apuja sulle ollut , mutta aattelin vaan kertoa , että et ole ainoa joka noiden kanssa puljaa :)

 

T:Janne

Link to comment
Share on other sites

Toi on itseasiassa Janne aika mielenkiintoisen näköinen valmis kitti. Toivottavasti saat pelaamaan ja ilon irti :) Joo, onneksi on muitakin, ja paaljon enemmän kuulopuheilla oon kuullut että muillakin näitä on, ja ilmeisen monella eri sovelluksella.. Jahka myös omani saan toimimaan jollain menetelmällä niin tarvitsee sitten kanssa runoilla asiasta lisää :)

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen lämpimästi UMS:ää jos vaan saa tekijän niitä tekemään, en tie mikä on nykypäivän tilanne. Plug'n'play, kartatkin tulee mukana. Megapohjainen laite sekin.

 

Map pohjainen säätö kannattaa ehdottomasti laittaa vähäpäästöiseen. Niin jyrkkiä nokkia kun ei kuitenkaan voi laittaa että se menisi käyttökelvottomaksi. Säätö on on huomattavasti helpompaa kuin kaasuläpän aukeeman kanssa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

One Giant leap.... Monivaiheisten tusaamisten ja epäonnistumisien kautta edistystäkin hommissa, pieni auto otti ja läks käymään... kävi moottorin vallan lämpimäksi asti, no probleemos.. Jopa pikkasen ajaakin pystyi :)

Muutama yö tullut interwebbiä surfattua ja lueskeltua kokemuksia muiden harrastajien tekemisistä. Parit pienet muutokset vielä ja saadaan purkista Minille loputkin ns. tärkeät ominaisuudet mukaan.. niin päästään toivottavasti siistimään pian työnjäljet, ja nauttimaan säätämisen kautta työn hedelmästä..

Monta asiaa olis voinut toteuttaa toisin, mutta pääsee toteamaan sen; ensimmäinen kehitys versio alkaa vaikuttamaan toimivalta. Mini ei tunnu lähtökohtaisesti olevan helpoin auto rakentaa toimimaan ruiskulla, toivottavasti vähän loivempia vastamäkiä on vastassa :D

Mutta näistä tunnelmista kiitos tämän päivän fiiliksen kohottajalle, kevään "ensimmäinen" Mini kurvas Herwoodissa vastaan :)

Lämpimät kevät auringot kanssa harrastajille B)

post-1348-0-60798800-1459800430_thumb.jpg

post-1348-0-43258300-1459800453_thumb.jpg

post-1348-0-35157100-1459800490_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Näyttää vielä aika massiiviselta epätasapainoiselta rakenteelta, vibralta enemmänkin kuin triggeriltä. Toimii varmasti triggerinä mutta mitenköhän mahtaa käydä jakajan akselin laakereitten kanssa?

Oma valmiste on, virranjakajan oma aksila heitettii hyllyyn ja tehtiin uusi tilalle. Paha sanoa kuinka vibraa vai eikö. Ainakaan tyhjäkäynnillä ei juurikaan. Ei ole vaikea keventää vielä tuosta jos tuntuu olevan liian painava.

Tuli etsittyä ja haettua erilaisia sovelluksia ja tälläiseen päädyin. Koneistamo olosuhteita toteutus vaati kyllä, mutta kun se on mahdollista niin käyttäkäämme kaikki keinot hyväksi :) välillä tulee ehkä tehtyä liikaakin "itse", joskus vois käyttää enemmän rahaa ja ostaa valmis :D

-Tein itse ja säästin-

-Kyllä Silmä Suteen Tottuu- ja mitä näitä lentäviä lauseita tallioloissa monesti kuuluu :D Ehkä näissä auto ja mopo hommissa se on palkitsevaa kun saa tehdä ja näpertää mahdollisimman paljon itse. Vkloppuna taas jatkamaan... Jos sitä olis sit lisää raportoitavaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Taas on touhuttu vähän tallin puolella, seuraavaksi varmaan täytyy käydä hakemasssa vähä tarrakilpeä jotta pääsee liikkumaan. Ja katsastus pitäisi suorittaa kun ei viime kesänä ole leimattu. Nyt on huomattavasti paremmalla mallilla tilanteet kuin viime keväänä.

Pelko moottori rikosta ajoi laittamaan tupla lambdat, joten pakosarjaan piti lisätä nippa.

Toistaiseksi perus säädöllä käytettynä olisi aika mukavasti seokset kohdillaan 2/3 ja 1/4.

TPS anturi menee uusiksi, jostain syystä se seilaa mahdottomasti. Muuten kaikki anturitiedot tuntuu toimivan oikein hienosti. Ja autokin perus setupilla käy melko nätisti tyhjäkäyntiä.

post-1348-0-90727500-1460885297_thumb.jpg

post-1348-0-44925000-1460885544_thumb.jpg

post-1348-0-62120200-1460885600_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siitä voi kuunnella ja ihastella miten maatalousmoottori käy, tutummin rakkori :D

Onneksi yhden asetuksen muutoksella saatiin auto lähtemään käyntiin niinkuin pitääkin. Melkoisen pienestä on kiinni, ja varsinkin näin kun itsellä ei ole alunpitäen ollut liikaa käyttökokemusta, onneksi on heldesk numero olemassaa. Mutta pakko oli heittää tyylinäyte kun sen kanssa hetki tapeltiin että mitä vi###a... :)

Eiköhän se iloksi muutu, kunnes saadaan penkkilaput B)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minkäs moiset lamppuanturat sul tuos on ja miten olet kytkenyt tuon tupla systeemin?

 

Itelle tarttis kans laittaa lamppuanturat , että sais edes jotenkin ton pelittään :)

Mulla on Innovaten LC-2 yksiköt Boschin laajakaistalambaadalla. Ja ne on 2/3 sylinterillä toinen ja 1/4 sylinterillä toinen.

Läppärungossa on kaksi suutinta -> molemmille kanaville oma. Ja oma ilmaläppä myös molempiin kanaviin. Kyllä lambdaa tarvii tietääkseen olevansa oikealla alueella. Joko kevät kärpänen on puraissut? :) Itsella olis vappukruisingit mielessä, katsotaan ehdinkö käymään konttorilla, vai haittaako työt harrastamista :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on Innovaten LC-2 yksiköt Boschin laajakaistalambaadalla. Ja ne on 2/3 sylinterillä toinen ja 1/4 sylinterillä toinen.

Läppärungossa on kaksi suutinta -> molemmille kanaville oma. Ja oma ilmaläppä myös molempiin kanaviin. Kyllä lambdaa tarvii tietääkseen olevansa oikealla alueella. Joko kevät kärpänen on puraissut? :) Itsella olis vappukruisingit mielessä, katsotaan ehdinkö käymään konttorilla, vai haittaako työt harrastamista :)

Jaa sulla on se tuolla lailla toteutettu :) Itse aattelin vaan yksi laajempikaistainen lambada-antura putkeen ja siitä johto eculle ja jne. jos sais jotenkin toimiin...viimeksi tais polttaa tulpat , sitä ennen meni puola ja sitä ennen bensapumppu :) Näköjään vaatii tuon anturin , et ecu tietäis mitä tekis edes suunnilleen sinnepäin. Hintaa vaan tolla anturalla aikas kovasti.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Elokuu, 2016... Ei ihan kahta vuotta kun Minin ajoin talliin ja aloitin vaihdelaatikon huollon :D

Katsastusmies kummasteli että aika paljon on tullut viime leiman jälkeen kilsoja (15tkm luokkaa), mutta toki onhan siitä viime leimasta kaksi kesää :D Tusaaminen ja päänahan raapiminen palkittiin, moottoria saatu sen verran säätöön että tarvittavat päästömittaukset saatiin suoritettua. Ja kesän aikana tutkittua paikat sen verran läpi, jotta taas on lupa ajella omilla kilvillä tien päällä. Sen kunniaks saikin pestä varastopölyt pois Minin pinnalta. Parissa päivässä on taas niin itse ratin takana saanut sen tutun hymyn huulille, ja aika monen kanssa liikkujan myös :) Peukkua, hymyä, naurua ja kehuja siististä menopelistä. On se vain mukavaa omistaa Mini, ja vielä mukavampaa kun pääsee sillä ajamaan :D Nyt kerätään tovi käyttökokemuksia ja sitten voi tulla teille tänne niitä jakamaan. Jos ratapäiville 2016 kesällä :D

post-1348-0-51449700-1470947136_thumb.jpg

post-1348-0-27792000-1470947194_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Viimehetken säädöt pyöritelty.. Kannentiiviste uusittu.. Hetki meni, mutta löytyi selityskin miksi ei oikein pahvi kestänyt. Toinen Innovaten LC-2 alkoi sekoileen -> nollaus ja purkin päivitys niin alkoi pelaamaan. Jos ratapäivät rullataan, ja sit vois ynnätä enemmän taas tarinaa..

post-1348-0-77184500-1474055774_thumb.jpg

post-1348-0-37633100-1474055854_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...