Jump to content

Käynnistymis vaikeudet lämpimänä?


Boiga

Recommended Posts

Moro

 

Eli potilaana on -78 vuosimallin mini 1275cc moottorilla (moottori austin allegrosta),vakiokannella yms. Autoa on huollettu seuraavasti:

-Kansi käytetty huollossa (tasopinta, uusi kansipahvi, venttiilit läpätty, istukat hiottu, uudet venttiilinvarren kumit)

-Kaasariin tiivisteet, akseli (SU HS4)

-Pakosarjan pultit sekä tiivisteet uudet

-Imusarjan tiivisteet uudet

-Tulpat uudet (virran jakaja sekä johdot on vanhat)

 

Viimein saatiin veljen kanssa mini ajoon ja eilinen meni hieman säädellessä, tyhjäkäynti jäi hieman korkealle kun loppui aika ja into (n. 1800-2000rpm). Kuitenkin sillä ajelin illalla jonkin verran, vetää ja kulkee ihan hyvin. Hieman röpöttää välillä täyskaasu kiihdytyksessä n. 3000rpm kohdalla. Jos ei kaasua paina pohjaan niin mitään ongelmia ei huomaa :) Ja kone käyntilämmössään illan aikana ei käynnistymis vaikeuksia vaikka seisoi n. 20 minuuttiakin.

 

Eilen teki yhtäkkiä kesken säätö session ettei lähtenytkään sammutuksen jälkeen käyntiin. Ei edes sillä et jarrukliineriä imusarjaan... Tulpat testattiin että tuli kipinä kaikkiin (tulpat oli mustat). Yhtäkkiä kuitenkin taas käynnistyi eikä ongelmia ollut ja saatiin jonkinlaiset säädöt ja tämän jälkeen tosiaan ajelinkin illalla jonkin kymmenen kilometriä.

 

Nyt aamulla kun ajattelin että käyn tuossa asioilla minillä niin kotipihasta lähti komeesti ekalla käyntiin (seisonut 14h), ryyppy päällä starttaus ja aika nopeasti sai ryyppyä jättää pois käynnistymisen jälkeen ja tyhjäkäynti asettui tällä kertaa n. 1200rpm. Ajelin n. 5km prisman pihaan ja sammutin siihen. n. 15min olin poissa tulin takaisin eikä millään käyntiin!!

 

Aluksi ilman ryyppyä, sitten hieman ryyppyä, sitten hieman kaasulla pientä pumppaamista (ei pohjaan asti kuitenkaan) ja välillä meinasi luvata tuolla pumppaamisen avittamisella mutta ei lähtenyt käyntiin (startti tipahti pois päältä muutaman kerran). Sitten alkoikin akku jo olemaan niin tyhjä, aivan kylmäksi en kerennyt odotella kun oli jo akku siinä pisteessä että pari kertaa pyöritti pirteästi ja sitten rauhassa....

 

Eli voisitteko amatöörille kertoa onko vika vain käyttäjässä?? Eli miten tuollainen puoli lämpöinen minin kone pitäisi käynnistää? Tai ylipäätänsä vinkkejä kaasaripelin kanssa toimimiseen :)

Tai mitä tuosta kaasarista nyt pitäisi säätää tai tarkistaa? Vai olisiko virran jakaja entinen?

 

Koetan tässä kun aikaa tulee, mennä minin luo ja putsata tulpat sekä apuvirtaa, uskoisin että lähtee käyntiin normaalisti.

 

PS: yksi hyvä syy miksi ykkös käyttiksenä 535d -05 bmw ja tämä vain harrasteena :D ja kaasari autoa en ole muistaakseni omistanut (peltoauto cherryä en laske), vanhemmatkin autot ovat olleet vähintään 1. piste ruiskuja :)

Link to comment
Share on other sites

Vakio Mini, oli sitten 850, 1000 tai 1275, lähtee moitteetta käyntiin kylmänä että kuumana. Jos kaikki on on kunnossa!

Kaasarissa olettaisin ongelmien olevan. Onko tulpat märät silloin kun starttailet eikä käynnisty? Vai onko bensanpuute? Onko bensapumppu kunnossa? Ilmeisesti mekaaninen?

Bensan pinta kaasarissa OK? Onko neula oikein keskitetty/asennettu? Liikkuuko kaasarin mäntä jumittelematta, asennettu oikein? Sopiva neula?

Siinä nyt muutama tarkistuskohta.

Link to comment
Share on other sites

Mitkä tulpat sulla on ? Osta uudet perustulpat (esim. NGK BP6ES) ja kokeile vaihtaa ne kun seuraavan kerran oikuttelee. Ei ole mitenkään outo että tulppa kuolee kun sen kerran kastelee. Se on pirullinen hoksata, kuivaus ja testaus ilman puristuspainetta antaa olettaa että tulppa toimisi mutta heti kun on painetta vastassa niin ei anna kipinää. Onko sulla kärkiväli riittävä ? Ei pitäis kyllä vaikuttaa pelkästään kuumana. Puola on yksi mahdollinen, tarkista että on ihan kärjille tarkoitettu peruspuola.

 

Pumppaaminen ei kauheasti asiaan vaikuta kun SU:ssa ei ole kiihdytyspumppua. Jos haluaa niin pitää polkimen pohjassa startatessa. Mutta jos peli on muuten kunnossa niin lähtee kyllä kuumanakin käyntiin.

Link to comment
Share on other sites

Siksi kun niin ei kuulu tehdä ;-)

Kytkintä painaessa kampiakseli painautuu päittäisvälyslaakereita vasten ja startti ei jaksa pyörittää kunnolla/yhtä hyvin lisäksi ne päittäislaakeritkaan ei siitä tykkää kun yleensä öljykalvo on valunut pois seisottamisen seurauksena.

Varsinkin jäykemmillä paineasetelmilla tämä on EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!!

 

Miksi ihmeessä kytkintä täytyisi painaa startatessa???

Laitetaan se vaihde vapaalle ja eikun starttailemaan.

Kylä itsellä aina kuuluu aikast vahva merkkiääni kun katsuri edes meinaa startata kytkin pohjassa, ei tee toiste samaa mun autolla ;)

Link to comment
Share on other sites

Tiedossa on ettei saa startata kytkin pohjassa sekä ajaessa välttää moottorijarrua sekä rullaamista kytkin pohjassa.. :-)

 

Mini räjähti uusilla tulpilla kerrasta käyntiin, ilmeisesti niin rikkaalla seos et tulpat/tulppa otti itseensä :-\ koetan tänään hieman laihentaa seosta, mutta edellisissä testailuissa alkaa röpöttää jos mennään laihemmalle..ja tulpat oli nkg bp6es,kärkiväli se vakio mutta en sitä juuri muista.

 

Neulana on AAB kirjaimilla oleva muokkaamaton, atf öljyä on siellä missä pitääkin olla..bensapumppu on kunnossa ja on sähköinen, naputtaa juuri kuten pitää ennen kuin saa paineet kohdalleen:-)

 

Pitää tuota neulan vaihtoa varmaan alkaa miettimään, ideoita mitä sille noviisina aloittaa tekemään? Uusi jostain?

Link to comment
Share on other sites

Jos moottori on vakio, normaali Allegron HS4 kaasarilla, niin ihan sen koneen vakio neula pitäisi olla sopiva.

Enpä muista mikä mikä se on, mutta selvinnee helposti.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin jonkin nettilähteen mukaan tuo AAB neula olisi tuolle 1275cc+hs4 :)

 

Tänään koetin säädellä mutta tuloksetta, nokeaa tulppia :(

 

Eka käynnistys kuin palmun alta (kiersin seos ruuvia hieman laihemmalle), kävin pätkän ajamassa ja toimi ok. Tallille takaisin ja tyhjäkäynti alkoi olemaan vaikeaa. En ymmärrä kun seosruuvista ruuvamalla ei oikein älytöntä muutosta kuitenkaan tullut sen suhteen mitä putkesta tulee! Eli kun tallille pääsin, alkoi tuo tyhjäkäynti takkuilla sekä täyskaasu kierrätyksellä prötäs (rauhassa kaasuttamalla kiersi normaalisti), koetin seosruuvia säätää mutta ei vaikutusta.. mustaa tuli putkesta sekä paukku putkeen :(

 

Menin sammuttamaan eikä meinannut enää käynnistyä... Tulpat koetin hieroa hiekkapaperilla noesta sekä säädin kärkivälin 0.6mm, ei vaikutusta. Kaasu pohjassa sai hörähtämään, kerran lähti siitä käyntiin mutta taas kun sammutti niin ei käyntiin. Sitten taas alkoi akku olemaan vähissä joten jätin lataukseen...

 

Pitää koettaa seuraavaksi katsoa että se luisti on n. 1mm sillan alapuolella kaasarissa sekä varmaan pitää virranjakajan kansi uusia kun on hieman löysä (ja vois tuota puolaakin miettiä ostavansa uuden) :) Sekä alkoi myös mietityttään että olisko imusarjan/pakosarjan tiiviste pettämässä kun hieman tulee savua konehuoneeseen... selittäisi myös tuon säätämisen vaikeuden... Tiiviste on toki uusi mutta tehty tiivistelevystä leikkaamalla (englannista tullut tiiviste hukkui johonkin tallille, siivoaminen on aina perseestä kun tavarat katoaa).

 

Noh palaan taas asiaan kun etenee. Voisiko joku antaa hyvät vinkit säätämiseen, eli ihan perus vinkkejä aloittelijalle :)

Tämän verran olen lukenut ja kyselemällä selvittänyt:

 

-seosruuvi tappiin (eli ylös) ja tästä n. 2 kierrosta auki ja tästä sitten hienosäätämään? (oli jossain englannin sivulla)

-Ylemmästä poiketen luisti n. 1mm säätää sen sillan alapuolelle?

-Kierrosten pitäisi nousta tai laskea seoksen säädön mukana (ei kuitenkaan mielestäni tätä ole tehnyt)

-tyhjäkäynti koettaa saada n. 750rpm (näin alas ei tunnu saavan vaan alkaa käymään jo kone niin täristen että sammuu jos kierroslukumittariin uskoo ja säätää alle 1000rpm)

 

Kait tästä oppii pikkuhiljaa kun testailee ja koettaa pitää hermot kasassa :) Ja kiitokset jo tähän astisille vastauksille ja mielenkiinnolle keskustelua kohtaan!

Link to comment
Share on other sites

Mitä tarkotat "luisti 1mm sillan alapuolella"?

Mitään muuta säädettävää ei ole kun seosruuvi, bensanpinta ja että neula on asennettu/keskitetty oikein. Mäntä liikkuu takertelematta.

Link to comment
Share on other sites

Oikea imu/pakosarjan vakio tiiviste ymmärtääkseni löytyy kyllä ihan Suomestakin korkeintaan vuorokauden toimitusajalla .

Taitaa löytyä vielä ihan Motonetin hyllystäkin?

Ja pari minultakin ;)

Link to comment
Share on other sites

AAB on muistaakseni ns. jousitettu neula eli jousi päseen pikkuisen liikkumaan männässä. Neulan yläpäässä on pinei jousi. Kaulus jolla neula kiinnitetään mäntään tulee männän alapinnan tasolle. En tajua tuota "luistihommaa", voisitko vähän täsmentää ?

 

Vakio 1300 koneen pitäis käydä ihan siististi alle 1000 tyhjäkäyntiä, kannattaa tarkistaa virranjakajan toiminta. Onko perusennakko oikein, onko säädetty alipainesäätäjä kytkettynä vai irti ? Haiskahtais vähän siltä että sulla on liian vähän ennakkoa, muutama aste lisää niin tyhjäkäyntikierrokset kasvaa. Onko sulla sen koneen oma jakaja, siinä pitäis olla 45D tyyppinen ?

Link to comment
Share on other sites

Vaihtelin puolan, hieman olevinaan oli pientä eroa tyhjäkäynnissä mutten sen enempää vielä alkanut testaamaan kun pitäisi tuo kaasari juttu nyt selvittää ja opetella :)

 

Eli tuossa alla olevassa kuvassa siis näkyy tuo tarkoittamani silta, ja seuraa kysymys: Pitääkö tuon keskellä näkyvän messinkisen sisällä olevan "sylinterin" olla hieman ylempänä, lähempänä tuota reunaa? Kun en mielestäni sitä saanut nousemaan vaikka sitä seos mutteria ruuvasin ylöspäin (toki vain sen verran mitä sormin sain nätisti kierrettyä)..

silta.JPG?img=medium&hash=97330

 

Ja laitetaan nyt kuva kokonaisuudestakin jotta kanssa ministit tietävät minkälaista miniä autetaan.. :)

 

Mini.jpg?img=medium&hash=9d333

Link to comment
Share on other sites

Siis onko sulla se suutinputki yli puoli senttiä tuon "sillan" alapuolella ? No ei ihme jos käy rikkaalla. Normaalisti se suutinputki on luokkaa 2 milliä ton sillan alapuolella. Kylkä se säätöruuvin pitäisi kiertyä ylös asti. Tarkista että se suutinputki on kaasarin ulkopuolella siinä säätömutterissa kiinni. Tarkista myös ettei ryyppymekanismi kanita sitä suutinputkea liian alas.

 

Tuon kuvan perusteella kaasari on FZX 1106 ja Burlenin sivun perusteella kaasari on Allegro 1300 mallin (sweden). Siihen kuuluva vakioneula pitäisi olla ABB, ei AAB. Vakioneula on keskialueella ja isoilla kierroksilla aika paljon laihempi kuin tuo AAB.

 

Tässä yksi linkki missä voi arpoa neuloja: http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/

Link to comment
Share on other sites

Et sä mitään uutta neulaa tarvii , säädä nyt se reikä johon neula menee noin 2-3mm sillan tason alapuolelle. Nyt toi

on ties missä. Kun säädät, niin ensin kierros kerrallaan ja sitten kun olet "lähellä" niin vartti kerrallaan.

Lisäksi neulan pidikkeen pitää olla samalla tasolla kuin luistimen alapinnan.

 

Suutin menee alaspäin kun kiristät ja ylöspäin kun löystät. Pyöritä sitä ja samalla katsot kun se liikkuu ylös/alas.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Joo kiitokset vinkeistä :) Kovasti ollu apuja, ja pemistin tuon kaasarin käteen ja takaisin...löytyi ainakin yksi vika, oli se jousi joka pitää ryyppyä pois päältä irronnut :) Eli ns ryyppy kokoajan päällä.. Tätä se teettää kun opettelee pikkuhiljaa. Sit uusi puola tuli asennettua... Nyt ainakin kuumana sekä kylmänä lähtee käyntiin hienosti, puoli lämpöisenä ei tietoa kun ei niin paljon tullut testattua :)

 

Ajoitus pitäisi varmaan katsoa koska tällä hetkellä n. 2800rpm kohdalla paukauttaa putkeen sekä prötää 3500rpm kohdalla. Prötää ja paukkuu putkeen jos vaihdepäällä kiihdyttää (kun kierroksia 3000rpm ja yli) ja jos vapaalla kierrättää niin prötää vain hieman ja jatkaa kierrosten ottamista tuossa samassa kohdassa. Alle 3000rpm voi kiihdyttää kaasu pohjassa ongelmitta.

 

Ja neula oli ABB, velipoika muisti väärin :)

Link to comment
Share on other sites

Suutin menee alaspäin kun kiristät ja ylöspäin kun löystät. Pyöritä sitä ja samalla katsot kun se liikkuu ylös/alas.

 

/Kimi

Toi ei muuten ole Hif, vaan Hs4. ::)

Link to comment
Share on other sites

Hieman seosta rikkaammalle säädettyäni taas näyttää pelaavan haaleana kylmänä ja lämpimänä... :) Tai ainakin yhden illan ajelun perusteella. Vetoja toki vois olla enemmän mutten osaa sanoa onko säädöistä vai koneen luonteesta (jos jälkimmäinen niin ei varmaan voi mitään ilman suurempaa sijoitusta) :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...