Moro
Eli potilaana on -78 vuosimallin mini 1275cc moottorilla (moottori austin allegrosta),vakiokannella yms. Autoa on huollettu seuraavasti:
-Kansi käytetty huollossa (tasopinta, uusi kansipahvi, venttiilit läpätty, istukat hiottu, uudet venttiilinvarren kumit)
-Kaasariin tiivisteet, akseli (SU HS4)
-Pakosarjan pultit sekä tiivisteet uudet
-Imusarjan tiivisteet uudet
-Tulpat uudet (virran jakaja sekä johdot on vanhat)
Viimein saatiin veljen kanssa mini ajoon ja eilinen meni hieman säädellessä, tyhjäkäynti jäi hieman korkealle kun loppui aika ja into (n. 1800-2000rpm). Kuitenkin sillä ajelin illalla jonkin verran, vetää ja kulkee ihan hyvin. Hieman röpöttää välillä täyskaasu kiihdytyksessä n. 3000rpm kohdalla. Jos ei kaasua paina pohjaan niin mitään ongelmia ei huomaa :) Ja kone käyntilämmössään illan aikana ei käynnistymis vaikeuksia vaikka seisoi n. 20 minuuttiakin.
Eilen teki yhtäkkiä kesken säätö session ettei lähtenytkään sammutuksen jälkeen käyntiin. Ei edes sillä et jarrukliineriä imusarjaan... Tulpat testattiin että tuli kipinä kaikkiin (tulpat oli mustat). Yhtäkkiä kuitenkin taas käynnistyi eikä ongelmia ollut ja saatiin jonkinlaiset säädöt ja tämän jälkeen tosiaan ajelinkin illalla jonkin kymmenen kilometriä.
Nyt aamulla kun ajattelin että käyn tuossa asioilla minillä niin kotipihasta lähti komeesti ekalla käyntiin (seisonut 14h), ryyppy päällä starttaus ja aika nopeasti sai ryyppyä jättää pois käynnistymisen jälkeen ja tyhjäkäynti asettui tällä kertaa n. 1200rpm. Ajelin n. 5km prisman pihaan ja sammutin siihen. n. 15min olin poissa tulin takaisin eikä millään käyntiin!!
Aluksi ilman ryyppyä, sitten hieman ryyppyä, sitten hieman kaasulla pientä pumppaamista (ei pohjaan asti kuitenkaan) ja välillä meinasi luvata tuolla pumppaamisen avittamisella mutta ei lähtenyt käyntiin (startti tipahti pois päältä muutaman kerran). Sitten alkoikin akku jo olemaan niin tyhjä, aivan kylmäksi en kerennyt odotella kun oli jo akku siinä pisteessä että pari kertaa pyöritti pirteästi ja sitten rauhassa....
Eli voisitteko amatöörille kertoa onko vika vain käyttäjässä?? Eli miten tuollainen puoli lämpöinen minin kone pitäisi käynnistää? Tai ylipäätänsä vinkkejä kaasaripelin kanssa toimimiseen :)
Tai mitä tuosta kaasarista nyt pitäisi säätää tai tarkistaa? Vai olisiko virran jakaja entinen?
Koetan tässä kun aikaa tulee, mennä minin luo ja putsata tulpat sekä apuvirtaa, uskoisin että lähtee käyntiin normaalisti.
PS: yksi hyvä syy miksi ykkös käyttiksenä 535d -05 bmw ja tämä vain harrasteena :D ja kaasari autoa en ole muistaakseni omistanut (peltoauto cherryä en laske), vanhemmatkin autot ovat olleet vähintään 1. piste ruiskuja :)