Jump to content

Boiga

Jäsenet
  • Viestit

    7
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Boiga's Achievements

  1. Hieman seosta rikkaammalle säädettyäni taas näyttää pelaavan haaleana kylmänä ja lämpimänä... :) Tai ainakin yhden illan ajelun perusteella. Vetoja toki vois olla enemmän mutten osaa sanoa onko säädöistä vai koneen luonteesta (jos jälkimmäinen niin ei varmaan voi mitään ilman suurempaa sijoitusta) :D
  2. Joo kiitokset vinkeistä :) Kovasti ollu apuja, ja pemistin tuon kaasarin käteen ja takaisin...löytyi ainakin yksi vika, oli se jousi joka pitää ryyppyä pois päältä irronnut :) Eli ns ryyppy kokoajan päällä.. Tätä se teettää kun opettelee pikkuhiljaa. Sit uusi puola tuli asennettua... Nyt ainakin kuumana sekä kylmänä lähtee käyntiin hienosti, puoli lämpöisenä ei tietoa kun ei niin paljon tullut testattua :) Ajoitus pitäisi varmaan katsoa koska tällä hetkellä n. 2800rpm kohdalla paukauttaa putkeen sekä prötää 3500rpm kohdalla. Prötää ja paukkuu putkeen jos vaihdepäällä kiihdyttää (kun kierroksia 3000rpm ja yli) ja jos vapaalla kierrättää niin prötää vain hieman ja jatkaa kierrosten ottamista tuossa samassa kohdassa. Alle 3000rpm voi kiihdyttää kaasu pohjassa ongelmitta. Ja neula oli ABB, velipoika muisti väärin :)
  3. Vaihtelin puolan, hieman olevinaan oli pientä eroa tyhjäkäynnissä mutten sen enempää vielä alkanut testaamaan kun pitäisi tuo kaasari juttu nyt selvittää ja opetella :) Eli tuossa alla olevassa kuvassa siis näkyy tuo tarkoittamani silta, ja seuraa kysymys: Pitääkö tuon keskellä näkyvän messinkisen sisällä olevan "sylinterin" olla hieman ylempänä, lähempänä tuota reunaa? Kun en mielestäni sitä saanut nousemaan vaikka sitä seos mutteria ruuvasin ylöspäin (toki vain sen verran mitä sormin sain nätisti kierrettyä).. Ja laitetaan nyt kuva kokonaisuudestakin jotta kanssa ministit tietävät minkälaista miniä autetaan.. :)
  4. Ainakin jonkin nettilähteen mukaan tuo AAB neula olisi tuolle 1275cc+hs4 :) Tänään koetin säädellä mutta tuloksetta, nokeaa tulppia :( Eka käynnistys kuin palmun alta (kiersin seos ruuvia hieman laihemmalle), kävin pätkän ajamassa ja toimi ok. Tallille takaisin ja tyhjäkäynti alkoi olemaan vaikeaa. En ymmärrä kun seosruuvista ruuvamalla ei oikein älytöntä muutosta kuitenkaan tullut sen suhteen mitä putkesta tulee! Eli kun tallille pääsin, alkoi tuo tyhjäkäynti takkuilla sekä täyskaasu kierrätyksellä prötäs (rauhassa kaasuttamalla kiersi normaalisti), koetin seosruuvia säätää mutta ei vaikutusta.. mustaa tuli putkesta sekä paukku putkeen :( Menin sammuttamaan eikä meinannut enää käynnistyä... Tulpat koetin hieroa hiekkapaperilla noesta sekä säädin kärkivälin 0.6mm, ei vaikutusta. Kaasu pohjassa sai hörähtämään, kerran lähti siitä käyntiin mutta taas kun sammutti niin ei käyntiin. Sitten taas alkoi akku olemaan vähissä joten jätin lataukseen... Pitää koettaa seuraavaksi katsoa että se luisti on n. 1mm sillan alapuolella kaasarissa sekä varmaan pitää virranjakajan kansi uusia kun on hieman löysä (ja vois tuota puolaakin miettiä ostavansa uuden) :) Sekä alkoi myös mietityttään että olisko imusarjan/pakosarjan tiiviste pettämässä kun hieman tulee savua konehuoneeseen... selittäisi myös tuon säätämisen vaikeuden... Tiiviste on toki uusi mutta tehty tiivistelevystä leikkaamalla (englannista tullut tiiviste hukkui johonkin tallille, siivoaminen on aina perseestä kun tavarat katoaa). Noh palaan taas asiaan kun etenee. Voisiko joku antaa hyvät vinkit säätämiseen, eli ihan perus vinkkejä aloittelijalle :) Tämän verran olen lukenut ja kyselemällä selvittänyt: -seosruuvi tappiin (eli ylös) ja tästä n. 2 kierrosta auki ja tästä sitten hienosäätämään? (oli jossain englannin sivulla) -Ylemmästä poiketen luisti n. 1mm säätää sen sillan alapuolelle? -Kierrosten pitäisi nousta tai laskea seoksen säädön mukana (ei kuitenkaan mielestäni tätä ole tehnyt) -tyhjäkäynti koettaa saada n. 750rpm (näin alas ei tunnu saavan vaan alkaa käymään jo kone niin täristen että sammuu jos kierroslukumittariin uskoo ja säätää alle 1000rpm) Kait tästä oppii pikkuhiljaa kun testailee ja koettaa pitää hermot kasassa :) Ja kiitokset jo tähän astisille vastauksille ja mielenkiinnolle keskustelua kohtaan!
  5. Tiedossa on ettei saa startata kytkin pohjassa sekä ajaessa välttää moottorijarrua sekä rullaamista kytkin pohjassa.. :-) Mini räjähti uusilla tulpilla kerrasta käyntiin, ilmeisesti niin rikkaalla seos et tulpat/tulppa otti itseensä :-\ koetan tänään hieman laihentaa seosta, mutta edellisissä testailuissa alkaa röpöttää jos mennään laihemmalle..ja tulpat oli nkg bp6es,kärkiväli se vakio mutta en sitä juuri muista. Neulana on AAB kirjaimilla oleva muokkaamaton, atf öljyä on siellä missä pitääkin olla..bensapumppu on kunnossa ja on sähköinen, naputtaa juuri kuten pitää ennen kuin saa paineet kohdalleen:-) Pitää tuota neulan vaihtoa varmaan alkaa miettimään, ideoita mitä sille noviisina aloittaa tekemään? Uusi jostain?
  6. Moro Eli potilaana on -78 vuosimallin mini 1275cc moottorilla (moottori austin allegrosta),vakiokannella yms. Autoa on huollettu seuraavasti: -Kansi käytetty huollossa (tasopinta, uusi kansipahvi, venttiilit läpätty, istukat hiottu, uudet venttiilinvarren kumit) -Kaasariin tiivisteet, akseli (SU HS4) -Pakosarjan pultit sekä tiivisteet uudet -Imusarjan tiivisteet uudet -Tulpat uudet (virran jakaja sekä johdot on vanhat) Viimein saatiin veljen kanssa mini ajoon ja eilinen meni hieman säädellessä, tyhjäkäynti jäi hieman korkealle kun loppui aika ja into (n. 1800-2000rpm). Kuitenkin sillä ajelin illalla jonkin verran, vetää ja kulkee ihan hyvin. Hieman röpöttää välillä täyskaasu kiihdytyksessä n. 3000rpm kohdalla. Jos ei kaasua paina pohjaan niin mitään ongelmia ei huomaa :) Ja kone käyntilämmössään illan aikana ei käynnistymis vaikeuksia vaikka seisoi n. 20 minuuttiakin. Eilen teki yhtäkkiä kesken säätö session ettei lähtenytkään sammutuksen jälkeen käyntiin. Ei edes sillä et jarrukliineriä imusarjaan... Tulpat testattiin että tuli kipinä kaikkiin (tulpat oli mustat). Yhtäkkiä kuitenkin taas käynnistyi eikä ongelmia ollut ja saatiin jonkinlaiset säädöt ja tämän jälkeen tosiaan ajelinkin illalla jonkin kymmenen kilometriä. Nyt aamulla kun ajattelin että käyn tuossa asioilla minillä niin kotipihasta lähti komeesti ekalla käyntiin (seisonut 14h), ryyppy päällä starttaus ja aika nopeasti sai ryyppyä jättää pois käynnistymisen jälkeen ja tyhjäkäynti asettui tällä kertaa n. 1200rpm. Ajelin n. 5km prisman pihaan ja sammutin siihen. n. 15min olin poissa tulin takaisin eikä millään käyntiin!! Aluksi ilman ryyppyä, sitten hieman ryyppyä, sitten hieman kaasulla pientä pumppaamista (ei pohjaan asti kuitenkaan) ja välillä meinasi luvata tuolla pumppaamisen avittamisella mutta ei lähtenyt käyntiin (startti tipahti pois päältä muutaman kerran). Sitten alkoikin akku jo olemaan niin tyhjä, aivan kylmäksi en kerennyt odotella kun oli jo akku siinä pisteessä että pari kertaa pyöritti pirteästi ja sitten rauhassa.... Eli voisitteko amatöörille kertoa onko vika vain käyttäjässä?? Eli miten tuollainen puoli lämpöinen minin kone pitäisi käynnistää? Tai ylipäätänsä vinkkejä kaasaripelin kanssa toimimiseen :) Tai mitä tuosta kaasarista nyt pitäisi säätää tai tarkistaa? Vai olisiko virran jakaja entinen? Koetan tässä kun aikaa tulee, mennä minin luo ja putsata tulpat sekä apuvirtaa, uskoisin että lähtee käyntiin normaalisti. PS: yksi hyvä syy miksi ykkös käyttiksenä 535d -05 bmw ja tämä vain harrasteena :D ja kaasari autoa en ole muistaakseni omistanut (peltoauto cherryä en laske), vanhemmatkin autot ovat olleet vähintään 1. piste ruiskuja :)
  7. Moro Olisi tarvetta -78 mallisen minin kojetaululle sekä mittaristolle. Autossa on 1275cc allegron moottori. Nopeusmittarin vaijeri löytyy onneksi Jo. Terv. Kojo
×
×
  • Luo uusi...