Jump to content

hydrolastigin modaus?


klate

Recommended Posts

Hydroon ei oikein paljoa pysty tekemään, itsellä oli edessä iskunvaimentimet. En jaksanut kauheasti kikkailla enempää vaan modasin autoon kumijouset.

 

60-luvulla oli Cooper S malleissa tukevammat pussukat kuin tavallisissa mutta niitä on turha tänä päivänä etsiä (vähän niinkuin tavallisiakaan...). Tais takapään apujousiakin olla erilaisia. Piti oikein kaivaa Cooperien varaosakirja esiin: tavalliseen Cooperiin varaosakirja antoi 3 eri varaosanumeroa valmistenumerosta riippuen. Cooper S malliin antaa 2 eri numeroa eteen ja 2 eri numeroa taakse. Eli kirjan mukaan niissä on ollut eri pussit edessä ja takana. Myös apujousia on ollut 2 eri numerolla. Muistelisin että nuo pussit olisi yksilöity letkussa olleen värikoodin mukaan. Koirankoppi tai ADO vois muistaa tarkemmin, ovat ehkä pussihousumobilisteina perehtyneet tarkemmin asiaan. Britieillä on tähän sopiva sanonta että pussit ovat harvinaisempia kuin keinuhevosen pas*a.

 

Perälän Viku tais tehdä omaansa semmoisen jekun että kukin nurkka oli oma itsenäinen pakettinsa. Eli yhdysputki veke ja jokaiseen pussiin sopivasti painetta. Ei muistaakseni ollut ihan niin suoraviivainen operaatio, ainakin takana joutui kikkailemaan tukivarren ja pussin välisen välitangon kanssa. Taakse tais tulla iskarit.

Link to comment
Share on other sites

Jousipusseja oli keltasella raidalla ja hopeanvärisellä raidalla varustettuja. Taisi olla vielä, että oli 2 tai 1 raita

Mulla oli 90-luvun alussa, kun entisöin S:ää uudet keltaisella raidalla varustetut. En nyt ulkoa muista kummat oli jämäkämmät. Luhtasaaren Jokella oli kumminkin pari uutta hopeanvärisellä raidalla olevaa ja ne taisi olla jotain "virikamaa"?

Apujouset oli jämäkämmät. Samoja taidettiin käyttää kaikissa MK2 hydroissa? Sellaisia mulla on vieläkin pari uutta paketissa (ylimääräiset).

Eteen laitettiin ainakin yleisesti iskarit ja ratapuolella joka yksikkö oli erillisenä.

Rallia ajettiin kyllä yhdysputken kanssa. Putket oli vedetty auton sisäpuolella.

Tarina kertoo, että Mäkisen Timon Cooperissa oli aina kumijouset? Vaikka hydroakin rallin varjolla mainostettiin.

Mulla on jossain suomenkielinen Voimavaunun "Trimmausohje" vihkonen ja siinä mainitaan jotain jousitusten muuttamisesta, hydro/kumi. Täytyy kaivella esiin.

Nyt niitä jousipusseja voi löytyä korkeintaan jonkun harvinaisia osia keräilevän hyllystä Englannista :). Niitäkin on.

Link to comment
Share on other sites

Sopiihan sinne hydrojen tilalle periaatteessa tai ainakin pienin muutoksin kaikki ne mitä alkup. kumijousiseenkin.

Ei niissä niin paljon eroja ole.

Kyllä hydroja muuteltiin kumijousille jo 60 luvulla ihan kotikonstein.

Link to comment
Share on other sites

Kuivaan myydään kynäjousisettiä ja hydron kopassa on valmiit reiät esim. etuiskarin yläkorvakkeelle. En muista miten kynäjousisarjassa iskarin alapää kiinnitetään mutta voi olla että hydron ylätukivarren kumistopparin reikää pitää porata pykälää isommaksi. Takatukivarsi on hiukka ongelmallisempi, iskarin alapää on kuivassa pinnapultilla kiinni, hydron tukivarressa on pienempi ja lyhyempi tappi mihin apujousi kiinnittyy.

 

Muistelen nähneeti myös tosi luhyitä kierrejousia jotka tulevat kumikartion tilalle. En tiedä miten noi sitten pelittää.

Link to comment
Share on other sites

Halpahan se on, olihan se Cabrion hiivagolffin jousipussukka muistaakseni 1900e. Sunkin pitää ehdottomasti siirtyä niistä Mazdoista VAG-erikoismalli kalustoon, niin ei tunnu mikään Minin osan hinta enää misään ;)

 

Mutta miettisin kyllä pari kertaa maksaisinko käytetystä hydropussukasta 270e kun niitä vähän edukkaamminkin saa. Peruskunnostus kun ei niiden kanssa varmasti käsitä muuta kuin uuden letkun ja maalipinnan. Letkunkorjaukseen netistä löytyy paljon ohjeita.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos pussinomistajille. Olen yhteydessä kun jommallakummalla suunnalla kuljen.

 

Saako tuon paketin muuten jotenkin muutoinkin purettua kuin rälläkällä. ? Noin niinkuin tutkimusmielessä..

Link to comment
Share on other sites

Ei saa.

Kuoren ruostuminen ja letkun katkeaminen/kuluminen puhki, lienevät vikakohteet.

Varmaan elementissä jäykkyydelle ja toimivuudellekin jotain tapahtuu iän myötä, mutta vaikea perstuntumalla arvioida kun nesteet vaan pysyy sisällä.

Cooper S:ssä mulla oli kaikki uutta, eikä se kyllä kumijousisen veroinen ollut ajettavuudeltaan. Jos tuntuu "nyökkivän" niin iskarit eteen ja jämäkämmät vieterit taakse.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...