Jump to content

Uusi, ei niin onnellinen Minin omistaja...


Sarppa

Recommended Posts

Ostin elämäni ensimmäisen oman auton täysin järjettömillä perusteilla, eli tunteilla. Kiertelin kaksi päivää autoliikkeitä ja kuolasin aina ihailemiani Minejä, ne oli niin suloisia, syötäviä ja nättejä kuin karkit. :P

Kotona sain ukolta tietenkin huudot kun karautin keltaisella Cooperillani pihaan, täysin salaa... :-/

Pitkään kestänyttä mykkäkoulua ei ole mitenkään edesauttanut Minissäni ilmenneet viat ja mystiset äänet. Auto on vm.2002 ja öljyä menee minusta aivan liikaa. Kuukausi oston jälkeen katsoin ensimmäisen kerran öljyt ja tikkuhan oli kuiva, ei naisena tullut mieleen katsoa öljyjä juuri liikkeestä ostetusta autosta. Vein uuden rakkaani takaisin liikkeeseen, kun se hävitti sinne laittamani litran öljyä 500 km:llä. He vaihtoivat öljyt ja suodattimen sekä pesivät moottorin, ei kuulemma vuotoa. Käskivät seurata...Nyt öljynkulutus on 1/2 litraa /3000km, joka liikkeen mukaan AIVAN normaali! He sanoivat ,että pitäisi hyväksyä jopa litran kulutus tuhannelle!!!! >:(

 

Sitten auto surisee ja vikisee kamalasti ulkopuolella, varsinkin rattia käännettäessä ja ihmiset katsoo söpön auton sijaan äänen suuntaan.Nyt kun lukenut tätä foorumia, niin paniikki iskee jos vika on jossain ohjaustehostimessa tms.

Tuulilasi ei kestä mitään, iskemiä tullut parissa kuukaudessa 6.

Vesi tuli Shellin pesukadulla takaluukun yläreunasta läpi sisälle ja hattuhylly oli märkä. :o

Ovet pitää kauheaa ääntä öljyämisestä huolimatta.

Ja vaihteisto, pakki ei  mee millään "päälle" ja "pomsahtelee"pois joskus.

Ihanaa! Luulin haaveeni vihdoin toteutuneen, mutta olenkin kerännyt kauhean määrän huolia ja murheita. :'(

Takuuta jäljellä mutta minkä teen, kun myyjäliike kuittaa kaikki epäilemäni jutut "asiaan kuuluviksi."

Ja rahaakin tässä unelmassa on kiinni, joudunko luopumaan siitä vai onko mitään tehtävissä? Miten saan viat korjaukseen vai onko niitä edes? Olenko vain vainoharhainen? ::)

 

Muuten Mini on niin ihana ajaa, pidän erityisesti sen jäykkyydestä ja jämäkkyydestä. Se on niin näppärä Helsinki-auto vaikkakin kulutus on mun ajotyylillä 10litraa/100km.

Link to comment
Share on other sites

Ei ole mitään omia kokemuksia uudesta Ministä, mutta jos olet jonkinlaisen takuun vielä saanut 6 vuotta vanhaan autoon, niin äkkiä takaisin liikkeeseen! Vaihteiston ja ohjaustehostajan oireet kuulostavat hyvin kalliilta !! Öljynkulutuskin on ihan vanhan perinteisen Minin luokkaa ja polttoaineenkulutus hirmuinen :o

Link to comment
Share on other sites

Eihän toi öljynkulutus kyllä "normaalilta" kuulosta ja vaihteen pompsahtelukin enteilee pahaa. Jos sulla on takuu voimassa niin vie aina vaan uudelleen sinne huoltoon sitä, kyllä niillä käämit palaa ja laittaa sen auton kuntoon.

 

Meikäläisen entinen mini (-04 One) vei kanssa stadissa yli 9litraa, eli ei siinä mun mielestä mitään kummaa ole, ehkä vähän painava kaasujalka vaan  ;D.

 

Ovet alkoi narisemaan meikäläisenkin minissä loppuvaiheesa eikä öljyyminen auttanu oikeestaan yhtään asiaa.

 

Toi tuulilasijuttu on jännä, koska sen 2vuoden ajan mitä minillä ajelin, ei tuulilasiin tullu jälkiä yhtään, mutta lasihan on niin pystysuora, että se kyllä normaalisti napsii kaikki kivet ja nastat.

 

Kerettiin myydä auto pois ennen mitään "isompia" vikoja, mutta kyllä kotona toinen osapuoli on näyttäny hapanta naamaa kun "oma rakas mini" on jonkun toisen käytössä. onneksi leppyi nyt kun tilattiin uusi :)

Link to comment
Share on other sites

... Vein uuden rakkaani takaisin liikkeeseen, kun se hävitti sinne laittamani litran öljyä 500 km:llä. He vaihtoivat öljyt ja suodattimen sekä pesivät moottorin, ei kuulemma vuotoa. Käskivät seurata...Nyt öljynkulutus on 1/2 litraa /3000km, joka liikkeen mukaan AIVAN normaali! He sanoivat ,että pitäisi hyväksyä jopa litran kulutus tuhannelle!!!! >:(
Noinhan ne nykyisin sanoo kaikista autoista käsikirjoissa ettei tarvii korvata mitään. Kulutusta saattaa pystyä vähentämään käyttämällä erilaista öljyä tai ajamalla hiljempaa (ei pitkään kone kuumana).

 

Mun -98 Minissäni ei tarvii lisätä öljynvaihtovälillä ollenkaan öljyä, jos ajaa alle 10tkm. Jos ajan yli, niin laitan ennen öljynvaihtoa sen 2-5 desiä lisää jossain 6-8000 paikkeilla (tarpeen ja vaihdon läheisyyden mukaan), jolloin ekan kerran tarkastan tilanteen. Öljy on usein ylärajassa, kun öljyt vaihdetaan. Sitten, jos ajaa lähes maksiminopeutta (130-140 km/h) moottoritiellä kesällä muutaman sata km, niin pahimmillaan voi joutua lisäämään puolikin litraa öljyä tuhannella kilometrillä. Mutta kyllä sitä bensaakin palaa silloin sen 9-10 litraa satasella... Normaalissa arkiajossa siis öljy kuluu max->min jotain 10000 +/- 2000 km matkalla (ajotapa ja olosuhteet vaikuttaa) ja bensaa menee jotain 6,5 l/100km.

 

Näin siis vanhalla Minillä, jolla tulee viikon kuluttua 100000 mittariin, joista omistukseni aikana on sitten ajettu se 92tkm/4v7kk.

 

MINI ONElla pääsee myös 6,5 l/100km (luultavasti vastaavalla ajotavalla kuin mulla), joten on täysin mahdollista, että ajotavalla on vaikutusta myös sen öljynkulutukseen. Mene ja tiedä...

Link to comment
Share on other sites

Joo, myyjä liike antoi vuoden takuun koneelle ja olikohan tuo vaihteistokin siinä mukana...helmikuussa auton ostin ja kaksi kertaa jo käynyt liikkeessä valittelemassa. Tiedän, että naiselle on niin helppo vain ukkojen kuitata, että kuvittelet vaan, tai nuo äänet kuuluvat asiaan ei muutakuin ajoa vain :D niillehän se korjaaminen tulisi maksamaan ja viimeksi huoltimies sanoi, että tälläisellä 0,5 litran/3000km öljyn kulutuksella on turha ruveta konetta aukomaan. Siinä oli turha ulista, että no kun en tahtoisi öljyä lisäillä, kun ei toiseen meidän autoon(ukon citikkaankaan tarvi öljynvaihtojen välillä lisätä lainkaan) Tietenkin mietityttää, että jos ei nyt vaadi korjauksia, niin viat pahenee, kun takuu on mennyt umpeen.

 

Ja tuo raskas kaasujalka... :-? *nostaa käden pystyyn myöntämisen merkiksi* Mietinkin, olisiko ajotavalla vaikutusta asiaan, mutta ukot työpaikalla vakuuttivat että ei vaikuta öljyn syöntiin. Tulee kuitenkin ajettua työmatkaa yhteensä 50 kilsaa motaria mennen tullen työmatkat ja sitähän on niin kiva päästellä ainakin 130km/h. Muutenkin tulee kiihdyteltyä aika rapsakkaan, eikä ajotapaani ainakaan auttanut, kun sain alleni nuin ketterän ja pirtsakan kärryn. ;D Joten bensan kulutus menee täysin omaan piikkiin. Sitä pitäisi ajaa kuin veisi mummoa kirkkoon... :-/

 

Ja pysty tuulilasi ei kyllä anna nastoille ja kiville anteeksi. Se on ymmärrettävää. Mutta nuo muut jutut, taidanpa ajella liikkeeseen taas ja ihmetellä niille nyt sitä ohjaustehostimen surinaa ja vaihteiden toimintaa.

Mun minissä oli kilometrejä kertynyt 125 000 ostohetkellä ja ite huristellu nyt kevään aikana 9000 lisää.

Olisin niiiiiin halunnut sellaisen chilin ja kilometri-vaatimuskin oli siinä 70 000 paikkeilla, mutta sitten tuli tuo raha vastaan ja piti tyytyä siihen mihin rahat riittivät.

Link to comment
Share on other sites

Onko kyseessä merkkiliike ?

Yrittävät kyllä liikkeissä vängätä vastaan viimeiseen asti, mutta koita pysyä lujana.

 

Mun mielestäni tuo öljynsyönti on paljon (mutta en ole ammattilainen).

Onnekseni ei tarvitse suomalaisissa liikkeissä asioida, pelkkä asian muistelu tuo jo karvaita muistoja mieleen. On se vaan kumma että Suomalaisissa liikkeissä myyjä pitää itseään herrana eikä asiakaspalvelijana (tämä siis Oulussa).

 

Saksassa liikkeet osaavat vielä asiakaspalvelun (auto ja moottoripyöräpuolella). Täällä homma toimii aivan loistavasti ! Mun mielestäni Suomalaiset autoliikkeet saavat pitää koslansa...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se ihan hyvän maineen omaava liike on, vaikkakin Fordin merkkiliike Tuusulassa. Kyllähän itselläkin on tässä peiliin katsominen, kun ei mulle tarvinnut tuota miniä paljon myydä, hihkuin ja pompin kuin pikkutyttö lelukaupassa, kun kaupat tehtiin.

Niin innoissani olin, etten edes antennin puuttumista huomannut... :(

Koeajollahan kuunnellaan vain auton ääniä.

Vasta kotimatkalla laitoin radion päälle, eikä sieltä mitään kuulunut, kotipihalla nousin autosta ja huomasin,ettei katolla ole antennia, vain teippi, Auts! ;D Aamulla sitten soittamaan liikkeeseen, jossa ihmeteltiin, että no eikö se Erkki vai mikä lie, kertonut tyttöselle, että antenni puuttuu, koska se on asennettu toiseen aiemmin myytyyn miniin ja minun miniin on tilattu uusi ja pitäisi sopia asennusaika.... :-[

Autokauppiaat ja asunnonvälittäjät..aina sais olla itse niin perhanan tarkka ja tiukka!!!!! >:(

Link to comment
Share on other sites

Kai sait sen takuun myös paperille?!

Kyllä noinkin "vanhan" ja tuon verran jo kuitenkin ajetun takuut on todellisuudessa vähän sitä sun tätä. Jos lähdet kuluttajaviranomaisten kautta hakemaan korvauksia, niin pistetään jo normaalin kuluman piikkiin ja että ostajan olisi pitänyt tarkistaa auto ostaessa huolellisemmin. Näin se vaan menee!

Paitsi jos on kattava sopimus asiasta ja nimet alla!!

Link to comment
Share on other sites

... viimeksi huoltimies sanoi, että tälläisellä 0,5 litran/3000km öljyn kulutuksella on turha ruveta konetta aukomaan. ...

 

Ja tuo raskas kaasujalka... :-? *nostaa käden pystyyn myöntämisen merkiksi* Mietinkin, olisiko ajotavalla vaikutusta asiaan, mutta ukot työpaikalla vakuuttivat että ei vaikuta öljyn syöntiin. Tulee kuitenkin ajettua työmatkaa yhteensä 50 kilsaa motaria mennen tullen työmatkat ja sitähän on niin kiva päästellä ainakin 130km/h. ...

Konetta ei varmasti kannata aukaista 0,5 l/3000km. Se on vain pieni haitta. 1 l/1000km alkaa olla siinä ja siinä pääseekö päästötesteistä enää läpi (sehän se lopullinen konerempan raja nykyautoissa on). 130km/h autolla, jonka huiput jotain lähempänä 200, on vasta pintakaasulla ajamista. Jos ajaisit 180-200km/h pari tuntia autobaanalla, niin puhuttaisiin samasta kuin mitä mun autolle 140 km/h on... Moottoripyörätkin kuluttavat öljyä, jos niillä ajaa autobaanalla muutaman sata kilsaa kaasu pohjassa. Suomessa ei ole varmaan helppoa päästä ajamaan tuntiakaan yhtäsoittoa kaasu pohjassa - ainakaan isoimmalla vaihteella. BTW, autosi kuluttaa 130 vauhdissa kai jotain 7 l/100km (tää on mun nopea arvaus). Mulle raskas kaasujalka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin kaasu pohjassa ajaminen... ;D
Link to comment
Share on other sites

Muutama kommentti näihin...

 

Auto on vm.2002 ja öljyä menee minusta aivan liikaa. Kuukausi oston jälkeen katsoin ensimmäisen kerran öljyt ja tikkuhan oli kuiva, ei naisena tullut mieleen katsoa öljyjä juuri liikkeestä ostetusta autosta. Vein uuden rakkaani takaisin liikkeeseen, kun se hävitti sinne laittamani litran öljyä 500 km:llä. He vaihtoivat öljyt ja suodattimen sekä pesivät moottorin, ei kuulemma vuotoa. Käskivät seurata...Nyt öljynkulutus on 1/2 litraa /3000km, joka liikkeen mukaan AIVAN normaali! He sanoivat ,että pitäisi hyväksyä jopa litran kulutus tuhannelle!!!! >:(

 

Mulla kuluttaa -06 Cooper S noin 0.5l 6-7tkm, kulutus näyttää kasvavan kun huolto lähestyy, eli ilmeisesti öljyn ominaisuuksien heikkeneminen vaikuttaa asiaan, ajotyyli on pysynyt samana. Öljymä Castrol longlife edge 0w-40.

 

Tuulilasi ei kestä mitään, iskemiä tullut parissa kuukaudessa 6.

 

Tämä on aivan totta, varsinkin jos ajaa moottoritietä. Alle 6kk vanha lasi näyttää siltä kuin siihen olisi ammuttu haulikolla.

 

Muuten Mini on niin ihana ajaa, pidän erityisesti sen jäykkyydestä ja jämäkkyydestä. Se on niin näppärä Helsinki-auto vaikkakin kulutus on mun ajotyylillä 10litraa/100km.

 

Tuo kulutus täytyy olla kaupunkipainotteiselle ajolle. Ässä kuluttaa ~9-9.5l/100km kesänopeuksilla sekalaisessa ajossa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hahaa! ;D Jopas on mennyt edellisestä aikaa, mutta jonot Laakkoselle on pitkiä. Nyt on mini käynyt tohtorilla ja mitäs kivaa sieltä kuuluikaan?!?! :o

 

Ensinnäkin Airbagin varoitusvalo alkoi palaamaan juuri ennen katsastusta, kuten aina. Noh sieltähän oli piuhat kuluneet ja irronneet.

 

Takaluukkua kiristettiin veden sisääntulon vuoksi.

 

Ohjaustehostimessa ei kuulemma mitään vikaa, se on mini, aivankun en sitä tietäisi, ja jos ohjaustehostin ei surrais niin sit se olis rikki.

 

Öljynsyönti normaalia :-?

 

Ja paras viimeiseksi, vaihdelaatikko pitää vaihtaa!!!!!! ::)

Maahantuoja ei tule siinä vastaa, vaan menee myyjäliikkeen piikkiin. Myyjäliike ei ole vieläkään, 3 viikkoa mennyt, vastannut minulle mitä tehdään. Kun soitin ja ilmoitin vaihdon olevan Laakkosen mukaan edessä, he sanoivat, että Ei sitä nyt siellä vaihdeta, kallein paikka, he korjaavat tai jotain sen itse jos se edes on rikki!!!HAHAHAHAHAHAAAA! ;D ;D ;D ;D

 

Soitin vanhalle omistajalle ja vaihteissa ollut silloin samat viat, hän ei vain niistä erikseen maininnut antaessaan auton vaihdossa liikkeelle. Ja Minin vielä ollessa hänellä, Laakkoselta ostettuna, takuun ollessa voimassa ja vaihde vikojen ilmaantuessa, Laakkonen ei ollut suostunut korjaamaan siis vaihtamaan laatikkoa, vaan olivat kuitanneet viat taas kerran MINIMÄISYYDELLÄ...

 

V****U mitä P*****A! Räjäytän koko auton!!!

Link to comment
Share on other sites

Tuossa yksi syy minkä takia AINA käytetyn auton ostossa soitan etukäteen edelliselle omistajalle  ;) säästyy pirun monelta harmilta.

 

Ja kyllä pitää vaan osata vaatia. Auto heti ensimmäisenä päivänä korjaamolle ja lasku myyjäliikkeeseen tai sitten sopimuksen purkaminen. Näin se on ainakin tähän asti toiminut. Pitää vaan pitää pintansa, jos siellä on nyt jo 3 viikkoa odoteltu niin kyllä saat toiset 3 odottaa lisää. Ei ne sieltä mitään omaaloitteisesti tarjoa. se on niiltä aina pois.

Link to comment
Share on other sites

minä olin jättämässä autoa heti korjaamolle, mutta myyjäliikkeen pomo soitti minulle ja erittäin töykeästi ja ilkeästi sanoi, että ei onnistu!

Heillä on kuulemma valta päättää, mitä sen vaihdelaatikon kanssa tehdään, eikä heidän tarvitse suostua Laakkosella vaihtamiseen kun on edullisempiakin tapoja.

Link to comment
Share on other sites

Heillä on kuulemma valta päättää, mitä sen vaihdelaatikon kanssa tehdään, eikä heidän tarvitse suostua Laakkosella vaihtamiseen kun on edullisempiakin tapoja.

 

Totta. Lopputuloksena laatikko on kuitenkin oltava tavalla tai toisella kunnossa ja ostaja voi vaatia että korjaus tapahtuu mahdollisimman nopeasti eikä kuukausien kuluttua. Itse olen sen verran mulkwisti että omiin romuihin on aloitettu korjaustyöt heti seuraavana päivänä vian toteamisesta. Olen jopa saanut 2/3 tapauksessa auton veloituksetta käyttöön korjauksen ajaksi, eikä kyse ole  aina ollut edes kovin isoista liikkeistä. Kovalla äänellä ja asiallisilla perusteluilla saa paljon aikaan.

 

Niin ja puhelimella noita ei kannata paljon sopia. Ei niin mitään tapahdu. Se on parkkeerattava sinne johtajan pöydän eteen ja lähtö tapahtuu vasta sitten kun on saatu jotain aikaan. Puhelimeen on helppo huudella mitä tahansa.

 

Ja tietysti sitten korjauksista yms. pitää olla mustaa valkoisella se takuuhan alkaa sitten uudestaan korjattujen palikoiden osalta.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Nyt kun on lueskellut täällä noita vikoja, niin pitää toivoa, ettei omaan autoon tule vastaan moisia ongelmia. Peli on -02 MC ja täydellä paketilla. Auton ostin autoliikkeestä, joka myy ensisijaisesti saksasta itse tuomiaan mersuja. Mini oli vielä mahtunut kyytiin... Pohjaan kun vilkaisee, niin luulisi vuoden vanhaksi Suomi-autoksi. Ei ole niitä suolauksen tekemiä "ikäryppyjä" vielä nähtävissä. Mini tuntuu olevan hyvässä kunnossa, ainakin toistaiseksi. Nyt vaan odottelemaan, että vastaan tulee ongelmia. Entiselle omistajalle voisi soittaa, mutta saksaa en osaa, enkä luota puhelimeen vastaavan englannin taitoihin...

 

Pientä enteilyä kuitenkin on, vaihteet eivät aina mene perille, niinkuin ohjekirjasta kerrottaessa ja kylmänä auto keskikierroksilla nykii. Kakkosella yläkierroksilla (kuljettajan penkistä käsin) moottorin oikeasta kulmasta kuuluu jotain korinaa, tämäkin kylmemmällä koneella.

 

Mutta saamarin hauska auto kyllä on. Etsittiin emännän kanssa uutta autoa ja itsellä oli mielessä jokin farmari, jossa olisi tilaa. Tilanne muuttui sillä kirveen lyömällä, kun tuon auton näki.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

;D Hahaaa!! Ei voi kuin nauraa nykyään sille, että joskus luulin Minin olevan hyvä auto, siis mikä?? Mieheni sanoin: "-Onhan siinä niitä vikoja jos minkämoista, mutta pakko on prkle kestää, kun se on tuolla akalle niiiiiin rakas."  :)

 

Vaikka minun Miniseni sai uuden vaihdeboxin, niin kyllä se kaikkee muuta keksii ja aiheuttaa rahanmenoa enemmän kuin vanha -88 mazdani. These days se nykii kylmänä ihan saatanasti, hyvä ettei jäädä ekaan risteykseen aamuisin vaikka kuinka pienellä vaihteella yritän hienosti hivellä. Oikealta edestä kuuluu sellaista narinaa kuin Kauna-elokuvasta aikoinaan...oisko se ohajustehostin vihdoin menossa rikki? :o Ja airbagin merkkivalon johdothan ei pysy millään kii, pissapojan nesteen ulostulosuuttimet aina tukossa, ovet narisee ja on jäykät, keskuslukitus on hajamielinen ja useempaa käskytystä vailla, ruostetta kertyy oven karmeihin, koska ovet eivät vain pysy tiiviinä, kuten ei peräluukkukaan vaan päästävät kosteuden sisään, öljyä menee, ja meteliä riittää.Vaihdelaatikkokin on niin saakelin jäykkä, että en sanoisi vaihteiden uppoavan silmään kuinh kuuma veitsi sulaan voihin...ja pikkuvikoja riittää...bensaakin menee mutta osan siitä otan omaksi syyksi. Lisäksi auto on vaarallinen, koska se perkele ei pysy tiellä. Nimim motarilta satasen nopeudessa ulos ajanut. Liukastelin koko talven tuolla kananmunalla uusilla renkailla. Aina kun pakkasta oli sellaiset 1,5-7 astetta niin johan mentiin."Auto" irtosi samantien tiestä. Lahdenväylällä näin elämäni filminauhana kun keltsikiiturini päätti että menemme kylki ja lopulta perä edellä pientareelle 3m päästä aitaa.

Mutta summa summarum= rakastan sitä silti!!!Ihana auto, josta en luovu!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...