Jump to content

MCS lämpötila anturi


holkki

Recommended Posts

No niin,ensimmäinen varsinainen vika perheen lemmikkiin! Vaimo tuli kotiin ja valitteli Minin hurisevan itsekseen ja nykivän ajossa hieman.Auto käyntiin ja sähköflekti pyörii heti startista vaikka moottori kylmä.Laitoin Garminin ecorouten tulille ja vilkaisin moottorin lämpöjä. Näytti 11-15 celsiusta, kävi auto paikallaan tai oli maantie nopeuksissa.Nyt kyselisin että onko -07 MCS yhteinen anturi moottorin ohjaukselle ja sähköflektille? Toimii nyt hieman hullunkurisesti,yrittää jäähdyttää täysillä vaikka lämmöt tosi alhaalla....ja taitaa pitää "ryyppyä" päällä ajossa.onko pahassa paikassa? Kiitos etukäteen!!

Link to comment
Share on other sites

Huoltoraamattu mainitsee kolmenlaisia lämpösensoreita/termostaatteja:

 

- Kabiinin ilmastointi, lämpösensori sijaitsee kaasupolkimen vieressä olevan luukun takana (temperature sensor)

- Jäähdytysjärjestelmä, termostaattimöhkäle sijaitsee jossain lohkon takana vasemmalla (Cooling system thermostat)

- Moottorin jäähdytyksen sensori, joka säätelee sytkää ja ilma/bensa suhteita lämpötilojen mukaan (ECT, Engine coolant temperature sensor)

 

Mikäli vika on jäähdytyksen sensorissa, tulisi mittaristoon syttyä "moottori" -huoltovalon, kun vikakriteerit ylittyvät.

 

Jäähdystysjärjestelmän termostaatin häiriöt ilmenevät vain vikakoodeja lukiessa.

 

Pikavilkaisulla nämä tulivat vastaan, saattaisi tuolla kirjassa olla enemmänkin asiaa, mikäli perehtyisi.

 

Kyseessä siis uudemman MINIn huolto-opus (2007+).

Link to comment
Share on other sites

Ennenkuin aletaan enemmän korjaamaan, olisikohan ollut ilmastointi päällä? Mikäli oli, niin silloin on täysin normaalia että flekti pyörii. Lisäksi joissain autoissa voi huomata ilmastoinninkompuran päälle/poiskytkeytymisen mikäli on vanhaa magneettikytkinmallia kompura (ei mitään hajua minkä tyyppisiä MINIssä on).

Link to comment
Share on other sites

No joo,ilmastointia tuli äskettäin kokeiltua ja heräsi itsellänikin epäilys että onko kokeilulla syy-yhteys,mutta todennäköisesti ei.Ilmastointi tuntuu pelaavan ok.Vika taitaa olla lämpötila anturissa,joka ohjaa ECUa."Ameriikan" foorumilla oli tapauksia jossa flekti pyöri täysillä heti startista ja antoi mittaristoon "overheating" varoituksen joka poistui kun auto lämpeni normaalisti!Omassa autossa ei ko.varoitusta mutta samallainen ristiriita jäähdytysnesteen lämmön suhteen flektin pöyrimiseen.Myös seoksen sekoilu johtuu varmaan vikatiedosta.

Link to comment
Share on other sites

Maalta isolle kirkolle ja takaisin kottiin...Anturi haettu marmoritiskiltä edullisesti, n.17 euroa.Asentamisen helpottamiseksi poistin paisuntasäiliön ja laskin nestettä samalla hieman pois.Anturi paikalleen,nesteet koneeseen ja käyntiin.Ongelma poistui,flekti ei huuda ja käynti ihan ok.MUTTA,lämmöt rupesi nousemaan 100 asteen keippeille,jopa 103 C huiput(Garmin ecoroute)! Ilmailin paisarin säiliöstä ja termostaattikotelon varsinaisesta ilmausruuvista,mutta sitkeessä tuntuu olevan ,yläletkusta puristelemalla tuntuu välillä löysältä,välillä napakalta,ei kierrä neste kunnolla!Taas kysymyksiä,onko Minissä jotain spesiaalia ilmauksen suorittamisessa?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksesta!Nimittäin alkoi hiipiä mieleen,että kun oli kolmannen kerran ilmaillut järjestelmän ja lämmöt pysyy sitkeästi 103-105 C astetta,olisikohan se normaalia!?Mini tuli perheeseen alkutalvesta ja olen "loggaillut" lämpöjä satunnaisesti.Näemmä vanha lämpötila-anturi on ollut viallinen koko ajan,näyttänyt 88-92 C astetta , kunnes hajoisi lopullisesti.Selittäisi hyvin kulutuksen,käyntivaivat ja nokiset putkenpäät.Jäähdytys järjestelmä on nyt ok,vesi kiertää letkuissa.Muuten,missä lämpötilassa flektin kuuluu käynnistyä?

Link to comment
Share on other sites

Ihan normaaleilta lämmöiltä kuulostaa. Juurikin ton takia ei monissa autoissa ole ollut moottorinlämpömittaria pariin vuosikymmeneen, monet käyttäjät eivät usko että yli 100astetta voi olla terveellistä :D Vaikka 2000luvun autosta löydättekin mittarista lämpömittarin näköisen jutun, se ei suoranaisesti sitä ole. MINI näköjään piristävä poikkeus, jos se kerran näyttää ihan oikeeta moottorin lämpötilaa.

Link to comment
Share on other sites

Muuten,missä lämpötilassa flektin kuuluu käynnistyä?

 

Raamattu kertoo, että flektin pyörimiseen vaikuttavat seuraavat seikat:

- Syyläristä ulos kiertävän nesteen lämpötila

- Katalysaattorin lämpötila

- Auton nopeus

- Akun lataus

- Ilmastoinnin kylmäaineen paine

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mini Cooper R56 2007 alkoi aamuruuhkassa näyttää keltaista, välillä punaistakin lämpötila merkkiä näytöllä. Flekti jäi pyörimään ajaksi "x" auton sammutuksen jälkeen, konepellin alla ei näkynyt mitään ylimääräistä höyryä tms. eikä kone tuntunut kuumalta vaikka mittari oli hetkeä aiemmin näyttänyt punaista. Ajoin huoltoliikkeeseen, testipenkin mukaan lämpötila-anturi rikki. Osan hinnaksi ilmoitettiin noin 50eur.

Link to comment
Share on other sites

Jotain spesiaalia jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen. Lämpöanturi & jäähdytysneste vaihdettu vaan kerää nyt painetta/ kuumenee muttei flekti lähde päälle. Onko ilmaa jäähdytysjärjestelmässä, nesteet ei kierrä & termari ei ehkä aukea. Flekti aikaisemmin toimi moitteettomasti.

Link to comment
Share on other sites

Moro

- koeta ilmailla jäähdytys järjestelmää,ilmausruuvi löytyy termarikotelosta,aivan lämpötila-anturin läheisyydestä,ruuvi on muovinen,joten järkeä avaamiseen/sulkemiseen.Kone käyntiin,ilmausruuvi auki, puristelu ala-ylävesiletkusta tuntuu auttavan ilman poistumiseen ,alkuun kannattaa pitää paisarin korkki auki.Tietty välillä lisäilet uutta nestettä paisuntasäiliöön ja varuiksi kannattaa säätää sisälämpötila MAX-asentoon.Kannatta myös koettaa lukea OBD-portista moottorin lämpötilaa jollain apuvälineellä tai mittaristosta, "hidden menu R56"-hakusanalla voi löytyä Kooklesta ohjeet...Sitä flektiä ohjaa myös moni muu tekijä kuin pelkkä lämpötila,aikaisemmissa viesteissä infoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Garminin näytöllä normaalisti lämmöt ~103 paikkeilla.

Alkoi seilaamaan 106 ja 82 välillä. 

Paisarissa neste oli alarajalla ja lisäsin 0,5l.

Vuotoa ei näyttänyt olevan kuin pientä tiputusta mitä epäilin ilmastoinnin kondenssiksi.

Jatkoin kotia kohti ja homma alkoi uudestaan. Pysähdyin ja nyt tulikin selvästi moottorin takaa nestettä.

Kotiin pääsin lämppäri täysillä (3km) 

Haalarit vaihdoin ja söin ja tallille auton nokka ylös. 

Auto käyntiin ja ei mitään vuotoa..

Kierroksilla lämmöt +100 asteeseen ja vuoto alkoi. 

Netistä löysinkin tuon yleisimmän vian eli termostaatin kotelon. Mittarissa 150t.

Löytyhän tuohon vaihtoon ohjeetkin mutta nyt ei aikaa moiselle harrastukselle.

Laakkosen pikahuollossa 370e vaihdettuna.

Nyt lämpötila 106-108.

Lienee normaalia?

Ilmasin vielä reippaasti mutta ei muutosta.

Link to comment
Share on other sites

Joo,vaihdeltu on... mulla oli myös sen muoviputken,(termari-vesipumppu välillä vesipumpun puoleinen pää on tiivistetty o-renkaalla ja kiinnytys muoviklipseillä) o-rengas osittain pois paikoiltaan ja yksi kiinnike sökö eli vuoto oli hilkulla... kannattaa harkita vaihtoa samassa yhteydessä...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...