Jump to content

countryman cooper s 1.6 bensa turbo all4


petteri

Recommended Posts

Tere!Ostin tommosen vehkeen....Tuli heti ongelmia ku ei saa moottorinlämmitintä miltään valmistajalta all4 malleihin....on kuulemma nelikonvetosysteemit tiellä?En tiedä onnistusko sen silti ohittamaan jos vähä kääntäs vastusta...Ku ei kantsis varmaan eberiä laittaa ku on niin lyhyttä ajoa?Vai oiskohan kohta tulossa oikeanlainen lohkolämppäri letku tai säteilylämmitin...Sisähaara mulla kyl jo on defalta......Kokemuksia muilta ja ehdotuksia otetaan vastaan....Ilmoitin myös maahantuojalle ongelman eli bmw groupille mut vastausta ei ole vielä tullut....Kiitos jo etukäteen?auttekaa...Myös muita kokemuksia vehkeestä hyviä ja huonoja.

Link to comment
Share on other sites

Siis sain sen lohkon ihan Jyväskylän Rinta-joupilta. Siellä se sit tuskailtiin paikallekin. Hiton vaikea oli kyllä ähertää se pohjan kautta paikoilleen, mutta toimii!

Ja muistaakseni se tuli ihan sillä säteilylämmittimellä ja siitä johtosarjan pujottelua sisälle.

 

ps. älä suotta ota 2100w lämppäriä sisälle... menee hieman yli :P

 

e: http://www.oulunpolar.fi/taulukot/defalohko.pdf

Sieltä näkee mikä setti sopii Miniin.

Link to comment
Share on other sites

Säteilijällä vaan,kun ei tee mitään oikein pakkasen tullen,tai sitten se on onltava ns.24h päällä heti ajon jäleen.Jos lohkolämppäriä ei lokiin saa,niin ennemmin letkulämmitin,kuin säteilijä.

Link to comment
Share on other sites

Onko toi minin varashälytin niin herkkä että lähtee huutamaan kun sisätilanlämppäri lähtee päälle!Kun on liiketunnistin päällä vaikuttaa varmaan joku ilmanpaine jutska..Mut saahan ne pois kun painaa lukitusta kaksi kertaa peräjälkeen kun vain muistaisi aina....

 

R56:ssa oli alumetreillä täysin samoja ongelmia. Valmistaja unohtaa jokaisen uuden mini mallin kohdalla talvikäytön kokonaan.

 

Korjaus aiheeseen tullee jossakin softaversiossa parin vuoden päästä. Tai sitten countryman mark 2:ssa.

 

Sillävälin suosittelen kokeilemaan lämppäriä eri asennoissa auton sisällä / käyttämään pienintä lämmitysasentoa. Lämppärin pitäisi kylläkin toimia repsikan jalkotilassa normaalisti.

 

Jos ei auta, pyydä maahantuojaa disabloimaan hälytin / vaadi rahat takaisin toimimattomasta tuotteesta. Sillä saat ainakin paljon ystäviä bmw leirissä....

Link to comment
Share on other sites

Tere!Onko muut huomanneet kovalla vesisateella,että turbon päälle roiskii jostain ilmanottoaukosta vettä ja kun pysähtyy nousee hieman höyryä pellin alta...vain kaatosateella?Tänään huomasin kun tulin kaatosateesta katokseen ja käytin hetken tyhjänkäynnillä!Outoa toi lämpömittarin puute kun on siihen tottunut...Syttyyhän minissäkin joku valo ilmeisesti jos lämmöt nousee mutta onko sitten jo myöhäistä...ja entä jos on vaikka termostaatissa häikkä että lämmöt ei nouse ku vähä....Pitäskö hankkii lisämittarina?

Link to comment
Share on other sites

Kuullostaisi enemmänkin siltä että konepelti ei ole kiinni tai konepellin tiiviste fuskaa. Scoopin rei-istä ei mene suuria määriä vettä sisään lyhyellä ajalla. Talvella lunta kyllä menee moottoritilaan scoopista niin parkissa kuin maantiellä. Tosin tässä viimeisimmässä faceliftissä on hieman erilainen puskuri, joten enpä mene vannomaan.

 

Eikä vettä pääse moottoritilaan yleensä kuin ajamalla isoon lätäkköön, sillä moottori on alta suojattu

 

Jos jäähdyttäjän paisuntasäiliössä on tarpeeksi nestettä, ei moottorin ylilämpenemisvaaraa ole. Jäähdytysnesteen vuotaminen/katoaminen on ollut gen1 ja gen2 minin perusominaisuus, jonka kanssa on elettävä. Ts. auto voi viedä litran tai enemmän per 10 000 km, eikä huollossa aiheesta huolestuta ollenkaan.

 

Mini "sammuttaa" itsensä melko hitaasti kun kääntää virrat kiinni. Joskus kuuntelin niitä ininöitä, pöhinöitä ja tuulettimen ääniä minuuttitolkulla ajon jälkeen pihassa. Ilmeisesti auto jälkijäähdyttelee jonkun syklin mukaan itseään.

 

BMW on ollut pitkään sitä mieltä, että autossa ei tarvita öljytikkua ja moottorinlämpötila mittaria. Kustannussäästöä.

Link to comment
Share on other sites

Lämpömittarin osalta alkaa olemaan kaikki automerkit jo jättäneet sen pois. Esim VAG-konsernin autoissa 90-luvun puolivälistä asti on puuttunut lämpötilamittari, vaikka moni luuleekin sellaisen autossa olevan. Se mittari kertoo juuri sitä mitä moottorinohjainyksikkö haluaa kuskille kertovan, viisari pysyy keskellä 90asteesas jos kaikki on ok. Eräässäkin automallissa se tarkoittaa 72-105asteen lämpötilaa, vain tuon ulkopuolelle mentäessä alkaa viisari liikkumaan.

 

Varsinkin kun uuden teknologian omaavissa moottoreissa ecu säätää moottorin toimintalämpötilaa olosuhteiden mukaan, niin peruskäyttäjälle ei parane näyttää alati heiluvaa lämpötilamittaria.

Link to comment
Share on other sites

Tere!Onko muut huomanneet kovalla vesisateella,että turbon päälle roiskii jostain ilmanottoaukosta vettä ja kun pysähtyy nousee hieman höyryä pellin alta...vain kaatosateella?Tänään huomasin kun tulin kaatosateesta katokseen ja käytin hetken tyhjänkäynnillä!Outoa toi lämpömittarin puute kun on siihen tottunut...Syttyyhän minissäkin joku valo ilmeisesti jos lämmöt nousee mutta onko sitten jo myöhäistä...ja entä jos on vaikka termostaatissa häikkä että lämmöt ei nouse ku vähä....Pitäskö hankkii lisämittarina?

 

Tuohon höyryn nousuun pellin alta olisi sen verran kommentoitavaa:Samainen oire ilmenee myös tuossa Onessa(vaikkei turbosta tai ilmanottoaukosta ole tietookaan) :D .Tutkin pari viikkoa sitten asiaa ja löysin syyllisen.Höyryn saa aikaiseksi syylärin päällä oleva paksu superloni joka oli vettä suorastaan valuva.Minä sain sen sekä kaatosateella ajaessa ja letkulla pestessä noin märäksi,kun tuohon nokan säleikköön laskin vettä huuhtelu vaiheella.No 50km. lykkäsin meneen seuraavana päivänä,niin höyryt jäivät sikseen,mutta se sen aiheutti. ;)

Link to comment
Share on other sites

BMW ei tee lohkolämmittimiä. Joku lohkolämmittimiä valmistava firma tekee suunnitelmat ja osat (käytännössä Defa/Calix) ja hyväksyttää asennuksen bemarilla. Ei ihan simppeli homma, menee aikaa testaukseen, ei varmasti kukaan halua lämmitintä mikä sekoittaa auton elektroniikan/tms. Kaikki kustannukset menevät 99% varmuudella Deafa/Calix akselille, joten mikäli myyntiennusteet ovat pieniä, ei edes tule lämmitintä ko. automalliin.

 

Omat kokemukset letkulämppäreistäkin on sitä luokkaa, että niillä ei tee muuta kuin kasvata sähkölaskua. Webastoa/Eberiä kehiin vaan, just itsekkin asensin uusimpaan autoon sellaisen, vaikka oli lohkolämmitin ennestään.

Link to comment
Share on other sites

No juu tiedän kyllä!Tarkoitin juuri sitä että maahantuoja tutkii ja ilmoittaa tällä viikolla saako nelikkoon tällä hetkellä minkäänlaista lämmitintä...Jos EI mielestäni vähän outoa ja HUONOA mainetta?Eberi ois kyl varmaan kiva mutta akun kanssa saa varmaan olla tarkkana,kannattais varmaan laittaa se kiinteä laturi!Hinta pyörii varmaan siinä 1400-2000e onko kaukosäädin vai ei!Sillee harmi ku on aika lyhyttä ajoa!Mutta jos lataa akkua pari tuntia päivässä jos ei aja ni varmaan pelittä?

Link to comment
Share on other sites

Noi lohkarit on enempi sellainen pohjoismainen juttu joten luuletko automerkkien paljonkin panostavan näin pienille markkinoille moottorin suunnttelussa et saadaanko siihen lohkaria vai ei?

Eipä uudemmista autoista monistakaan löydy ylimääräisiä läpivientejäkään sisätilanlämppäriä varten.

 

Joskus yhdellekkin automerkille merkkiedustajana maininut/valittanut tietysistä meitä häiritsevistä ominaisuuksista ja vastaus oli suurinpiirtein että kuvitteletteko oikeesti siellä pohjolassa että yhden päivän (vai vaan osan) tuotantoa vastaavan automäärän ongelmat kiinnostavat paljoakaan ja johtavat isompiin muutoksiin, siinä kaikille hiukan pohdittavaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Yksilöä ei kannata palvella jos asiaa ajattalee vähänkään taloudellisesti, ja kaikki valmistajathan ajattelee vain rahaa. Tämä pelkästään tulee jo esille meillä työkonepuolella, koko malliston valmistusmäärät ovat alle 1000konetta vuodessa, mutta siltikin yksilöllisesten pyyntöjen totetuttaminen on niin kallista, että kannattaa jättää kaupat tekemättä.

 

Ei ole mitenkään outoa että uudehkoon automalliin ei saa mitään muuta lämmitintä kuin kunnollisen webaston/eberin (nämä on yleensä ne mitkä tehdas on halunnut sovittaa autoon, eli täysin toinen lähtökohta kuin sähkölämppäreillä). Nykyisin tuohon valmistajan hyväksynnän saamiseen menee pirun kauan, kun ei sitä lohkolämmitintä enää voi huoletta heittää vesiprikan paikalle. Eikä kaikkiin edes enää saa lämmitintä, koska se ei ole taloudellisesti kannattavaa, mitä liiketoiminnan pitää olla.

 

Ei se Webasto/Eberi akkua syö jos ei sillä autolla ajeta, taikka tarkemmin ei sitä lämmitintä käytetä. Yleinen ihan pätevä nyrkkisääntö on, että saman verran ajoa kuin lämmitystä. 20min lämmityksellä moottorin/sisätilat saa lämpimämmäksi kuin millään sähkötoimisella lämmittimellä. Jos lämmitystä on paljon enemmän kuin ajoa, niin sitten voi vaikka kerran viikossa ladata akun. Webasto+yleisasennusarja+kello on semmoisen 750euroa, plus tietty asennus.

Link to comment
Share on other sites

Eikös niissä uusissa lämmittimissä ole liian pieni se polttoaineen letku ainakin dieseleissä ja se tuppaa sit jäädyttämään sitä polttoainetta kovilla pakkasilla. Ennen letkut olivat isompia ja tätä ongelmaa ei ollut. Ainakin kerran olen tälläisen avautumisen kuullut...

 

ja eihän sitä E10 kukaan tankkaa :P (paitsi kerran isi kävi laittamassa vahingossa, kun lainasin sille autoani)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...