Jump to content

Lohkolämmitin


tgamini

Recommended Posts

En löydä tätä aihetta josta oli jo jossakin vaiheessa puhetta eli lohkolämmitin. Muistelen että joku sanoi että Defa 105 ja 108 kävisi Miniin. Nyt on semmoinen ongelma että mikään liike josta olen kysynyt ei ole löytänyt tietoja tuohon 1275 lohkoon käypäsestä lämmittimestä. Jos jollain on 100% tieto käypäsestä lohkolämmittimestä niin ilmoittaa KIITOS!!! pakkanen on jo aamulla ollu -3 astetta. Säälittää tuota kohta käynnistellä kun toi pakkanen vielä tuosta laskee. :'(

Jiikoo taitaa ajaa myös talvella onko sulla tietoa mikä lämmitin sulla on?

Link to comment
Share on other sites

En löydä tätä aihetta josta oli jo jossakin vaiheessa puhetta eli lohkolämmitin. Muistelen että joku sanoi että Defa 105 ja 108 kävisi Miniin. Nyt on semmoinen ongelma että mikään liike josta olen kysynyt ei ole löytänyt tietoja tuohon 1275 lohkoon käypäsestä lämmittimestä. Jos jollain on 100% tieto käypäsestä lohkolämmittimestä niin ilmoittaa KIITOS!!! pakkanen on jo aamulla ollu -3 astetta. Säälittää tuota kohta käynnistellä kun toi pakkanen vielä tuosta laskee. :'(

Jiikoo taitaa ajaa myös talvella onko sulla tietoa mikä lämmitin sulla on?

Ei oo muuta tietoa kuin, että jatkokaapeli on nimeltään Defa. Talvikäynnistyksille on vehkeestä ollut vain haittaa, koska moottorinohjausjärjestelmä ei tajua laittaa ryyppyä päälle, koska vesi on lämmintä. Joutuu siis pientä kaasunkäyttä harrastamaan kylmäkäynnistyksissä. En ole siis laitetta käyttänyt kovinkaan monesti, koska ilman laitetta lähtee 0W-40, 5W-30 ja 5W-40 öljyillä käyntiin kovimmillakin pakkasilla kuin palmun alta ja pysyy käynnissä ilman kaasupolkimen taitavaa käyttöä eka minuutillakin... Auto nyt huollossa (varaosia tilattu), sitten katastukseen ja sen jälkeen talvisäilöön. Jos isältä talviautoksi saamani Prelude -89 ei hajoa, niin näen Minin seuraavan kerran joskus kevväällä. Hermot mennee ellei korvaa Minillä leikkimistä kartingilla tai simulaattoreilla...
Link to comment
Share on other sites

Ei sul jiikoo satu oleen sitä lohkarin ostokuittia tallella kun olet pitänyt kulukirjaa Mini:stä?
Valitettavasti en ole alkuperäistä ostokuittia nähnyt, kun tuo oli tyypillinen jiikoo -tyylinen huolto-operaation, jossa sormet likaantui vain puhelimen/näppäimistön käytöstä. :-[ Pyysin näet auton hakijan asentamaan lohkarin paikalleen. Laitteen hinta ja muut tiedot on ne, mitkä omasta kuitistani (joka on tallessa) näkyy... Myöhemmin, kun oon Kuopion amiskalla korjauttanut, niin olen tajunnut jo tarkemmat tiedot osista pyydellä.
Link to comment
Share on other sites

Näkyis noissa lohkolämmittimissä lukevan se koodi siinä muovivarressa? Jos Jiikoo pystyt kattomaan mitä siinä lukisi, vai sattuuko jäämään justiinsa piilon puolelle. Kävin kattomassa tuosta omasta bmw.stä siellä näki selvään 148, 550w defa merkinnät. Se vois olla juuri ylöspäin Minissä tuo teksti paitsi missä kohtaa se muuten on sinun autoon laitettu? Mulla oli vanhassa 1000cc sivulla mut taitaa olla järkevin pistää öljyntarkastuskepin :D oikealla puolella olevaan pakkasropun reikään vai? Onko Mini nyt Kuopiossa Amiskalla huollossa? Asun tässä vajaan 50km päässä kuopiosta meinaan.

Link to comment
Share on other sites

Näkyis noissa lohkolämmittimissä lukevan se koodi siinä muovivarressa? Jos Jiikoo pystyt kattomaan mitä siinä lukisi, vai sattuuko jäämään justiinsa piilon puolelle. Kävin kattomassa tuosta omasta bmw.stä siellä näki selvään 148, 550w defa merkinnät. Se vois olla juuri ylöspäin Minissä tuo teksti paitsi missä kohtaa se muuten on sinun autoon laitettu? Mulla oli vanhassa 1000cc sivulla mut taitaa olla järkevin pistää öljyntarkastuskepin :D oikealla puolella olevaan pakkasropun reikään vai? Onko Mini nyt Kuopiossa Amiskalla huollossa? Asun tässä vajaan 50km päässä kuopiosta meinaan.
Auto on Kuopiossa ja meikäläinen Espoossa. Voin pyytää veljee tsekkaamaan tuon koodin, kun varaosat saadaan ja ne asennetaan paikalleen. Mulla "lohko"lämmitin siis letkussa kiinni, eikä lohkossa, joten vehje ei taida olla semmonen kuin haluat?
Link to comment
Share on other sites

No eipä ole se mitä hain. Mulla on sen verran kokemusta tuosta letkunvälissä olevasta lämmittimestä että on melkein sama onko se paikallaan vai ei. Kyseessä octavia ja huomaa kovilla pakkasilla että ei ole juuri muuta lämmittänyt kun tuota putkea. En tyrmää niitä muista automerkeistä kun ei ole kokemusta, mutta jos sen veden saisi kiertämään samalla hiljalleen niin asia olisi eri. Periaatehan on sama kun vanhoissa keskuslämmitys kattiloissa mutta vesi ei ilmeisesti kierrä lohkoissa aivan samalla lailla kun putkessa ja pattereissa. Eli koittakeehan katella muös muut jos on lohkolämmitin paikallaan niin toi numero ylös siitä. Mulla on kyllä valmiina suunnitelma väliholkista tuommoiseen bemarin lohkolämmittimeen joka pitäs sorvata jos ei sopivaa lohkolämmitintä muuten löydy. Minä ilmoitan kyllä sen suurin kirjaimin sitten täällä jos jostain satun saamaan Miniin käypäsen lämmittimen ni jos ois apua sitten jollekkin muullekkin.

Link to comment
Share on other sites

Mua kiinostaa ainakin. Vaik en Minillä talvella ajelekaan, ni olis lämppäri hyvä olla, ku talvella käy käyttämässä ja hiukan ajelee parkkihallissa. Ja onhan noita kylmiä aamuja nytkin, ku vielä "pystyy" ajamaan. Kysyin itseasiassa Defan maahantuojalta sopivaa lohkolämppäriä Miniin. Vastaus oli ettei sopivaa ole tuotu virallisen maahantuonnin kautta Pohjoismaihin. :( Voi ku jostain sais lämpimän tallipaikan.

Link to comment
Share on other sites

Mua kiinostaa ainakin. Vaik en Minillä talvella ajelekaan, ni olis lämppäri hyvä olla, ku talvella käy käyttämässä ja hiukan ajelee parkkihallissa. Ja onhan noita kylmiä aamuja nytkin, ku vielä "pystyy" ajamaan. Kysyin itseasiassa Defan maahantuojalta sopivaa lohkolämppäriä Miniin. Vastaus oli ettei sopivaa ole tuotu virallisen maahantuonnin kautta Pohjoismaihin. :( Voi ku jostain sais lämpimän tallipaikan.
Talveksi kannattais mieluiten laittaa koneeseen talvikäyttöön sopivat öljyt. Minin kone lämpenee aika nopsaan ja lämmityslaitteen maksimitehot saavutetaan bensa-autoille tyypilliseen tapaan muutaman kilsan päässä pihasta, vaikka lähtis heti käynnistyksen jälkeen liikkeelle.

 

Lohkolämmittimen käytön syyhän lienee, että lämpimällä koneella saadaan ohjaamon nopeammin lämmitys (jo niiden ekojen parin kilsan ajaksi). Tosin tuon voi kompensoida sisätilan lämmittimellä, jolloin ikkunat on sulat ja autossa on lämmintä jo ennen koneen käynnistystä. Polttoaineen kulutukseen ei lohkolämmittimen käyttäminen tai käyttämättömyys vaikuta omien kokemusteni mukaan. Kovimmilla pakkasilla voi laakerit ja nivelet yms. olla tiukemmat, jolloin rullaus heikompaa. Ja lumisimmilla keleillä ei pääse myöskään rullaamaan, joten sellaisina viikkoina on mennyt hieman enemmän bensaa. Normaalissa arkiajossa vähälumisena aikana, ei kulutus ole talvella noussut omassa käytössäni Minillä.

 

Kaiken lisäksi kylmäkäynnistys ja tyhjäkäynti ensimmäisen minuutin aikana käynnistyksen jälkeen on kaasua käyttämättä epävarmaa, kun on käytetty lohkolämmitintä, joten omassa autossani vempele on ollut turha ja tyhjänpanttina... En keksi mitään syytä pitää laitetta Minissä - jossain isokoneisessa (ja vanhanaikaisessa) autossa ehkä (jenkkiauto?). Mutta niissäkin voi webasto olla parempi ratkaisu.

 

Väitteet, joissa kerrotaan, että kylmäkäynnistys pakkasella kuluttaa moottoria satojen tai jopa tuhannen kilsan edestä ei pidä paikkaansa ainakaan, jos koneessa on sisällä talviöljyt. Jos pitäisi paikkaansa, niin oman Minini kone olisi kulunut tähän mennessä ehkä vähintään 350t kilsan verran...

Link to comment
Share on other sites

Väitteet, joissa kerrotaan, että kylmäkäynnistys pakkasella kuluttaa moottoria satojen tai jopa tuhannen kilsan edestä ei pidä paikkaansa ainakaan, jos koneessa on sisällä talviöljyt. Jos pitäisi paikkaansa, niin oman Minini kone olisi kulunut tähän mennessä ehkä vähintään 350t kilsan verran...

Mitähän noilla muuten on ajeltu noita suurimpia kilometrimääriä tuolla maailmalla onko kellään sattunu silmään netissä tai omakohtasta kokemusta. Tuo Jiikoon Mini taitaa olla n.10 000km enemmän ajettu kun minun. Mulla ei ainakaan tuntus olevan vielä mitään hirveetä hätää että olis kulunu kone ihan loppuun. Mitä nyt tuo kytkimen puolen stefa piti vaihtaa mut se oli pikku juttu. 8) Vaihoin 500km sitten 5w50 Rally Formulat ja näyttäs nyt pysyvän sisällä nekin tuon stefan vaihdon jälkeen. Tallissa puhdas lattia, ei tipan tippaa.

Link to comment
Share on other sites

Mitähän noilla muuten on ajeltu noita suurimpia kilometrimääriä tuolla maailmalla onko kellään sattunu silmään netissä tai omakohtasta kokemusta.
Silloin kun omani ostin 7v sitten, oli mobilessa joku yli 200t ajettu noin 10v ikäinen. Ei ollut edes halvimmasta päästä ikäisistään - ja huoltokirja kunnossa (eli sivut loppuun asti täytetty jo aikaa sitten)... >:D Voi olla, että joku on joskus ko. pelillä ajanut vielä jokusen kilsan vielä päällekin. Eikös autot kestä nykyään sen 300-400t vähintään ajotekniikan puolesta. Pellit saattaa ympäriltä lahota, jos ei tarpeeks nopsaan niitä kilsoja kerrytä tai pitää autoa käyttöautona.
Link to comment
Share on other sites

80-luvun lopulla sai vielä kaupasta lohkolämppäreitä Miniin Defaa/Calixia. Siitä nyt on tosin ihan jumalattomasti aikaa, mutta sellaisista varaosaliikkeistä/huoltamoista, mitkä on toimineet kauan samalla paikalla/omistajilla, voi vielä löytyä. Esim. Helminen Tre:lla?

Kannattaa kysyä myös Maileriin, Allegroon, Metroon sopivia. Voi niillä nimikkeilläkin löytyä vanhoista jemmoista Miniin sopivia?

Muutama vuosi sitten löytyi vielä Huutijärveltä.

En tosin ymmärrä miksi sellaisen laittaisi autoon jolla ei ole aikomusta ajaa talvella kelissä kuin kelissä?

Link to comment
Share on other sites

Vaihoin 500km sitten 5w50 Rally Formulat ja näyttäs nyt pysyvän sisällä nekin tuon stefan vaihdon jälkeen. Tallissa puhdas lattia, ei tipan tippaa.
Hienosti onnistuu kokeneilta öljynvaihto. Meikäläisellä menee hallin lattia öljynvaihdon yhteydessä öljyyn ja konekin on vaihdon jälkeen niin öljyssä ulkoisesti, että ainakin kerran tuli sen takia hylky katastuksessa... C:-) Siksipä annan tuonkin homman mieluiten ammattilaisille, koska omilla taidoilla tulee tehtyä kohtalaisen vakava ympäristörikos.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...