Jump to content

Muiden ottamien kuvien käyttäminen !!!!!


minizz

Recommended Posts

http://www.gronforsracing.fi/app/galler ... 6/limit/30

 

http://www.minizz.1g.fi/lahti%20histori ... _2264.html

 

http://www.minizz.1g.fi/orimattila-rall ... _4551.html

 

On se saatana kumma kun muiden ottamia kuvia tungetaan omille kotisivuille LUPAA KYSYMÄTTÄ !!!!

 

Ei varmasti haittais kyseinen homma jos olisi etukäteen kysytty lupa. Taitaa kyseinen heppu vielä toimia MCFF suurena ylipäällikkönä ja on kyllä aika härskiä toimintaa. Tuskin on kellekkään epäselvää että ei noita ihan ilman lupia julkaista missään.

 

Laki valokuvauksesta

No 35/ 1991

Annettu Helsingissä 11. päivänä tammikuuta 1991

49 a §

Valokuvaajalla on yksinomainen oikeus määrätä valokuvasta, muuttamattomana tai muutettuna:

1) valmistamalla siitä kappaleita; sekä

2) näyttämällä sitä julkisesti.

Oikeus valokuvaan on voimassa, kunnes 50 vuotta on kulunut sen vuoden päättymisestä, jona kuva valmistettiin.

Link to comment
Share on other sites

Onkos sulla ollut ko. henkilöiden lupa ottaa nuo kuvat ja pistää ne nettiin, vieläpä niin että rekisteritunnukset pystyy lukemaan?

 

Julkisella paikalla on lupa kuvata ihan mitä tahansa...Kuvattavilta tarvitsee ainostaan luvan jos kuvaa yksityisalueella tai kuvat ovat myynti/mainoskäyttöön.

Yleinen harhaluulo on ettei rekisteritunnukset saisi kuvissa näkyä mutta tuokin pätee vain suljetuilla/yksityisillä alueilla otetuista kuvista. Rallihan ajettiin yleisillä teillä joissa oli kaikille vapaa pääsy.

 

tuo kannattaa lukasta läpi:  

 

http://www.nikkemedia.fi/ivailu/sivut_e ... ykalat.pdf

Link to comment
Share on other sites

eipä ne ole myyntiä varten otettukkaan..Tuo ettei saisi kuvata vaatii Erikseen kilpailun järjestäjiltä kiellon kuvaamiseen/kuvien jakamiseen.Monissa paikoissa Esim sisäänpääsymaksun/lipun ostamisella hyväksytään sopimus ettei kuvia saa käyttää kuin omaan käyttöön. Nythän näin ei ole.

Rahaa en ole noista rallikuvista ikinä pyytänyt ellei sitä ole vapaaehtoisesti annettu.Eli täysin omaa hupia.

Link to comment
Share on other sites

Enempää hiuksia halkomatta kyseisen henkilön on tuskin ollut tarkoitus oikeuksiasi loukata, eipä varmaan ole asia tullut edes mieleen. Ja henk.koht. olen sitä mieltä että jos joku on kuvannut minun autoani on myös minulla oikeus käyttää niitä kuvia, onhan autoni minun tekemä/synnyttämä teos nykyisessä muodossaan, lainopillisiin asioihin en ota kantaa.

Link to comment
Share on other sites

Sen takia tän topicin alotinkin kun porukka ei tunnu tietävän mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Niinkuin tossa aiemminkin sanoin ettei mua olis pätkääkään haitannut jos olis kysytty etukäteen vaikka sähköpostilla lupa. Niin kaikki muutkin ovat tehneet (kuvia löytyy noin 10 eri rallisivustolta) se kuuluu lähinnä hyviin tapoihin.

 

Sitten on tietty noita jotka sillä koittavat sitä rahaakin tehdä esim: http://www.fotohana.fi/cms/

Link to comment
Share on other sites

Sitten on tietty noita jotka sillä koittavat sitä rahaakin tehdä esim: http://www.fotohana.fi/cms/
Mielenkiintoista, pitäisköhän tuonne ladata omia rallikuvia, kun plugi.fi ei journalistisia kuvia ota vastaan... Hyvällä tuurilla vois muutaman euron kuvilla saada. Toki, ajankohtaisuus ois tärkeetä eli vanhat kuvat ei varmaan käy kaupaksi ja uusia saa vasta ensi talven ralleista...
Link to comment
Share on other sites

Sitten on tietty noita jotka sillä koittavat sitä rahaakin tehdä esim: http://www.fotohana.fi/cms/
Mielenkiintoista, pitäisköhän tuonne ladata omia rallikuvia, kun plugi.fi ei journalistisia kuvia ota vastaan... Hyvällä tuurilla vois muutaman euron kuvilla saada. Toki, ajankohtaisuus ois tärkeetä eli vanhat kuvat ei varmaan käy kaupaksi ja uusia saa vasta ensi talven ralleista...

 

Mahtaako maksaa vaivaa kun näköjään ne kuvat kopioidaan suoraan palvelimelta sen enempää kyselemättä. Kuinkahan isot sanktiot mahtais fotohanalta tulla jos sieltä lainailis parit kuvat omille kotisivuille  ;)

Link to comment
Share on other sites

Mahtaako maksaa vaivaa kun näköjään ne kuvat kopioidaan suoraan palvelimelta sen enempää kyselemättä. Kuinkahan isot sanktiot mahtais fotohanalta tulla jos sieltä lainailis parit kuvat omille kotisivuille  ;)
Ei kai sieltä niitä hires-kuvia sentään imuttamalla saa? Ainakaan ilman firman logoa. plugistakin voi mun ottamat kuvat imuttaa vaikka hiressinä, mutta kuvissa on "kiva" vesileima. No, harrastehan tää on, eikä työ. Yhtään ei oo vielä tilille kilahtanut rahnaa. Jos sais kameran rungon 10 vuodessa vaikka kuvilla maksettua, niin ainakin olis ikaankuin sen verran saanut kuvausharjoitusta, että joidenkin mieleisiä kuvia on saatu aikaan. Eli ois todistanut itselleen, että pystyy ottamaan sellaisia kuvia, jotka ei miellytä itseään vaan jotakuta muuta. ;D plugissa on mun ottamia kuvia yli 1200 kpl. Aihealueet/kohteet ei vaan ole sellaisia, mitkä kiinnostaa ostajia. Mun kuvissa ei ole tunnistettavia ihmisiä tekemässä jotain arkiaskareita tms. vaan esineitä ja maisemia tms. julkisilla paikoilla otettuja kuvia. En rupea mitään kuvaussopimuksia tekemään, kun pitäis varmaan palkkiota maksaa kohteelle vaikka satasia ja kuvia ei ehkä koskaan myydä ja jos joskus vuosien päästä myydään, niin niistä sais sen 10-20[ch8364] per kuva... Jos ois laadukkaita ja asiakkaita kiinnostavia kuvia muutamia tuhansia ladattuna kuvapalveluissa, niin ei välttämättä tarviis muuta tehdäkään kuin ajella Minillä ympäriinsä kuvauskohteita bongailemassa. Mene ja tiedä, miten homma kehittyy vaikkapa seuraavan 5-10 vuoden aikana... :o

 

Aloitukseen sen verran, että kannattaa lupa kysyä kuvien käyttämiseen, jos sitä ei ole muuten jo saanut. Ja ehdottomasti pitäisi kuvan ottajan nimi/tunnettu nimimerkki mainita! Itse olen kyllä tällä foorumilla ainakin jo antanut autojen omistajille kuvien käyttöluvan ja otan autojen kuvat pyydettäessä pois netistä, jos auton omistaja pyytää. Joitakin autojen yksityiskohtakuvia (ja esim. rekkaria ei näy) olen laittanut kuvapalveluun myyntiinkin. Toistaiseksi vain omasta autostani otetut 2 yksityiskohtakuvaa on kelvanneet...

Link to comment
Share on other sites

Mahtaako maksaa vaivaa kun näköjään ne kuvat kopioidaan suoraan palvelimelta sen enempää kyselemättä. Kuinkahan isot sanktiot mahtais fotohanalta tulla jos sieltä lainailis parit kuvat omille kotisivuille  ;)
Ei kai sieltä niitä hires-kuvia sentään imuttamalla saa? Ainakaan ilman firman logoa. plugistakin voi mun ottamat kuvat imuttaa vaikka hiressinä, mutta kuvissa on "kiva" vesileima. No, harrastehan tää on, eikä työ. Yhtään ei oo vielä tilille kilahtanut rahnaa. Jos sais kameran rungon 10 vuodessa vaikka kuvilla maksettua, niin ainakin olis ikaankuin sen verran saanut kuvausharjoitusta, että joidenkin mieleisiä kuvia on saatu aikaan. Eli ois todistanut itselleen, että pystyy ottamaan sellaisia kuvia, jotka ei miellytä itseään vaan jotakuta muuta. ;D plugissa on mun ottamia kuvia yli 1200 kpl. Aihealueet/kohteet ei vaan ole sellaisia, mitkä kiinnostaa ostajia. Mun kuvissa ei ole tunnistettavia ihmisiä tekemässä jotain arkiaskareita tms. vaan esineitä ja maisemia tms. julkisilla paikoilla otettuja kuvia. En rupea mitään kuvaussopimuksia tekemään, kun pitäis varmaan palkkiota maksaa kohteelle vaikka satasia ja kuvia ei ehkä koskaan myydä ja jos joskus vuosien päästä myydään, niin niistä sais sen 10-20 per kuva... Jos ois laadukkaita ja asiakkaita kiinnostavia kuvia muutamia tuhansia ladattuna kuvapalveluissa, niin ei välttämättä tarviis muuta tehdäkään kuin ajella Minillä ympäriinsä kuvauskohteita bongailemassa. Mene ja tiedä, miten homma kehittyy vaikkapa seuraavan 5-10 vuoden aikana... :o

 

Aloitukseen sen verran, että kannattaa lupa kysyä kuvien käyttämiseen, jos sitä ei ole muuten jo saanut. Ja ehdottomasti pitäisi kuvan ottajan nimi/tunnettu nimimerkki mainita! Itse olen kyllä tällä foorumilla ainakin jo antanut autojen omistajille kuvien käyttöluvan ja otan autojen kuvat pyydettäessä pois netistä, jos auton omistaja pyytää. Joitakin autojen yksityiskohtakuvia (ja esim. rekkaria ei näy) olen laittanut kuvapalveluun myyntiinkin. Toistaiseksi vain omasta autostani otetut 2 yksityiskohtakuvaa on kelvanneet...

 

Itellä on n.1100 kuvaa plugissa ja toinen mokoma vastavalossa,cartinassa ja gorillassa. plugista on nyt tullut pari kotiutusta ja noista muista suunnilleen rahassa saman verran..Siihen ettei tarvis muuta tehdä niin vaaditaan aika hyvin tollanen 30-40k hyvää kuvaa ja valikoimaa pitää matkuvasti jalostaa. Esim noi jampat alottivat ihan harraste pohjalta joku aika sitten http://www.rodeo.fi

Noilla rallikuvilla ei tosiaan saa juuri mitään rahassa minkä takia en ole edes viittinyt niitä myydä. Kysyjä saa yleensä ilmatteeks ja monesti  jo kysyessään tarjoavat jotain 5e jos saavat "ison" kuvan

Jos harrastelijapohjalta haluaa rahaa tehdä niin Häät/hautajaiset yms perhejuhlat on oikea suunta  ;)

 

Otetaan pari kuvaajaa lisää ja omat sivustot pystyyn  ;)

Link to comment
Share on other sites

Itellä on n.1100 kuvaa plugissa ja toinen mokoma vastavalossa,cartinassa ja gorillassa. plugista on nyt tullut pari kotiutusta ja noista muista suunnilleen rahassa saman verran..

 

Kiva kuulla, että kotiutuksiakin voi saada... Eka tiedossa muutaman kuvan päästä. :P

 

..Siihen ettei tarvis muuta tehdä niin vaaditaan aika hyvin tollanen 30-40k hyvää kuvaa ...

 

Ja tuohon 30-40k kuvaan räpsiessä jo muutamakin harrastekamera kulahtaa loppuun, vaikka karsintaa ei edes paljon tulisi...

 

Jos harrastelijapohjalta haluaa rahaa tehdä niin Häät/hautajaiset yms perhejuhlat on oikea suunta  ;)

 

Nuo meikäläinen taitaa jatkossakin ottaa ilmatteeks - siis omilta sukulaisilta. Muista en tiedä viitsiikö/uskaltaako ottaa moisia suorituspaineita harteille ainutkertaisten kuvien onnistumisen suhteen. Ehkä joskus...

 

Otetaan pari kuvaajaa lisää ja omat sivustot pystyyn  ;)

 

Ei mikään huono idea. Ns. reilun kaupan kuvapalvelussa jäis yksi välikäsi pois, jolloin hinnat vois olla vieläkin kilpailukykyisemmät. Ja voisihan siellä jotain keikkakuvaustakin tarjota. Toiminimet kaikille kuvaajille? Ja sitten vaan portaali helpottamaan markkinointia. Johan alkaa saada linssihankinnoille euroja...

Link to comment
Share on other sites

Ei mikään huono idea. Ns. reilun kaupan kuvapalvelussa jäis yksi välikäsi pois, jolloin hinnat vois olla vieläkin kilpailukykyisemmät. Ja voisihan siellä jotain keikkakuvaustakin tarjota. Toiminimet kaikille kuvaajille? Ja sitten vaan portaali helpottamaan markkinointia. Johan alkaa saada linssihankinnoille euroja...

 

Kuvaajille toiminimet ja kuvat samalle sivustolle. Multa irtoaa kutakuinkin 2000+ myyntikuvaa helposti alkuun ja koko ajanhan noita tulee lisää. Varmaan jollain 5000 kuvalla pääsee jo jonkin näköseen alkuun, että kehtais sivutki pistää pystyyn.

Link to comment
Share on other sites

Kuvaajille toiminimet ja kuvat samalle sivustolle. Multa irtoaa kutakuinkin 2000+ myyntikuvaa helposti alkuun ja koko ajanhan noita tulee lisää. Varmaan jollain 5000 kuvalla pääsee jo jonkin näköseen alkuun, että kehtais sivutki pistää pystyyn.
Meikäläiselläkin on kai melkein tuon verran terävyydeltään myyntikelpoisia kuvia, kun lasketaan plugiin ladatut ja jotain, mitä en sinne jostain syystä ladannut (tai olen sieltä poistanut). Toki, jos aihealueita rajataan jostain markkinoinnillisista syistä, niin voihan kuvista karsiutua vaikka iso osakin. Samat kuvathan saa olla muuallakin tarjolla, kunhan ei myy ns. yksinoikeudella vaan royalty freenä. Näin olen antanut itselleni käsittää... :-X

 

Pitääpä kattoo jostain, miten se toiminimi hankitaan...

Link to comment
Share on other sites

Kantsii Minizz kirjoittaa sinne sun 1G sivuille että kuvien kopiointi ilman lupaa kielletty tjsp.

Monilla ei varmaan tule mieleenkään ettei niitä kuvia saisi sieltä ottaa.

 

Minulta on tietääkseni aina kysytty lupaa kuvan julkaisuun jos he ovat mielenkiintoisen kuvan bonganneet mun sivuilta, joskus jopa tarjottu rahaa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

 

Siitä sitten vaan patentti- ja rekisterihallitukseen täyttämään kaavakkeet! Ei se vaikeaa ole ja ne saa netistäkin ladattua!

 

Homma käyntiin vaan  8-)

Laitetaan tuo homma käyntiin heinäkuun puolenvälin jälkeen. Haen tuon toiminimen ja sitten voitaneen palaveerailla. Hirveen kallista järjestelmää kuvien myyntiin netissä en haluaisi hankkia. Vois onnistua alussa vaikka ilmatteeks, kun vääntää sivustolle myyntialbumit kullekin aihealueelle sopivasti. Kolumbuksessa on 50 G tilaa, mutta sinnehän ei niitä originaaleja, isoja versioita laiteta, vaan pienet esittelykuvat. Toki, voisihan siellä olla vesileimalliset layouttikuvat myös. Ja mielellään haluaisin, että kuvista myydään myös muita muotoja kuin JPEG. Eli TIFF8, TIFF16, tms. painotaloversioita voisi tarjota myös kuvista, jos asiakas haluaa parhaan mahdollisen laadun omaa käyttöään ajatellen. Siis oikeasti, minä haluan, että kuvistani käytetään parasta versiota ;D
Link to comment
Share on other sites

Älä  jiikoo  anna avaustarjouksena ilmaiseksi kuin muutama ruutu  "tavallisista" kuvista.  Hyvät kuvat menevät kaupaksi, jos  joku sellaisia tarvitsee.

 

Sieltä kesän Hurtigrutenin matkasta Norjan rannikkoa pitkin pohjoisesta etelään ja maita pitkin  Etelä-Norjan ja - Ruotsin  kautta takaisin tulee jiikoolle jo tuo 50 Gt hetkessä täyteen  ;)  pelkillä jpeg-kuvilla.

 

Mahtavalta reissulta  jiikoo saa  mahtavia ja hienoja kuvia myyntiin.

Muista vaan ottaa vähintään 250 gigan ulkoinen kovalevy mukaan läppärin lisävarusteeksi.  :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Älä  jiikoo  anna avaustarjouksena ilmaiseksi kuin muutama ruutu  "tavallisista" kuvista.  Hyvät kuvat menevät kaupaksi, jos  joku sellaisia tarvitsee. ...
Ilmaiseksi ei toki lähde yksikään kuva. Pieniä versioita (864x576 á 50-100 kB) voi olla katsottavissa sivustoilla vaikka kaikista, mutta niihinkään ei julkaisuoikeutta tarvii antaa kellekään...
Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

http://www.nettiauto.com/1983276

 

On näköjään lainattu tämän sivuston kalleriasta kuvia ilmoitukseen.

http://www.mini2-finn.com/albums/lepaa_06/lepaa_15.jpg

http://www.mini2-finn.com/albums/lepaa_06/lepaa_19.jpg

 

Kyllä mun puolesta saa kuvia käyttää. Mutta hyvä tapa olis kysyä lupaa, kun em. kuvaan laitetaan muun sivuston mainos > nettiauto.com

Link to comment
Share on other sites

http://www.nettiauto.com/1983276

 

On näköjään lainattu tämän sivuston kalleriasta kuvia ilmoitukseen.

http://www.mini2-finn.com/albums/lepaa_06/lepaa_15.jpg

http://www.mini2-finn.com/albums/lepaa_06/lepaa_19.jpg

 

Kyllä mun puolesta saa kuvia käyttää. Mutta hyvä tapa olis kysyä lupaa, kun em. kuvaan laitetaan muun sivuston mainos > nettiauto.com

 

Jos olis mun ottamia niin lähtis kyllä. Noihan on tuolla täysin ansaitsemis mielessä.

Link to comment
Share on other sites

Noh .... tännehän tuo kaveri on laittanut myös myynti-ilmoituksen ja nyt voi laittaa palautetta..

Juu ... eihän tää nyt mitään ihmeellistä ole, että alkaa palautteita laittaan.  ;)

 

Laitoin vaan esimerkin, kun on keskustelu aloitettu tästä aiheesta. Oon joskus aiemmin huomannut vastaavaa tämän sivun kalleriasta. Moni varmaan tekee näin ajattelematta asiaa sen enempää ...

 

Mitenkä muuten on foorumeiden suhteen ?

Ihmiset lainaa (linkittää) pilvin pimein kuvia omiin keskusteluihin ... mutta tämmöstä tää internetti on > teki mitä tai tätä aina on jokin pielessä.  ::)

Link to comment
Share on other sites

No näinhän se on.  :(   Ei tässä  kannata itse ainakaan alkaa heitteleen kiviä  8-) 8-) 8-) ..... voi nimittäin vahingossa osua omaan ikkunaan.    :'( :'( :'(

 

 

 

Onhan niitä tullut laitettua  omia ja muiden ottamia kuvia omalle  ja muiden foorumeille  "ystävällisessä"  ja "ei kaupallisessa" mielessä ....

Mitenkäs  se tuo kaupallisuus onkin nyt  sitten taas niin  paha ja syntinen asia  ::) ::) ::)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...