Jump to content

MPI:n CO-arvot korkeat tyhjäkäynnillä


Kati

Recommended Posts

Siitä venttiilistä pitäisi myös kuulua yleensä selkeää naksuttavaa ääntä kun se toimii, Minin venttiiliä en ole päässyt/muistanut kuuntelemaan. Mutta tosiaan koko ajan sen ei kuulu olla auki. Kierroksia kun annat paikoillaan niin silloin sen kuuluu helposti ollakkin auki, koska imusarjan paine on pieni ja kierroksia paljon. Toisaalta harvemmin sitä pidetään kauaa auki kerralla, yksinkertaistetusti sitä "naksutellaan", moottorijarrutuksessakin tulisi helpolla -90kPa paine tankkiin. Minin metallitankkikin voisi mennä lyttyyn, isoista littanoista muovitankeista nyt puhumattakaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Terve vaan ministit!

Herätetääs tämä aihe pitkästä aikaa!

 

Elikkäs MPI minini päästöongelmaa ei ole vieläkään selvitetty mutta hommassa on osittain edistytty.

 

ELi päästöt meni minin seisoessa 6kk perseelleen... ja siitä asti koitettu saada asiaa kuntoon. Tästä siis jo noin 3-4 vuotta. :-D

 

Tähän asti tehtyä (mitä nyt muistan):

-Säädetty venttiilinvälykset

-uusi lambda-anturi

-uusi katalysaattori

-purgevalve tukittu (tuntui olevan kokoajan auki)

 

Katin ja lambdan vaihdon jälkeen tyhjäkäynnillä päästöt ok, mutta 2000 rpm edelleen rikkaalla.

(Ja bensaa menee kokoajan reilusti liikaa)

 

Uudet remontit tälle vuodelle (päästömittaus tällä viikolla)

- jäähd. nesteen lämpöanturi vaihdettu

-Imuilman lämpöanturi vaihdettu

-suuttimet testattu (ei vuotoja) ja o-renkaat vaihdettu

-tsekattu letkuja ilmavuotojen varalta (ei löydetty vuotoja)

 

Raportoin ensi viikosta mikä on päästöjen tilanne tällä hetkellä..

 

Mutta sitten asiaan, huomasin tuossa letkujen vuotoja etsiessä, että venttiilikopan korkki ei ole ilmatiivis.. (Puhalsin savua imusarjaan ja sitä nousi venttiilikopan korkin seasta pihinän saattelemana).

Olen joskus vaihtanut tuon korkin kun vanha oli huonossa kunnossa. Huomasin vasta nyt, että korkkeja on "Vented" ja tiiviitä malleja?!

Luin jostain, että nuo venttiilillä varustetut on vanhempiin mineihin missä ei ole huohotusletkua.. eli moderniin ruiskuminiin pitäisi olla tiivis korkki?

Olenko ymmärtänyt asian oikein, ja 1997 MPIssä pitäisi olla tiivis venakopan korkki?

Imeekö alipaine korkin kautta ilmaa imusarjaan, mikä taasen aiheuttaa mapissa muutoksia mikä taasen rikastaa seosta?

 

Jos tämä kaikki päänvaiva on tästä korkista kiinni niin......!! ;-)

-T

Link to comment
Share on other sites

Terve vaan ministit!

 

Mutta sitten asiaan, huomasin tuossa letkujen vuotoja etsiessä, että venttiilikopan korkki ei ole ilmatiivis.. (Puhalsin savua imusarjaan ja sitä nousi venttiilikopan korkin seasta pihinän saattelemana).

Olen joskus vaihtanut tuon korkin kun vanha oli huonossa kunnossa. Huomasin vasta nyt, että korkkeja on "Vented" ja tiiviitä malleja?!

Luin jostain, että nuo venttiilillä varustetut on vanhempiin mineihin missä ei ole huohotusletkua.. eli moderniin ruiskuminiin pitäisi olla tiivis korkki?

Olenko ymmärtänyt asian oikein, ja 1997 MPIssä pitäisi olla tiivis venakopan korkki?

Imeekö alipaine korkin kautta ilmaa imusarjaan, mikä taasen aiheuttaa mapissa muutoksia mikä taasen rikastaa seosta?

 

Jos tämä kaikki päänvaiva on tästä korkista kiinni niin......!! ;-)

-T

 

Olisko niin että vaikka kuin uus minin moottori olis kyseessä niin kampikammion paine siellä silti on, alipaineetta tuskin. Riippuu tietenkin montako huohotus paikkaa siinä nyt on että tarviiko korkin olla tiivis vai ei. Mpi:stä ei ole kyllä valokuvaa parempaa kokemusta. Ja eihän tuon pitäs seoksiin vaikuttaa mutten kuin sillä että alkaa öljyhöyryt lämmetessään pikkuhiljaa etsimään pakopaikkaa ja jos se männänrenkaiden kohdilta pääsee helpoiten läpi niin sitten ehkä menee seokset ketuilleen. Kokeile seuraavassa päästömittauksessa avata öljyntäyttökorkki ja kato mittaria onko vaikutusta.

Link to comment
Share on other sites

Venakopan korkin kuulunee tosiaan olla huohottamaton aina kun on vähäpäästöinen moottori. Periaatteessa korkista vuotava ilma aiheuttaisi laihan seoksen, mutta kaikki on mahdollista jos se sekoittaa sopivasti käyrästöt.

 

Ennemminkin lähitisin tarkistamaan huohotuksen kuristinta ja siitä imusarjaan menevää letkua. Tuo kuristimien puute aiheuttaisi liiallisen ilman menemisen imusarjaan, elikkä vaikutus on kuin imuvuoto. Kuristin pitää ehdottomasti olla, muuten vetää kampikammioon alipaineen.

post-20-13848035298853_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kiitos vastauksista.

 

Minitronista sanoivat, että kaikki minit huohottavat venakopan korkin kautta. Minisparesissa sitten taas on eri korkit pre 1984 ja post vehkeille... tiivis korkki on näköjään siellä ainakin punainen, ja ventiilillä varustettu musta.

Olen tosiaan korkin vaihtanut mutta aina se on musta ollut joten en tiedä onko ollut samanlainen since day 1.

 

Täytyy tuota kuristinasiaa tutkia, mielestäni ne huohotin letkut menevät ihan suoraan sellaiseen metalliseen kiskoon kiinni. (sama mihin purgevalvelta tulee letku)

Niin ne ovat tosin siinä aina olleet, ja aikaisemmin päästöt ja kulutus ok. Puhalsin savua juuri toiseen huohotinletkuun aikä savua tullut muualta ulos kun venakopan korkin alta kun laitoin käden imusatsin aukon päälle.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Noniin..

 

Päästöt mitattu ja ovat totaalisen persiillään... lambda yrittää korjata muttei säätö riitä.

Koitettiin myös tuota venttiilikoppaa availla ja tukkia muttei vaikuta mitään. Ja siellä kiskossa oli muuten myös se kuristin!

 

Nyt viimeinen oljekorsi on uusi MAP-anturi, koska kaikki muu on jo joko tsekattu tai vaihdettu uuteen. :-D

Pajan pojat olivat melko varmoja, että vian oltava siinä..

 

Jonsei Mapin vaihtokaan auta, täytynee koittaa esim dynamiittia. ;-)

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Lambdoja on erilaisia, muistaakseni MEMSiin ei ihan tuo perusmalli käy vaan piti olla sähköisesti vähän normaalia poikkeeva. Elikkä toimii myös tarvikelambdalla, mutta ei ihan sillä normaalilla tyylillä että katsotaan vain johtojen määrän täsmäävän.

 

Originaalilla meinasinkin vastaavaa kuin tehdas on asentanut, ei ne niitä Roverilla ole tehnyt.

Link to comment
Share on other sites

Tarttee varmaan joskus ihan mitata ton MEMS:n lambdan arvoja, että mitä hittoa siinä on erilaista kuin normaalisti. Monet antureiden myyjienkin sivustot tuntee asian, että MEMS:n anturi ei ole tyypillinen, mutta ei selitetä että miten se sitten eroaa.

 

Onhan mulla ollut jo 3kuukautta autokin mistä mitata lambda, mutta kun noi uudemmat Minit on niin epäluotettavia niin se on vieläkin romuna 2000kilsan päässä :D Jos se ens viikolla tulis kolmannella hakukerralla kotiin asti.

Link to comment
Share on other sites

"mutta kun noi uudemmat Minit on niin epäluotettavia niin se on vieläkin romuna 2000kilsan päässä "

 

No nyt se tuli oikein korkeammin koulutetun insinöörin suusta ;)

Link to comment
Share on other sites

Pakko se vaan on uskoa että huonompia ne on. Ny kun tommoisen ruiskuminin ostin niin kolme kuukautta jo omistettu eikä se vieläkään ole kotipihalla... Vaikka kait joillain on kytkin hajonnut vanhemmista Mineistäkin :D Onneks ees oli halpa. Katotaan miten päästöt siinä sitten osuu, onneksi henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että noi ruiskupelit on mukavempia ja helpompia kuin vanhat väljät kaasarit.

Link to comment
Share on other sites

Meneekö mpi:ssäkin ecuun sellainen ohut ilmaletku ruiskulta? Spi:ssäni koneen vaihdon jälkeen laitoin menemään sen liian läheltä pakosarjaa seurauksella että siihen paloi reikä ja käynti muuttui perin huonoksi... Tuo letku on kuuluisa siitäkin että menee joskus tukkoon, eli jos sen irroittaisit ja puhaltaisit ilmaa läpi, jos ei ole jo tehty.

Link to comment
Share on other sites

Orkkis lambda vaihdettiin muistaakseni kun siitä tarvikelambdasta minua ensin varoiteltiin...

 

Pajan pojat olivat sitä mieltä, että vaikka lambdan ottaisi kokonaan pois ei siltikään pitäisi käydä noin rikkaalla. Bensaakin kuluu yli 10l satasella.

 

MPissä ei mene sitä ohutta letkua, se on SPissä MAP-anturin ilmaletku (siinä mallissa se mappi on ecun kanssa samassa boksissa). Mpi:ssä se on suoraan imusatsin päällä.

 

Katsotaan nyt mitä tapahtuu kun uusi Map saapuu perille. :-)

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Vanha väljä kaasari on helppo uudistaa toimivaksi, varmaksi, halvaksi ja helppohuoltoiseksi, jonka mahdolliset viatkin tyhmempikin tallaaja korjaa tien päällä ja matka jatkuu... ;)

Link to comment
Share on other sites

Sillä perusteella että Saksan motareilla kulutuslukemaksi saatiin 6l/100km, ei taida olla tarvetta antureille. Kaasutin Mini olisi tietenkin mennyt paljon pienemmällä ja olisi ollut helppo huoltaa tien päällä.

 

Kyllähän sen vanhan MAP:nkin olisi voinut mitata ja todentaa onko siinä vika. Olisit vain mitannut jännitelähdön eri paineilla, ja todennut onko se lineaarinen ja oikealla skaalalla. Ihmisen kasaamia, vaatii vaan vähän enempi älyä ja työkaluja kuin SU:n ropaaminen tietty. MEMS:n heikkous kotitalliropaajalle on että ei ole mitään budjettitesteriä (kait?), millä näkisi suoraan ECU:n näkemiä anturiarvoja.

Link to comment
Share on other sites

Jeps sellaista kulutusta omallakin oli todettavissa ennen päästöongelmia..

Ja eihän se mapissakaan se vika ollut. Päästöt totaalisen reisillä kokoajan. Tyhjäkäynnillä co jossain 5% ja hct 400-500.. Lambda kuitenkin 1!

Pajan testeristä löytyi rover mini cooperin mems 2j asetus jolla sai dataa näkyviin. Sieltä näkyi, että tyhjäkäynnillä lambda toimii, mutta heti kaasua painettaessa menee lambdan käyrä viivaksi. Päästöt siis kokoajan kuitenkinnreisillä oli kierroksia tai ei. En tiedä onko uusi kattikin jo palanut kun ei edes tyhjäkäyntipäästöt ole enää ok.

Vikakoodeja oli 4, mapista, iat anturista ja kaksi kaasuläpän asentotunnistimesta. Asentotunnistimen viat olivat jännite liian matala ja jännite liian korkea. Kun nollattiin viat eivät tulleet käytön aikana uudelleen esiin.

Katsottiin kaikki datat läpi muttei sieltä mitään ihmeellistä näkynyt. Kun nosti kaasupolkimen, läpän tunnistin näytti arvoja: kiinni, asento 5 astetta. Ja kulma muuttui sitä mukaa kun poljinta painoi.

 

Katsastusaika oli ja meni joten eikai voi muuta kun pistää mini seisontaan, vittumainen systeemi tuo memssi kun ei sitä kukaan osaa korjata.

Link to comment
Share on other sites

Korjaatkaa jos olen väärässä.. Lueskelin hieman noista päästömittauksista ja mitä ne lukemat siellä mahdollisesti kielii..

 

Eli nyt sekä CO, että HC on pirun korkealla, mutta lambda-arvo on 1.

Tarkoittanee sitä, että palamatonta ja huonosti palanutta bensaa on huuruissa reilusti -> seos rikkaalla, mutta silti laskennallinen lambda-arvo on 1. Eli pääseekö jostain ilmaa pakosarjaan, ennen lambda anturia?

Jos ideaalitilanteessa seos on oikea, ja päästetään pakosarjaan raitista ilmaa, eikö silloin ilman haistaessaan happianturi käske Ecua rikastamaan seosta kunnes sen näkemä "seos" on taas oikea?

 

Minissäni seos nöyttöisi olevan kokoajan sama, vaan valitettavasti aivan helvetisti rikkaalla (CO noin 5% ja HC 400-500ppm)

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäinen asia mikä pitää sisäistää, on että lambda-anturi ei osaa haistella mitään muuta kuin happea. Jos moottori käy riittävän rikkaalla, tulee sieltä pakokaasun mukana myös normaalia enempi happea, mikä aiheuttaa luonnollisesti vieläkin rikkaammalle säädön. Itse jättäisin tässä tapauksessa sen mittarin laskennallisen lambdan ihan omaan arvoonsa, ja mittaisin millaista jäänitetasoa ja taajuutta itse anturilta tulee.

 

Ja kyllä, mikäli pakopuolella on ilmaa pakokaasun sekaan vuotava halkeama ennen lambda-anturia, silloin seosta luonnollisesti rikastetaan ilman todellista tarvetta.

Link to comment
Share on other sites

Kaasua painettaessa sen pitäisikin lopettaa sahaaminen. Jos se lambda sahaa ees taas riittävällä nopeudella, niin se kertoisi siitä että ECU on ihan tyytyväinen seokseen ja jopa osaa säätää sitä mielestään hyväksi. Sanoisin että vikana on väärä lambda, huonot liitokset tai sitten vuoto pakopuolella ennen lambdaa. Sytytyskatkokset yms jutut kyllä kuulisi korvakuulollakin jo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kaikkea sitä nahkahousu tekee, tässä esimerkki siitä että vianhakua välillä estää edellisten patentit. Tuo oma uusi SPi tuntui vetävän heikosti täydellä kaasulla ja sitten rajoitinkin oli 4500rpm uskomattoman mustan pölläytyksen kanssa. Pelkkä viripajan tarran näkeminen vapaastihengittävän auton boksissa sai heti syyttävän sormen sinnepäin, kukaan järkevä paja kun ei tee vapariin softia normaalisti. Kun oli alipaineletkut pintapuolisesti tutkittu niin otin boksin auki, ei herrajumala...

 

En tiedä onko nyt tosiaan mennyt viritys ihan persiilleen ja tekijä ei oo koittanut modausten jälkeen. Lisäksi luulisi että omistaja olisi reklamoinut mikäli viritys oli mielessä. Mutta en keksi miksi tarkoituksella haluttaisiin saada yläpään tehot alas ja rajoitin 4500rpm. Toi modaus on kytketty kampiakselinanturin signaaliin. Nyt tuon poistettua vetää niinkuin todennäköisesti tollaisen vakion kuuluukin, ainakin puhtaasti kulkee eikä ökötellen.

post-20-13848035322499_thumb.jpg

post-20-13848035322778_thumb.jpg

post-20-13848035323605_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...