Jump to content

MPI:n CO-arvot korkeat tyhjäkäynnillä


Kati

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 3 kuukautta myöhemmin...

Päivitystä aiheeseen!

Vein minin pajalle, ecun data näytti kuulemma  täysin normaalilta, ainoastaan imuilman lämpötila-arvo oli kuulemma hieman korkea, ja  sen ei pitäisi vaikuttaa seokseen ainakaan rikastavasti..

Kuitenkin yhtäkkiä tyhjäkäyntipäästöt asettuivatkin kohdalleen! Korotettu käynti on tosin edelleen rikkaalla.... outoa?! Onkohan kyseessä jokin huono kontakti tms. piuhoissa...

Tosiaan katsastuksessa (auton kone kuumana) co jotain 3,5% ja seuraavana päivänä pajalla alle 0,3%!

Link to comment
Share on other sites

Käytin omaani pajalla jossa laittoivat päästöt kohilleen, tai ainakin sain lapun jossa päästöt kohdillaan. Mitään tietoa ei siis ole mitä ne siellä teki, onko päästöt edelleen päin prinkkalaa vai ei. Leiman sain ja se riitti minulle talvella. Sen asian ja monen muun pikku vian otetaan työn alle kunhan saadaan tuo Kupla ajokuntoon. Mini kun jokapäiväisessä ajossa vuoden ympäri niin ei pysty ottaa työn alle ennenkuin toinen auto jolla liikkua.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Päivitystä jälleen aiheeseen!

Sain omankin minin ajoon, mutta tosiaan päästöt korkealla kun kierrokset yli 2000rpm, ja tuossa laskeskelin, että näyttää kuluttavan noin 9litraa satasella!!

Eli tällä hetkellä alle 2k rpm seos on oikea, mutta kun mennään pois lambdan säätöalueelta menee seos rikkaalle.

Osaakos viisaammat arvioida mitkä anturit tulevat peliin kun lambda menee pois käytöstä korkeimmilla kierroksilla? Syyn kovaan kulutukseen ja päästöihin on oltava kaiken järjen mukaan niissä antureissa....

 

Kesän jatkoja!

Link to comment
Share on other sites

Alkuun kannattaa tarkistaa, että liitin on kunnolla kiinni eikä mitään hapettumia näy liittimissä.

 

Täältä löytyy varmaan entuudestaankin tuttua asiaa kytkennöistä jne...

 

http://mini.nicehelp.co.uk/

 

http://homepage.swissonline.ch/TomsSeve ... 2/Map.htm#

 

MAP-anturiin tulee kolme piuhaa ja niistä yhden pitäisi olla maadoitus, yhteen tulee syöttöjännite ehkä jotain n. 5 V? Jäljelle jäävästä kolmannesta piuhasta lähtee eculle tieto imusarjassa vallitsevan alipaineen suuruudesta. Eli sen pitäisi olla pienempi kuin tuo oletettu 5 V(?) mutta sen suuruus on siis riippuvainen alipaineesta. En ole irroittanut ko. MAP-anturia imusarjasta eli olisiko siinä mitään putken tynkää imusarjan puolella johon voisi liittää pienellä mittarilla varustetun alipainepumpun? Tuon eculle menevän jännitteen muutoksen pitäisi kaiken järjen mukaan seurata melko lineaarisesti alipaineen muutosta.

 

On sitten hyvä olla aina extra varovainen kun räplää ecun johtoja ettei vahingossakaan tule sählättyä johtojen kanssa touhutessa saaden aikaan tarpeeton kipinöintiä...ecu ei taatusti tykkää turhista oikosuluista.

Link to comment
Share on other sites

Tuon antamasi linkin mukaan jännite 2 ja 3 pinnin välillä mapissa on noin 0,5V tyhjäkäynnillä ja hana auki noin 4V.

Eli maalaisjärjellä ajatellen vakuumi on suurimmillaan tyhjäkäynnillä ja pienenee kun kaasuläppää avataan ja pääsee ilmaa sisään?!

 

Jokatapauksessa minissäni arvo oli tyhjäkäynnillä noin 1,3V ja 2k kierroksilla se tippui about 0,7Volttiin?! Eli ei kyllä ole edes samoilla hoodeilla tuon ohjeistuksen kanssa!

 

Onko siis mappi aivan sökönä vai onko tuossa linkissä jonkin erilaisen mapin arvot?

Link to comment
Share on other sites

Tuon antamasi linkin mukaan jännite 2 ja 3 pinnin välillä mapissa on noin 0,5V tyhjäkäynnillä ja hana auki noin 4V.

 

Ohje vaikuttaa ihan täysjärkiseltä. Mittasitko myös jännitteen arvon kun kone ei ole käynnissä? MAP:iin vaikuttaa silloin normaali ilmanpaine ja jännitteen pitäisi silloin olla liki tuo 4 V.

 

Yleensä imusarjan alipainetunnistimen toiminta perustuu siihen, että alipaineen kasvaessa sen tunnistimen sisällä olevan sirun (pii-siru?) muoto muuttuu alipaineen vaikutuksesta ja samalla sirun vastusarvo kasvaa. Toisin sanoen jännitteen pitäisi olla pieni tyhjäkäynnillä.

Link to comment
Share on other sites

Jos, eivät sumujen saarella ole kehitelleet jotain spesiaalia MPi Miniä varten niin ei tuo kierroksilla tuleva jännitearvokaan ihan järkevältä vaikuta. Imusarjan painetunnistimen toimimattomuus vaikuttaa päästöihin alussa kuvailemallasi tavalla eli tyhjäkäynnillä ei suurempaa vaikutusta mutta kierroksilla päästöt eivät pysy kurissa. Tämän takia ehdotin MAP:in tarkastelua alkuun...

Link to comment
Share on other sites

Ihan järkeviltä nuo jännitearvot vaikuttavat, imusarjassa on 2000rpm kuormittamattomana isompi alipaine kuin tyhjäkäynnillä jolloin MAPin jännite on pienempi. Noinhan se toimii kaikissa autoissa.

 

Kannattaa tehdä ohivuotomittaus moottoriin, ei mitään harvinaista maailmalta luettujen juttujen mukaan että suht pienilläkin kilometreillä rupeaa venttiilit falskaamaan, ja silloin menee päästöt sekaisin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos tiedosta Mika! Eli back to square 1! Täytynee varmaan kaivaa jostain vakuumipumppu / systeemit ja testata tuo anturi vielä uudelleen...

Auto myös kuluttaa aivan infernaalisesti tällä hetkellä ( 9l / 100km) eli pari litraa enemmän kuin normaalisti, eli kyllä se vähän siltä haiskahtaa, että ruiskusta pursuaa jonkun verran liikaa bensaa kokoajan...

Jos mapin antama arvo on vaikka tuon 20% pielessä, vaikuttaako se kulutukseen samassa suhteessa, eli ruiskusta tulee 20% enemmän lientä, vai onko tuo miten iso osa bensansyötön määrää??

 

Oliko MikaJ sinulla itselläsi mpi? Oletko koskaan mittaillut MAPpia siitä?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sen pitäisi pintakaasulla lambdan korjauskartalla mennä, se kuinka paljon se MEMS-järjestelmässä korjaa väärää seosta on valitettavasti minulle hämärän peitossa. Map-anturi on yleisesti varmatoimisin kaikista ruiskuantureista, ja ihan oikein se sulla näyttäisi toimivan. Seokseen vaikuttavat luonnollisesti kaikki anturit, sitten tietyillä kaasun asennoilla lambdalla korjataan seosta jos ei mennyt anturitietojen mukaan oikein. Hieman hankala löytää riittävän tarkkaa tietoa MEMS:stä, joka olisi välttämätöntä noitten vehkeitten korjaamisessa.

 

On mullakin MPi Mini ja MAP:kin löytyy, valitettavasti vaan ei ole paljon apua siitä koska kyseessä ei ole mikään orkkis pata/ruisku. Mulla jos tulee 4volttia MAP:sta niin silloin imusarjassa olisi ylipainetta reilusti yli 3bar :D

Link to comment
Share on other sites

Niin eikös se lambda tipu pelistä vasta siinä 2000 kierroksen huitteilla?

Tutkin seuraavaksi sitä imuilman lämpötila-anturia josko se toimii oikein... lisäksi täytynee puhdistaa ilmanputsari, vaikken usko, että päästö/kulutusprobleema voisi siitä johtua.

Kinkkistä tämä debuggaus kun periaatteessa kaikki anturit antavat arvoja ja toimivat siten, ettei tule mitään vikakoodeja tms.

Tämä päästöprobleema alkoi pari vuotta sitten kun auto seisoi puolisen vuotta kaverin autotallin pielessä, ensin epäilin kattia ja lambdaa mutta vika ei ollut niissä.

Jostain lueskelin, että tuo imuilman anturi voisi "ruostua" tms jos auto seisoo kosteassa käyttämättömänä, tiedä sitten pitääkö tuo kutinsa?!

Link to comment
Share on other sites

Missä dokumentaatiossa sanotaan että MEMS-järjestelmässä lambda poistuu pelistä 2000rpm? Kuulostaisi todella oudolta, mikään muu tietämäni ruiskujärjestelmä ei moista tee. Lambdakorjaus toimii yleisesti autoissa aina muuten paitsi isommilla vääntömomenteilla, eli lähinnä kun kiihdytetään yli puolella kaasulla.

 

Antureiden tehdasarvot signaalitasoista olisi tärkeä tietää, niiden kanssa sitten voi ruveta mittailemaan ja tutkimaan onko nollapiste vaeltanut anturissa, tai jotain muuta häikkää tullut. Tosiaan valitettavasti MEMS-ruisku ei edusta mitään mullistavaa, jos imuilman lämpötila-anturi näyttää 140astetta ja jäähdytysnesteen -20astetta, ei se siitä mitään hälyttele, säätää vaan noiden suureiden mukaan.

Link to comment
Share on other sites

En ole siis tuosta kahdesta tonnista varma, jostain muistin vain lukeneeni ettei se säätäisi seosta kun matalimmilla kierroksilla....

Sehän tosiaan sotkee soppaa entisestään jos lambda on käytössä koko kierrosalueella. :-D

 

Tässä on varmaan pakko jatkaa vian korjausta niin sanotulla "Texas Shotgun"- menetelmällä eli randomina uutta osaa ja sormet ristiin! :-D

 

Tutkiessani tuota päästöasiaa törmäsin artikkeliin bensahuurujen talteenotto-systeemistä... Ecu avaa koneen ollessa normilämmöillä venttiiliä minkä kautta hiilisäiliöön tallentuneet bensat imaistaan imusarjaan ja poltetaan pois. Ja artikkelia lainaten: One common problem with this system is that the purge valve goes bad and engine vacuum draws fuel directly into the intake system. This enriches the fuel mixture and will foul the spark plugs. Most charcoal canisters have a filter that should be replaced periodically. This system should be checked when fuel mileage drops.

Kaukaa haettua?! Ainakin selvisi mikä senkin säiliön perimmäinen tarkoitus on.. :-D

Link to comment
Share on other sites

Ei ole ollenkaan kaukaa haettua tuo aktiivihiilisäiliön venttiilivika. Ihan testaamisen arvoinen asia on ottaa tuon venttiilin ja imusarjan välillä menevä letku irti, ja tulpata imusarjan pää ettei vedä likaista ilmaa sieltä moottoriin. Mikäli tuo magneettiventtiili on mennyt rikki ja tuo korjaus auttaa, niin rata-autostahan tuon letkun voi jättää ihan ulkoilmaan huohottavaksi, katuautoissahan se ei ole mahdollista koska on laitonta, joskin käytännössä sitä ei pysty katsastuksessa katsomaan ;)

Link to comment
Share on other sites

Noniin tutkiskelin tuota purgevalvea sen verran, että irroitin kanisterista venttiiliin tulevan letkun ja käynnistin auton.

Venttiilin läpi imeytyy kokoajan ilmaa sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksia nostettaessa. Muutaman tonnin kun kierrätti ei meinannut sormea saada enää irti venttiilin päästä.

Tästä rohkenen olettaa, että venttiili on kokoajan auki?!

Mistään en löytänyt tietoa miten ecun pitäisi sitä availla, mutta luulisi nyt sen olevan kiinni kun ilman kuormaa kierrättää konetta?

Link to comment
Share on other sites

Haynesin viimeisimmässä Minin korjausopuksessa on käsitelty tankin käryjen talteenottoa yllättävän laajasti. No, siinä kerrotaan, että ECU ei avaa venttiiä ennenkuin moottorin lämpötila on yli 70 astetta, moottorin käyntinopeuden tulisi ylittää 1500 1/min ja imusarjan absoluuttisen paineen tulisi olla alle 30 kPa. Noilla tiedoilla ECU aukoo ja sulkee venttiiliä. Eli kun kaikki nuo ehdot toteutuu niin sitten sen pitäisi ilmeisesti olla auki?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...