Jump to content

Mpi97

Jäsenet
  • Viestit

    40
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Profile Information

  • Sijainti
    0
  • Interests
    Rock out, with your cock out!

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

Mpi97's Achievements

  1. Ja tietenkin koko taideteos kiinni jollaisaatanan kuumaliimalla! :-)
  2. Ok. Pajalla katsottiin millaista käppyrää lambda piirsi ja kyllä se kuulemma tyhjäkäynnillä toimi juuri niinkuin pitää. Siksakkia sahasi jossain 1v huitteilla muistaakseni. Tosin kun painoi kaasua tuli siksakin sijasta suoraa viivaa näyttöön... -T
  3. Korjaatkaa jos olen väärässä.. Lueskelin hieman noista päästömittauksista ja mitä ne lukemat siellä mahdollisesti kielii.. Eli nyt sekä CO, että HC on pirun korkealla, mutta lambda-arvo on 1. Tarkoittanee sitä, että palamatonta ja huonosti palanutta bensaa on huuruissa reilusti -> seos rikkaalla, mutta silti laskennallinen lambda-arvo on 1. Eli pääseekö jostain ilmaa pakosarjaan, ennen lambda anturia? Jos ideaalitilanteessa seos on oikea, ja päästetään pakosarjaan raitista ilmaa, eikö silloin ilman haistaessaan happianturi käske Ecua rikastamaan seosta kunnes sen näkemä "seos" on taas oikea? Minissäni seos nöyttöisi olevan kokoajan sama, vaan valitettavasti aivan helvetisti rikkaalla (CO noin 5% ja HC 400-500ppm) -T
  4. Jeps sellaista kulutusta omallakin oli todettavissa ennen päästöongelmia.. Ja eihän se mapissakaan se vika ollut. Päästöt totaalisen reisillä kokoajan. Tyhjäkäynnillä co jossain 5% ja hct 400-500.. Lambda kuitenkin 1! Pajan testeristä löytyi rover mini cooperin mems 2j asetus jolla sai dataa näkyviin. Sieltä näkyi, että tyhjäkäynnillä lambda toimii, mutta heti kaasua painettaessa menee lambdan käyrä viivaksi. Päästöt siis kokoajan kuitenkinnreisillä oli kierroksia tai ei. En tiedä onko uusi kattikin jo palanut kun ei edes tyhjäkäyntipäästöt ole enää ok. Vikakoodeja oli 4, mapista, iat anturista ja kaksi kaasuläpän asentotunnistimesta. Asentotunnistimen viat olivat jännite liian matala ja jännite liian korkea. Kun nollattiin viat eivät tulleet käytön aikana uudelleen esiin. Katsottiin kaikki datat läpi muttei sieltä mitään ihmeellistä näkynyt. Kun nosti kaasupolkimen, läpän tunnistin näytti arvoja: kiinni, asento 5 astetta. Ja kulma muuttui sitä mukaa kun poljinta painoi. Katsastusaika oli ja meni joten eikai voi muuta kun pistää mini seisontaan, vittumainen systeemi tuo memssi kun ei sitä kukaan osaa korjata.
  5. Mulla on MikaJ sitten edullisia antureita MPI miniin mikäli tarvetta ilmenee... tunnin päästä selviää onko myös MAP myynnissä. :-D -T
  6. Orkkis lambda vaihdettiin muistaakseni kun siitä tarvikelambdasta minua ensin varoiteltiin... Pajan pojat olivat sitä mieltä, että vaikka lambdan ottaisi kokonaan pois ei siltikään pitäisi käydä noin rikkaalla. Bensaakin kuluu yli 10l satasella. MPissä ei mene sitä ohutta letkua, se on SPissä MAP-anturin ilmaletku (siinä mallissa se mappi on ecun kanssa samassa boksissa). Mpi:ssä se on suoraan imusatsin päällä. Katsotaan nyt mitä tapahtuu kun uusi Map saapuu perille. :-) -T
  7. Noniin.. Päästöt mitattu ja ovat totaalisen persiillään... lambda yrittää korjata muttei säätö riitä. Koitettiin myös tuota venttiilikoppaa availla ja tukkia muttei vaikuta mitään. Ja siellä kiskossa oli muuten myös se kuristin! Nyt viimeinen oljekorsi on uusi MAP-anturi, koska kaikki muu on jo joko tsekattu tai vaihdettu uuteen. :-D Pajan pojat olivat melko varmoja, että vian oltava siinä.. Jonsei Mapin vaihtokaan auta, täytynee koittaa esim dynamiittia. ;-) -T
  8. Hei! Kiitos vastauksista. Minitronista sanoivat, että kaikki minit huohottavat venakopan korkin kautta. Minisparesissa sitten taas on eri korkit pre 1984 ja post vehkeille... tiivis korkki on näköjään siellä ainakin punainen, ja ventiilillä varustettu musta. Olen tosiaan korkin vaihtanut mutta aina se on musta ollut joten en tiedä onko ollut samanlainen since day 1. Täytyy tuota kuristinasiaa tutkia, mielestäni ne huohotin letkut menevät ihan suoraan sellaiseen metalliseen kiskoon kiinni. (sama mihin purgevalvelta tulee letku) Niin ne ovat tosin siinä aina olleet, ja aikaisemmin päästöt ja kulutus ok. Puhalsin savua juuri toiseen huohotinletkuun aikä savua tullut muualta ulos kun venakopan korkin alta kun laitoin käden imusatsin aukon päälle. -T
  9. Terve vaan ministit! Herätetääs tämä aihe pitkästä aikaa! Elikkäs MPI minini päästöongelmaa ei ole vieläkään selvitetty mutta hommassa on osittain edistytty. ELi päästöt meni minin seisoessa 6kk perseelleen... ja siitä asti koitettu saada asiaa kuntoon. Tästä siis jo noin 3-4 vuotta. :-D Tähän asti tehtyä (mitä nyt muistan): -Säädetty venttiilinvälykset -uusi lambda-anturi -uusi katalysaattori -purgevalve tukittu (tuntui olevan kokoajan auki) Katin ja lambdan vaihdon jälkeen tyhjäkäynnillä päästöt ok, mutta 2000 rpm edelleen rikkaalla. (Ja bensaa menee kokoajan reilusti liikaa) Uudet remontit tälle vuodelle (päästömittaus tällä viikolla) - jäähd. nesteen lämpöanturi vaihdettu -Imuilman lämpöanturi vaihdettu -suuttimet testattu (ei vuotoja) ja o-renkaat vaihdettu -tsekattu letkuja ilmavuotojen varalta (ei löydetty vuotoja) Raportoin ensi viikosta mikä on päästöjen tilanne tällä hetkellä.. Mutta sitten asiaan, huomasin tuossa letkujen vuotoja etsiessä, että venttiilikopan korkki ei ole ilmatiivis.. (Puhalsin savua imusarjaan ja sitä nousi venttiilikopan korkin seasta pihinän saattelemana). Olen joskus vaihtanut tuon korkin kun vanha oli huonossa kunnossa. Huomasin vasta nyt, että korkkeja on "Vented" ja tiiviitä malleja?! Luin jostain, että nuo venttiilillä varustetut on vanhempiin mineihin missä ei ole huohotusletkua.. eli moderniin ruiskuminiin pitäisi olla tiivis korkki? Olenko ymmärtänyt asian oikein, ja 1997 MPIssä pitäisi olla tiivis venakopan korkki? Imeekö alipaine korkin kautta ilmaa imusarjaan, mikä taasen aiheuttaa mapissa muutoksia mikä taasen rikastaa seosta? Jos tämä kaikki päänvaiva on tästä korkista kiinni niin......!! ;-) -T
  10. Noniin tutkiskelin tuota purgevalvea sen verran, että irroitin kanisterista venttiiliin tulevan letkun ja käynnistin auton. Venttiilin läpi imeytyy kokoajan ilmaa sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksia nostettaessa. Muutaman tonnin kun kierrätti ei meinannut sormea saada enää irti venttiilin päästä. Tästä rohkenen olettaa, että venttiili on kokoajan auki?! Mistään en löytänyt tietoa miten ecun pitäisi sitä availla, mutta luulisi nyt sen olevan kiinni kun ilman kuormaa kierrättää konetta?
  11. Jees täytynee testata tuo venttiili! Sen verran tuossa jo tankatessa totesin, että ainakin bensatankin vakuumi on kadonnut jonnekin, tiedä sitten falskaako tankki huuruja takakonttiin vai konehuoneen puolelle hiilikanisterin kautta...
  12. En ole siis tuosta kahdesta tonnista varma, jostain muistin vain lukeneeni ettei se säätäisi seosta kun matalimmilla kierroksilla.... Sehän tosiaan sotkee soppaa entisestään jos lambda on käytössä koko kierrosalueella. :-D Tässä on varmaan pakko jatkaa vian korjausta niin sanotulla "Texas Shotgun"- menetelmällä eli randomina uutta osaa ja sormet ristiin! :-D Tutkiessani tuota päästöasiaa törmäsin artikkeliin bensahuurujen talteenotto-systeemistä... Ecu avaa koneen ollessa normilämmöillä venttiiliä minkä kautta hiilisäiliöön tallentuneet bensat imaistaan imusarjaan ja poltetaan pois. Ja artikkelia lainaten: One common problem with this system is that the purge valve goes bad and engine vacuum draws fuel directly into the intake system. This enriches the fuel mixture and will foul the spark plugs. Most charcoal canisters have a filter that should be replaced periodically. This system should be checked when fuel mileage drops. Kaukaa haettua?! Ainakin selvisi mikä senkin säiliön perimmäinen tarkoitus on.. :-D
  13. Niin eikös se lambda tipu pelistä vasta siinä 2000 kierroksen huitteilla? Tutkin seuraavaksi sitä imuilman lämpötila-anturia josko se toimii oikein... lisäksi täytynee puhdistaa ilmanputsari, vaikken usko, että päästö/kulutusprobleema voisi siitä johtua. Kinkkistä tämä debuggaus kun periaatteessa kaikki anturit antavat arvoja ja toimivat siten, ettei tule mitään vikakoodeja tms. Tämä päästöprobleema alkoi pari vuotta sitten kun auto seisoi puolisen vuotta kaverin autotallin pielessä, ensin epäilin kattia ja lambdaa mutta vika ei ollut niissä. Jostain lueskelin, että tuo imuilman anturi voisi "ruostua" tms jos auto seisoo kosteassa käyttämättömänä, tiedä sitten pitääkö tuo kutinsa?!
  14. Kiitos tiedosta Mika! Eli back to square 1! Täytynee varmaan kaivaa jostain vakuumipumppu / systeemit ja testata tuo anturi vielä uudelleen... Auto myös kuluttaa aivan infernaalisesti tällä hetkellä ( 9l / 100km) eli pari litraa enemmän kuin normaalisti, eli kyllä se vähän siltä haiskahtaa, että ruiskusta pursuaa jonkun verran liikaa bensaa kokoajan... Jos mapin antama arvo on vaikka tuon 20% pielessä, vaikuttaako se kulutukseen samassa suhteessa, eli ruiskusta tulee 20% enemmän lientä, vai onko tuo miten iso osa bensansyötön määrää?? Oliko MikaJ sinulla itselläsi mpi? Oletko koskaan mittaillut MAPpia siitä?
  15. Jeps se oli about 4,7V. Eli kone sammuksissa 4,7V, tyhjällä 1,3V ja 2k 0,7V.
×
×
  • Luo uusi...