Jump to content

Jäähdytinneste


artwave

Recommended Posts

Jäähdytinnesteen vajuminenkin lienee cooper ässän "ominaisuus". Onhan jäähdytysnesteen paisuntasäiliö kätevästi heti 800+ asteisen turbon kyljessä. Ei siis ihme että sitä haihtuu taivaan tuuliin.

 

Sellaista tämä elämä pikkuautojen kanssa on...

Link to comment
Share on other sites

Nesteen taso on päässyt alle MINImin, osaako kukaan sanoa mistä ja mitä nestettä kannattaa lisätä.

 

Minissä on vihreät nesteet tehtaalta tullessa ja samaa laittoivat huollossa. Itse olen lisäillyt korrekin sinistä coolant nestettä ja puolet vettä. Näitä kahta tyyppiä voi sekoittaa. Elä vaan käytä punaista nestettä, se on eri autoihin se ...

 

korrek_jaanesto.jpg

Link to comment
Share on other sites

2002-2006 malleissa ainakin neuvotaan käyttämään punaista nestettä. Uudemmista en tiedä. Voi olla että väri on vaihtunut moottorin vaihdon myötä.

 

Itse kysyin Laakkosen bmw-mini huoltoneuvojalta tästä ja sain tiedon että vihreetä on. Tämän totesin myös II-huollon jälkeen, kun säiliöön kurkkasin. Oma autoni on v. 2004 mallia ...

Link to comment
Share on other sites

Ei oikeen missään uudemmassa autossa enää ole lämpömittaria. Älkää antako hämätä itseänne vaikka sen näköinen mittari uudemman auton mittaristosta löytyisi, harvemmin se näyttää moottorin lämpötilaa. Siinä näytetään sitä mitä halutaan, mittari voi pysyä samassa kohdassa, mutta moottori voi oikeasti olla mitä vaan 50-100astetta.

Link to comment
Share on other sites

Moottorin lämpötilamittarin saa marmoritiskiltä hintaan 230€ asennettuna. 350€ asennettuna saa kaksi mittaria. Vaihtoehtoja on tuo lämpötila, suhteellinen vääntömomentti (ahtopainemittari se oikeasti on) ja g-voimamittari.

Link to comment
Share on other sites

Vaikuttaa siltä ettei väri välttämättä määrää mitä ainetta se on. Huoltokirjassa lukee vain että jäähdytysnesteen pitäisi olla etyleeniglykoli pohjaista. Hain kaupasta punaista nestettä, jossa olivat nuo kyseiset taikasanat.

 

Jäähdytysnesteen lämpötilan saa näkymään kilometrimittarin tilalle ihan vakiona naputtelemalla vähän resettinappia, mutta se pitää tehdä joka kerta eli siitä on lähinnä iloa seuraamaan, että termostaatti ja tuuletin toimivat oikeissa lämpötiloissa.

 

The information displays in place of your mileometer, so you DO NOT have to have the MINI OBC/Trip Computer option to see this.

A complete list of functions is below, this example is how to get into the menu number '7'.

   1. With the key in the ignition, but in the off position, press and hold down the odometer reset button, while holding the button down, switch the key in the ignition to position 1.
   2. The screen will say 'Test' and a number.
   3. Scroll through, (pressing reset button) through to test 19 and wait a moment.
   4. Wait and the message will say "log i-off" then "log i-on" and back to "log i-off" again. When "log i-off" appears, press again. You are now in the system. (Woooo)
   5. You can (if you wish) start the ignition any time from now.
   6. Scroll through to test 7.0 (or whichever from the list below) and wait a moment, after a pause you will enter the test 7.* range of information.
   7. You can scroll through now (7.1,7.2,7.3 etc.) using the reset button.
   8. You can exit each menu by pressing, holding for a few seconds, then releasing the reset button.
   9. To leave the system scroll to 19 and leave it for a few moments.
      Switching off the ignition also exits the system.

Test:

1.0 Chassis number
1.1 Kilometer count
1.2 Parts number
1.3 Coding-, Diagnostic- and Bus-index
1.4 Production Date (Calender week/year)
1.5 Hard- and Software status
1.6 Injectorstatus, Cylinder count, Engine factor.

2.0 Combisystem Test

3.0 Service intervall counter

4.0 Actual fuel consumption in l/100km. eg.0154 = 15,4 liters/100kms.
4.1 Consumption in liters/100kms.

5.0 Distance consumption in l/100kms.
5.1 Actual rest distance with available fuel in Kms.

6.0 Actual amount of fuel in tank. eg. 123321 =12,3liters left 32,1 liters right
6.1 Total amount of fuel in tank.
6.2 Show value of Fuel guage. 1= both senders OK, 2= sender failure, 3=ti signal unplausible (no reading)

7.0 Actual coolant temp.
7.1 Actual outside temp.
7.2 Actual engine revs.
7.3 Actual speed

8.0 Hexadecimal readings of menu 7.0 to 7.3

9.0 Actual on board voltage (Battery)

10.0 Land codes

11.0 Unit codes

12.0 No funktion

13.0 Gong test

14.0 - 14.4 On board diagnostic codes. eg 000000 = no failures

15.0 - 18.0 No funktion

19.0 On/Off for Test menu.

20.0 Correction factor for Fuel consumption
Formula for correction:
Shown consumption x 1000 / user defined consumption
Push the trip reset button to begin the correction. Numbers count up from 0-9, when correct number shows push trip reset button.

20.1 Sets 10ths. for consumption factor
20.2 Sets 100ths. and 1000ths. for consumption factor
20.3 Saves the new consumption factor and shows new value

21.0 Software reset. (Same as disconnecting battery)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...