Jump to content

Talvi ja neliveto


mason

Recommended Posts

Itsellä tulee nyt kolmas talvi nelikon kanssa, ja täytyy sanoa että en voisi kuvitella koskaan ajavani enää talvisaikaan millään vajaavetoisella autolla. Mukavuus ihan omaa luokkaansa, ei tarvitse koskaan miettiä että mahtaako sitä päästä johonkin perille, tai liikkeelle jostain pihamäestä. Suuntavakavuus loskassa on myös aivan eri kuin vastaavassa mallissa mikä ontuu raapien vain eturenkailla.

 

Eikä vähiten hauskuudenkin takia tuollainen tehokas neliveto ole mukava talvella, vaikka järkisyillähän niitä autoja aina ostetaan ;)

Link to comment
Share on other sites

Jaa. Jos talvinopeusrajoitukset olis kesänopeudet tuplattuna, niin ehkä sitten tekis jotain nelivedolla. Tosin, eihän ne Espoossa auraa lumia, joten muutamana päivänä auto jää pihaan. Kesällä ois korkeasta maavarasta (nelivedolla tai ilman) tosi paljon hyötyä Espoon taajamissa, jonne on @£§# istutettu  >:( töyssyjä. Jos ois isolla maavaralla varustettu peli ja korkeaprofiiliset renkaat, niin voisi ajaa töyssyjen kohdalta EDES sitä nopeutta, mitä ko. tiellä on tarkoitettu. Töyssyjenkin takia uskoisin city-maastureiden olevan kohtuu suosittuja kaupungeissa. Mulle se ois nro1 syy, jos sellaista harkitsisin. Muutama muukin hyvä syy ois (neliveto, tilaa, näkyvyys,...), mutta autoilla on niin paljon erilaisia ja ristikkäisiä kriteeeitä, joten on vaikea sanoa mikä on ns. paras. On järkisyitäkin, jotka menevät ristiin. Itse en maksaisi kovinkaan paljoa autosta, joka olisi liian tavallinen ulkonäöltään. Taksin ja linja-auton saa halvemmalla. Poikkeavan ulkonäön saa - onneksi - yleensä samaan hintaan kuin tavallisen. Autoa voi tuunata erilaiseksi tms. Tai hankkii vähemmän suositun.

 

Mutta neliveto siis, jos mulla ois mökki jossain metsäajotien varressa ja kävisin siellä jatkuvasti. Tai jos ajaisin rallia (Imprezza). En halua, että talviajaminen on liian helppoa, vaan haluan tietää, miten liukasta oikeasti on. Haluan keskittyä ajamiseen. En halua auton olevan olohuone tms. rentouttava&unettava paikka. En tarvitse nelivetoista sitä varten, että jos satun ajamaan ojan puolelle, niin auton saa sieltä ojasta mahdollisesti ilman hinuria pois...

 

Neliveto ei saa autoa pysähtymään nopeammin jarrutuksessa, eikä renkaat pidä nelivedon alla muutenkaan sen paremmin. Nelivetoluisussa tietysti voi ajaa kovempaa nelivetoisella, mutta vajaavetoisellakin voisi ajaa reilua ylinopeutta kaikilla rajoituksilla suunnilleen kelissä kuin kelissä ja vaikka talvella ois kesärajoitukset. Ja rajoitusten mukainen tai muuten sujuva ajaminen ei ole vaikeaa vajaavetoisella.

 

Mutta toisaalta, aika monet tarvitsisivat nelivetoja, jotta liikenne sujuisi paremmin. Eli en niitä vastustakaan. Mulle vaan ei sellainen auto sovi, joka ei kerro jo kotipihassa, miten liukasta on. Saattaisi mennä jo ekassa risteyksessä jarrutus pitkäksi ilman ko. informaatiota. Eikä muuallakaan menisi sen paremmin. Liian helppo on mulle liian vaikea.

 

Mun listoilla maailman paras auto on tällähetkellä keskimoottorinen ja takavetoinen, koska formuloissa ei muunlaisia säännöissä sallita. F1:llä ei tietenkään paljoa talvella tee, mutta ei se mun mielestä muuta sitä tosiasiaa, etteikö kyseessä ois maailman paras auto. Olisin itse valmis ajamaan taksilla kaikki sellaiset ajot, joihin formula-auto ei sovellu, jos mulla ois kyseisenlainen auto käytettävissä kokoajan. Ymmärrän toki senkin mielipiteen, että omistetaan mieluummin auto, jolla voi ajaa melkein kaikki ajot. Onhan se näppärämpää. Ja saattaapa ko. henkilöt olla sellaisia, etteivät edes haluaisi kokeilla sporttiautoa.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä nelivetoinen olisi ihan mukava liukkailla keleillä. Eilenkin kun töistä lähti kotia kohti sai Golfilla ajaessa muistaa miksi autossa on ylipäätänsä käsijarru ja miksi vasemman jalan saa jarrupolkimelle. Puhumattakaan siitä että sutimatta liikkelle lähteminen on turha toivo riittävällä väännöllä varustetussa autossa. Vaikka vetävillä pyörilläl on runsaasti painoa.

 

Mitään maastureita en hyväksy muutakuin maastossa. Niillä nyt on omat ongelmansa liukkalla. Sähköiset apuvälineet eivät tee autuaaksi olen nähnyt armeijassa transitin joka eteni takaperin nastarenkailla jäisessä mäessä kaasupohjassa kun luistonesto ei sallinut sutia mäkeä ylös. Saman mäen ajoin kevyesti neliveto maastokuorma autolla juuri ylös ilman nastoja tai ketjuja.

 

Tärkein ominaisuus mitä neliveto autossa olisi on kuitenkin suuntavakaavuus liukkaalla. Se kun olisi aivan ylivoimasesti mukavinta ettei tarvitse pelätä olevansa poikittain kaistanvaihdon yhteydessä kelin ollessa huono. Varsinkin se oli ehkä minillä talvisin ajaessa pahin ongelma auton ollessa liian kapea uriin ja kevyt loskaan. Muutenkin neliveto auto harvemmin lukitsee pyöriä liukkaalla moottorijarrutuksessa yms.

 

Ja ei se taksilla ajaminen tee autuaaksi kaverikin pari talvea sitten meni kaveri taksilla espoon keskuksesta kauklahteen matkaa n.5 km ja joutui käyttämään kahta taksia ja kävelemään loppumatkan kun kummatkin vajaaveto taksit päätyivät ojanpohjalle pääkallokelissä.

 

Hidastus töysyjenkö takia sportspack minit on niin korkeita vakiona vai maasto-ominaisuuksien takia ;D

Link to comment
Share on other sites

Onhan noita nelikoita tullut kokeiltua niin talvella kuin kesällä. Mä vaan pääsisin hengestäni Imprezan kanssa, pari vuotta sitten olikin aika lähellä kun ei ole pidempiaikaisempaa kokemusta nelikolla ajosta. Se suorastaan yllyttää kokeilemaan nelipyöräluistoa joka mutkassa. Touaregin kyllä huolisin, sillä ajellaan sivistyneesti. Neliveto on kai ihan kätevä juttu, ei sitä tarvitse, mutta helpommalla pääsee jos sellainen on. Vähän kuin vaikka vedenkeitin tai mikroaaltouuni. Kyllähän tällaisella kelillä mielummin ajelisi millä tahansa autolla (MINI seisoo jossain tuolla 20cm hangessa kesärenkaissa, talvirenkaat 150km päässä...) kuin kävelisi tuolla räntäloskapaskasohjossa, hyi helvata...  :-/ Onneksi sentään hiihtokelit lähestyy,  edes jotain positiivista tässä...

Link to comment
Share on other sites

Hidastus töysyjenkö takia sportspack minit on niin korkeita vakiona vai maasto-ominaisuuksien takia ;D
Jep, laskea kai pitäisi, mutta vasta kesäksi. ;D Eilenkin ryysti pohjapanssari ja pakoputki vähän väliä sohjoon uutta uraa ja muulloinki usein jurskahtelee töyssyissä pohja maihin, vaikka ajaisi 20 km/h töyssyyn 30-40 rajoituksella. Töyssyihinhän pitäisi pystyä ajamaan rajoitusten mukaista vauhtia, mutta on muutamat tehty PIKKUISEN liian jyrkiksi >:( :'( Ja näinpä tuo pohjapanssari on todella hyödyllinen kulutustatavara mulla. Kuvassa on siis vakion maavara, kun pohjapanssari asennettu.  Paljonko/vähänkö MINIn maavara on vakiona? ;D
Link to comment
Share on other sites

Hidastus töysyjenkö takia sportspack minit on niin korkeita vakiona vai maasto-ominaisuuksien takia ;D
Töyssyihinhän pitäisi pystyä ajamaan rajoitusten mukaista vauhtia, mutta on muutamat tehty PIKKUISEN liian jyrkiksi >:( :'( Ja näinpä tuo pohjapanssari on todella hyödyllinen kulutustatavara mulla.

 

Menee taas vähän aiheen ohi mutta jos onnistut autoas rikkomaan siihen töyssyyn sallittua vauhtia niin kannattaa valittaa kaupungille/vastuulliselle taholle. 8cm tulisi muistaakseni olla autoissa tuo minimi maavara ja kannattaa pitää huoli että sen verran löytyy jos valittaa.

Kaveri rikkoi omasta cossu escosta öljypohjan/putkiston sun muuta sälää ja valitti tietysti kaupungille..Auto laitettiin kuntoon pajalla ja töyssyistä on sen jälkeen höylätty siivu pois. Ei kuulemma ollut edes ainoa tapaus. Tämä sattui vantaalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Menee taas vähän aiheen ohi mutta jos onnistut autoas rikkomaan siihen töyssyyn sallittua vauhtia niin kannattaa valittaa kaupungille/vastuulliselle taholle. 8cm tulisi muistaakseni olla autoissa tuo minimi maavara ja kannattaa pitää huoli että sen verran löytyy jos valittaa. ...
Tänään jurskahteli tosi pahalla äänellä 3-4 kertaa töyssyihin sun muihin kuoppiin ja epätasaisuuksiin. Eli vähintään pohjapanssari kuluu, mutta oletettavasti pohja, pakoputki ja ehkä vaihdelaatikkokin saa näissä korahduksissa siipeensä. Ja vauhtia siis tarttee olla kävelyvauhdin verran ta saattaa tulla töksähtävä pysähdys, kun pohja jysähtää tonttiin :'( Näkeekö auto edes kevättä, jos tiet on tämmösiä koko talven? On pakko vetää renkaisiin paineet ihan maksimiin (nyt on aika pehmeät) - mitä se sitten onkaan? Pystyisköhän jollain 2.3 - 2.5 barin paineilla vielä ajamaan...
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...