Jump to content

Re: gti magazinessa koeajossa minin checkmate


minizz

Recommended Posts

Kyllähän Sport Rellut on oikeasti hyviä autoja. Itse asiassa, jos Evo-lehteä on uskominen, parempia kuin Minit ;) Kaikkien aikojen etuvedot -jutussa pari numeroa sitten kärkikolmikko oli seuraava: 1. Integra Type-R 2. Clio Trophy (= edellinen Clio Sport) 3. Works GP. Tosin uusimmassa numerossa uusi Cooper S "voitti" vertailussa Renault 197 Sport Clion. Mutta edelleen taitaa olla Evon autorankingissa Works paras hot hatch. Mulla oli tänä vuonna vähän aikaa 2002 Clio 1.4, monta kertaa kävi mielessä että jos Minin ja tän pystyisi yhdistämään niin aivan loistava auto olisi.. 2003 tai 2004 Clio Sportin saisi veroineen n.20k... ;) Mutta totta että siitä puuttuu se jokin mikä Minissä on :)

Link to comment
Share on other sites

... Mulla oli tänä vuonna vähän aikaa 2002 Clio 1.4, monta kertaa kävi mielessä että jos Minin ja tän pystyisi yhdistämään niin aivan loistava auto olisi.. 2003 tai 2004 Clio Sportin saisi veroineen n.20k... ;) Mutta totta että siitä puuttuu se jokin mikä Minissä on :)
Mut,... Tosta Cliosta ei puuttuis kyllä mitään. Tai, ehkä joidenkin mielestä puuttuis etenemiskyky & ajamisen helppous (talvi/sade/kesä/valitse :o)kelillä. Vaikeampi on vm. 2001, vuonna 2003 tuli korjattu versio, joka lienee hallittavissa (tuossa linkin artikkelissa oli juttu parannetusta painoksesta). Ja mun mielestä puuttuis edullinen hinta :P...
Link to comment
Share on other sites

... Mulla oli tänä vuonna vähän aikaa 2002 Clio 1.4, monta kertaa kävi mielessä että jos Minin ja tän pystyisi yhdistämään niin aivan loistava auto olisi.. 2003 tai 2004 Clio Sportin saisi veroineen n.20k... ;) Mutta totta että siitä puuttuu se jokin mikä Minissä on :)
Mut,... Tosta Cliosta ei puuttuis kyllä mitään. Tai, ehkä joidenkin mielestä puuttuis etenemiskyky & ajamisen helppous (talvi/sade/kesä/valitse :o)kelillä. Ja mun mielestä puuttuis edullinen hinta :P...

 

Toi V6 clion kylmät tyypit pääsin ottaa joskus muinoin liikkeessä ... en uskaltanut kysyä koeajoa. Se on niin heikko luonne meikäläisellä, olis voinut iskee kuumeen päälle. Mulla oli vaihtoehtona clio sport vuonna -01, mutta silloin päädyin pösön 206.een.

 

Noihin vertailuihin suhtaudun varauksella, mielummin annan tunteen viedä.  ;)

GTI-lehteä ole lukenut yhden numeron ... semmonen tuli yks kpl kotia kerran ilmaiseksi. En oikeen osaa siitä sanoa juuta-jaata, mutta artikkeliosiolle kopion yhden ässän jutun siitä.

Link to comment
Share on other sites

Itse on tullut oltua niin saksa-auto-miestä aina, että piristävä poikkeus oli ajella Cliollakin jonkin aikaa... :) Vioista en tiedä mitään, varmaan vähän yksilökohtaista.

 

Clio V6 on tosiaan takavetoinen ja kone takana, eikä se nyt niin paljon nopeampi "tavalliseen" 2.0 Sportiin nähden ole :) Mut onhan se erikoinen... Ja leeeeeveä... Kylmät tyypit kanssa otin joskus.

Heppu: Tollanen sopivasti sisäänajettu V6 olis muuten just sen verran mitä Worksin myynnistä saisit ;) (jos Saksasta noutaisi).

 

Yllättävän hyviä autoja nuo Sport Rellut ajettavuudeltaan on, jotenkin letkeämpiä pyöritellä kuin Mini, kevyemmän oloisia... Paskin ajokokemus mulla on muuten myös Rellusta, nimittäin 2003 Megane, ihan hirveä auto, ei mitään tuntoa ohjauksessa... Ja muovinen. Tän vuoden Megane Sportin koeajoin ja se on aivan erilainen, pitäis myydä melkein eri merkkinä koko auto...

 

GTI on todellakin aivan järkyttävä lehti, mutta ei kai ne tekijätkään ota sitä tosissaan...

Link to comment
Share on other sites

Clio V6 on tosiaan takavetoinen ja kone takana, eikä se nyt niin paljon nopeampi "tavalliseen" 2.0 Sportiin nähden ole :) Mut onhan se erikoinen... Ja leeeeeveä... Kylmät tyypit kanssa otin joskus.
Nopeus ei varmaan ratkaise kaikkea. Toisaalta, taitaa se alle 6 sekunnin mennä sataseen ja mitenkähän iso ero onkaan 100-200 välisellä kiihtyvyydellä? Jos ja jos Cliossa oiskin 2 litrainen turbo ja neliveto, niin ois kai se nopsa. Tuo v6 on aika painava auto, joten eihän se oikein liikahda noinkaan tehokkaalla ja isolla koneella sitten sen paremmin. 0-100 menee samoihin kuin Opel Speedster 2.2 litraisella 147 hevoisen voimin. Topgearin testiradalla tuo vuoden 2003 malli on mennyt ihan nopsaan, tosin ajaneet kovalla sateella, joten tasaveroista tulosta kuivalla kelillä ajettuna ei ole tiedossa. Arviolta kuitenkin Opel Speedsterin turbon kanssa samaa tasoa tai hieman parempi.

 

Takavetoista ja etuvetoista nyt ei muutenkaan pahemmin voi toisiinsa verrata. Mulle ko. vertailu menis Granada vastaan Mini linjalle, eli omena vai appelsiini? Vai hedelmäsalaatti, jossa molempia (subbe) :P...

Link to comment
Share on other sites

Vaihteeks menee keskustelut hieman oftopiciksi. Mutta tuo V6 clio on tosiaan painava 1100 kg, mutta mikä nykyauto painaa alle tuon. Mun käsityksen mukaan ainakaan se vanha versio ei ollut kovinkaan hyvin balanssissa alustansa suhteen

Toi opel speedsterikin perus ecoteck maatalous moottorilla painaa 930 kiloa kun taas elise 780 kiloa.

 

Järjellisesti noista autoista ei pystyisi valitsemaan yhtään. Mootoreilta toi v6 clion kevyesti parannettu lagunan moottori ei innosta. Opelin Ecotekki vielä vähemmän varsinkin kun tietää noitten ecotekkien vikaherkkyyden. Elisessä K-series moottori olisi ehkä mielenkiintosin. Ite jättäisin tuommoset laitteet ihan omaan arvoonsa.

 

Ja jos autoja haluu vertailla niin Bilsportin superstage ajat on varmaan vertailu kelpoisimmaat.

 

Tuolta kun noita aikoja katsoo niin GSI kadetti öhlinssin alustalla ja kunnon renkailla pieksee aika monta kallista "urheilu autoa". Toisaalta siinä onkin ainoa oikea opelin moottori  ;)

Kuten myös näyttäisi Cooper S pärjäävän mallikkaasti. Eikä vetotavallakaan ole merkitystä noissa ajoissa koska liikkeelle lähtö tapahtuu lentävällä lähdöllä.

Link to comment
Share on other sites

Jatketaas offtopiccia.. Suurin osahan noista "sporttiautoista" myydään imagolla ja mainonnalla.Eihän noista monikaan ole oikeasti nopea radalla tai suorallakaan. Tollasesta harraste katiskasta ei vaadi isoa suoritusta rakentaa laitetta joka kyykyttää monet vakiosportit joilla tuolla elvistellään.

Hyvänä esimerkkinä aikanaan tuo kaverin 275hp subaru wrx sti joka oli NIIN nopea ja hyvä radalla kunnes sitä kyykytti yli 10 vuotta vanhempi mk-2 golffi ensin motarilla ja sen jälkeen ahvenistolla..vaihtu aika nopeesti auto kun ei se ollutkaan sitä mitä piti.  ::)

Näkyis olevan listan mukaan M3 csl:t aika kovia..

Link to comment
Share on other sites

Näkyis olevan listan mukaan M3 csl:t aika kovia..

Se alkaakin olee jo urheiluauto jopa mun mielestä. On kyllä vielä über hyvän näkönenkin.

 

Toisaalta toi sijan 6 CSL

on aika pitkälti rakennettu laite. Mutta kuka mitään alkuperäistä haluiskaan  ;D

Link to comment
Share on other sites

... Mutta tuo V6 clio on tosiaan painava 1100 kg, mutta mikä nykyauto painaa alle tuon. ...

Toi opel speedsterikin perus ecoteck maatalous moottorilla painaa 930 kiloa kun taas elise 780 kiloa. ... Opelin Ecotekki vielä vähemmän varsinkin kun tietää noitten ecotekkien vikaherkkyyden. Elisessä K-series moottori olisi ehkä mielenkiintosin. Ite jättäisin tuommoset laitteet ihan omaan arvoonsa.

Tuon 1100 painaa varmaankin se 2 litrainen Clio tai sitten joku kisapeli. Vanhempi v6 Clio painaa (tyhjänä) 1410 kg ja se uudempi 1400 kg (tuollakin) :o Heh, heh - v6 on vielä kompelömpi kuin mun SportPack Mini - kääntöympyrä 13 m ;D Hmm, v6:n painon piti kyllä olla 1300 ja risat. Tuolla, tuolla ja tuolla näyttäis olevankin näin. 1100 kg löytyy wikipediasta ja kaikissa wikipediasta tietonsa hakevista sivuista. Ota näistä nyt selvää... Omamassa vai kokonaismassa vai kuivapaino vai joku toisen version paino. Monetkin on näköjään tehneet virheitä. Autolehtien (esim. Evo, topgear) testeissä sanovat autoa hirveän painavaksi. 1100 ei kai vielä ole hirveän painava (onkos Clio isompi kuin MINI). Tai on, jos vertaa Clio v6:n edeltäjään, joka on legendaarinen Renault 5 turbo (vaikka verrattaisiin 4-vetoiseen)...

 

Ooppelin 2 litrainen turbo painaa tuon 930 kg - siinähän onkin valurautainen kone. Se 2.2 litrainen turboton on täysalumiinisena kevyempi - paino on 870 kg. Jotain tietoa K-series ja ECOTEC (Speedsterissä 2.2 litrainen L61 ja Turbossa Astran valurautainen turbo-kone) -koneista. K-seriesillä tuntuu olevan ongelmia liian nopean moottorin lämpenemisen osalla, kovemmalla kuormituksella (=asennettuna Freelanderiin). Varsinaista ongelmaa on lievitetty, mutta ei koskaan täysin korjattu, joten se vain käyttäjien otettava huomioon. Muuten kannen tiiviste palaa. Eli liikkeelle lähdettävä niin, että auto lämmitetään pikkuhiljaa.

 

Koskapa mulla on tuo Speedster selvittelyn alla, niin otan kiitollisuudella kaikki tiedot esim. koneen epäluotettavuudesta vastaan. Auto maksaa sen verran, että sen voi käyttää järkevämmin, jos aihetta on. En ole löytänyt yhtään mainintaan tuon ECOTEC L61:n epäluotettavuudesta. Sensijaan olen löytänyt paljon tietoa K-sarjalaisten ongelmista. Tuota 2.2 L Ecoteciä käytetään hyvin monessa amerikkalaisessa autossa nykyisinkin ja se on aika matalaviritteinen. Ja siinä ei ole nokkahihnaa, mikä ois meikäläiselle aiheuttanut vierotusoireen - oli sitten kuinka hiljainen ja luotettavuutta lisäävä ominaisuus... Listalla seuraavana ois sitten MX-5, joka on yksi luotettavimmista ja käytöltään edullisimmista autoista ylipäätään... Toisaalta, se on eri planeetalla ooppeliin/lootukseen verrattuna, joten siihen en väkisin haluaisi "ryhtyä".

 

P.S. Kiinnostavan tulosliuskan olit löytänyt! Missäs tuo rata on ja minkälainen? Tuloksista nyt on paha mennä sanomaan autojen nopeudesta tuolla radalla, koska samalla autollakin on ajettu tuloksia laidasta laitaan. Ja listalla olevat autojen painotkin on välillä tyhjäpainoja ja välillä omamassoja. Tai sitten hihasta ravisteltuja.

Link to comment
Share on other sites

Joo noi mun painot oli vähän mikä mistäkin poimittu toi clion paino tosiaan tuolta Wikipediasta. Noi speedsterin ja elisen tuolta superstage taulukosta. Niitten oikeellisuudesta en sano kyllä mitään.

Perus koneena tuo ecotecci on varmasti kestävä. Taitavat jenkeissä käyttävän ihan kiihdytys vehkeissäkin. Mutta mitä olen tuttujen tuoreemmista opeleista kuunnellut niin kaiken näköistä sähkövikaa tuntuu olevan (kampiakselin, nokkaakselien asentotunnistinta yms..). Kaikki vaihtoivat merkkiä juuri sähkövikojen takia. Varsinaisesti ei kyllä kenelläkään juuri tuota kyseistä moottoria ole ollut ties onko se sitten sähköiltään laadukkaampi.

 

Ittellä on vectrassa vaan hieman vanhempaa coswortin suunnittelemaa opel tekniikkaa (C20XE) ja se on kyllä ollut todella luotettava kuitenkin vakiona (2.0 l / 156 hp). Ite olen tuolla koneella ajanut 60 tkm ja ainut mitä siitä on hajonnut tuona aikana on flektin anturi. Nokka ketjun luulen olevan noissa nyky ooppeleissa siksi että maine vainoaa opelin nokkahihnoja jotka paukkuivat poikki 90-luvun alkupuolella.

 

Tuohon vanhaan C20Xe koneeseen verraten on outoa että nyky opeleissa litratehot ovat noin alhaisia kun ovat. Mutta toisaalta tuollasesta speedsteristä saa kohtuu ripeän http://www.badster.se/ sijalla 5 tuolla listalla. Tuossa on kylläkin saab 9-3 turbokone.

 

 

Niin tuo rata on  tämmöinen ja selvempi piirustus

Kertoo aika hyvin auton käyttäytymisesti. Lähtö tapahtuu kakkosvaihteella 40 km vauhdilla ylittäen lähtölinjan.

 

Tuo rata mittaa myös kuljettajan taitoa billsportin oma testikuski on Gullabo joka ajaa rallia.

Link to comment
Share on other sites

... Kaikki vaihtoivat merkkiä juuri sähkövikojen takia. Varsinaisesti ei kyllä kenelläkään juuri tuota kyseistä moottoria ole ollut ties onko se sitten sähköiltään laadukkaampi.

 

Ittellä on vectrassa vaan hieman vanhempaa coswortin suunnittelemaa opel tekniikkaa (C20XE) ja se on kyllä ollut todella luotettava kuitenkin vakiona (2.0 l / 156 hp). Ite olen tuolla koneella ajanut 60 tkm ja ainut mitä siitä on hajonnut tuona aikana on flektin anturi.

...

Mutta toisaalta tuollasesta speedsteristä saa kohtuu ripeän http://www.badster.se/ sijalla 5 tuolla listalla. Tuossa on kylläkin saab 9-3 turbokone.

 

Niin tuo rata on  tämmöinen

...

Tuo rata mittaa myös kuljettajan taitoa billsportin oma testikuski on Gullabo joka ajaa rallia.

Äiteellä oli aiemmin 2 Vectraa. Eka oli 1.8i, huoleton, perustekniikkainen. Sitten joku ajoi kolmion takaa päälle ja auto lunariin. Korvauksella sai hieman uudemman 2.0, lisävarusteellinen hässäkkä. Jätti vähän väliä tielle. Mm. siten, että lähti pihasta kaupalle muutaman kilsan päähän lähtiessä, mutta kaupan parkista kotiin ei inahdustakaan. Kuuluisat moottorin eri akselien pyörimistä mittaavat anturit >:( Auto menikin sitten vaihtoon ja tilalle tuli Gordoba TDI minimivarustuksella. Ilmeisesti siinä ei oo ollut mitään muuta kuin ovien lukot reistailleet alussa (varustelussa ei edes sähkölukkoja ooppelista kauhistuneena). No asensivat sitten lukkojen kunnostuksen yhteydessä sähköiset lukot, niin sekin ongelma hoitui.

 

Speedsterissä on sähkölaitteet aika minimissä, joten sen vuoksi saattaa jopa uskaltaa harkita ko. ooppelia. Autot ois kivoja, kun niissä ois 2 ominaisuutta tehty oikein: ruostumisen esto ja asennetut sähkölaitteet kestäisivät edes normaalin auton kestoiän (jos ei löydy kestäviä, niin sitten ilman). Sähkövikojen ja ruostekorjausten hinnat on senverran pahoja, ettei monista autoista 10v ikäisenä enää kannata moisia korjailla. Uusien autojen pitäisi kuitenkin kaiketi kestää pidempään kuin vanhojen, kun tekniikan kehitys jatkuvasti niin huimaa.

...

Saabeissakin ecotec koneet wikistin linkin perusteella. Menee varmaan heittämällä paikalleen. Saabin kone tais olla alumiinilohkolla, joten ihmetyttään, ettei sellainen mennyt alunperin speedsterin turbo -versioon.

...

Tuo ratahan on varsinainen slalom. Autoslalom -rata isossa mittakaavassa (vauhdit kovempia).

...

Gullabon huomasin listalla. Harmi ettei ole ihan kaikilla autoilla ajanut tulosta. Speedstereillä oli ajettu lukuisia tuloksia ja haarukka oli iso. Gullabon tuloksien perusteella saa kyllä ison osan autoista järjestykseen. Sitten vielä autokohtaisia arvioita vois lukaista (löytynee), niin selviää, että onko se hauskin auto läheskään sama kuin nopein tuolla radalla. Radan profiili antaisi viitettä siihen, että hauskin peli vois olla sama kuin listakärki.

Link to comment
Share on other sites

Saabeissakin ecotec koneet wikistin linkin perusteella. Menee varmaan heittämällä paikalleen. Saabin kone tais olla alumiinilohkolla, joten ihmetyttään, ettei sellainen mennyt alunperin speedsterin turbo -versioon.

...

Tuo ratahan on varsinainen slalom. Autoslalom -rata isossa mittakaavassa (vauhdit kovempia).

Taitaa tuo saabin kone olla vanhemmasta 9-3 saabista niistä taitaa saada luotettavasti kohtuu paljon tehoa. Vanha 9-3 saabi oli A-vectran pohjalevyllä joten noitten saabin ja opeleitten yhteensopivuus on kyllä hyvä. Tekniikat on ruottissa edullisia ja tietotaitoa löytyy roppakaupalla. Samaa kakslitrasta konetta käyttivät Pikes Peakin voittaneessa saabissa 750 heppasena. Joten taitaa olla varsin kestävä moottori pohjimmiltaan. Tuolta löytyy bilsportin juttu kyseisestä autosta kannattaa lukea. Varmasti vakio koneellakin tuollaisilla pienillä alusta muutoksilla ja r-renkailla, kuin mitä tuossa badsterissä on tehty voi speedsteristä saada todella hauskan ajettavan.

 

Ite tykkään tuosta radasta juuri vertailujen suhteen kun siinä on todella hyvin kerätty erilaisia ajo-ominauuksia testaavia osuuksia yhteen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja jos autoja haluu vertailla niin Bilsportin superstage ajat on varmaan vertailu kelpoisimmaat.

 

BMC Mini -71 (120 hk) näyttää kulkevan mallikkaasti.  [smiley=thumbsup.gif]

eli jää uudemmat minit huikan jälkeen.

 

Jotenkin outoja tuloksia esim. typeR:ää testattu kaksi mallia ja tehokkaampi yksilö jää kymmeniä sijoja huonommaksi. Onkohan ero renkaissa, alustassa, vai ...

Link to comment
Share on other sites

Heppu: Tollanen sopivasti sisäänajettu V6 olis muuten just sen verran mitä Worksin myynnistä saisit ;) (jos Saksasta noutaisi).

 

Mäkin syyllistyn toisinaan mobile.de:n tutkiskeluun ajatuksella, minkälaisen julman harrasteauton voisi Minin myymällä Saksasta hakea. Verot tietysti siihen sitten päälle. Varhaiset Eliset on muuten LHD:nä pudonneet juuri 20k:n alle, RHD:nä sais toki reilusti halvemmallakin...  :)

 

Juu, ei aiheuta toimenpiteitä  ;D  

Link to comment
Share on other sites

Heppu: Tollanen sopivasti sisäänajettu V6 olis muuten just sen verran mitä Worksin myynnistä saisit ;) (jos Saksasta noutaisi).

 

Mäkin syyllistyn toisinaan mobile.de:n tutkiskeluun ajatuksella, minkälaisen julman harrasteauton voisi Minin myymällä Saksasta hakea. Verot tietysti siihen sitten päälle. Varhaiset Eliset on muuten LHD:nä pudonneet juuri 20k:n alle, RHD:nä sais toki reilusti halvemmallakin...  :)

 

Juu, ei aiheuta toimenpiteitä  ;D  

 

Elise on tosiaan kiehtova vekotin. Mutta koska Minin, joka on käyttöauto, tilalle tulisi myöskin puhdas käyttöauto, ei Elise ehkä ihan paras mahdollinen ratkaisu siihen olisi :P Mielellään vaihtaisin tietenkin halvempaan, mutta mutta... Jos johonkin oikeasti vaihdan niin se on varmaan sit uus Cooper S  ::)

 

Viime aikojen mobile.de -selailuja:

Elise,

Clio Sport 2.0 (hinnaltaan jäisi n. 20.000 euroon, joka sopisi mulle),

Clio V6 (ehkä liian extreme laite, jotta olisin tosissani),

Audi TT 1.8t quattro (sarjassa "miksei...", oliskin ns. järkevin valinta mun käytössä näistä autoista),

BMW Z3 Coupe 2.8 (jotenkin vaan epäilyttää),

M Coupe (liian brutaali käyttöautoksi),

Z4 2.5 (hinnaltaan ehkä menis hitusen yli budjetin),

Porsche 968 (tätä olen vakavimmin katsellut, mutta alkaa olla jo vanha),

Boxster '97-'99 (196 senttisenä en mahdu kunnolla istumaan, muuten kyllä),

VW Golf GTI (menis jonkin verran yli budjetin)...

Link to comment
Share on other sites

tossa muita hyviä ole kun noi bimmerit ::) ::) ::) ;) ;) :) :) bemarilla ajaa ei ole riemulla rajaa  ::)tosin taitaa olla väärä kommentti tälle sivustolle mutta minkäs sille voi et aina kun näkee tai pääsee ajaa bemulla niin tuntee olevansa jotain ;D ;D no kyllä minikin hyvä ja mukava biili on siitä pääse mihkään :) :) näin muuten nokialla tänään vihreen minin valkosella katolla onkos tääl jollain sellanen :) :)

 

Ei välttämättä ollut kyllä kovinkaan hyvä kommentti. Ei liittynyt mitenkään mihinkään ylläolevaan.

 

Jos sen verran viitsit jatkossa paneutua viestin kirjoittamiseen, että laittaisit edes pisteet ja isot kirjaimet oikeisiin kohtiin. Helpottaa tekstin lukemista sekä sen ymmärtämistä.

 

Kiitos.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja jos autoja haluu vertailla niin Bilsportin superstage ajat on varmaan vertailu kelpoisimmaat.

 

BMC Mini -71 (120 hk) näyttää kulkevan mallikkaasti.  [smiley=thumbsup.gif]

eli jää uudemmat minit huikan jälkeen.

 

Kyseessä taisi olla tämä mini

Ruotsissa ajavat 4 tunnin kilpailuja mineillä, joten viritys asteeltaan moottori kestääkin vielä jotain. Tuo kyseinen auto ajaa Sport luokassa (slicksit ja lukko sallittu).

Tuossa oli vaanmuistaakseni jotain ongelmaa sen 40 km/h kakkosvaihteella lähdön kanssa.. Ihmettelen vaan tuota taulukkoa kun testasivat usempiakin noita kilpa minejä samalla kertaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...