Jump to content

Pegre

Jäsenet
  • Viestit

    52
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Reputation Activity

  1. Like
    Pegre got a reaction from karvalakki in Mini Cooper 2010 1,6 moottorin vaihto?   
    Vesiputkihan siellä vuosi. Mutta samalla laitettu Schiedmannilla venttiilinnostajien suojakumit ja kansi plaanattu ja vaihdettu yläkerran kaikki tiivisteet. Toimii! 

    /g
  2. Like
    Pegre got a reaction from next in Mini Cooper 2010 1,6 moottorin vaihto?   
    Vesiputkihan siellä vuosi. Mutta samalla laitettu Schiedmannilla venttiilinnostajien suojakumit ja kansi plaanattu ja vaihdettu yläkerran kaikki tiivisteet. Toimii! 

    /g
  3. Like
    Pegre reacted to skithund in Mini Cooper 2010 1,6 moottorin vaihto?   
    Jälkimmäisen 122 PS on noin 120 HV. Yksi PS (Pferdestärke) vastaa 98.6% hevosta.
  4. Like
    Pegre reacted to FD100L in Moorroriremppa vs Vaihtomoottori   
    Kysy TD -koneistamo Turku.
    Tuntee ainakin Minit.
  5. Like
    Pegre reacted to next in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Ei se nyt ole vippaskonstein tehty. Yleensä vain siis asiakkaalle noita ei noin tehdä kun siinä on silti vaara että se kansi pitää nostaa ylös.
    Jos on pakko käyttää "hovimekaanikkoa" niin sanoisin että älä vie jos ei oikeasti halua. En mäkään suostu tekemään sellaista toiselle mistä tiedän riskin olevan että menee puihin.
    Omaan autoon noita voi tehdä mm. Vedin yläkautta tulppahelicoilin minin koneeseen itse tehdyillä työkaluilla kun koneistamon mukaan kyseinen helicoil pitää tehdä alakautta/niin että näkee alapuolelle.
    En tiedä tuostakaan miksi mutta ilmeisesti hekään eivät riskeeraa. Päivä meni ja 4 helicoilia tuhosin. On se sen jälkeen ollut ajossa 4 vuotta ilman ongelmia.
  6. Thanks
    Pegre reacted to Niclashki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    On mulla Start/stop, mutta niin ärsyttävä ominaisuus, että en koskaan sitä käytä. Sama toisessa autossa Volvo V90 2019, aina ekana tulee se otettua pois päältä kun käynnistää auton.
     
  7. Thanks
    Pegre reacted to next in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Toi tonni on halpa hinta jos ne Jakopään sinne uusii samalla. Pelkät osat on tosta summasta jo vähän yli puolet. 
    Olettaen että osat on Suomesta eikä mistään autodocilta tms.
    Jakopää on sama uusia kyllä jos kannen nostaa ylös.
    Tämä moottorihan on herkkä tuolle öljynvähyydelle ja sitä pitää kytätä joka välissä ettei kulu liian vähäiseksi. Öljynpainevalokin on tosiaan sitä varten että jos se syttyy on peli jo menetetty....
  8. Like
    Pegre got a reaction from karvalakki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Käsittääkseni vain 1 huohotin. Ja sen venttiili/kalvo etc on nyt postissa, vaihdan ensi viikolla ja let's see. Ei ole high hopes, mutta sen verran moni sitä ehdotti, että ansaitsee 30€ investoinnin. Sitten venttiilien kumit vuorossa!
  9. Like
    Pegre reacted to holkki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Joo, toivotaan, että jos luotto-mekaanikko onnistuu ne kumit vaihtamaan irroittamatta sylinterin kantta, ettei ne ohjurit ole liian väljät... Jos se kannen ottaa irti, puhdistaminen on huomattavasti helpompaa, venttiilien hionta/ohjurit hoituu samalla ja mikä ettei nokkaketju vaihtuu tarvittaessa... Joudutte siinä "puoli-maratonissakin" irroittamaan nokat ; keinuvivut ja sen "valvetronicin", löysäämään nokkaketjun kiristimen yms. "Koko-marathonissa" tietty joutuu hommaamaan yläpään tiivistesarjan ja kannen pultit yms... No, laita sitten dataa, millainen homma se yläkautta-remppa oli, varmaan porukoita kiinnostaa, se verran noita öljypolttimia tuntuu olevan...
  10. Thanks
    Pegre reacted to holkki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Joo, unohtui ne venttiilikopan membrat. Lueskelin , että nämä nykyiset huohotinjärjestelmät on herkkiä toiminta häiriöille. Niiden kumisten membra-jousi pakettien toimintaan "ymmärtääkseni" kuuluu juurikin öljyn eroittaminen huohotinilmasta, joissain automerkeissä jopa kondenssiveden eroittaminen. Nyt kun moottorin sisäiset paineet menee perseelleen eli alkaa ohipuhallusta ja venttiilien vuotoa membrat eivät toimi enään oikeilla alipaineilla ja alkaa toimintahäiriö, öljynkulutus. Myös kumikalvon väsyminen ja kovettuminen ja jousen kuoleentuminen ei tilannetta paranna.Turbomoottorissa tietty haasteita lisää, kun ahdin sotkee toiminnallaan kokonaisuutta, ainakin N14 moottorissa imee imuilman joukkoon runsaasti öljysumua. Jotenkin näin olen ymmärtänyt, viisaammat korjatkoon!
  11. Thanks
    Pegre reacted to next in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Itsekkin tilaan nykyisin paikalliselta AD liikkeeltä.
    Siellä on vielä vanhan opiskelun käyneet autonvaraosa myyjätkin niin osaavat oikeasti etsiä osia.
    Viimeksi bemariin tilasin osia ja vieressä oli autodoc auki niin jäi autodoc parikymppiä kalliimmaksi halvemmilla huolto osilla....
    Erikoisempia eivät kyllä saa kuten miniin juuri ei saa mitään erikoisempaa osaa.
  12. Thanks
    Pegre reacted to next in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Linkki ei ainakaan mulla ole koko aikana johtanut oikeaan osaan. En tiedä miksi kääntää lennossa mutta tulee vuorollaan vaikka mitä osaa miniin (jarrulevyt, seuraavalla avauksella ilmnasuodatinta jne jne).
     
    Kyseistä osaa ei kuitenkaan tuolla OEM numerolla löydy noista mistään.
  13. Like
    Pegre reacted to Turbo 69 in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Mie oon jo monta vuotta tilannu kulutus osat Imatralaiselta AD vara-osaliikkeeltä rekkarin perusteella, aina on tullu oikeat osat ja virallisessa hinnassa ollu 'ilmaa', aina halvempi.
     
  14. Thanks
    Pegre reacted to next in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Tuolta jos tilasit rekkarilla niin se voi olla vaikka pakoputkeen tulppa mikä tulee 😛
     
    Noista kaupoista pitää aina tarkistaa siellä olevat OEM koodit että täsmää täysin.
    Loputkin osat mitä tarvitsisi(mahdollisesti) näkisi juuri sillä sun vin koodilla. Sen nyt saat vaikka Bilteman palvelusta auton rekkarilla. Sitten menet tuonne Bemarin sivulle ja etsit sen moottorin ja tuon huohottimen hilppeet. Näkee kyllä sieltä mitä kaikkea sinne kuuluu. 
    Se taas eri asia mitä kaikkea sieltä on rikki mutta sieltä voit tutkia rakennetta ja osien koodit saat että saat kanssa oikeat. Rekkarilla ulkomailta ei tule sillä oikeat, Suomesta 90% tapauksista onnistuu rekkarilla.
  15. Thanks
    Pegre reacted to holkki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Joo, ne solenoidit ei tarvitse öljynkulutuksen takia huoltoa, lähinnä jos innostut kaatamaan moottorin sisäpesulitkut öljyn sekaan, se irronnut paska löytyy sieltä solenoidien sihdeistä ja vaatii puhdistuksen.
  16. Thanks
    Pegre reacted to holkki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    No, kommentoin vähän "ohi", kun en myöskään ole purkanut tuota 1.6 vaparia.Jos kannen rakenne on vähäänkään samanlainen kuin MCS R56 N14 tai N18 moottori, pelkään pahoin , että vaati kannen irroituksen. Omaa konetta purkaessa koetin värkätä/muunnella halpoja venapuristimia sopivaksi omaan käyttöön, huonolla menestyksellä. Kun sitten vein kannen koneistamoon, kaveri kertoi laittavansa sen Jigiin, jossa venttiilit puretaan...luulen, että ratkaisu, jossa venttiilit pyöritetään kiinni ja sytytystulpan reijästä paineilmalla venttiilit pidetään ylhäällä, jotta lukot ja retainerit puretaan varren kumin vaihdossa ei vaan toimi. Ja venan pitää olla ehjä/tiivis ! Myös kannen irroituksella puhdistustyöt onnistuu helposti. Kehoitan etsimään pajan , joka on purkanut noita kansia, siellä taitaa olla hieman enemmän "tavaraa", kun tehoa säädellään venttiilin nostolla ja  ajoituksella...ja taitaa venttiilien säädössä olla omat metkunsa? 
    -venttiilikopasta taas sama laulu, N14 koneessa vaihdetaan koko koppa päivitettyyn versioon, mutta olen kuullut, että membroja on onnistunut vaihtamaan tähän N12? koneeseen.
    -Jos haluat jotain lisäinfoa, esim. koneistamosta yms. laittele privaa...
  17. Like
    Pegre reacted to FD100L in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Juu, samaa ajattelin, eli ihan perusvikoja mitä on ollut vanhemmissakin autoissa/ moottoreissa.
  18. Thanks
    Pegre reacted to holkki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Niin, tosiaan se ykkös sylinterin hieman huonompi puristus ja  misfiret on tosi tyypillisiä karsta ongelman indikaattoreita. Karstanen vena ei sulkeudu tiiviisti, sylinteri ei toimi toivotulla tavalla ja voi sotkea huohotusjärjestelmän toimintaa. Kirjoittelit, että joku firma oli tehnyt karstan poistoa, toivottavasti se on tehty kunnolla mekaanisesti eikä millään litkuilla....


  19. Thanks
    Pegre reacted to holkki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Niin, mikä kone? Vapari vai ahdettu? Jos turbo kone , niin "hieman" on omaa kokemusta...omasta oli kansi irti 115 tkm kohdalla, venttiilin ohjurit tosi väljät, vaihdettiin ja venttiilit koneistettiin tietty samalla ja kanavat puhdistettiin. Oman koneen lohko porattiin ja vaihdoin samalla takomännät joten en osaa erotella, mikä lopulta oli se ratkaiseva korjaus...samaan vaihdoin viimeisimmän päivityksen venttiilikopasta, jossa sijaitsevat membrat, joilla eroitellaan huohotuksesta öljyä. Tietty jos kyseessä turbokone, ahtimen kunto vaikuttaa myös öljynkulutukseen...oma veikkaus oireiden kuvauksen perusteella väljät ohjurit ja kumit...
  20. Thanks
    Pegre reacted to next in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    No nyt taas kun lueskelen noita savutus ilmenemisiä niin enemmän se viittaisi tuonne kannen suuntaan kuitenkin ja väljiin venoihin tai niiden ohjurinkumeihin.
    Toi kyseinen moottorihan(kuten kaikki suorasuihkutus) tunnettu tuosta karstan keräämisestä esim imuvenoihin. Se taas aiheuttaa sen venttiilirungon väljistymisen jos sillä vaan ajaa niin että karsta painaa sinne hiomaan.
    Tietysti ohjurin kumit olisi helpoin ja halvin testi tuossa vaiheessa ja nehän saa vielä kai tuossa koneessa aika kohtuullisesti paikallaan vaihdettua ilman että kantta nostaa ylös.
  21. Like
    Pegre reacted to next in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Jos savutus noin suurta ei voi olla mitään muuta kuin männänrenkaat ei pyyhi riittävästi öljyä pois. Myöskin alempi puristuspaine viittaa sinne. Jos ei savuttaisi sanoisin että kannessa se vuoto. 
    Ohivirtausmittaushan sen kertoo mistä se karkaa mutta tosiaan näillä tiedoilla itse sylinterissä vika.
  22. Like
    Pegre reacted to karvalakki in Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella   
    Minusta nämä oireet viittaa ennemminkin venttiilinohjaimiin ja niiden suojakumeihin. Eikös silloin savutus juurikin esiinny nimenomaan tyhjäkäynninjälkeisessä ryntäytyksessä, moottorijarrutuksen jälkeisessä kaasutuksessa jne, siis kun imusarjassa on ensin ollut kunnollinen alipaine? Jos vika olisi sylinterin läpivirtauksessa, niin savutus olisi sitä suurempi mitä suurempi kuormitus? Puristuksissakaan ei kuitenkaan ole kovin suurta eroa?
    No, ihan ensimmäiseksi tarkistaisin kyllä moottorin huohotuksen. Sekin voi selittää tuollaisen kulutuksen. 
    Muut kysymyksesi:
    Litkut: itse en noihin litkuihin usko, mutta tähänkin on omat koulukuntansa.
    Mistä öljy pakoputkeen?: olet oikeassa, eihän se öljy sinne pakoputkeen pääse kuin sylinterin kautta, mutta sylinteriin öljy voi päästä eri reittejä. Alakerrasta jos esim männänrenkaat ovat huonot, tai huohotus on puutteellinen, imusarjasta esim venttiilinohjaimien ohi, tai väljästä ahtimesta (jos autossa on sellainen), tai sylinterinkannesta esim. jos kannentiiviste tai sylinterinkansi on rikki.
     
     
×
×
  • Luo uusi...