Jump to content

Ahtimen huolloista?


Felix

Recommended Posts

Nyt kun näihin Mineihin olen hurahtanut ja nälkä kasvaa syödes ts tiedonjanoisuuteni:

On kysyttävä ahtimesta

 

- Miten se kestää pakkasta?

- Voiko moottori viottua jos ahdin hajoaa?

- Voiko autolla ajella edelleen jos ahdin on hajonnut?

- Antaako ahdin ennakkovarootusta että on vaaras hajota?

- Mitä ahtimen huolto maksaa ja pitääkö usein huoltaa, entä kokonaan uusi ahdin? 

 

R50 ja R53 S mallit kiinnostavat ja juuri tuo R50 eniten...

 

Kiitollinen olen kaikista tiedoista!

Link to comment
Share on other sites

- pakkasen kanssa ei ole ongelmia

- periaatteessa voi. Jos ahdin hajoaa niin vesipumppu ei pyöri ja lâmmöt nousee

- kyllä se pitää ääntä mutta tunnistaako sen jokainen? En osaa sanoa.

- BMW mukaan ahdinta ei tarvitse huoltaa mutta joka 100tkm olisi hyvä öljyt vaihtaa. Joku taisi foorumilla kertoa että maksoi siitä huollosta 700€, kannattaa etsiä. En muista saako uusia ahtimia enää, käytettyjä tulee välillä myyntiin.

Link to comment
Share on other sites

4 minuuttia sitten, Felix kirjoitti:

Kiitos Micke!

 

700€!! Voi Jumalan äiti! Voiko noin paljon maksaa? Eli tämähän maksaa enemän kuin jakopään remppa X40 Volvoon. Huh huh!

 

Jos uusia ei saa enää niin sittenhän pitää paalata vanha kaara kert uusia osia ei saisi enää?

 

 

Tuo 700€ on varmaan merkkihuollon hinta. Öljyn vaihto ahtimeen on kyllä ihan normaali kuolevaisen tehtävissä oleva homma. Öljyt maksaa vain 50-60€. Aikaa siinä hommassa kyllä menee tovi, mutta siis tehtävissä. Samalla vaivalla vaihtaa tiivisteet kampiakselin anturiin ja öljytikun juureen, niin vähenee tiputtelukin. Ja vesipumpun olen itse vaihtanut myös, kun sen joutuu kuitenkin irrottamaan. Mutta sekään ei maksa paljon. 

Eikä noita ahtimia taida juuri hajota, jos ei pääse öljyt loppumaan. Kyseessähän on remmiahdin. Turbot taitavat olla enemmän kulutustavaraa. 

Ai niin, ja R50:ssä (= Cooper ja One) ei ole koko ahdinta, joten ei huoltoakaan. Vain R53 (= Cooper S) on ahdettu.

Link to comment
Share on other sites

18 minuuttia sitten, Felix kirjoitti:

Hei kiitos nyt ymmärrän uutta!! R50 ei siis ole kori! Anteeksi tosiaan tää maalaisuuteni.

 

Eli sitä ahdettua ja ahtamatonta 2005v asti olevaa koria oon katellu. Tuntuu vaa että kallistun ahtimella varustettuun versioon.

Ok. Nämä Rxx koodit on kyllä vähän sekavia.

2001-2006 tehtiin siis seuraavia malleja

Mini One (1.4) (R50), joka oli kovakattoinen vapaastihengittävä = ahtamaton, moottorikoodi W10B14A. Tätä taidettiin tehdä vain faceliftiin saakka 2004.

Mini One (1.6) (R50), kovakattoinen vapari, W10B16A

Mini Cooper (R50), joka oli tehokkaampi versio 1.6 Onesta (115hp). Myös varustelueroja. Kone siis W10B16A.

Mini Cooper S (R53), remmiahdettu kovakattoinen versio, 168/170hp. Kone W11B16A. Vaikka korikoodi on eri, niin käytännössä kori on sama kuin R50. 

Lisäksi oli avokattoinen R52, jota sai kaikilla edellä mainituilla tekniikoilla. Loogista. 

Ja tietysti jotain "erikoismalleja" kuten JCW ja GP, mutta ei ne kyllä rehellisesti sanoen ihan kamalasti poikkea muista malleista. (Pahoitteluni jos loukkasin jotakuta 😞 )

Kaikkiin malleihin tuli facelift keskellä vuotta 2004.

Vuonna 2006 tuli sitten seuraava sukupolvi. Moottori muuttui, ja kori muuttui. Hatchbackin koodi oli R56 tekniikasta riippumatta, ja remmiahdin muuttui Cooper S:ssä turboksi.

 

Link to comment
Share on other sites

Merkkihuolto ei öljyjä ahtimeen vaihda. Joku foorumilainen kirjoitti että maksoi siitä vähän alle 700€, hurja summa minun mielestä. Olen sen huollon kahteen autoon kaveireden kanssa tehnyt ja ei ole mikään mahdottomuus ja samalla saa paljon muitakin osia vaihdettua, kerran kun auto on purettu.

Link to comment
Share on other sites

3 minuuttia sitten, Micke kirjoitti:

Merkkihuolto ei öljyjä ahtimeen vaihda. Joku foorumilainen kirjoitti että maksoi siitä vähän alle 700€, hurja summa minun mielestä. Olen sen huollon kahteen autoon kaveireden kanssa tehnyt ja ei ole mikään mahdottomuus ja samalla saa paljon muitakin osia vaihdettua, kerran kun auto on purettu.

Tuota en tiennytkään ettei öljyhuoltoa edes saa merkkiliikkeessä.

Paljonhan siihen aikaa menee, olisiko 5-6h, joten nopeastihan siitä iso lasku tulee jos ei tee itse. Kuinka kauan Micke teillä meni aikaa? Itse en osaa sanoa tarkasti, kun tein samalla yhtä jos toista muutakin juttua. 

Link to comment
Share on other sites

Jos tekisi pelkästään sen huollon niin uskoisin sun arvion olevan oikeassa (5-6h). Viimeisessä yksilössä ahdin oli pöydällä 2 tunnin jälkeen mutta siinä tuli muitakin haasteita hoidettua samalla niin aikaa meni huomattavasti enemmän.

Katsoin huvikseen na uudesta ahtimesta joutuu nykyään maksamaan yli 3t€, ihan hullua.

Link to comment
Share on other sites

Ja ajettuja "iittoneita" huoltaa muutama paja. Enemmän menee tsekkien suuntaan mutta ne osaa asiansa ja pinnoittaakin uudestaan myös.

Jos on se uusin versio käytössä remmistä niin siinä ymmärtääkseni sen vesipumpun rattaiden lisäksi ainoa kuluva osa on toi pinnoitus joka kuluu ajan oloon huonolla tuurilla.

Virityskäytössä muussa autossa olen nähnyt miltä näyttää kun pinnoite minin ahtimesta irtoaa mutta eroa ei siinä juurikaan tehoissa ollut kyseisessä tapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...