Jump to content

R53 takavalojen ympäristön ruosteiden korjaus...


karvalakki

Recommended Posts

Rupesin korjaamaan ruosteita R53:n takavalojen alareunasta. Eipä ihme, että ruostuu,  kun rakenne on tuollainen (kts kuva). Vesi kerääntyy valojen syvennyksessä olevaan kaukaloon, eikä pääse mihinkään pois, vaan hakeutuu lopulta tuonne peltien väliin, ja ruostuminen alkaa.

Millä tuo kannattaisi suojata? Kuvassa kohde on pohjamaalissa, tosin nyt jo pintamaalattu ja lakattu. Tehtaalla tuohon ei ole laitettu mitään suojausta. Pitäisikö laittaa jotain kotelomassaa tai vaikka vaseliinia tuo kaukalo täyteen, tai ainakin peltien saumaan?

20220713_211648.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joku korisaumoihin tarkoitettu massa tuossa tarttis olla, jottei vesi pääse sinne peltien väliin. Siis olis tarttenut olla jo tehtaalta. Tai ehkä siellä on ollutkin, mutta tehtaan toleransseista johtuen saumojen sovituksissa on eroja. Itsellänikin nuo saumat irvistävät aika pahasti sieltä täältä.

Ja jos korjasit tuosta vain pinnassa näkyvät kuplat, niin mulla on sulle huonoja uutisia... 

Link to comment
Share on other sites

On 18.7.2022 at 23.27, Turbo 69 kirjoitti:

Liimaat valot kiinni sikamassalla, ei vuoda, eikä irtookaan kunnolla...

Mulla tuli mieleen Matkailuautojen ja -vaunujen koritiivistyksissä käytetty butyylimassa. Ei kovetu jää joustavaksi ja pystyy helposti purkamaan kuitenkin.

Kuitenkin noi korisaumat pitää tiivistää, ehkä sillä kotelomassalla ja toi koko tila pitäis päästä tuulettumaan (kondensio) sisäkautta tavaratilaan esim.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
On 20.7.2022 at 10.27, Igor kirjoitti:

Joku korisaumoihin tarkoitettu massa tuossa tarttis olla, jottei vesi pääse sinne peltien väliin. Siis olis tarttenut olla jo tehtaalta. Tai ehkä siellä on ollutkin, mutta tehtaan toleransseista johtuen saumojen sovituksissa on eroja. Itsellänikin nuo saumat irvistävät aika pahasti sieltä täältä.

Ja jos korjasit tuosta vain pinnassa näkyvät kuplat, niin mulla on sulle huonoja uutisia... 

Kyllä mä leikkasin siitä mädän pois, ja koetin tehdä parhaani mukaan mahdollisimman samanlaisen uuden paikan, mutta siltikin luulen että uutiset on huonoja 😀

Link to comment
Share on other sites

On 23.7.2022 at 13.15, FD100L kirjoitti:

Mulla tuli mieleen Matkailuautojen ja -vaunujen koritiivistyksissä käytetty butyylimassa. Ei kovetu jää joustavaksi ja pystyy helposti purkamaan kuitenkin.

Kuitenkin noi korisaumat pitää tiivistää, ehkä sillä kotelomassalla ja toi koko tila pitäis päästä tuulettumaan (kondensio) sisäkautta tavaratilaan esim.

Thnx. Noinhan se varmaan olisi pitänyt tehdä jo tehtaalla, argh.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tuntuisi tuo "kotelo" takalamppujen takana melko suljetulta, pääsekö se kunnolla tuulettumaan?

Otin omastani sisäpuolelta ne avattavat luukut nyt irti, tekiskö niihin jotkut aukot/ritilä jossain vaiheessa, mitä mieltä ollaan?

Link to comment
Share on other sites

On 30.9.2022 at 16.13, FD100L kirjoitti:

Tuntuisi tuo "kotelo" takalamppujen takana melko suljetulta, pääsekö se kunnolla tuulettumaan?

Otin omastani sisäpuolelta ne avattavat luukut nyt irti, tekiskö niihin jotkut aukot/ritilä jossain vaiheessa, mitä mieltä ollaan?

En usko että on tarpeellista. Se koko takaposki taitaa olla yhtä tilaa ja kyllä siellä varmaan sen verran ilma kiertää. Ongelma näissä on ulkoa päin tuleva vesi, joka menee sinne takavalon kotelossa olevan kaksikerroksisen peltirakenteen väliin, muhii siellä ja ruoste luirii sieltä sitten joka paikkaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...