Jump to content

Remmi meni suikaleiksi. R53 Cooper s 2005


Recommended Posts

Kirjoitettu

Itse vähän aikaa sitten vaihdoin jäähdyttimen ja ilmaamisessa meni oma aika. Ja kun luulin asian olevan kunnossa, jouduin avaamaan sen ylemmän ruuvin useampaan otteeseen seuraavien viikkojen aikana. Ja kun on airtecin cooleri, ja vasta kätevää on 😁

Kirjoitettu
On 27.7.2022 at 10.38, Igor kirjoitti:

Termari aukeaa vasta 91°C, joten eipä siellä ylävesiletkussa mikään kierrä ennen sitä.

Mulla on se alimmainen ilmausruuvi ollut ruostejumissa niin kauan kun mulla on tuo auto ollut. Onnea vaan sen avaamiseen. 😅 Hyvin on siis ilmaantunut ilman että sitä on avannut...

Kiitos ja kumarrus. Hyvin lähti ilmat pihalle ja nesteet kiertoon. Alimmainen ruuvikin säästyi koskettelulta. 

Kirjoitettu

Joku tuommoinen muoviläpyskä mulla siellä on puskurista taaksepäin, mutta vähän eri mallinen mitä tossa yo. kuvassa... netistä löysin tämmösen, näyttäis enemmän samalta kuin omassa:

800600001nmx7677.jpg

  • 2 years later...
Kirjoitettu
7.7.2022 klo 12.47, Igor kirjoitti:

En usko että noi idler ja tensioner pulleyt kevennettynä vaikuttaa ajossa tai kestävyydessä suuntaan tai toiseen. En ole noita vakiokamoja punninnut, joten vaikea sanoa tuleeko painossa paljonkin säästöä.

Laturissa mulla on vakiota isompi rulla kuten Kirurgillakin. Kun tule käytettyä noita kierroksia aika paljon, ja olen nostanut kierrosrajoitintakin vähäsen, niin arvelin tuolla olevan jotain vaikutusta laturin kestävyyteen. Alkuperäinen 241tkm ajettu laturi on edelleen paikallaan, joten ehkä se on jotain auttanut... taisi olla mittarissa n. 150tkm kun laitoin sen paikalleen. Oli muuten ihan pirun paljon kevyempi se Kavsin +5% pyörä verrattuna siihen alkuperäiseen rautamöykkyyn. Harmi ettei tullut niitä silloin punnittua.

Eipä ollut tullut mieleenkään se laturin paikan asemointi, vaikka se on muutaman kerran irti ollutkin. Hyvä pointti. Itsellä ehkä mennyt tuurilla aina samaan asentoon. Viimeksi siitä kuoresta löytyi pari pientä halkeamaakin, mutta tuntuu rokkaavan edelleen.

Täälläkin koppa halki ja roottori tosi tiukka pyörimään. Onkohan näissä joku juttu mikä kampeaa rungot halki.

Samalla loppu tehostimen toimintakin kun laturi ei ladannut. 

Kirjoitettu

Veikkaan että se laturin kuori on vaan liian ohutta kamaa, ja tuurista kiinni halkeaako niin paljon että alkaa vaikuttamaaan pyörimiseen...

  • 5 kuukautta myöhemmin...
Kirjoitettu

Mulla remmi porsi Ahvenistolla pari viikkoa sitten ja tuossa toisessa topicissa joku olikin huomannut Minin seisovan varikolla, joten jatketaanpa tässä tarinaa.

Kävin eilen tutkimassa tuhoja ja yritin saada remmin vaihdolla korjattua autoa mutta ei onnistunut. Ilmastoinnin kompuran hihanpyörä/magneettikytkimessa oli väljää joka suuntaan joten se oli jotenkin aivan rikki. Käsin pyörittämällä kuului metallinen rahina ja väljyyttä oli tosiaan joka suuntaan.

Laitoin kuitenkin uuden remmin paikoilleen ja auto käyntiin -> Välittömästi kunnon metallinen rahina ja muutama kipinäkin taisi tulla, joten auto seis. Remmi aivan kuuma ja myös itse ilmastoinnin kompuran hihnapyörä aivan tulikuuma muutaman sekunnin käytön jäljiltä. Kaikki muu vaikutti ehjältä eikä esim. laturissa näkynyt halkeamia. Myös kone pyöri joten oletettavasti ei ole keittänytkään. 

Kunhan saan auton tallille niin ajattelin ensihätään asentaa lyhyemmän remmin niin, että se ei mene ilmastoinnin hihnapyörän kautta, tähän tyyliin: https://www.minitorque.com/threads/aircon-delete-info-no-pulley-at-all.166977/

Jos tuo toimii niin hyvä, koska eihän kunnon ratapelissä mitään ilmastointia tarvita. Sitten ajan kanssa purkaa ilmastoinnin kompuran pois ja tsekkaa, että onko koko kompuran laakerointi pettänyt vai mikä osa sieltä on porsinut. Onko joku tehnyt samanlaista? Tuohonhan myydään "AC delete kittiä" jossa on teline pelkälle hihnapyörälle, jolloin voisi käyttää alkuperäisen mittaista hihnaa. Tuntuu vaan turhalta maksaa +100eur tuollaisesta telineestä jos lyhyempi hihna toimii (ja lisäksi olisi yksi hihnapyörä vähemmän hajoamassa).

Lisäksi ostoslistalla on +5/10% laturin hihnapyörä, koska autolla ajetaan pääsääntöisesti vain radalla (sekä tallilta radalle ja takaisin). Jos jollain on tollainen ylimääräisenä nurkissa, niin ostan mielelläni pois ettei tarvitse Briteistä tilata).

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Kirjoitettu

Noniin, hyviä ja huonoja uutisia meikäläisen episodiin liittyen.

Auto trailerilla tallille Ahvenistolta ja Contin 844mm hihna paikoilleen ohittaen ilmastoinnin hihnapyörän, jonka jälkeen kone käyntiin ja koeajolla ei mitään ongelmaa. Auto toimii normaalisti. Kaikki rullat pyörii hyvin ja hihnakin näyttää olevan suorassa. Nappasin ilmastoinnin koko hinhapyörän/magneettikytkimen pois ja jossain vaiheessa varmaan poistan koko ilmastoinnin, koska se painonsäästö varmasti pienentää kierrosaikaa 😄

3.8. oli taas BTCF:n ratapäivä Ahvenistolla ja sinne varustauduin riittävillä työkaluilla sekä Motonetistä haetulla Meylen 850mm "hätävarahihnalla". Auto Vantaalta ajamalla paikalle ja kymmenen nopean kierroksen jälkeen moottori alkoi sammua ja latausjännitteet tippuivat. Tällä kertaa ymmärsin jäädä radan varteen odottamaan hinausta ja olin 100 % varma, että hihna meni taas. Ja niinhän se menikin, aivan suikaleiksi kuten viimeksikin. Hihnan vaihto sujui jo melkein silmät kiinni ja auto käyntiin mutta enää en lähtenyt radalle kokeilemaan onneani, koska enempää varahihnoja ei ollut mukana 🙂

Nyt vaan ihmetyttää, että mikäköhän tuolla rikkoo tuota hihnaa tuolla tavalla. Hihna ei siis katkea, vaan menee ihan spagetiksi. Viime syksynä autoon on vaihdettu korjaamolla laturi, mutta se näyttää kyllä olevan ihan suorassa. Aluksi epäilin siis sitä syypääksi.

Autossa on KAVS -17% ahdinpyörä, KAVSin vapaarulla ja ATI Super Dampper. Mikäli lueskelen oikein auton alkuperäisen rakentajan säntillistä excel-kirjanpitoa (kiitos siitä!), niin Litensin hihnakiristin on vaihdettu 7 vuotta ja 40 tkm sitten, joten alan epäillä sitä. Eli kiristin päästää hihnan lipsumaan/pomppimaan kovilla kierroksilla radalla joka sitten aiheuttaa tuon spagetiksi menemisen.

Lisäksi dampperi näyttää hieman kärsineeltä, mutta sinänsä ihan ehjältä pyöriessään. Offset hole ei ole oikeassa kohdassa kun vertaa netin kuviin ja lisäksi tuosta puuttuu kokonaan ulkokehältä "timing marksit". Kuuluuko sen näyttääkin tuolta? Ehkä sen voisi ottaa irti ja tarkistaa, joten sopiikohan siihen hommaan Bilteman ulosvetäjä (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/moottorityokalut/hihnapyoratyokalut/hihnapyorien-ulosvetaja-2000021490) vai pitääkö olla spesiaalityökalu? Ja toki jostain tarvitsee torx 40 plus hylsyn, jotta saa dampperista pultit irti ulosvetäjää varten...

Tästä löytyy kuva dampperista: Mini R53 ATI damper.jpg

Ja tästä löytyy video siitä miten hihna pyörii ja miltä hihnapyörät näyttää: Mini R53 hihna.mp4

Mitäs arvon raati arvelee ja suosittelee jatkotoimenpiteiksi?

 

 

Kirjoitettu

Kokkolan autohuollon Jesse Haapala kertoi videolla suikaloituneesta hihnasta, josta oli iltasanomissakin juttua. Syypäänä oli ilmastoinnin hihnapyörä (amaroc), jonka harjat olivat kuluneet teräviksi ja näinollen leikkasivat hihnan suikaleiksi. Tämä oli kuulema heille tuttu juttu. 

Juttua en saanut liitettyä, mutta löytyy Kokkolan Autohuollon sivuilta 12 viikkoa sitten julkaistuna.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...