Jump to content

R50 ropausta


Jeswe

Recommended Posts

Tulipahan sitte taas kerran sotkettua kädet kyynärpäitä myöten sinne. 
Potilaana siis -01 vuoden R50 johon on tässä vuosien saatossa laiteltu vähän sitä ja tätä. 
Kaikkihan lähti oheisesta threadistä: https://www.mcff.net/forum/topic/6555-r50-aloitti-parkkipaikan-merkkaamisen/

Kyseisen threadin jälkeen on tullut laitettua äänenvaimennusta, päivitettyä humppavehkeet, korjattu pienempiä ja isompia vikoja. 
Alkuperäisen moottorin kansikin on hyötykäytössä kun vaihtomoottorin 3 -sylinterin tulpan kierteet antoi periksi. 
Kansirempan jälkeen olikin sitten vuorossa lämppärin kenno ja hetki sen jälkeen syyläri sanoi sopimuksen irti. Lopulta hävisi 3 ja 5 vaihde sekä syncrot. 

Nyt on sitte taas pienempää projektia tiedossa kun tallissa odottelee getrag GS6-85BG (BKD) 6-vaihteinen -laatikko, joka pitäsi sovitella ton moottorin jatkoksi. 
Internetin mukaan plug&play, mutta omien kokemuksien mukaan se yhteensopivuus on aina kyseenalaista tai ainakin jotain joutuu soveltamaan reilumalla kädellä, joten tässä nyt odotellaan hieman motivaation kasvua, jotta pääsee sovittelemaan paikalleen. 
Oheishilppeitä mitä tuossa vaihtuu samalla on vetarit, startti ja siirtäjä vaijereineen.
Kytkimeksi tulee valeon kit4p, joka sisältää irroitinlaakerin, kytkinlevyn, vauhtipyörän, painelevyn ja samalla muunto kaksimassavauhtipyörästä yksimassavauhtipyörään.

Harkinnassa on myös hakea eflexfuel -yksikkö motonetin outletista ja trafilta muunnostuki, jolloin saisi 4€ profittia tuosta muunnoksesta katsastuksineen.

Vieläkin harmittaa etten tunkenut vaihdossa uuteen autoon kun väkisin koittivat sitä saada. 
Eihän tuossa taas tälläkään kertaa ole mitään järkeä, mutta tehdään tekemisen ilosta ja nautitaan kesästä. 
Muutamia kuvia vuosien varrelta

Link to comment
Share on other sites

Laittelehan sitten tänne listaa mitä kaikkea toi 6-v getrag -konversio vaati. Mielenkiintoinen projekti.

Itse olen myös noita äänieristyksiä laitellut omaan Miniin. Meteliähän tuolla kärryssä kyllä riittää. Nyt viimeisimpänä lisäyksenä laitoin eristemattoa myös pyöränkoteloihin, kun oli sisälokasuojat muutenkin irti. Saapa nähdä vaikuttiko mitään.

Etanolilla ajelu ei tällä hetkellä taida tuoda minkäänlaista säästöä bensaan verrattuna, mutta onhan se ekologisempaa. Ja saa käydä tankilla useammin. 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Osat alkaa olemaan kasassa ja helpoimmaksi tavaksi katsoin nostaa moottorin pois paikaltaan, kun ei saa riittävästi nostettua autoa ylös, jota saisi apurungon pudotettua alas.
Rikkinäisen laatikon öljyjen mukana tuli kourallinen silppua, joten menköön sulattomolle. Laatikko oli myös vuotanut öljyä kytkinkoppaan, joten sieltä oli stefa myös antautunut.

Laatikoksi tosiaan Getrag GS6-85BG (BKD). Haussa oli BKE -versio päivitetyillä välityksillä, mutta sellaista ei kohtuuhintaan löytynyt, joten tyydytään tähän. Kolmas vaihtoehto olisi ollut BKL -versio lukolla.
Vetarit ei mene sellaisenaan, vaan tarvitaan cooper S:n vetarit, koska booritukset laatikon päässä ovat erit, sekä vänkärin puoleinen on pidempi.
Startti myös menee uusiksi vauhtipyörän eri hammastuksen vuoksi. 

Siirtäjä ja vaijerit näyttää silmämääräisesti samalta 5v ja 6v välillä, mutta varmuuden vuoksi laitetaan varmasti sopiva cooper S:stä, kiitos tästä wilbonille.
Vaihteiston kannake on myös erimallinen, joten sekin tuli wilbonin varastoista samoin kuin kytkimen työsylinterin putkelle kannake laatikon kylkeen.
Työsylinteri menee sellaisenaan, mutta vaatii väliin putken, jotta linjan pituus riittää S:n laatikon sijaintiin. normi coopperissa työsylinteri on laatikon päällä ja S:ssä laatikon alla.

Ilmanputsarinkotelo näyttää siltä, että sitä pitää modifioida hieman, jotta mahtuu paikalleen.
Tällaiset huomiot näin yhden päivän purun perusteella ja tänään jatkuu. Koitan muistaa lisäillä kuvia vielä illemmalla projektista.

Link to comment
Share on other sites

Mennään ilman lukkoa näillä 85kW:n tehoilla kun laatikko on jo paikallaan 😁
Projekti siinä vaiheesa, että vauhtipyörä, kytkin, kone ja laatikko on naitettu yhteen. 
Niissä ei mitään erikoista ollut muuten kuin peruutusvalonkatkaisin pitää hommata ja laittaa paikalleen ennen kuin nostaa koneen takaisin paikalleen. Pitää muuten purkaa puoli keulaa edestä pois, että sen saa paikalleen ja piuhat jatkettua uuden liittimen kera. 
Startti pitää ottaa myös cooper S:stä vauhtipyörän eri hammastuksen vuoksi.

Kytkimen työsylinteri vaati pienen patentin, että mäntä pysyy sisässä ja säästyis suuremmilta ilmailuilta sen kanssa siin' vaiheessa kun se siirretään uuteen laatikoon lopullisesti.  

Siirtäjä itsessään on identtinen cooper ja cooper S:n kanssa, mutta vaijerit on eri mittaiset ja eivät mene ristiin. Siirtäjän koriin hitsatut mutterit ropisi irti sitä mukaa kun pultteja niihin ruuvasi kiinni, joten ei ole tehty vaihdettavaksi. Prikkoja ja muttereita kaveriksi, mikäli aikomus käyttää irti joskus.

Moottorin oikean puolimmainen tukikumi tuli myös uusittua kun aiemmin ei riittänyt motivaatio selvittämään miten sen saa irti. Entinen on kierteillä kiinni ja uusi tulee pultin kanssa (tarvike ilman pulttia). Tarttee porailla alkuperäinen paikka 13mm terällä läpi saakka ja hommata 110 (120 ja pari prikkaa ja pultista 10mm pois) pitkä M10 pultti, jotta saa paikalleen. 
Samalla tuli vaihdettua iskarin yläpään laakerit kun alkuperäisistä oli kuulat karanneet jo pitkän aikaa sitten.
Lisäsin muutaman kuvan aiempaan kansioon.

Link to comment
Share on other sites

Paketti istutettu konehuoneesee, enää kytkimen työsylinteri kiinni ja sitten se on syyläriä vaille valmiina koeajolle. Eli ei loppujen lopuksi mikään iso homma istuttaa tuota laatikkoa cooperin moottorin jatkoksi. Peeruutusvalon kytkimelle piti piuhoja jatkaa, että yltävät ja liittimen vastakappale hommata (löyty Saabin konehuoneesta sopiva liitin, eli nyt on sairaus tartutettu tähänkin). 

Link to comment
Share on other sites

31607514480 Vetoakseli, oikea
31607514479 Vetoakseli, vasen
31607518257 Pölysuojat oikeaan vetoakseliin
31607518262 Pölysuoja vasempaan vetoakseliin
31607518264 Sokka vasempaan vetoakseliin
31106773005 Napamutterit
12411517328 Startti
21526759854 Kytkimen työsylinterin putki sylinteriltä kytkinlinjaan
21526759855 Kannake edelliseen
22316754422 Vaihteiston kannake
22116756599 Pultit edelliseen M12x45
23117509737 siirtäjän vaijereiden kannake
23117527716 Peruutusvalon kytkin    
25117548431 & 25117547371 Siirtäjän vaijerit

Siitäpä seuraavalle valmista osalistaa. Listasta puuttuu vauhtipyörä, kytkin ja irrotinlaakeri, jotka löytyy Valeolta kittinä (VALEO 835024).

Kytkimen ilmaus tuottaa harmaita hiuksia kun ei käsillä ole imuvaihtajaa. Ilmauksen jällkeen pääsee sitten koeajamaan vekottimen.

Link to comment
Share on other sites

Kytkimen ilmausta en ole joutunut itse vielä harrastamaan, mutta muistelen lukeneeni kommentteja että sitä työsylinteriä saattaa joutua kääntelemään irrallaan, että sieltä saa viimeisetkin kuplat pois.

Hienoa että jaksoit dokumentoida ton vaihdon. On varmasti apua seuraavalle. 👍

Link to comment
Share on other sites

Kytkimen ilmaus on monasti vähintäänkin haasteellinen projekti.
Imuvaihtajalla ei siinä ole mitään virkaa.
Paineilmain ja työkalu millä saa työsylinterin painettua sisään ilmauksen ajaksi niin on toiveita onnistua....

Link to comment
Share on other sites

Iskarin yläpään vaihto ei sitten mennyt kuin strömsössä, Ilmeisesti näissä alkupään vehkeissä on ihan eri komponentit iskareista, koiranluista ja yläpään laakerointihilppeitä myöten.  Tarvikkeenahan noita ei saa ja uudet maksaa halvan coiloversetin kanssa yhtä paljon. 
Vaihtoehtona alkaa olemaan joko entisten entisöinti uudella rullalaakerilla ja kumipuslan korvaaminen 2-osasella nailonpuslalla tai siten iskarit, koiranluut ja iskarin yläpään hilppeet uusimalla.

On nämä alkupään valmisteet välillä yhtä arpomista noiden osien kanssa

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Jeswe kirjoitti:

Iskarin yläpään vaihto ei sitten mennyt kuin strömsössä, Ilmeisesti näissä alkupään vehkeissä on ihan eri komponentit iskareista, koiranluista ja yläpään laakerointihilppeitä myöten.  Tarvikkeenahan noita ei saa ja uudet maksaa halvan coiloversetin kanssa yhtä paljon. 
Vaihtoehtona alkaa olemaan joko entisten entisöinti uudella rullalaakerilla ja kumipuslan korvaaminen 2-osasella nailonpuslalla tai siten iskarit, koiranluut ja iskarin yläpään hilppeet uusimalla.

On nämä alkupään valmisteet välillä yhtä arpomista noiden osien kanssa

Kannattaa tosiaan vaihtaa tolpat uudemman malliseen. Joutuu vaihtamaan kaikki rojut tolpan yläpäästä sekä koiranluut, mutta saapahan sentään tarvikkeena. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...