Jump to content

Takavalojen alla ruostetäplät


anttila73

Recommended Posts

2004 Cooperin takavalojen alla on n. 20 sentin kolikon kokoiset ruostekuplat jotka vähitellen pyrkivät maalipinnan läpi.

Onko jotain keinoa pysäyttää tuo ruostuminen? Koko takakulmia en aio maalauttaa.

Voisiko ne hioa pois ja maalata korjausmaalilla pienellä pensselillä?

Auto ei ole näyttelyauto vaan käyttöauto mutta olisi silti kiva saada nuo ruosteet pois  🙂

20200521_133251.jpg

Link to comment
Share on other sites

Väittäisin ettei siitä tule korjausmaalipensselöinnillä kovin pitkäikäinen korjaus. 

Mulla on tuossa takavalojen alla samanlaista kuprua, ja lisää löytyi oviaukkojen alareunoista ovitiivisteen alta. Veikkaan että säkin löydät sieltä samanlaista hapettumaa, kun nostat tiivistettä hieman... Tiivisteen alla oleva osuus jää niin kivasti silmältä piiloon, että päätin harjoittelin korjausmaalausta siellä. Hioin pellistä ruosteet (porakoneen avustuksella), ja siinä vaiheessa selvisi ettei takalamppujen ympärystästä varmasti tule siistiä ilman pakkelointia, sen verran ruoste oli tuollakin syönyt peltiä epätasaiseksi. Kirkkaalle pellille hionnan jälkeen levittelin päälle vielä varmuuden vuoksi ruosteenpysäyttäjää (Car-Rep Rust Stop), sitten spray-purkista pohjamaali, pintamaali ja lakka. Koska toi ei jää näkyviin, niin en välittänyt rajauksista tai edes siitä ettei käyttämäni maali ollut ihan 100% vastaava alkuperäisen kanssa. Takavalojen ympärille en tuollaista jälkeä kyllä huolisi, mutta uskoisin että ruosteen eteneminen ainakin pysähtyi. 

Link to comment
Share on other sites

Ensinnäkin tuo väri on älyttömän hankala: liquid yellowsta on monta varianttia ja lisäksi se muuttaa ajankuluessa sävyään, joten paikkapullosta tuskin sattuu täsmälleen sama sävy. 

Niitä pulloja saa kyllä merkkiliikkeestä.

Oman Minin värisävyä piti hakea kolme kertaa automaaliliikkeessä, ennen kuin löytyi edes sinne päin. 

Mutta nuo ruostetäplät kannattaa hioa reilulta alueelta kirkkaalle metallille, sitten vielä laajemmalta alueelta säilytettävän maalipinnan karhennus 400-800 paperilla. Sitten happotartunta, sitten hiontapohjamaali, hionta, ja sitten akryylimaali kilikalipullosta päälle. Edellä mainittu karhennus on täytynyt tehdä laajemmalta alueelta kuin mihin nyt maalasin, jottei jää likarajaa. Ei kannata huolestua pinnan samentumisesta, se kiillotetaan lopuksi  Sitten annat värin kovettua kunnolla muutaman päivän,  sitten hionta ensin 800, 1000, 1500, 2000 reilulta alueelta, jolloin raja katoaa ja lopuksi hiovalla vahalla kiillotus.

Noin minä tekisin. Ei jää maalauksesta rajaa, ja luultavasti ruoste pysyy muutaman vuoden poissa. 

Noissa paikkapulloissa on se probleema, että sitä vanhaa ruostetta ei saa tai ei tule otettua pois kunnolla, kun yrittää pitää korjausalueen pienenä, ja sitten ruoste palaa pintaan jo ensi vuonna. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...