Jump to content

Lukkoperä R53


cam700

Recommended Posts

Suurimmassa osassa 2005-2006 -mallisista ässistä on lukko, kun se oli ilmainen lisävaruste Chili Packin kanssa. Vanhempiin se on maksanut ekstraa, joten löytyy vähän harvemmasta yksilöstä.

Mä vaihdoin omaani orkkislukon tilalle Quaifen. On se miellyttävämpi orkkikseen verrattuna, menee paremmin kaasulla sinne minne ohjaa. Kuivalla asvaltilla siis. Talvella orkkis on paljon parempi. Torsen-tyyppisenä Quaife ei hanskaa tilanteita joissa toisella pyörällä ei ole yhtään pitoa.

Jos olisin nyt laittamassa lukkoa, niin valinta olisi Wavetrac. Sekin on torsen-tyyppinen, mutta siinä on jonkinlainen pre-load, joka poistaa tuon nollapito-ongelman.

Rataleluun tai muuten vaan isolla budjetilla laittaisin OS Gikenin. Kitkalukko, joten ei ole huoltovapaa kuten torsenit, mutta pitää joka tilanteessa. On myös säädettävissä.

Vaihdossa isoin jumppa on ottaa vaihdelaatikko irti. Itse vaihdoin lukon kytkimen vaihdon yhteydessä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tietysti edullinen vaihtoehto voisi olla käytetty alkuperäinen lukko. Parempihan sekin kai on kun ei lukkoa lainkaan.

Jos sen saa paikalleen ja jollain lojuu ylimääräisenä niin voi tarjota yv:llä.

Löytääkö millä vin-decoderin koodilla onko tietyssä Minissä lukkoa?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, cam700 said:

Saako lukkoa asennettua lukottomaan? Onko kukaan tehnyt sellaista remppaa. Ja jos on niin kuinkahan iso homma mahtaa olla? Tuleeko lukon lisäksi muita osakustannuksia?

Saa sen lukon toki avoimenkin perän tilalle. Työnä se ei eroa mitenkään lukollisen perän vaihdosta. Vaihdelaatikko on muuten identtinen. Uudet perän laakerit on syytä hommata, helpottaa hommaa. Itse tilasin ne Lohenilta samalla kun itse lukonkin: https://www.lohen.co.uk/differential-bearings

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista Igor ja skithund. Tuntuisi vaan olevan kiven takana löytää noita alkuperäisiä lukkoja. Purkaamotkin tuntuneet melko hyvin päässeet eroon niistä. Haen lukkoa juuri talvikäyttöä ajatellen. Ja menee pahasti yli budjetin nuo paremmat lukot.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, cam700 said:

Onko kellään kokemuksia talviajosta Mini Cooper S Limited Slip Diff / LSD Kit Racing Traction Grip nuo maksaisi jonkun 350 euroa ebayssa.

 

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Mini+Cooper+S+Limited+Slip+Diff+%2F+LSD+Kit+Racing+Traction+Grip&_sacat=0

 

Siis tuo on joku avoimeen perään lyötävä lisäpalikka? Eipä ole tullut aikaisemmin vastaan moista. Mutta jos myyjän tiedot on niin huteralla pohjalla, että kutsuu 2001-2006 Miniä Austiniksi, niin jättäisin ostamatta... 😄 

Link to comment
Share on other sites

GeaR53 -niminen sivusto facebookissa myy paljon purkuosaa näihin ykköskoppaisiin, ehkä kannattaa kysäistä orkkislukkoa sieltä. Myös Minitorque.com -foorumilla näkee noita välillä myynnissä. Sitä en sitten tiedä miten kilometrit vaikuttaa noihin, kun ne kitkapinnat on kuitenkin kuluvaa matskua. 

Link to comment
Share on other sites

7 minuuttia sitten, Igor kirjoitti:

GeaR53 -niminen sivusto facebookissa myy paljon purkuosaa näihin ykköskoppaisiin, ehkä kannattaa kysäistä orkkislukkoa sieltä. Myös Minitorque.com -foorumilla näkee noita välillä myynnissä. Sitä en sitten tiedä miten kilometrit vaikuttaa noihin, kun ne kitkapinnat on kuitenkin kuluvaa matskua. 

Kiitti vinkistä, täytyypä käydä tutkimassa!

Link to comment
Share on other sites

Olis tuollainen Quaife varmasti kiva, mutta budjetti on tiukanlainen. Briteistä löysin OEM-lukon 150 puntaa, toivottavasti vaan suostuvat toimittamaan sen.

Tuttu on erittäin kokenut autoja laittamaan. Montakohan tuntia suunnilleen pätevältä tyypiltä menee tuon lukon laittoon. Pitää vielä tuolta Lohenilta laakerit tilata.

Ja sitten tarttee vielä öljyt ja varmastikin tiivisteen. Mitä öljyä suosittelette? Onkos muuta huomioitavaa?

Link to comment
Share on other sites

Sanoisin äkkiseltään että saa siihen päivän tuhlattua kokonaisuudessaan(10h) jos sattuu ettei kaikki lähde irti.

 

Kuitenkin täytyy apurunkoa tiputtaa ja vetarit irroittaa jne iso kasa purkamista kunnes loota vasta pöydällä.

Kytkimen vaihto aika plus joku 2-3 tuntia jos osuu hammaskosketus kohdalleen helposti.

 

Yleensä tulee vaan se murphy käymään niin sanoisin että viikonlopun kun varaa niin ehtii.

Link to comment
Share on other sites

Meillä taisi kahteen pekkaan turatessa mennä yhteensä joku 14h. Samalla vaihdoin etuakseliston nivelet ja puslat, kun ne oli kätevästi käsillä.

Niiden laakerien asennus vaatii prässin, joten jos sellaista ei nurkista löydy, niin kannattaa käydä etukäteen jossain prässäämässä ne siihen uuten perämurikkaan. Laatikon sisällä on pyöreä magneetti keräämässä metallihippuja, sen putsaamisesta tuskin on ainakaan haittaa. Ja jos alatukivarsien puslia ei ole vielä vaihdettu, niin tuossa yhteydessä ne kannattaa laittaa. Samoin vakaajan puslat.

Öljyksi sopii esim. Redline MTL. Menekki on noin 1,7 litraa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...